De jag funderar på är Cambridge 551p, Rega Fono A2D och Dynavox tpr-2. Någon som haft möjlighet att jämföra och har någon synpunkt
I övrigt har jag Rega 3 med Goldring Elan, Nad 316bee och Elac F57.2.
Moderator: Redaktörer
Tristano skrev:Tack för tips! Nu har jag lånat hem några lågprisare (en Rega Fono Mini, Cambridge 551 och Project Phono S) för att jämföra lite och det var faktiskt mycket större skillnad än jag kunde tänka mig. Fattar inte att de butikssäljare jag pratat med tonat ner phonostegets betydelse så mycket! Bättre och sämre törs jag inte säga så mycket om men helt klart väldigt olika ljud. Jag kommer iaf behålla Regan så länge då den funkade bäst med min skivspelare/PU men att det är en tacksam del i kedjan att uppgradera står nu helt klart
Laila skrev:PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger)
Laila skrev:Jo, ART DJ Pre II kostar ju ca hela 500 pistoler(inkl. frakt) å har även den "olika brytare"(100pF å 200pF)
och jag tycker nog även jag, att "den gör sitt jobb" . . . typ.![]()
PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger)
Bill50x skrev:Laila skrev:PS. Alltid lika kul/givande när folk rekommenderar(till andra) vad de själva just råkar ha(köpt/äger)
Fast jag rekommenderar inte min riaa, den är bara för mc och kostar typ 15 tusen...
Men jag rekommenderar att tänka till lite när man väljer riaa! Jo, en sak glömde jag tidigare, kolla att steget har en ordentlig överstyrningsmarginal. Det gör man lämpligen med någon kraftigt utstyrd maxi-12:a eller någon för detta avsedd testskiva. Det finns riaa'n som klipper tidigt och då låter allt knaster/repor (som är mycket transienta) extra mycket.
/ B
WhereNextColumbus skrev:.....
Det var ju bra, hade jag missat. Tycker dock att min upplysning var relevant.
Maccis skrev:Vill ha tips på riaa som inte är så känslig för repor.
Mitt nuvarande, Pro-ject Phono Box S, knastrar och lever på slitna skivor. Verkar som den är känslig för detta.
Har dock inte testat annat riaa.
Övriga komponenter är Project RPM 4 med en Sumiko Pearl.
Skivorna är tvättade utan större resultat.
Laila skrev:Bill50x skrev:Håller med, å just därför så har ART DJ Pre II en ratt för att ställa in känsligheten/utnivån+ en klippkontrolllampa/diod . . . typ.Laila skrev:Det finns riaa'n som klipper tidigt och då låter allt knaster/repor (som är mycket transienta) extra mycket.
Laila skrev:Om du tror att det är utgången på RIAAt som klipper när klippdioden blinkar så gissar jag att du tror fel . . . typ(jag skrev ju trotts allt
känsligheten/utnivån eftersom ökad eller minskad känslighet* alltsomoftast medför ökad eller minskad utnivå) . . . typer.
*Känsligheten/förstärkningen i ett RIAA ligger nog för det mesta innan utgången/buffertsteget . . .tror jag.
Laila skrev:Bill, jag ger upp . . . typ.
Laila skrev:Själv så rekommenderar jag, med en dåres envishet denna o ja, ja äger en själver*.
Den är i mitt tycke mer än värd sina pengar . . . typ.
*+ bl.a, en Cambridge 640p(som inte är "klart bättre" i mitt tycke).
Ps. Den irriterande blåa lysdioden kan tejpas över med förslagsvis standard eltejp . . . typer.
Laila skrev:Här är ett som många anser vara helt ok, men "High-end" vettetusan . . . typ.
Laila skrev:Osäker på om den har 100 eller 200pF på ingången, du bör ha max 100pF för bästa match . . . typ.
Du kanske kan "googla" å se om du kan få fram vilken ingångskapacitans som gäller. Har för mig att
kretskortet är av traditionell hålad typ vilket gör det busenkelt att byta ingångskonding till lämpligt
värde. Du kan köpa keramiska kondingar av COG-typ* billigt på ELFA.
*Och innan "alla" kastar sig på tangentborden å upplyser om att keramiska kondingar är no-no i audio
så vill jag berätta att de för mig duger utmärkt på både ingång å i RIAA-filter. Det sitter f.ö. keramer i både DJ art pre II å RIAA:t som jag senast länkade till.
Tarzan skrev:Jaha. Och vad tar man sig till nu när DJ art pre ii har utgått hos Thomann? Finns det ens något alternativ i samma prisklass?
HenrikTornquist skrev:Tarzan skrev:Jaha. Och vad tar man sig till nu när DJ art pre ii har utgått hos Thomann? Finns det ens något alternativ i samma prisklass?
Finns bl.a här: http://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ART-DeeJay-Pre-II-Phono-Preamp/5Y6?gclid=Cj0KEQiAisy1BRD7_YSgpduD2cEBEiQAPR3UuBSn4BkenXHQYN-KJzVi7W0tF-oiwGZzSYm9CAJshjoaAoMY8P8HAQ
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 15 gäster