Högtalare till mobil/surfplatta

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Högtalare till mobil/surfplatta

Inläggav TCM » 2014-05-28 11:22

Jag skulle vilja ha tips på aktiva högtalare under 1000 kr som jag skulle kunna använda när vi sitter utomhus. Det är alltså utanför huset så dom behöver inte vara "portabla". Ska kopplas till mobil eller surfplatta (Nexus 5 respektive 10).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Högtalare till mobil/surfplatta

Inläggav Elfsberg » 2014-05-28 11:39

Behringer..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 12:02

Dom här från Clas ohlson för 800:- tyckte jag lät förvånansvärt bra för det priset.
Dvs, att det förutom högtalare ingår bluetoothmottagare och förstärkare. Sen har dom både RCA-ingång och 3,5mm stereoplugingång.
(Ingångarna misstänker jag dock är samma internt, bara dubblerade kontakter, så kolla det om två extra ingångar är en selling point för dig.)
http://www.clasohlson.com/se/Bluetooth- ... re/38-5646

Jag provlyssnade bara i butiken, så jag är inte helt jättesäker på mitt omdöme, men mitt intryck av den korta lilla provlyssningen på typ 10 minuter på lite olika material tyckte jag om.
Jag upplevde den lite påträngande någonstans i diskanten, men det blev mycket bättre lite off-axis, kanske 20°.
Så troligen ska man nog ställa dom så dom inte spelar precis rakt på en för att njuta bäst. I alla bör nog jag göra det, om jag skaffar ett dylikt par.
Jag blev sugen på att köpa och ställa upp på vår uteplats.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-05-28 12:34

Elfsberg skrev:Behringer..

Någon speciell modell?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-05-28 12:37

aisopos skrev:Dom här från Clas ohlson för 800:- tyckte jag lät förvånansvärt bra för det priset.
Dvs, att det förutom högtalare ingår bluetoothmottagare och förstärkare. Sen har dom både RCA-ingång och 3,5mm stereoplugingång.
(Ingångarna misstänker jag dock är samma internt, bara dubblerade kontakter, så kolla det om två extra ingångar är en selling point för dig.)
http://www.clasohlson.com/se/Bluetooth- ... re/38-5646

Jag provlyssnade bara i butiken, så jag är inte helt jättesäker på mitt omdöme, men mitt intryck av den korta lilla provlyssningen på typ 10 minuter på lite olika material tyckte jag om.
Jag upplevde den lite påträngande någonstans i diskanten, men det blev mycket bättre lite off-axis, kanske 20°.
Så troligen ska man nog ställa dom så dom inte spelar precis rakt på en för att njuta bäst. I alla bör nog jag göra det, om jag skaffar ett dylikt par.
Jag blev sugen på att köpa och ställa upp på vår uteplats.

Extra ingångar är inget krav. Tack för tipset
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-05-28 13:10

Trådlöst är egentligen inte heller något krav, men det kanske är smidigt. Hur lång räckvidd har man egentligen med bluetooth?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-28 14:16

TCM skrev:Trådlöst är egentligen inte heller något krav, men det kanske är smidigt. Hur lång räckvidd har man egentligen med bluetooth?

Tror det är ca 10 meter utan några hinder emellan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 14:44

Drygt 10 meter har mina enheter klarat, men med längre avstånd blir det givetvis mer störningskänsligt, t.ex. ett hopp i återgivningen om någon person passerar förbi mellan bluetooth-enheterna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-05-29 22:58

För lite mer peng kan man få Neusonic NE05, som det tipsats om förut. Thomann har rea, 1255 + frakt. Finns visst en mindre modell också, vet inte om den är bra.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-05-29 23:07

Mich skrev:För lite mer peng kan man få Neusonic NE05, som det tipsats om förut. Thomann har rea, 1255 + frakt. Finns visst en mindre modell också, vet inte om den är bra.

Funkar det bra att ansluta dom till en mobil? Vad behöver jag för en kabel i så fall?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-05-31 23:22

Ja, jag ser inga problem med det. Kablar finns också en uppsjö av, där. Både xlr eller telepluggar (eller va de nu kallas), från 3,5mm som brukar vara i mobiler. Om xlr kablaget är semibalancerat framgår inte, trs'en är det inte.

I och för sig måste jag tillägga att jag har faktiskt inte kollat om spänningsnivåerna matchar bra. Undra vilken nivå som fås ur mobiler/plattor.

//Michael

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 13:59

Om du funderar på något liknande mitt Clas-ohlson-tips så kan du väl åka och titta och lyssna på denna modell också:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-hor ... 8205.5747/

Finns i både vitt och svart.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-06-04 23:08

Angående det jag skrev ovan. Kablaget "pro snake TPY 2030 KMM" (XLR) är inte balancerad kabel, så teleplug kablaget kan lika gärna användas och är billigare. Ingångskänsligheten är angiven till 200mV och räcker mer än väl för mobiler och dyligt. NE05 är gedigna, tunga och välbyggda. Bas finns det, i alla fall. De har subsonic filter. Däremot vet jag inte om det blev så smidigt system för lite bakgrundsmusik/radio. Många sladdar och knappar.

...och hur sjutton stänger man av Sveriges Radio Play appen?
Extremt irriterande att behöva stänga av (shutdowna) luren och sedan behöva boota igång den när man vill slå på 'radion' - det var enklare förr.

//Michael

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-06-05 14:51

Mich skrev:Angående det jag skrev ovan. Kablaget "pro snake TPY 2030 KMM" (XLR) är inte balancerad kabel, så teleplug kablaget kan lika gärna användas och är billigare. Ingångskänsligheten är angiven till 200mV och räcker mer än väl för mobiler och dyligt. NE05 är gedigna, tunga och välbyggda. Bas finns det, i alla fall. De har subsonic filter. Däremot vet jag inte om det blev så smidigt system för lite bakgrundsmusik/radio. Många sladdar och knappar.

...och hur sjutton stänger man av Sveriges Radio Play appen?
Extremt irriterande att behöva stänga av (shutdowna) luren och sedan behöva boota igång den när man vill slå på 'radion' - det var enklare förr.

//Michael

Det skulle vara smidigt med EN volymkontroll. Du har möjligtvis inte någon koll på alternativ till/något liknande

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_level_pilot.htm

som är lite dyrt?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-06-05 17:16

Anpassa max volymen och ändra sedan i luren/källan. Så här:
- Dra ner volymrattarna på högtalarna till min.
- Ställ in volymen på max i mobilen/plattan.
- Dra upp volymrattarna på högtalarna så högt som är lämpligast att spela när man vill spela högt.
- Dra sedan ner volymen i mobilen.

Vid normal användning så ändras volymen i mobilen (och inte på högtalarna). Även för en som är emot digitalvolym, så duger nog detta bra i denna tillämpning.

PS. Jag själv skulle dock inte göra så i min riktiga hifianläggning, men det finns dom som gör så även där.

//Michael

Återgå till Köpråd