Komorok skrev:"Om man leker med matten"
?
Du får gärna visa exakt hur du leker med matten här.
Jag tror bestämt att jag skrev hur?
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:"Om man leker med matten"
?
Perfector skrev:Komorok skrev:"Om man leker med matten"
?
Jag tror bestämt att jag skrev hur?
bakerman22 skrev:Jag: Jag ska börja köra Formel 1 och behöver ha hjälp med att bygga en bil till det.
En annan forumit: Det finns ingen anledning att bygga en ny när det finns så många bilar. Jag vet en jättebra bil som du kan köpa. Jag vet en kille som har en gammal Volvo 240.
Jag: Men jag ska ju köra Formel 1? En Volvo 240 är kanske inte det bästa alternativet då?
En annan forumit: Jaha. Jag vet inte vad Formel 1 är. Jag håller på med folkrace.
![]()
![]()
Aerob skrev:AndersP skrev:Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
... snip ...
Detta såg annars utomordentligt bra ut. Men det kanske kostar fläsk att bygga?
Det startar på 429 dollar, vid köp av mer än 50st är priset nere i 340. Prismässigt inte helt fel ute, men sen finns ju leveranstidsaspekten, jag vet ju av egen erfarenhet att AE gärna lovar mer än vad dom klarar att leverera, och gärna flera gånger om. Jag väntade i över 2 år på två TD15M... Jag tycker vi väntar och ser vad Mark kommer upp med innan vi börjar fundera vidare på den saken.
AndersP skrev:Jag hittade faktiskt ett riktigt monster på Monacors hemsida: SPH-450TC
Pris: 4857 kr
Så Perfector hade altså rätt i att det fanns intressanta element hos Monacor![]()
http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=103270&%24echoLink=103270&%24echoVar=0
Resonant frequency (fs) 20Hz
SPL (1W/1m) 93dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7 ohm/1 x 7.4 ohm
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm
Jag har redigerat bort en del data som jag ser som mindre intressanta.
Perfector skrev:Nu sticker jag ut hakan igen. Man kan räkna motorstyrkan på elementet genom att dela slaglängden totalt med rörelsen per påförd newton x 10.
10 newton motsvarar 1 Hk och kan då ge svar på hur hög motorstyrka elementet har
Motoreffekten skulle då bli
25.8 mm / 2.2 = 11,81818181818182 Hk.
Ett jevvligt kraftfullt element mao.
Aerob skrev:AndersP skrev:Bump.
Vill inte tjata, men en bump per månad var tydligen ok.
Absolut! Jag har faktiskt haft lite kommunikation med Mark utan att uppdatera tråden. Jag fick lite parametrar och en impedanskurva där impedanskurvan var flat och fin upp till ca 500Hz men parametrarna var lite off från målelementet så jag skickade tillbaka honom till arbetsbänken!Mark tycker att citat "It has been rather difficult to achieve all of the goals
you require". Skulle ett faktiskt-element var omständligt? Har jag faktiskt svårt att tro...
Aerob skrev:AndersP skrev:Aerob skrev:Så släpper John lite spännande siffror på nya AE TD15H+:
Fs: 22hz
Qms: 5.2
Vas: 363L
Cms: .35 mm/N
Mms: 150g
Rms: 4kg/s
Xmax: 18mm
Sd: 855sqcm
Vd: 3.08L p-p
Qes: .22
Re: 6.5ohm
Le: .3mH
Z: 8ohm
Bl: 25Tm
Pe: 1000W
Qts: .21
1W SPL: 94.5dB
2.8V: 95.4dB
Detta såg annars utomordentligt bra ut. Men det kanske kostar fläsk att bygga?
Det startar på 429 dollar, vid köp av mer än 50st är priset nere i 340. Prismässigt inte helt fel ute, men sen finns ju leveranstidsaspekten, jag vet ju av egen erfarenhet att AE gärna lovar mer än vad dom klarar att leverera, och gärna flera gånger om. Jag väntade i över 2 år på två TD15M... Jag tycker vi väntar och ser vad Mark kommer upp med innan vi börjar fundera vidare på den saken.
AndersD skrev:Är det inte lite lustigt att våra önskemål uppfattas som udda samtidigt som AE presenterar en driver som prickar våra önskemål bättre än något annat på marknaden?
AndersD skrev:Nejnejnej.......och nej!!!!![]()
Det där elementet har jag "testkört" i två års tid och det är elementets egenskaper "in real life" som är anledningen till mitt deltagande i denna tråd.
Under 30Hz fungerar inte överhuvudtaget, skulle tippa på en sisådär 2-300% dist när man pressar det nära xmax!
Till PA är det säkert ett bra val men för vår del räcker det inte långt!
AndersD skrev:Edit: Är det inte lite lustigt att våra önskemål uppfattas som udda samtidigt som AE presenterar en driver som prickar våra önskemål bättre än något annat på marknaden?
Nattlorden skrev:AndersD skrev:Är det inte lite lustigt att våra önskemål uppfattas som udda samtidigt som AE presenterar en driver som prickar våra önskemål bättre än något annat på marknaden?
Tja... om vi har räknat rätt på vad vi behöver utifrån målsättningen, så är det ju bara frågan om hur konstig målsättningen är... och så udda kan den inte vara, det finns bastokar i Amerikat också. Vi är kanske mer udda på hemmaplan?
Mark tycker att citat "It has been rather difficult to achieve all of the goals you require"
Mich skrev:Jag vill minnas att det skrivits om detta och där så var det problem med de med fasplugg. Variant utan fasplugg rekommenderades då. Om detta gäller generellt eller bara för det då aktuella element, vet jag inte.
PS. Jag skulle inte vilja ha fasplugg.
AndersP skrev:Själv kan jag hålla med Mich om att det kan läcka ganska ordentligt mellan spolen och pluggen vilket kan ge missljud. Bla Linkwitz rekommenderar inte sånna drivers i dipolapplikationer pga risken för missljud. Speciellt om ventilationen sker enbart i anslutning till pluggen (när polstycket inte är genomborrat) blir det kanske större risk.
AndersD skrev:![]()
Min kommentar var mer pga det Aerob skrev:Mark tycker att citat "It has been rather difficult to achieve all of the goals you require"
Nattlorden skrev:AndersD skrev:![]()
Min kommentar var mer pga det Aerob skrev:Mark tycker att citat "It has been rather difficult to achieve all of the goals you require"
Jaha... Det tyder snarare på motsatsen då... Att vissa av våra önskningar drar i parametrarna på olika håll.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster