När det händer brukar jag läsa denna tråden och drömma mig bort en stund!

Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Tror nog inte att det handlar om att han behöver 2000 spänn.. Eller det borde inte göra det i alla fall. Det är nog snarare en liten koll att intresset är genuint.
AndersD skrev:Sedan jag hittade en house curve som jag trivs med händer det ganska ofta att systemet påminner mig om att kapaciteten inte räcker.![]()
När det händer brukar jag läsa denna tråden och drömma mig bort en stund!
AndersP skrev:Bump.
Vill inte tjata, men en bump per månad var tydligen ok.
Aerob skrev:Ja den förra världens bästa bas för infra handlade ju från början om att faktiskt bygga elementet, inte lista alternativ på marknaden även om jag inte såg något fel i det heller. Jag tänkte i alla fall att vi kunde fortsätta diskutera parameters här, kolla hur stort intresse som kan tänkas finnas för en faktiskt-bas och höra med tillverkare i när och fjärran om/vad/hur/var dom skulle kunna bygga och till vilket pris och leveranstid. Mina önskemål är ett gäng 15" som står över alla halvtrista bilbasar som översvämmar oss från staterna.
____________________________________________________________________________________________________________
Intresseförfrågan:
Jag tänkte försöka kolla om det finns något intresse för dessa element. Det finns inget bindande i denna intresseförfrågan. Planen är att bygga en prototyp som mäter som vi vill att den ska, jag har diskuterat med Josh Ricci som driver data-bass.com och han kommer att agera som en oberoende testare av elementet när det väl är byggt. Baserat på önskemål i tråden så sätter vi sikte på ett element som får ett Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz. Första prototypen är nu byggd och ser ut som följande:
Motorn till prototypen kommer byggas på en motor lik den som sitter på UXL-18, en överhängd motor med dubbla kortslutningsringar och lite andra godsaker.
Ledord för konstruktionen är låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris.
Preliminärt pris är oklart ännu, det beror på en himla massa faktorer men taket är satt till 400CAD. Med allra största säkerhet blir priset lägre än så, och med ett ökat antal element öppnas det också upp för ytterligare lägre pris. Om det hela skulle utveckla sig positivt och gå över i skarpt läge så gör vi en rejäl insats i att samordna frakt för att hålla ner priset.
För dom som känner sig sugna på nya baslådor men känner sig osäkra eller saknar möjlighet att bygga själva så funderar jag på att erbjuda "flat-packs" om det finns intresse, alltså en byggsats i delar som man lätt kan montera ihop hemma även om man saknar verktyg. Trälim och några tvingar är allt som kommer behövas. Dessa blir i så fall gjorda i CNC-fräs och kommer säljas till självkostnadspris.
Söndag 17 november:
Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?
Insamling startar för att bekosta testning av ett eller flera prototypelement. Folk verkar vara eniga i att 200kr är rimligt, men om någon känner att det är för mycket så är det fritt att bidra med vad man själv känner är lagom.
Jag har satt upp ett konto specifikt för denna insamling, kontonumret är:
8169-5,934 630 342-4 och det är ett Swedbank-konto. Jag vill att alla som är med och sponsrar lägger till sitt nick vid överföringen så att jag har lite koll på var pengarna kommer ifrån, samt vilka som ska ha tillbaka om allt faller pladask.
Jag skickar även mina personuppgifter till Alexi i enlighet med Faktiskt.se policy.
Perfector skrev:Aerob skrev:Ja den förra världens bästa bas för infra handlade ju från början om att faktiskt bygga elementet, inte lista alternativ på marknaden även om jag inte såg något fel i det heller. Jag tänkte i alla fall att vi kunde fortsätta diskutera parameters här, kolla hur stort intresse som kan tänkas finnas för en faktiskt-bas och höra med tillverkare i när och fjärran om/vad/hur/var dom skulle kunna bygga och till vilket pris och leveranstid. Mina önskemål är ett gäng 15" som står över alla halvtrista bilbasar som översvämmar oss från staterna.
____________________________________________________________________________________________________________
Intresseförfrågan:
Jag tänkte försöka kolla om det finns något intresse för dessa element. Det finns inget bindande i denna intresseförfrågan. Planen är att bygga en prototyp som mäter som vi vill att den ska, jag har diskuterat med Josh Ricci som driver data-bass.com och han kommer att agera som en oberoende testare av elementet när det väl är byggt. Baserat på önskemål i tråden så sätter vi sikte på ett element som får ett Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz. Första prototypen är nu byggd och ser ut som följande:
Motorn till prototypen kommer byggas på en motor lik den som sitter på UXL-18, en överhängd motor med dubbla kortslutningsringar och lite andra godsaker.
Ledord för konstruktionen är låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris.
Preliminärt pris är oklart ännu, det beror på en himla massa faktorer men taket är satt till 400CAD. Med allra största säkerhet blir priset lägre än så, och med ett ökat antal element öppnas det också upp för ytterligare lägre pris. Om det hela skulle utveckla sig positivt och gå över i skarpt läge så gör vi en rejäl insats i att samordna frakt för att hålla ner priset.
För dom som känner sig sugna på nya baslådor men känner sig osäkra eller saknar möjlighet att bygga själva så funderar jag på att erbjuda "flat-packs" om det finns intresse, alltså en byggsats i delar som man lätt kan montera ihop hemma även om man saknar verktyg. Trälim och några tvingar är allt som kommer behövas. Dessa blir i så fall gjorda i CNC-fräs och kommer säljas till självkostnadspris.
Söndag 17 november:
Insamling startar för att bekosta testning av ett eller flera prototypelement. Folk verkar vara eniga i att 200kr är rimligt, men om någon känner att det är för mycket så är det fritt att bidra med vad man själv känner är lagom.
Jag har satt upp ett konto specifikt för denna insamling, kontonumret är:
8169-5,934 630 342-4 och det är ett Swedbank-konto. Jag vill att alla som är med och sponsrar lägger till sitt nick vid överföringen så att jag har lite koll på var pengarna kommer ifrån, samt vilka som ska ha tillbaka om allt faller pladask.
Jag skickar även mina personuppgifter till Alexi i enlighet med Faktiskt.se policy.
Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?
Efter 24 år med Monacorelement så har jag liksom slutat leta efter bra element då jag funnit vad jag söker där.
monacor.se och sedan kika lite på vad dom har kanske kan vara något.
Från billiga till riktigt dyra monster finns att tillgå.
AndersP skrev:Bump.
Vill inte tjata, men en bump per månad var tydligen ok.
Perfector skrev:Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?
Efter 24 år med Monacorelement så har jag liksom slutat leta efter bra element då jag funnit vad jag söker där.
AndersP skrev:Perfector skrev:Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?
Du får gärna lägga upp en direktlänk till något intressant element.
Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
Fs: 22hz
Qms: 5.2
Vas: 363L
Cms: .35 mm/N
Mms: 150g
Rms: 4kg/s
Xmax: 18mm
Sd: 855sqcm
Vd: 3.08L p-p
Qes: .22
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 25Tm
Pe: 1000W
Qts: .21
1W SPL: 94.5dB
2.8V: 95.4dB
Aerob skrev:Xmax på 5mm räcker inte långt för denna tillämpningen...
Perfector skrev:Aerob skrev:Xmax på 5mm räcker inte långt för denna tillämpningen...
Det finns fler.
Och xmax är inte allt.
Om man styr elementet med en basreflex som belastar snarare än stämmer så tål elementet bra mycket mer än som anges.
Perfector skrev:Det är ett som har de värden som efterfrågas om jag läste rätt från början.
AndersP skrev:Perfector skrev:Det är ett som har de värden som efterfrågas om jag läste rätt från början.
Det blir mindre än hälften pumpvolym per krona med det alternativet jämfört med vad vi är ute efter. Annars är parametrarna ganska skapliga. Dessutom kan det elementet vara väldigt linjärt inom sina begränsningar så man ska inte räkna bort det.
Jag ska villigt erkänna att jag inte har hunnit forska nämnvärt på Monacor Sverige.
Aerob skrev:Innan herr Perfector fortsätter tycker jag han kan läsa igenom syftet och tanken med elementet.
AndersP skrev:Aerob skrev:Innan herr Perfector fortsätter tycker jag han kan läsa igenom syftet och tanken med elementet.
Ja.
Basreflex är inte ett alternativ i vår tillämpning.
AndersP skrev:Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
Fs: 22hz
Qms: 5.2
Vas: 363L
Cms: .35 mm/N
Mms: 150g
Rms: 4kg/s
Xmax: 18mm
Sd: 855sqcm
Vd: 3.08L p-p
Qes: .22
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 25Tm
Pe: 1000W
Qts: .21
1W SPL: 94.5dB
2.8V: 95.4dB
Detta såg annars utomordentligt bra ut. Men det kanske kostar fläsk att bygga?
Perfector skrev:Men jag är lite reflexfantast så jag ogiltigförklarar mig i denna tråd.
Stort lycka till med arbetet
AndersP skrev:Jag hittade faktiskt ett riktigt monster på Monacors hemsida: SPH-450TC
Pris: 4857 kr
Så Perfector hade altså rätt i att det fanns intressanta element hos Monacor![]()
http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=103270&%24echoLink=103270&%24echoVar=0
Resonant frequency (fs) 20Hz
SPL (1W/1m) 93dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7 ohm/1 x 7.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm
Jag har redigerat bort en del data som jag ser som mindre intressanta.
Perfector skrev:Nu sticker jag ut hakan igen. Man kan räknar motorstyrkan på elementet genom att dela slaglängden totalt med rörelsen per påförd newton x 10.
10 newton motsvarar 1 Hk och kan då ge svar på hur hög motorstyrka elementet har
Motoreffekten skulle då bli
25.8 mm / 2.2 = 11,81818181818182 Hk.
Ett jevvligt kraftfullt element mao.
Komorok skrev:Vad har slaglängden med motorstyrkan att göra? Har du lust att utveckla varför den ska blandas in?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster