Stor ljudskillnad mellan riaa-steg i budgetklass?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tristano

Stor ljudskillnad mellan riaa-steg i budgetklass?

Inläggav Tristano » 2014-05-09 14:39

Jag har aldrig haft något separat phono-steg tidigare och har inte haft möjlighet att lyssna och jämföra mellan olika modeller. Skulle ni säga att det är en tydlig ljudskillnad mellan olika steg också i lägre prisklasser (under 2000kr)? Har varit inne i ett par butiker och frågat men ingen av säljarna har haft någon klar åsikt utan sagt lite svepande att förstärkaren (slutsteget) är det viktiga i sammanhanget.

De jag funderar på är Cambridge 551p, Rega Fono A2D och Dynavox tpr-2. Någon som haft möjlighet att jämföra och har någon synpunkt :?:

I övrigt har jag Rega 3 med Goldring Elan, Nad 316bee och Elac F57.2.

Användarvisningsbild
mayday121

Re: Stor ljudskillnad mellan riaa-steg i budgetklass?

Inläggav mayday121 » 2014-05-12 22:20

klart att det är skillnad mellan olika riaa steg trots prisklass och det finns
absolut trevliga riaa steg för en liten peng. Av dom tre du nämnde så skulle
jag lägga till och kolla upp ett pro-ject phonobox mk II som man kan få
beggat för runt 500.

Annars om du kan tänka dig att lägga till någon hundralapp så händer det
ju lite mer med den större rega fonon.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-17 00:30

Själv så rekommenderar jag, med en dåres envishet denna o ja, ja äger en själver*.
Den är i mitt tycke mer än värd sina pengar . . . typ.

*+ bl.a, en Cambridge 640p(som inte är "klart bättre" i mitt tycke).

Ps. Den irriterande blåa lysdioden kan tejpas över med förslagsvis standard eltejp . . . typer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-17 10:51

Tack för tips! Nu har jag lånat hem några lågprisare (en Rega Fono Mini, Cambridge 551 och Project Phono S) för att jämföra lite och det var faktiskt mycket större skillnad än jag kunde tänka mig. Fattar inte att de butikssäljare jag pratat med tonat ner phonostegets betydelse så mycket! Bättre och sämre törs jag inte säga så mycket om men helt klart väldigt olika ljud. Jag kommer iaf behålla Regan så länge då den funkade bäst med min skivspelare/PU men att det är en tacksam del i kedjan att uppgradera står nu helt klart :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-17 11:30

Tristano skrev:Tack för tips! Nu har jag lånat hem några lågprisare (en Rega Fono Mini, Cambridge 551 och Project Phono S) för att jämföra lite och det var faktiskt mycket större skillnad än jag kunde tänka mig. Fattar inte att de butikssäljare jag pratat med tonat ner phonostegets betydelse så mycket! Bättre och sämre törs jag inte säga så mycket om men helt klart väldigt olika ljud. Jag kommer iaf behålla Regan så länge då den funkade bäst med min skivspelare/PU men att det är en tacksam del i kedjan att uppgradera står nu helt klart :)

Vad som ofta ger en stor skillnad är anpassningen mellan pickupen och phonosteget. Framför allt tonkurvan kan ändras beroende på vilken belastning pickupen sätts för. Så om du rangordnar ett antal riaa med en given pickup kan det troligen bli en helt annan ordning med en annan pickup.

Ett trick jag använt mig av, eftersom jag saknar mätmöjligheter, är att ta en vinyl och en cd av exakt samma inspelning och jämföra klangbalansen på så sätt. Man bör då välja skivor från ngt duktigt bolag där man kan vara relativt säker på att samma master använts till de båda skivtyperna.

Att bara plocka ut ett par vinyler och lyssna sig fram på vilken riaa de låter bäst är ett vågspel eftersom man inte vet om riaa't kanske kompenserar för brister i den valda vinylskivan. Man kan tycka vad man vill om återgivningen från en cd-spelare, men den brukar ha rak frekvensgång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-05-17 21:04

Pro-Ject phono box s är därför mycket smart, den har nämligen olika brytare på så att den kan anpassas till olika PU's. Jag har en sån och tycker nog att den gör sitt jobb. 1500:- ligger den på tror jag.
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-18 02:06

Jo, ART DJ Pre II kostar ju ca hela 500 pistoler(inkl. frakt) å har även den "olika brytare"(100pF å 200pF)
och jag tycker nog även jag, att "den gör sitt jobb" . . . typ. :wink:

PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger) :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-18 16:58

Laila skrev:PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger) :)

Fast jag rekommenderar inte min riaa, den är bara för mc och kostar typ 15 tusen... :-)

Men jag rekommenderar att tänka till lite när man väljer riaa! Jo, en sak glömde jag tidigare, kolla att steget har en ordentlig överstyrningsmarginal. Det gör man lämpligen med någon kraftigt utstyrd maxi-12:a eller någon för detta avsedd testskiva. Det finns riaa'n som klipper tidigt och då låter allt knaster/repor (som är mycket transienta) extra mycket.

/ B

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-05-18 18:50

Laila skrev:Jo, ART DJ Pre II kostar ju ca hela 500 pistoler(inkl. frakt) å har även den "olika brytare"(100pF å 200pF)
och jag tycker nog även jag, att "den gör sitt jobb" . . . typ. :wink:

PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger) :)

Det var ju bra, hade jag missat. Tycker dock att min upplysning var relevant.
Häpp!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-18 19:30

Bill50x skrev:
Laila skrev:PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger) :)

Fast jag rekommenderar inte min riaa, den är bara för mc och kostar typ 15 tusen... :-)

Men jag rekommenderar att tänka till lite när man väljer riaa! Jo, en sak glömde jag tidigare, kolla att steget har en ordentlig överstyrningsmarginal. Det gör man lämpligen med någon kraftigt utstyrd maxi-12:a eller någon för detta avsedd testskiva. Det finns riaa'n som klipper tidigt och då låter allt knaster/repor (som är mycket transienta) extra mycket.

/ B

Håller med, å just därför så har ART DJ Pre II en ratt för att ställa in känsligheten/utnivån+ en klippkontrolllampa/diod . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-18 19:32

WhereNextColumbus skrev:.....
Det var ju bra, hade jag missat. Tycker dock att min upplysning var relevant.

Jorå, dä va nog bara ja som va lite trött å grinig sådär på nattkröken . . . typ. :oops:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-05-18 19:40

Vill ha tips på riaa som inte är så känslig för repor.

Mitt nuvarande, Pro-ject Phono Box S, knastrar och lever på slitna skivor. Verkar som den är känslig för detta.
Har dock inte testat annat riaa.

Övriga komponenter är Project RPM 4 med en Sumiko Pearl.

Skivorna är tvättade utan större resultat.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-19 19:50

Maccis skrev:Vill ha tips på riaa som inte är så känslig för repor.

Mitt nuvarande, Pro-ject Phono Box S, knastrar och lever på slitna skivor. Verkar som den är känslig för detta.
Har dock inte testat annat riaa.

Övriga komponenter är Project RPM 4 med en Sumiko Pearl.

Skivorna är tvättade utan större resultat.

Kan inte ge något bra svar då det inte är säkert att det är RIAA-steget som överstyrs i ditt fall . . . typ.
Många gånger så är det själva spelaren(verk, tonarm, pupp) som är boven . . . något kan vara illa
injusterat, spelaren är "felaktigt placerad", delarna arbetar inte optimalt tillsammans etc. etc..
Min erfarenhet är att ju bättre spelare(inkl. justering o placering) desto mindre knaster.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-19 20:20

Laila skrev:
Bill50x skrev:
Laila skrev:Det finns riaa'n som klipper tidigt och då låter allt knaster/repor (som är mycket transienta) extra mycket.
Håller med, å just därför så har ART DJ Pre II en ratt för att ställa in känsligheten/utnivån+ en klippkontrolllampa/diod . . . typ. :)

Ska inte tjata för mycket om detta, men frågan är om sagda ratt minskar innivån före elektroniken eller minskar "gain" (dvs förstärkning)? I det senare fallet är det ingen hjälp mot överstyrning, disten uppträder oavsett. Ska man skydda elektroniken mot överstyrning ska ev dämpning sitta direkt på ingången, eller sekundärt åtminstone innan kretsar som kan överstyras. Att dämpa förstärkningen (eller utnivån) hjälper inget om tidigare kretsar redan har överstyrts. Att kunna dämpa utnivån kan fö vara bra ändå, har ju själv varit med om hur mitt MC-steg har klippt efterföljande försteg beroende på för hög utnivå (kan lämna +/-10V) men det är en annan sak.

Nog om detta. Ja, det är skillnad på ljudet även bland billiga riaa-steg. Kanske tom mer än bland dyra.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-19 20:48

Om du tror att det är utgången på RIAAt som klipper när klippdioden blinkar så gissar jag att du tror fel . . . typ(jag skrev ju trotts allt
känsligheten/utnivån eftersom ökad eller minskad känslighet* alltsomoftast medför ökad eller minskad utnivå) . . . typer. :wink:

*Känsligheten/förstärkningen i ett RIAA ligger nog för det mesta innan utgången/buffertsteget . . .tror jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-19 22:13

Laila skrev:Om du tror att det är utgången på RIAAt som klipper när klippdioden blinkar så gissar jag att du tror fel . . . typ(jag skrev ju trotts allt
känsligheten/utnivån eftersom ökad eller minskad känslighet* alltsomoftast medför ökad eller minskad utnivå) . . . typer. :wink:

*Känsligheten/förstärkningen i ett RIAA ligger nog för det mesta innan utgången/buffertsteget . . .tror jag.

Mjae. Vad jag menar är att om ingångssteget i en riia klipper så hjälper det inte med att reglera senare. Ska detta fungera är det pickupens nivå som ska dämpas innan den når någon elektronik. Det påverkar ju inte riaa'ns (interna) förstärkning alls, det bara minskar insignalen. Har du 5 mV in och 34 dB förstärkning så har du fortfarande 34 dB förstärkning om du dämpar insignalen till 4 mV. Men naturligtvis blir utsignalen motsvarande mindre eftersom insignalen blir lägre och förstärkningen är densamma.

I det motsatta fallet, att man reglerar utspänningen för att anpassa nivån till andra enheter i systemet (typ cd-spelare eller tuner) så uppnår man ju ingen begränsning av picklupens in-nivå och den kan alltså fortfarande orsaka klippning trots att man dragit ner förstärkningen.

Förstår du hur jag menar?

Så frågan är, var någonstans reglerar ditt riaa nivån?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-19 22:19

Bill, jag ger upp . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-05-19 22:27

Har idag spelat 2 så gott som nya skivor, inge repor vid starkt ljus.
Resultatet: knappt något knaster.
Spelat även skivor med sk "hairlines", resultatet är mer knaster.
Dock så har jag inte tvättat skivor med vätska blandad med vätmedel, vilket verkar vara ett måste för att komma ner ordentligt i spåren.

Skall tvätta några skivor med tvättvätska tillblandad av IPA, destillerat vatten, vätmedel samt någon droppe YES. Samt uppsugning av vätska och inte torka av dem.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-19 23:37

Själv så kör jag med en disksvamp indränkt i vatten med lite Yes. Sköljer under rinnande nästintill ljummet kranvatten(Stockholm)
och lufttorkar i ett diskställ . . . fungerar alldeles utmärkt för mig . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-20 09:27

Laila skrev:Bill, jag ger upp . . . typ. :wink:

:mrgreen: / B

Användarvisningsbild
Sahara-ville

Inläggav Sahara-ville » 2014-06-06 14:53

Laila skrev:Själv så rekommenderar jag, med en dåres envishet denna o ja, ja äger en själver*.
Den är i mitt tycke mer än värd sina pengar . . . typ.

*+ bl.a, en Cambridge 640p(som inte är "klart bättre" i mitt tycke).

Ps. Den irriterande blåa lysdioden kan tejpas över med förslagsvis standard eltejp . . . typer.

TACK LAILA !
JAG SKICKADE EFTER DEN OCH ÄR VÄLDIGT NÖJD
EFTERSOM SIGNALEN I MIN DENON DL-110 TILL MIN THORENS TD 126MK II + SME 3009 S2 IMPROVED
ÄR RÄTT LÅG BEHÖVDE JAG ETT STEG MED BRA SIGNAL. JAG PROVADE FÖRST MED ETT EXTRA FÖRSTEG (NAD 1020) TILL MIN FÖRSTÄRKARE. UTNIVÅN VAR BRA MEN DET LÄT LITE AVSLAGET
TROTS ATT NADEN SKALL HA SAMMA PHONOINGÅNG SOM MITT GAMLA NAD 3020 SOM JAG TYCKTE LÄT BRA PÅ DEN TIDEN. MED DETTA STEG FICK JAG BRA BAS OCH EN BRA DISKANT. LÅTER LIKABRA
SOM BETYDLIGT DYRARE SOM JAG OCKSÅ PROVAT/ÄGT
DAN

Ronny10

Inläggav Ronny10 » 2014-06-12 19:39

Kan hålla med om att ART riaa är ett väldigt prisvärt riaa. Mitt blev ändå lite bättre efter att ha kopplat ur den fula blinkande blå lampan. Öppnade burken tog ur kretskortet ( mycket enkelt gjort och tog helt enkelt bort lysdioden. :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 12:37

Jaha. Och vad tar man sig till nu när DJ art pre ii har utgått hos Thomann? Finns det ens något alternativ i samma prisklass?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-30 14:19

Här är ett som många anser vara helt ok, men "High-end" vettetusan . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 14:47

Laila skrev:Här är ett som många anser vara helt ok, men "High-end" vettetusan . . . typ. :)

Tack tack! Jag ser att den inte har några inställningar man kan göra, men den kanske redan är perfekt matchning till en at95e?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-30 17:35

Osäker på om den har 100 eller 200pF på ingången, du bör ha max 100pF för bästa match . . . typ.
Du kanske kan "googla" å se om du kan få fram vilken ingångskapacitans som gäller. Har för mig att
kretskortet är av traditionell hålad typ vilket gör det busenkelt att byta ingångskonding till lämpligt
värde. Du kan köpa keramiska kondingar av COG-typ* billigt på ELFA.

*Och innan "alla" kastar sig på tangentborden å upplyser om att keramiska kondingar är no-no i audio
så vill jag berätta att de för mig duger utmärkt på både ingång å i RIAA-filter. Det sitter f.ö. keramer i både DJ art pre II å RIAA:t som jag senast länkade till.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 18:27

Laila skrev:Osäker på om den har 100 eller 200pF på ingången, du bör ha max 100pF för bästa match . . . typ.
Du kanske kan "googla" å se om du kan få fram vilken ingångskapacitans som gäller. Har för mig att
kretskortet är av traditionell hålad typ vilket gör det busenkelt att byta ingångskonding till lämpligt
värde. Du kan köpa keramiska kondingar av COG-typ* billigt på ELFA.

*Och innan "alla" kastar sig på tangentborden å upplyser om att keramiska kondingar är no-no i audio
så vill jag berätta att de för mig duger utmärkt på både ingång å i RIAA-filter. Det sitter f.ö. keramer i både DJ art pre II å RIAA:t som jag senast länkade till.

Jag tror det här är det första inlägg jag läst av dig som inte slutar på . . . typ. Jag tänker därför lita fullständigt på det.

Edit: fast nu ser jag att du smugit in det ändå på första raden. Det jag skrev gäller alltså bara för biter efter . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-01-30 19:44

Duvetla att dä räcker mä ett . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-04 15:25

Tarzan skrev:Jaha. Och vad tar man sig till nu när DJ art pre ii har utgått hos Thomann? Finns det ens något alternativ i samma prisklass?

Finns bl.a här: http://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ART-DeeJay-Pre-II-Phono-Preamp/5Y6?gclid=Cj0KEQiAisy1BRD7_YSgpduD2cEBEiQAPR3UuBSn4BkenXHQYN-KJzVi7W0tF-oiwGZzSYm9CAJshjoaAoMY8P8HAQ
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-04 16:28

HenrikTornquist skrev:
Tarzan skrev:Jaha. Och vad tar man sig till nu när DJ art pre ii har utgått hos Thomann? Finns det ens något alternativ i samma prisklass?

Finns bl.a här: http://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ART-DeeJay-Pre-II-Phono-Preamp/5Y6?gclid=Cj0KEQiAisy1BRD7_YSgpduD2cEBEiQAPR3UuBSn4BkenXHQYN-KJzVi7W0tF-oiwGZzSYm9CAJshjoaAoMY8P8HAQ

Fast det blir billigare här, med deras rabattkod: [url]http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver/8/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{md5/c1df017ca847b76cc081ea600f2f0605/md5}&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=1216749&pn=1216749&ci=&wsversion=8&ratingact=23[/url]
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Återgå till Köpråd