MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-11 19:24

Låter som glappis!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

KimB

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav KimB » 2014-05-27 23:38

Hej!

Verkar lite ensam om mitt problem men vi ska se om någon av er är klok nog att förstå det ;)

kopplade in min nyss hemkomna minidsp (obalanserad RevA), samt nytt EP4000 till en tham15 och ett par högtalare till rotelsteget.

Problemet är att basen knappast spelar något, man hör att den är igång och småsmå vibrationer från den men väldigt svagt ljud.
topparna låter faktiskt likt innan och att jag behöver inte höja mycket för att det ska låta, typ som innan rätt exakt.
har provat att flytta jumpern så jag får ändrar från revA (0.9v) till revB (2.0) om det skulle vara det men knappt märkbar skillnad.. spelar näst intill
likadant.

Gainen på ep4000 står på max för att signallampan ska börja lysa och jag måste höja upp rätt mycket för att det ska göra det men då spelar topparna redan högt.
Rotel försteget har varit lite skumt sedan innan, högtalare med rotel försteg och slutsteg spelar väldigt dåligt med bas. byter jag ut försteget mot ett nad så
trycker det på 3 gånger så bra, även att jag kör samma slutsteg, Så jag tänkte att det var det som gjorde att det var galet och provade då att köra
direkt från ipaden men utan bättre resultat (då omkopplad till revB)

Kan det vara min inkoppling som är galen? ska försöka skriva upp:
Rotel RC-972-main out L+R ---> Minidsp input1+input2 ---> minidsp output1 ---> EP4000 input1 ---> Bas
---> minidsp output3+output4 ---> Rotel rb-980b input L+R ---> Toppsystem

Nu har jag satt allt filter på bypass förutom channel 1 där jag delar 40-150hz LR48okt

Någon som har en tankte på problemet? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-05-28 08:02

Ta några screenshots på hur det ser ut i miniDSPn så ska vi nog kunna hjälpa till.

Jag har själv gjort fel många gånger och högpassfiltrerat basen tex.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-28 08:28

Förlåt en nybörjare: Finns det datablad på AD- och DA-omvandlarna till miniDSP? Finns det oberoende mätningar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-05-28 12:59

Det finns väldigt lite info om detaljerna. Det bästa jag hittat är http://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%20Elektor%20Review.pdf
Kanske dags att mäta upp min. Det är ju väldigt enkelt att mäta upp den som en överföringslänk i de mätsystem jag har tillgång till. Borde kunna fixa detta nästa vecka.
Idea what a great ID

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 17:58

Okej, får se om någon rer ut ett par bilder istället 8)
Tycker det är så logiskt men blir förvirrad av upplägget på kanalerna.

denna bilden är på crossovern, allt står på bypass förutom CH1 så antar att den är relevant bara, basens ep4000 sitter nu i out 1:
http://www.ladda-upp.se/bilder/uzzvjpbmlaxmlk/

testade att sätta delay på ch1 (basen) för att se om det hände något bara, annars står allt på max.
skulle velat kunna ställa tydligare mono eller stereo på var kanal för sig eller par 1/2 samt 3/4. sub står på mono i alla fall
http://www.ladda-upp.se/bilder/idksyjmzecvfy/

Inputbild. Mätaren når snabbt det röda tycker jag både på 0.9 och 2.0 volt (revA/revB) utan att behöva spela speciellt högt.
http://www.ladda-upp.se/bilder/yudljhcmrefr/

Basen spelar som sagt väldigt låg volym och topparna spelar typ lika högt som innan jag körde genom dsp'n.

Syns några misstag eller kan det vara mitt ihopkoppling av allt som spökar till det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 18:02

Ok här ligger problemet:
Bild

Du har ett högpassfilter på 50Hz som ligger på basen. Ta bort denna.
Topparna(iaf den ena) är helt odelade och spelar fortfarande fullregister.

Mitt tips är att sätta ett LP-filter på 80Hz 30dB/okt på basen(out1) och ett HP-filter på 80Hz 18dB/okt på topparna(out3 OCH out4). Ingen fördröjning på någon kanal.

Testa det och se hur det låter.

EDIT: Kolla också över inkopplingen.
Pre-outL till miniDSP input1
Pre-outR till miniDSP input2

miniDSP valfri basutgång(1 eller 2) till basslutsteget
miniDSP output3 till toppslutsteg vänster ingång
miniDSP output4 till toppslutsteg höger ingång

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 18:36

AndreasArvidsson skrev:Ok här ligger problemet:
http://ladda-upp.se/files/2014/b103694

Du har ett högpassfilter på 50Hz som ligger på basen. Ta bort denna.
Topparna(iaf den ena) är helt odelade och spelar fortfarande fullregister.

Mitt tips är att sätta ett LP-filter på 80Hz 30dB/okt på basen(out1) och ett HP-filter på 80Hz 18dB/okt på topparna(out3 OCH out4). Ingen fördröjning på någon kanal.

Testa det och se hur det låter.

EDIT: Kolla också över inkopplingen.
Pre-outL till miniDSP input1
Pre-outR till miniDSP input2

miniDSP valfri basutgång(1 eller 2) till basslutsteget
miniDSP output3 till toppslutsteg vänster ingång
miniDSP output4 till toppslutsteg höger ingång

hjälpte inget. thamen ska ju bara gå ner till 40 typ, därför provade jag ner till 50 först
testade att spela utan steget till topparna igång, hör att basen kör röster och allt, fullregister hur jag än ställer in

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 18:40

KimB skrev:hjälpte inget. thamen ska ju bara gå ner till 40 typ, därför provade jag ner till 50 först
testade att spela utan steget till topparna igång, hör att basen kör röster och allt, fullregister hur jag än ställer in

Du kan lägga på HP på basen senare, men just nu vill vi hålla det enkelt.

Då antar jag att du inte satt något LP filter på den andra baskanalen. Samma filter på bägge bas-kanalerna och samma på bägge toppkanalerna.

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 18:54

AndreasArvidsson skrev:
KimB skrev:hjälpte inget. thamen ska ju bara gå ner till 40 typ, därför provade jag ner till 50 först

Du kan lägga på HP på basen senare, men just nu vill vi hålla det enkelt.

Då antar jag att du inte satt något LP filter på den andra baskanalen. Samma filter på bägge bas-kanalerna och samma på bägge toppkanalerna.

Där ja! hade kunnat hålla på i 100år (om jag inte gett upp innan) med att försöka dela basen, inte lika logiskt när man måste ha samma delning på kanalen man inte använder......

Men det låter lågt fortfarande. vet du vad det kan bero på? måste vrida upp 70% för att det ska börja lite lite från basen men topparna spelar redan rätt högt vid 20%

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 19:01

KimB skrev:Där ja! hade kunnat hålla på i 100år (om jag inte gett upp innan) med att försöka dela basen, inte lika logiskt när man måste ha samma delning på kanalen man inte använder......

Men det låter lågt fortfarande. vet du vad det kan bero på? måste vrida upp 70% för att det ska börja lite lite från basen men topparna spelar redan rätt högt vid 20%

Du spelar ju basen i mono. Det betyder att ljudet från bägge baskanalerna går till bägge utgångarna. Helt logiskt ju ;)

1. Du menar att basen spelar mycket svagare än topparna?
2. Alla nivåreglage i miniDSP står på 0dB antar jag?
3. Har du basslutstegets/behringerns volym på max? Om inte så sätt den på det.
4. Hur har du kopplat in behringern? Via teleproppar?
5. Hur står switcharna på baksidan?
Viktigt att du har nr3(och 8 om du använder input2) till höger/off. Är den det?
Kör du bryggat läge eller bara en av kanalerna och den andra oanvänd?

Svara gärna på samtliga dessa frågor. Om allt där ser bra ut så får du helt enkelt sänka nivån ut från miniDSP på kanal 3 och 4 tills basen ligger i lagom nivå.

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 19:12

AndreasArvidsson skrev:
KimB skrev:Där ja! hade kunnat hålla på i 100år (om jag inte gett upp innan) med att försöka dela basen, inte lika logiskt när man måste ha samma delning på kanalen man inte använder......

Du spelar ju basen i mono. Det betyder att ljudet från bägge baskanalerna går till bägge utgångarna. Helt logiskt ju ;)

1. Du menar att basen spelar mycket svagare än topparna?
2. Alla nivåreglage i miniDSP står på 0dB antar jag?
3. Har du basslutstegets/behringerns volym på max? Om inte så sätt den på det.
4. Hur har du kopplat in behringern? Via teleproppar?
5. Hur står switcharna på baksidan?
Viktigt att du har nr3(och 8 om du använder input2) till höger/off. Är den det?
Kör du bryggat läge eller bara en av kanalerna och den andra oanvänd?

Svara gärna på samtliga dessa frågor. Om allt där ser bra ut så får du helt enkelt sänka nivån ut från miniDSP på kanal 3 och 4 tills basen ligger i lagom nivå.

Ja säger du på det sättet så förstår jag! :wink:

1. Ja
2. Alla står på noll
3.Yes, på max
4. Ja. kopplad med rca adapterad till telepropp i andra änden
5. ja den står på off

Problemet där är att signalen snabbt går det röda innan basen ens hinner låta så mycket

Tack för att du försöker hjälpa en som mig som inte fattar mycket :wink:

PS inte bryggat!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 19:23

KimB skrev:Ja säger du på det sättet så förstår jag! :wink:

1. Ja
2. Alla står på noll
3.Yes, på max
4. Ja. kopplad med rca adapterad till telepropp i andra änden
5. ja den står på off

Problemet där är att signalen snabbt går det röda innan basen ens hinner låta så mycket

Tack för att du försöker hjälpa en som mig som inte fattar mycket :wink:

PS inte bryggat!

Ok då kör vi vidare.

1. Antar jag rätt i att du bara använder en enda kanal på ditt behringer steg? Kolla så att du har volymen på max på rätt kanal.

2. Det röda? Inputmätaren i miniDSP som blir röd? Isf så klipper du din miniDSP och behöver en som klarar av en högre signal.
3. Du hade testat att ändra inputgainen(bygeln) också utan resultat?

4. Du har testat att spela basen utan topparna och den låter fortfarande svagt?

5. Slår elementet mycket?

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 19:44

AndreasArvidsson skrev:Ok då kör vi vidare.

1. Antar jag rätt i att du bara använder en enda kanal på ditt behringer steg? Kolla så att du har volymen på max på rätt kanal.

2. Det röda? Inputmätaren i miniDSP som blir röd? Isf så klipper du din miniDSP och behöver en som klarar av en högre signal.
3. Du hade testat att ändra inputgainen(bygeln) också utan resultat?

4. Du har testat att spela basen utan topparna och den låter fortfarande svagt?

5. Slår elementet mycket?

1. ja kör bara ena kanalen, har båda rattarna på max
2. Inputmätaren når rött snabbt utan att det blir allt för hög volym
3. ja bytte tillbaka till 0.9 nu igen men knappt märkbar skillnad.
4. ja spelar jag basen utan toppar blir det aldrig hög volym innan inputen går mot rött
5. elementet slår inte mycket, inget som går att se men man kan känna små vibrationer när man höjer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 19:51

KimB skrev:1. ja kör bara ena kanalen, har båda rattarna på max
2. Inputmätaren når rött snabbt utan att det blir allt för hög volym
3. ja bytte tillbaka till 0.9 nu igen men knappt märkbar skillnad.
4. ja spelar jag basen utan toppar blir det aldrig hög volym innan inputen går mot rött
5. elementet slår inte mycket, inget som går att se men man kan känna små vibrationer när man höjer

Ok jag kan inte säga helt säkert då jag bara har vad du berättat att gå på, men för mig så låter det som att din miniDSP klipper. Du skulle behöva en högre signal in i bassteget helt enkelt.

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 20:06

AndreasArvidsson skrev:Ok jag kan inte säga helt säkert då jag bara har vad du berättat att gå på, men för mig så låter det som att din miniDSP klipper. Du skulle behöva en högre signal in i bassteget helt enkelt.

Ja man kan ju tycka det. förjävligt att jag inte får något att funka.
Har slut på tankar om hur jag ska få det att spela riktigt för min budget.

Vet du möjligen vad för någon modell som dom som kör med just ep4000 steg och minidsp? är det den balanserade som gäller då?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 20:21

KimB skrev:Ja man kan ju tycka det. förjävligt att jag inte får något att funka.
Har slut på tankar om hur jag ska få det att spela riktigt för min budget.

Vet du möjligen vad för någon modell som dom som kör med just ep4000 steg och minidsp? är det den balanserade som gäller då?

Ja tråkigt när det inte fungerar.

Jag har kört precis den kombinationen med obalanserad miniDSP och EP4000, men jag antar att mina basar har högre känslighet än dina vilket gjorde att 0.9Vrms var tillräckligt för mig.

Tycker dock att din tham15 borde ha hyffsad känslighet iaf, på dig låter det ju som att den knappt spelar. Är du säker på att basen och slutsteget verkligen fungerar som de skall?
Du kan ju testa att koppla bort miniDSP och spela lite lågfrekventa testtoner.

Kan du få bra tryck utan miniDSP så är nästan problemet garanterat klippning i miniDSP. Den balanserade varianten är det nog att skaffa isf.

Är det problem utan miniDSP så får vi söka vidare.

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-28 20:37

AndreasArvidsson skrev:Ja tråkigt när det inte fungerar.

Jag har kört precis den kombinationen med obalanserad miniDSP och EP4000, men jag antar att mina basar har högre känslighet än dina vilket gjorde att 0.9Vrms var tillräckligt för mig.

Tycker dock att din tham15 borde ha hyffsad känslighet iaf, på dig låter det ju som att den knappt spelar. Är du säker på att basen och slutsteget verkligen fungerar som de skall?

Kan du få bra tryck utan miniDSP så är nästan problemet garanterat klippning i miniDSP. Den balanserade varianten är det nog att skaffa isf.

Körde basen enbart in i rotelsteget nu, testade lite blandat 30-60hz men jag är knappast imponerad det minsta.
den rör sig typ inte, 30hz är lågt för tham men vrider jag på en del lite rör den sig 1mm max 1.5...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 20:43

KimB skrev:Körde basen enbart in i rotelsteget nu, testade lite blandat 30-60hz men jag är knappast imponerad det minsta.
den rör sig typ inte, 30hz är lågt för tham men vrider jag på en del lite rör den sig 1mm max 1.5...

Ok jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av tham15. Någon annan kanske kan hjälpa till. Detta har inte riktigt med miniDSP att göra så du kanske borde skapa en ny tråd för att få fler svar.
Lycka till.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-29 09:11

idea skrev:Det finns väldigt lite info om detaljerna. Det bästa jag hittat är http://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%20Elektor%20Review.pdf
Kanske dags att mäta upp min. Det är ju väldigt enkelt att mäta upp den som en överföringslänk i de mätsystem jag har tillgång till. Borde kunna fixa detta nästa vecka.

Vore super intressant !

Jag upplevde en klar försämring av ljudet när jag testade MiniDSP hemma hos mig.
Även o den naturligtvis gjorde en hel del nytta för att kunna dämpa min resonans i rummet... Men men... man skulle ju vilja slippa försämringen i övriga register... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-29 13:00

DVD-ai skrev:
idea skrev:Det finns väldigt lite info om detaljerna. Det bästa jag hittat är http://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%20Elektor%20Review.pdf

Vore super intressant !

Jag upplevde en klar försämring av ljudet när jag testade MiniDSP hemma hos mig.
Även o den naturligtvis gjorde en hel del nytta för att kunna dämpa min resonans i rummet... Men men... man skulle ju vilja slippa försämringen i övriga register... :roll:

Vi får hoppas på LTS :)

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2014-05-30 15:09

KimB skrev:

Körde basen enbart in i rotelsteget nu, testade lite blandat 30-60hz men jag är knappast imponerad det minsta.

Är elementet helt?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-31 15:01

jonasz skrev:
KimB skrev:

Är elementet helt?

Jo det tror jag, låter inte illa om den. mätte resistansen över spolen och fick runt 6,5-6,8 typ men basen är på 8ohm. Tror det är normalt ändå?
Den spelar ju fint det lilla den gör det nu. kör genom dsp'n igen och satte lådan i hörnet. Men problemet är ju att dspn klipper för tidigt.

Konstiga är ju att många andra kör samma dsp och steg och det räcker gott. Kan mitt försteg göra så att det blir på detta vis?

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-11 17:01

Hej, har mailat minidsp och dom svarade att bheringer steger vill ha 1.4 vrms och 2x4 ger bara 0.9 vrms så jag får väl lita på det även om andra har kört samma uppsättning som jag har...

2 alternativ gav dom mig:
köra med Line driver, som boostar signalen. Någon som har erfarenheter av det som vill berätta hur man gör då och vad det är som gäller?
Eller
Köpa den balanserade modellen av minidsp som ger ut 2.0vrms. Problemet verkar vara att alla kablar och signaler måste vara balanserade som jag förstår det?
Jag är ju inte säker på att jag har det från min preamp och rotelsteg.

Frågade även om varför jag bara fick signal till ett steg när jag körde med nätadapter istället för att driva den med usb men den frågan hoppade dom över så jag jag skrev igen och väntar på svar.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2014-06-11 19:10

Hej
Jag har använt en tidigare.
Finns hos Ljudia
Samson S-converter
Bild

Bara att ansluta rca i ena änden och xlr i den andra.

Samson S-convert

S-class miniprocessorer erbjuder dig en minilösning till
ofta stora problem. Små och smarta burkar perfekta till
en mängd olika applikationer.

Stereo DI-box för att koppla ihop t.ex. dator/ljudkort med
mixer etc. Konverterar -10 dBu till +4 dBu och tvärt om.
XLR +4 dBu in/ut. RCA -10 dBu in/ut. Volymkmontroll för
insignal . 12 volts nätadapter ingår. Mått 140x100x50 mm.
Vikt 0,5 kg

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-11 22:19

ORgANic skrev:Hej
Finns hos Ljudia
Samson S-converter
Bild

Samson S-convert

Vikt 0,5 kg

Förstår jag rätt så behöver jag i mitt fall 3 st då jag använder CH1 till sub, CH3 och CH4 till topparna?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-12 01:24

KimB skrev:
ORgANic skrev:Hej
Finns hos Ljudia
Samson S-converter
Bild

Samson S-convert

Vikt 0,5 kg

Förstår jag rätt så behöver jag i mitt fall 3 st då jag använder CH1 till sub, CH3 och CH4 till topparna?

Det där behövs inte.
Bild
Jag gör själv så här. Jag rekommenderar att du då ställer om jumpern till 0.9 V input för att kompensera ljudnivå skillnaden. Samt om kortet är jordat, testa att ta bort jumpern som sitter vid sidan av varje poenixkontakt (3 st pracerade vid varsin kant).

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-12 12:55

bootstrap skrev:Det där behövs inte.
Bild
Jag gör själv så här. Jag rekommenderar att du då ställer om jumpern till 0.9 V input för att kompensera ljudnivå skillnaden. Samt om kortet är jordat, testa att ta bort jumpern som sitter vid sidan av varje poenixkontakt (3 st pracerade vid varsin kant).

Aaha, hade fått för mig att jag var tvungen att köra full balanserat
För att kunna utnyttja den högre volten på den balanserade minidsp. Så lång är jag
med men dessa jumpers vid sidan av phoenixkontakterna? Är det något som sitter på den balanserade och vad ska
Hända om jag gör det?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-06-12 13:17

KimB skrev:
bootstrap skrev:Det där behövs inte.
Bild

Aaha, hade fått för mig att jag var tvungen att köra full balanserat
För att kunna utnyttja den högre volten på den balanserade minidsp. Så lång är jag
med men dessa jumpers vid sidan av phoenixkontakterna? Är det något som sitter på den balanserade och vad ska
Hända om jag gör det?

Dessa 3 jumpers som jag pratar om är inte jätteviktigt men kan vara bra att känna till om det blir knepigt av någon anledning, du kortsluter ändå - med jorden. Dom finns på version 1.5 men manualen visar bara upp till V 1.4 (Men den kanske är uppdaterad nu). Hur som helst finns det en (två) betydligt viktigare jumper och den ställer om ingångsströmmen till 0.9 V eller 2 V. och gör du som på bilden ovan så vill du ställa om jumpern till 0.9 V. Det var jag tvungen att göra. Annars dämpade minidsp signalen med minst 10 db. Enligt sakkunniga på minidps forumet så ska du fortfarande kunna mata in 2 V rms med denna koppling utan att det klipper trotts att jumpern är ställd till 0.9 V in.

Bild

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-12 16:19

KimB skrev:Hej, har mailat minidsp och dom svarade att bheringer steger vill ha 1.4 vrms och 2x4 ger bara 0.9 vrms så jag får väl lita på det även om andra har kört samma uppsättning som jag har...

2 alternativ gav dom mig:
köra med Line driver, som boostar signalen. Någon som har erfarenheter av det som vill berätta hur man gör då och vad det är som gäller?
Eller
Köpa den balanserade modellen av minidsp som ger ut 2.0vrms. Problemet verkar vara att alla kablar och signaler måste vara balanserade som jag förstår det?
Jag är ju inte säker på att jag har det från min preamp och rotelsteg.

Jag tror inte en linebox typ samson kommer hjälpa i ditt fall ifall det bara spelar "lite".
Skillnaden mellan att du matar in 0,9Vrms till steget mot att mata på med 1,4V (ifall steget styr ut fullt vid den inspänningen) är att du förlorar drygt 4dB av max vad steget klarar att ge ifall jag räknade rätt.
Vad jag förstått av din tidigare tråd skulle det spela väldigt lite, isåfall lär det inte hänga på ifall minidsp klarar av att fullt styra ut steget eller inte, för så stor skillnad är det inte ifall du kan styra ut steget fullt mot att "bara" kunna spela 4dB under fullt...

Gissar snarare på att något är felinställt i minidsp eller felkopplat i övrigt...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum