Formel för frekvenskurva?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Transistormannen

Formel för frekvenskurva?

Inläggav Transistormannen » 2014-06-05 22:58

Hej! :)
Jag håller på att programmera ett program som kan räkna ut optimala lådvolymen för slutna och portade lådor och basreflexrör. För dessa beräkningar finns det enkla formler men jag skulle också vilja ha en formel för att beräkna ljudtrycket (Db) vid en specifik frekvens så att man kan göra en graf för frekvenskurvan. Finns det någon sådan, eller blir det väldigt avancerat om man vill göra det?
Tack /Oscar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Formel för frekvenskurva?

Inläggav paa » 2014-06-05 23:49

Det finns flera olika sätt att beräkna "optimal volym". Det har ibland kallats "leksaksformler".
Har du sett den här tråden: viewtopic.php?p=272039
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-06 00:30

Nu var det ju inte leksaksformlerna han efterfrågade, utan en formel för tonkurvan. Jag lade upp den här nyligen som gäller för basreflex och utan kompensationer för baffelsteg etc.

Bild

Slutna lådan är enklare och där kan tonkurvan får från fc och Qtc enbart om man inte behöver ha med känsligheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-06 10:10

Basta! källkod :D .
Respekt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-06-06 10:49

Det värsta - eller bästa - med faktiskt, är att det under dagen kommer att vara minst tio faktianer som sitter och kontrollräknar så svetten lackar i frenetiskt hopp om att kunna hitta något fel. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-06 15:24

Kalejdokom skrev:Basta! källkod :D .

Nja, fast jag använder inte de där formlerna i Basta!, jag använder bara ekvivalentschemat högst upp och så har jag en kretssimulator i stället. Det blir lättare då att lägga till delningsfilter och olika sorters lådor.

Formeln ( H(s)=... ) och härledningen är mest för förståelsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Transistormannen

Inläggav Transistormannen » 2014-06-12 11:09

Svante skrev:Nu var det ju inte leksaksformlerna han efterfrågade, utan en formel för tonkurvan. Jag lade upp den här nyligen som gäller för basreflex och utan kompensationer för baffelsteg etc.

"Bild"

Slutna lådan är enklare och där kan tonkurvan får från fc och Qtc enbart om man inte behöver ha med känsligheten.

Haha! det där var inga korta formler! får se om jag orkar skriva in dem i programmet. Jag antar att en del av formlerna räknar ut responsen från elementet och en del responsen från porten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-12 11:15

Transistormannen skrev:
Svante skrev:Nu var det ju inte leksaksformlerna han efterfrågade, utan en formel för tonkurvan. Jag lade upp den här nyligen som gäller för basreflex och utan kompensationer för baffelsteg etc.

"Bild"

Haha! det där var inga korta formler! får se om jag orkar skriva in dem i programmet. Jag antar att en del av formlerna räknar ut responsen från elementet och en del responsen från porten?

Nä, formeln nere till höger, H(s)=... ger responsen för element och port tillsammans. Den innehåller några k:n som i sin tur innehåller fem grekiska bokstäver.

Så börja med att räkna ut de fem grekiska bokstäverna, gör om dem till k:n och mata in i H(s). Sätt sedan s=jw och w=2*pi*f så kan du räkna ut amplitud och fasläge för ett givet f.

Återgå till Teknikforum