Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-03-16 15:39

Sedan jag hittade en house curve som jag trivs med händer det ganska ofta att systemet påminner mig om att kapaciteten inte räcker. :?

När det händer brukar jag läsa denna tråden och drömma mig bort en stund! :P
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-03-16 19:09

bakerman22 skrev:Tror nog inte att det handlar om att han behöver 2000 spänn.. Eller det borde inte göra det i alla fall. Det är nog snarare en liten koll att intresset är genuint. :wink:

Ja, jag gissar också att så är fallet.

AndersD skrev:Sedan jag hittade en house curve som jag trivs med händer det ganska ofta att systemet påminner mig om att kapaciteten inte räcker. :?

När det händer brukar jag läsa denna tråden och drömma mig bort en stund! :P

Haha, jag gör det samma! :D Snart så kanske det inte är enbart en dröm...

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Intresserad av kapabelt 15

Inläggav AndersP » 2014-04-13 11:10

En bump per månad måste väl va ok?

:roll:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-13 12:29

Absolut! Tänkte jag skulle ta och bumpa Mark också...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-22 01:07

Det närmar sig! Vid månadsskiftet trodde mark att dom sista delarna skulle komma och att han har ett spelande element kort tid därefter. Jag har simulerat på hans simulerade värden för kommande element och det ser lovande ut.

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 10:45

Bump.

Vill inte tjata, men en bump per månad var tydligen ok.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-05-24 10:46

AndersP skrev:Bump.

:mrgreen:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 11:12

Aerob skrev:Ja den förra världens bästa bas för infra handlade ju från början om att faktiskt bygga elementet, inte lista alternativ på marknaden även om jag inte såg något fel i det heller. Jag tänkte i alla fall att vi kunde fortsätta diskutera parameters här, kolla hur stort intresse som kan tänkas finnas för en faktiskt-bas och höra med tillverkare i när och fjärran om/vad/hur/var dom skulle kunna bygga och till vilket pris och leveranstid. Mina önskemål är ett gäng 15" som står över alla halvtrista bilbasar som översvämmar oss från staterna.

____________________________________________________________________________________________________________

Intresseförfrågan:

Jag tänkte försöka kolla om det finns något intresse för dessa element. Det finns inget bindande i denna intresseförfrågan. Planen är att bygga en prototyp som mäter som vi vill att den ska, jag har diskuterat med Josh Ricci som driver data-bass.com och han kommer att agera som en oberoende testare av elementet när det väl är byggt. Baserat på önskemål i tråden så sätter vi sikte på ett element som får ett Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz. Första prototypen är nu byggd och ser ut som följande:

Bild

Bild

Motorn till prototypen kommer byggas på en motor lik den som sitter på UXL-18, en överhängd motor med dubbla kortslutningsringar och lite andra godsaker.

Ledord för konstruktionen är låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris.

Preliminärt pris är oklart ännu, det beror på en himla massa faktorer men taket är satt till 400CAD. Med allra största säkerhet blir priset lägre än så, och med ett ökat antal element öppnas det också upp för ytterligare lägre pris. Om det hela skulle utveckla sig positivt och gå över i skarpt läge så gör vi en rejäl insats i att samordna frakt för att hålla ner priset.

För dom som känner sig sugna på nya baslådor men känner sig osäkra eller saknar möjlighet att bygga själva så funderar jag på att erbjuda "flat-packs" om det finns intresse, alltså en byggsats i delar som man lätt kan montera ihop hemma även om man saknar verktyg. Trälim och några tvingar är allt som kommer behövas. Dessa blir i så fall gjorda i CNC-fräs och kommer säljas till självkostnadspris.

Söndag 17 november:

Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?

Insamling startar för att bekosta testning av ett eller flera prototypelement. Folk verkar vara eniga i att 200kr är rimligt, men om någon känner att det är för mycket så är det fritt att bidra med vad man själv känner är lagom.

Jag har satt upp ett konto specifikt för denna insamling, kontonumret är:

8169-5,934 630 342-4 och det är ett Swedbank-konto. Jag vill att alla som är med och sponsrar lägger till sitt nick vid överföringen så att jag har lite koll på var pengarna kommer ifrån, samt vilka som ska ha tillbaka om allt faller pladask.

Jag skickar även mina personuppgifter till Alexi i enlighet med Faktiskt.se policy.

Efter 24 år med Monacorelement så har jag liksom slutat leta efter bra element då jag funnit vad jag söker där.
monacor.se och sedan kika lite på vad dom har kanske kan vara något.
Från billiga till riktigt dyra monster finns att tillgå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 11:13

Perfector skrev:
Aerob skrev:Ja den förra världens bästa bas för infra handlade ju från början om att faktiskt bygga elementet, inte lista alternativ på marknaden även om jag inte såg något fel i det heller. Jag tänkte i alla fall att vi kunde fortsätta diskutera parameters här, kolla hur stort intresse som kan tänkas finnas för en faktiskt-bas och höra med tillverkare i när och fjärran om/vad/hur/var dom skulle kunna bygga och till vilket pris och leveranstid. Mina önskemål är ett gäng 15" som står över alla halvtrista bilbasar som översvämmar oss från staterna.

____________________________________________________________________________________________________________

Intresseförfrågan:

Jag tänkte försöka kolla om det finns något intresse för dessa element. Det finns inget bindande i denna intresseförfrågan. Planen är att bygga en prototyp som mäter som vi vill att den ska, jag har diskuterat med Josh Ricci som driver data-bass.com och han kommer att agera som en oberoende testare av elementet när det väl är byggt. Baserat på önskemål i tråden så sätter vi sikte på ett element som får ett Q i låda på 0,4 vid 120 liter, och med fb vid de låga 30Hz. Första prototypen är nu byggd och ser ut som följande:

Bild

Bild

Motorn till prototypen kommer byggas på en motor lik den som sitter på UXL-18, en överhängd motor med dubbla kortslutningsringar och lite andra godsaker.

Ledord för konstruktionen är låg distorsion, låga toleranser, inga mekaniska oljud och bra pris.

Preliminärt pris är oklart ännu, det beror på en himla massa faktorer men taket är satt till 400CAD. Med allra största säkerhet blir priset lägre än så, och med ett ökat antal element öppnas det också upp för ytterligare lägre pris. Om det hela skulle utveckla sig positivt och gå över i skarpt läge så gör vi en rejäl insats i att samordna frakt för att hålla ner priset.

För dom som känner sig sugna på nya baslådor men känner sig osäkra eller saknar möjlighet att bygga själva så funderar jag på att erbjuda "flat-packs" om det finns intresse, alltså en byggsats i delar som man lätt kan montera ihop hemma även om man saknar verktyg. Trälim och några tvingar är allt som kommer behövas. Dessa blir i så fall gjorda i CNC-fräs och kommer säljas till självkostnadspris.

Söndag 17 november:

Insamling startar för att bekosta testning av ett eller flera prototypelement. Folk verkar vara eniga i att 200kr är rimligt, men om någon känner att det är för mycket så är det fritt att bidra med vad man själv känner är lagom.

Jag har satt upp ett konto specifikt för denna insamling, kontonumret är:

8169-5,934 630 342-4 och det är ett Swedbank-konto. Jag vill att alla som är med och sponsrar lägger till sitt nick vid överföringen så att jag har lite koll på var pengarna kommer ifrån, samt vilka som ska ha tillbaka om allt faller pladask.

Jag skickar även mina personuppgifter till Alexi i enlighet med Faktiskt.se policy.

Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?
Efter 24 år med Monacorelement så har jag liksom slutat leta efter bra element då jag funnit vad jag söker där.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 11:55

AndersP skrev:Bump.

Absolut! Jag har faktiskt haft lite kommunikation med Mark utan att uppdatera tråden. Jag fick lite parametrar och en impedanskurva där impedanskurvan var flat och fin upp till ca 500Hz men parametrarna var lite off från målelementet så jag skickade tillbaka honom till arbetsbänken! :D Mark tycker att citat "It has been rather difficult to achieve all of the goals
you require". Skulle ett faktiskt-element var omständligt? Har jag faktiskt svårt att tro... :wink:

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 11:57

Perfector skrev:Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?

Du får gärna lägga upp en direktlänk till något intressant element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 11:59

AndersP skrev:
Perfector skrev:Nu kanske jag är dum, men behövs det fler tillverkare av element?

Du får gärna lägga upp en direktlänk till något intressant element.

jo, men det är för många. dom har flera dussin med högintressanta element. Men ok, ska logga in och se vad som kan vara intressant.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 12:03

Fick inte med bilden

Pris: 2482.00

Professional Speakers from IMG Stage Line

Of very high power capability, high efficiency and with drive parameters which allow a reproduction of the complete bass range. These speakers guarantee excellent results as bass-midrange speakers in 2-way or multiway systems as well as subwoofers with the two larger models. Professional PA bass speaker, 800WMAX, 400WRMS, 8 ohm

38cm (15") professional bass speaker of very high power capability and long excursion, diecast basket, cone with water-repellent coating, very neat workmanship with a facing basket front, wide frequency response of high efficiency and an excellent deep bass reproduction, the drive system features a drilled pole core and an additional magnet for optimising the magnetic field and impedance linearisation. Very suitable for bass-reflex cabinets of medium size from 80 litres on. A very good speaker for all kinds of professional and semiprofessional PA applications.

Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 36Hz
Max. frequency range f3-3,000Hz
Music power 800WMAX
Power rating (P) 400WRMS
SPL (1W/1m) 100dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 87g
Mech. Q factor (Qms) 7.45
Electr. Q factor (Qes) 0.33
Total Q factor (Qts) 0.31
Equivalent volume (Vas) 235 l
DC resistance (Re) 6.5 ohm
Force factor (BxL) 19.9Tm
Voice coil induct. (Le) 0.9mH
Voice coil diameter 100mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±5mm
Eff. cone area (Sd) 881cm2
Magnet weight 2.3kg
Weight 8kg

Det är ett som har de värden som efterfrågas om jag läste rätt från början.
Men allra bäst är en egen säkning i deras fatabur.
Jag kan om så önskas kontakta Monacor för att ge hågad intressent rätt att köpa därifrån, kanske med nån form av rabatt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 12:09

Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
Fs: 22hz
Qms: 5.2
Vas: 363L
Cms: .35 mm/N
Mms: 150g
Rms: 4kg/s
Xmax: 18mm
Sd: 855sqcm
Vd: 3.08L p-p
Qes: .22
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 25Tm
Pe: 1000W
Qts: .21
1W SPL: 94.5dB
2.8V: 95.4dB

Detta såg annars utomordentligt bra ut. Men det kanske kostar fläsk att bygga?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 12:11

Xmax på 5mm räcker inte långt för denna tillämpningen...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 12:15

Aerob skrev:Xmax på 5mm räcker inte långt för denna tillämpningen...

Det finns fler.
Och xmax är inte allt.
Om man styr elementet med en basreflex som belastar snarare än stämmer så tål elementet bra mycket mer än som anges.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 12:18

Pris: 3700.00

State-of-the-art professional PA speakers of the HP series from IMG Stage Line, with neodymium drives and an even higher power capability compared to the FH series, represent the latest technology of PA speakers. These speakers have been developed with the latest computer technologies and analysing methods and provide an excellent radiation with a very high power capability and a high efficiency at the same time. High-power professional PA bass speaker, 1,400WMAX, 700WRMS, 8 ohm

•38cm (15") with high-performance neodymium drive system
•Deformation-resistant, fibre-reinforced and low-resonance paper cone
•Heat-resistant 100mm (4") voice coil wound on the inside and outside
•Especially developed thermal management of the drive system for preventing thermal compression and overheating
•Waterproof impregnated cone (no coating), thus no series spreading at the moving mass of the voice coil system
•Multi-roll surround for excellent linearity
•Stable diecast aluminium basket

Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 40Hz
Max. frequency range f3-3,150Hz
Music power 1,400WMAX
Power rating (P) 700WRMS
SPL (1W/m) 99dB
Suspension compl. (Cms) 0.13mm/N
Moving mass (Mms) 118g
Mech. Q factor (Qms) 10.2
Electr. Q factor (Qes) 0.28
Total Q factor (Qts) 0.27
Equivalent volume (Vas) 109 l
DC resistance (Re) 5.5 ohm
Force factor (BxL) 24.2Tm
Voice coil induct. (Le) 1.2mH
Voice coil diameter 100mm
Voice coil former glass fibre
Linear excursion (XMAX) ± 9.5mm
Eff. cone area (Sd) 756cm2
Magnet weight -
Weight 5.9kg

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 12:24

Perfector skrev:
Aerob skrev:Xmax på 5mm räcker inte långt för denna tillämpningen...

Det finns fler.
Och xmax är inte allt.
Om man styr elementet med en basreflex som belastar snarare än stämmer så tål elementet bra mycket mer än som anges.

Innan herr Perfector fortsätter tycker jag han kan läsa igenom syftet och tanken med elementet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 12:25

Perfector skrev:Det är ett som har de värden som efterfrågas om jag läste rätt från början.

Det blir mindre än hälften pumpvolym per krona med det alternativet jämfört med vad vi är ute efter. Annars är parametrarna ganska skapliga. Dessutom kan det elementet vara väldigt linjärt inom sina begränsningar så man ska inte räkna bort det.
Jag ska villigt erkänna att jag inte har hunnit forska nämnvärt på Monacor Sverige.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 12:27

AndersP skrev:
Perfector skrev:Det är ett som har de värden som efterfrågas om jag läste rätt från början.

Det blir mindre än hälften pumpvolym per krona med det alternativet jämfört med vad vi är ute efter. Annars är parametrarna ganska skapliga. Dessutom kan det elementet vara väldigt linjärt inom sina begränsningar så man ska inte räkna bort det.
Jag ska villigt erkänna att jag inte har hunnit forska nämnvärt på Monacor Sverige.

Välkommen in så ska jag presentera dig för Anders Svarvar som driver den svenska avdelningen. :-)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 12:30

Aerob skrev:Innan herr Perfector fortsätter tycker jag han kan läsa igenom syftet och tanken med elementet.

Ja.
Basreflex är inte ett alternativ i vår tillämpning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 12:34

AndersP skrev:
Aerob skrev:Innan herr Perfector fortsätter tycker jag han kan läsa igenom syftet och tanken med elementet.

Ja.
Basreflex är inte ett alternativ i vår tillämpning.

Går nog att få till en sluten åxå om det kniper.
Men jag är lite reflexfantast så jag ogiltigförklarar mig i denna tråd.
Stort lycka till med arbetet

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 12:37

AndersP skrev:
Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
Fs: 22hz
Qms: 5.2
Vas: 363L
Cms: .35 mm/N
Mms: 150g
Rms: 4kg/s
Xmax: 18mm
Sd: 855sqcm
Vd: 3.08L p-p
Qes: .22
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 25Tm
Pe: 1000W
Qts: .21
1W SPL: 94.5dB
2.8V: 95.4dB

Detta såg annars utomordentligt bra ut. Men det kanske kostar fläsk att bygga?

Det startar på 429 dollar, vid köp av mer än 50st är priset nere i 340. Prismässigt inte helt fel ute, men sen finns ju leveranstidsaspekten, jag vet ju av egen erfarenhet att AE gärna lovar mer än vad dom klarar att leverera, och gärna flera gånger om. Jag väntade i över 2 år på två TD15M... Jag tycker vi väntar och ser vad Mark kommer upp med innan vi börjar fundera vidare på den saken.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-24 12:48

Perfector skrev:Men jag är lite reflexfantast så jag ogiltigförklarar mig i denna tråd.
Stort lycka till med arbetet

Tack!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 13:20

Jag hittade faktiskt ett riktigt monster på Monacors hemsida: SPH-450TC
Pris: 4857 kr

Så Perfector hade altså rätt i att det fanns intressanta element hos Monacor :roll:

Bild

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=103270&%24echoLink=103270&%24echoVar=0

Resonant frequency (fs) 20Hz
SPL (1W/1m) 93dB
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7 ohm/1 x 7.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm

Jag har redigerat bort en del data som jag ser som mindre intressanta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 13:26

AndersP skrev:Jag hittade faktiskt ett riktigt monster på Monacors hemsida: SPH-450TC
Pris: 4857 kr

Så Perfector hade altså rätt i att det fanns intressanta element hos Monacor :roll:

Bild

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=103270&%24echoLink=103270&%24echoVar=0

Resonant frequency (fs) 20Hz
SPL (1W/1m) 93dB
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7 ohm/1 x 7.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm

Jag har redigerat bort en del data som jag ser som mindre intressanta.

Nu sticker jag ut hakan igen. Man kan räkna motorstyrkan på elementet genom att dela slaglängden totalt med rörelsen per påförd newton x 10.
10 newton motsvarar 1 Hk och kan då ge svar på hur hög motorstyrka elementet har
Motoreffekten skulle då bli
25.8 mm / 2.2 = 11,81818181818182 Hk.
Ett jevvligt kraftfullt element mao.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-24 13:56

Perfector skrev:Nu sticker jag ut hakan igen. Man kan räknar motorstyrkan på elementet genom att dela slaglängden totalt med rörelsen per påförd newton x 10.
10 newton motsvarar 1 Hk och kan då ge svar på hur hög motorstyrka elementet har
Motoreffekten skulle då bli
25.8 mm / 2.2 = 11,81818181818182 Hk.
Ett jevvligt kraftfullt element mao.

:lol:

Du får nog anstränga dig mer om nån ska uppfatta att du sticker ut hakan. I alla fall på det här forumet...

Nu har jag väl nästan glömt all gymnasiefysiken, men jag tror nog fortfarande att hästkrafter är ett mått på effekt. En faktor som jag minns är arbete och en annan är tid. Jag tror att bägge måste finnas i formeln för effekt. I en reciprokerande motor är det vridmoment och tid i alla fall.
Motorstyrka i högtalare mäter man vanligtvis med Bl (kraftfaktorn) x I (strömmen genom spolen) Tror jag åtminstone :roll:

Ett kraftfullt element är det allikaväl. I vårt fall är det dock mest en fråga om linjär pumpvolym per krona och man kan misstänka att elementet i fråga kanske är lite dyrbart för oss.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-05-24 13:56

Vad har slaglängden med motorstyrkan att göra? Har du lust att utveckla varför den ska blandas in?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-24 14:02

Komorok skrev:Vad har slaglängden med motorstyrkan att göra? Har du lust att utveckla varför den ska blandas in?

Slaglängd per påförd newton är ett mått på hur väl elementet styr effekten.
Om man leker med matten lite får man fram en jämförbar faktor som kan användas till alla element och då kan man se till att man får det element som har bästa användnigen för det man vill bygga.
Det har funkat för mig i alla år och jag har byggt bilsystem baserat på det som gav 132 dB i kupen med endast 12" SP-310PA samt mellan och diskant.
Sasca i Vagnhärad för många år sedan gillade inte att jag var där utan bad mig fara hem igen eftersom jag stod utanför grindarna och spelade upp systemet. Vid det tillfället var det bara rockford fosgates bil med ljud för 440000:- som lät bättre eller högre med jämnare ljudbalans.
Men alla har rätt att bli salig på sin egen fason så återigen har jag inga pekpinnar utan bara udda ideer att erbjuda.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-05-24 14:04

"Om man leker med matten"

?

Du får gärna visa exakt hur du leker med matten här.
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum