av Adhoc » 2014-06-03 21:01
Med tanke på barnen som nu är 1 a’ 2 år kommer växa upp och utrymmet även kommer användas för lek och stoj skulle jag satsa på en rullduk i stället för en ramspänd. Om ett par tre år kanske du inte blir så glad när dom och kompisarna gjort ”en teckning till mamma” av din fina duk eller sparkar in en boll i den.
Försök få dubbla funktioner och flexibilitet på det du bygger samtidigt som det lätt kan ändras senare. Exempelvis skulle jag strunta i heltäckande Sombra-tak. Nästan dikt an taket lär det bara absorbera diskant och högre mellanregister och behöver pendlas ned ca 20 cm för att börja absorbera även lägre mellanregister och övre bas.
Billigare och smartare är i så fall att dra högtalarkablage i glespanelen redan nu och spika ihop ett lockpaneltak med tex 70x21 över glipan. Taket blir då lite ”korrugerat” och kommer därför sprida reflektioner av högre frekvenser en del. Om panelen går i högtalarnas ljudriktning sprider det mot sidorna, går locken tvärs ljudriktningen sprider det bakåt rummet. Lätt att betsa eller måla och lätt att måla om senare om man vill. Där du kan behöva något dämpande i taket är mellan soffan och högtalarna mot takreflektionen. Du kan spegla in var lämplig plats är med några kartonger på golvet medan någon sitter i soffan och kollar. Du kan därefter spika ihop en träram som du fyller med isolering. Ramhöjd ca 140 mm som fylls med Rockwool Flexibatts är ett billigt alternativ som ger bättre funktion än Sombrataket. 4,8 m x 142x21 mm finsågad gran har bra yta och kan målas / betsas direkt, kostar ca 55-60 kr/st och en bal Flexibatt om 8 skivor 70 mm under 200 kr, tygbit = ?. Hänger du ramen i kedjor så du får en luftspalt och kan variera till en lite nedhängande vinkel mot högtalarna kommer du ungefär dubblera absorbtionen jämfört med om ljudvågen blir mer snett infallande mot en fast absorbent dikt an mot taket. Du behöver då heller inte tänka på att köpa något dyrt särskilt ljudgenomssläppligt ”specialtyg”. Vid sned infallande vinkel kommer även ”specialtyget” att börja bli mer reflekterande med minskad absorbtion och funktion. En variant för dold kabeldragning är om du spikar 45x45 mm regel utefter taket runtom och gör en lådram typ 30x30 cm som du fyller med isolering och täcker med tyg. Inuti ramen kan du dra högtalarkablage och eventuellt fälla in spottar eller ljusslingor. Du får på köpet en ytmässigt stor absorbent som inte är i vägen och hamnar på rätt ställe ljudmässigt = i hörn mellan två ytor. Ska du fälla in spottar med hög effekt i absorbenterna skulle jag kolla höjden på plåt/plastburkarna som brukar vara ovanför spotten, före jag bestämmer ramhöjden. Absorbentramen ger också möjligheten att fälla in och "gömma" surroundhögtalarna, istället för att ha dem frihängande på en reflekterande vägg (ger en "knix" i frekvenskurvan om dom inte är anpassade för direkt väggmontage).
Som andra skrivit, skulle jag lägga mindre pengar på förstärkeriet och gå på beggad bioreciever med tillräckliga många HDMI-möjligheter och hellre lägga fler kronor på högtalare och akustikfix.