Jag byggde den från en hylla som jag fått över från ett köksskåp när vi bytte till rullagrade lådor. Den var ca 57x57 cm.
Jag valde att bygga med anslaget på bortre änden, så man kan såga lite större skivor än om man har anslaget i bakre änden av släden, med hjälp av utmatningsbordet.

I första bilden kan man även se frigångsspåret för slädens gejdskena i utmatningsbordet, som jag var tvungen att fräsa med en överhandsfräs. Lite vinkelslipning blev det också för utmatningsbordet sitter med en bockad vinkel av stålplåt, och det ger jag mig inte på med fräsen. Det blev ingen märkbar minskning av stabilitet hos utmatningsbordet p.g.a spåret.
Men det var otroligt vilken mängd av aluminiumnålar detta resulterade i. Ska jag göra om detta med att fräsa spår i aluminium, så måste jag tejpa upp någon plastpåse under det som ska fräsas!

Jag har fräst in spår på undersidan av släden, som är ca 8 mm djupa och 12 mm breda, in under anslaget, så att Festooltvingarna precis går in. Då kan man spänna fast skivan som ska sågas på släden för att ytterligare minska risken för att det halkar snett under sågningen.
Se bild nedan som visar hur tvingarna kan monteras på undersidan.

Jag satte även en extra plaststyrskena som styr mot bordets utsida eftersom den som går i T-spåret blev lite i slankaste laget.
Jag fick en läxa i att ythårdhet och elasticitestmodul är två helt skilda saker som inte har något samband, när jag tillverkade styrskenan.
När jag letade någon list av hårt träslag så hittade jag en remsa av polyamid PA6. Den är ju så hård så man kan inte trycka ett märke i den med tumnageln, vilket ju går ganska bra i vilket träslag som helst så jag tog den. Men när jag sågat till den så var den ju böjlig som en orm! En trälist hade varit mycket styvare.
Men slitagemässigt så kommer jag inte att slita ut den om jag så kör en miljon kapningar, och ett antal skruvar gör ju att den hålls på plats på tillräckligt många anliggningspunkter för att styra bra. Jag limmade fast den smala gejden tillfälligt med kontaktlim innan jag borrade med 3.5 mm borr och gängade M4 igenom både bord och skena för att inte skruven skulle kunna dra snett om försänkningen blir lite sned, som den ju lätt blir. Den yttre gejden var bara att klämma fast med tvingar och borra fast på samma sätt.

När man läser beskrivningar på nätet om hur man bygger liknande slädar (crosscut sled, brukar det kallas på engelska) så brukar det innehålla en övning där man ska vinkla in anslaget mot klingan med en vinkelhake. Detta är dock ganska dumt, för när man har tillverkat släden och placerat gejden så att den utskjutande delen av bordet är lite för lång, så sågas ju slädens kant av exakt mot klingan första gången den dras förbi klingan, och i samma vinkel som det material som fästs på släden kommer att sågas med.
Därefter så det är ju bara att sätta vinkelhaken mot den rensågade kanten och måtta in anslagets läge vinkelrätt mot denna.
Anslaget ska alltså monteras sist, och underkanten av anslaget mot bordet är avfasad med 1-2 mm fas för att trädamm och spån inte ska fastna nere intill anslaget och störa anliggningen, utan kunna tryckas undan när man lägger dit en skiva.