Hej hajen1 !
Jag håller med dig om att under 70-talet så gick det mycket illa, så till den grad att han dog, och det stämmer säkert att det var drogerna, jag tror inte att han insåg hur farligt det han gjorde var, vilket väl i och för sig brukar vara fallet.
Men han kanske hade ännu svårare att inse det, eftersom jag tror att riskerna med narkotika kanske inte var lika välkända bland allmänheten på den tiden.
Troligtvis dog han på grund av att han på slutet gick upp i vikt så fruktansvärt fort, och vägde 118 kilo eller nå't sånt när han dog. Det i kombination med att han under lång tid hade tagit och tog Amfetaminpreparat frestade förmodligen på hans hjärta oerhört.
Jag läste att obduktionsrapporten innehöll diagnosen hjärtarytmi, vilket kan framkallas av Amfetaminpreparat. Om man dessutom går upp så fruktansvärt i vikt, ja då går det illa!
I obduktionsrapporten så stod det också har jag läst, att han hade, jag tror det var
10 olika droger i blodet.
Jag vet förstås inte vad de räknade, om koffein också räknades så finns det väldigt många narkomaner, men det var många droger i alla fall.
Men det här är väl inte riktigt samma sak som att han skulle vara överskattad.
Jag tycker snarare att det var oerhört tragiskt
Jag menar, att han mot slutet mådde psykiskt väldigt dåligt och till slut dog, det förminskar väl inte det faktumet att han var en vansinnigt skicklig sångare?
Det vore väl märkligt om man sa att Mozart's musik är överskattad, med argumentet att han dog vid 35 års ålder.
Vh