Kapsläde till bordsåg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Kapsläde till bordsåg

Inläggav paa » 2014-05-24 16:02

Nu har jag byggt en kapsläde till bordsågen.
Jag byggde den från en hylla som jag fått över från ett köksskåp när vi bytte till rullagrade lådor. Den var ca 57x57 cm.
Jag valde att bygga med anslaget på bortre änden, så man kan såga lite större skivor än om man har anslaget i bakre änden av släden, med hjälp av utmatningsbordet.

Bild

I första bilden kan man även se frigångsspåret för slädens gejdskena i utmatningsbordet, som jag var tvungen att fräsa med en överhandsfräs. Lite vinkelslipning blev det också för utmatningsbordet sitter med en bockad vinkel av stålplåt, och det ger jag mig inte på med fräsen. Det blev ingen märkbar minskning av stabilitet hos utmatningsbordet p.g.a spåret.
Men det var otroligt vilken mängd av aluminiumnålar detta resulterade i. Ska jag göra om detta med att fräsa spår i aluminium, så måste jag tejpa upp någon plastpåse under det som ska fräsas!

Bild

Jag har fräst in spår på undersidan av släden, som är ca 8 mm djupa och 12 mm breda, in under anslaget, så att Festooltvingarna precis går in. Då kan man spänna fast skivan som ska sågas på släden för att ytterligare minska risken för att det halkar snett under sågningen.
Se bild nedan som visar hur tvingarna kan monteras på undersidan.

Bild

Jag satte även en extra plaststyrskena som styr mot bordets utsida eftersom den som går i T-spåret blev lite i slankaste laget.
Jag fick en läxa i att ythårdhet och elasticitestmodul är två helt skilda saker som inte har något samband, när jag tillverkade styrskenan.
När jag letade någon list av hårt träslag så hittade jag en remsa av polyamid PA6. Den är ju så hård så man kan inte trycka ett märke i den med tumnageln, vilket ju går ganska bra i vilket träslag som helst så jag tog den. Men när jag sågat till den så var den ju böjlig som en orm! En trälist hade varit mycket styvare.
Men slitagemässigt så kommer jag inte att slita ut den om jag så kör en miljon kapningar, och ett antal skruvar gör ju att den hålls på plats på tillräckligt många anliggningspunkter för att styra bra. Jag limmade fast den smala gejden tillfälligt med kontaktlim innan jag borrade med 3.5 mm borr och gängade M4 igenom både bord och skena för att inte skruven skulle kunna dra snett om försänkningen blir lite sned, som den ju lätt blir. Den yttre gejden var bara att klämma fast med tvingar och borra fast på samma sätt.

Bild

När man läser beskrivningar på nätet om hur man bygger liknande slädar (crosscut sled, brukar det kallas på engelska) så brukar det innehålla en övning där man ska vinkla in anslaget mot klingan med en vinkelhake. Detta är dock ganska dumt, för när man har tillverkat släden och placerat gejden så att den utskjutande delen av bordet är lite för lång, så sågas ju slädens kant av exakt mot klingan första gången den dras förbi klingan, och i samma vinkel som det material som fästs på släden kommer att sågas med.
Därefter så det är ju bara att sätta vinkelhaken mot den rensågade kanten och måtta in anslagets läge vinkelrätt mot denna.
Anslaget ska alltså monteras sist, och underkanten av anslaget mot bordet är avfasad med 1-2 mm fas för att trädamm och spån inte ska fastna nere intill anslaget och störa anliggningen, utan kunna tryckas undan när man lägger dit en skiva.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Re: Kapsläde till bordsåg

Inläggav sky_eye » 2014-05-24 16:31

Ja, sådär KAN man göra... ;-)
\\Sky

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-24 16:44

Sicken cool grej du gjort.

Ska det bli högtalarbyggen dubbelt så snabbt + dubbelt så noga nu? :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 19:23

Snyggt jobbat! Om den kommer att användas flitigt så tror jag dock du inom kort kommer att vilja ha ett justerbart stopp på anslaget. En enkel lösning är att köpa en T-Track Plus från Incra (http://www.incrementaltools.com/INCRA_T ... plus24.htm) som har en flyttbar skala och ett justerbart stopp från t.ex woodpeckers (http://www.woodpeck.com/alumflipstop.html) men det går ju så klart att lösa på andra vis också. Nu vill vi se lite framsteg i den andra tråden!

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-24 21:03

Ett anslag i form av en fyrkantig klots kan jag ju spänna fast med den andra Festooltvingen, men visst skulle det vara bra att ha några fällbara anslag inställda på de basmått som ingår i lådan som man snabbt kan växla mellan.
Jag har sett en budgetlösning på detta problem, vi får se om det blir något sådant eftersom.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 22:43

Du kommer långt med endast ett fällbart stopp men kör man på principen jag beskrev ovan så är det ju inga svårigheter att lägga till fler stopp heller. Med fast stopp kan man snabbt få problem om man behöver göra om en bit och således måste släppa stoppen för att såga första sidan av skivan/brädan, att hitta till exakt samma mått igen kan vara svårare än man tror. Det beror ju så klart mycket på vad det är man gör för moment också, vissa gånger så spelar 1/10mm eller kanske tom 0,5mm inte så stor roll andra gånger kan det vara desto värre.

Fine-tools säljer en hel del av Incras sortiment och dom är alltid trevliga att ha och göra med: http://www.fine-tools.com/t-track.html

Vad är det förresten för såg du har?

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-24 23:37

Aerob skrev:Vad är det förresten för såg du har?

Det är en Einhell TKS 18/250 UV, den finns nog under andra namn också.
Ingen värsting på något sätt, men ett rejält snäpp upp från de billigaste från Biltema och liknande.
Jag köpte den från Bauhaus till ett skapligt extrapris för nu ganska många år sedan, och skulle jag handla idag så blev det kanske någon bättre maskin.
Man skulle ju vilja ha sidoanslaget justerbart med kuggstänger på båda ändar, och/eller med låsning både fram och bak.
Sedan skulle ju en inbyggd släde så som finns på några Boschmodeller varit fint, men nu har jag ju en rejäl släde så det kan ju kvitta.
Nåväl, klingan snurrar och den har orkat såga allt jag velat, även lamellimmad ek, så det är ju bra.
Det kanske blir några Incra-prylar så småningom, vi får se.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-24 23:57

Jag går själv i tankarna om en mindre bordssåg men jag kan inte helt bestämma mig för vilken väg jag ska ta. Då jag redan har både sänksåg, sticksåg och handöverfräs från Festool så lockar CMS-systemet en del men det blir ganska dyrt med basenhet och modulplattor. En modulplatta kostar i runda slängar det samma som en billigare bordssåg gör, samtidigt blir det ju inte lika skrymmande i längden. Ja, nu var det kanske inte det tråden handlade om... Ser fram emot att följa ditt seos-bygge som jag antar börjar närma sig?

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-01 23:46

Aerob skrev:Snyggt jobbat! Om den kommer att användas flitigt så tror jag dock du inom kort kommer att vilja ha ett justerbart stopp på anslaget. En enkel lösning är att köpa en T-Track Plus från Incra (http://www.incrementaltools.com/INCRA_T ... plus24.htm) som har en flyttbar skala och ett justerbart stopp från t.ex woodpeckers (http://www.woodpeck.com/alumflipstop.html) men det går ju så klart att lösa på andra vis också.

Fina grejor där!
Jag gjorde dock en egen lösning som baseras på en en rad borrade hål med 30 mm delning, och gjorde sedan några sådana här flyttbara och justerbara stopp med 8 mm träplugg som passar i hålen. M10-skruvarnas skalle får agera stopp.
Eftersom klotsarna är gjorda av ek så gick det bra att gänga en stabil gänga med en M10 gängtapp, och använda M10 helgängad skruv och en kontramutter för justering och låsning. Om inte gängan håller i längden så kan jag komplettera med en andra mutter på andra sidan också.
Jag tänkte märka stoppen tydligt med A, B, C och D, och numrera hålen i raden, så kan jag notera på ett papper vilken som ska sitta i vilket hål för att ge ett visst mått.

Bild
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum