Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-04 11:15

Rubrik ändrad, med parentes. Igen den 3 juli 2014
Jag har varit en stolt ägare av de fenomenala Larsen L8 i några år nu. Denna högtalare känns helrätt för mig. Gillar skarpt balansen i ljudet och hur det presenteras. Men samtidigt så har jag varit lite kluven till Scan Speak 8545's ljudåtergivning. Inte tu tal om att det är ett riktigt bra element, men jag upplever en svag slöja i ljudåtergivningen med detta element. Det har fått mig att under lång tid fundera på att testa något annat element. Jag har velat lite mellan Scan Speak's Revelator, alternativt på senare tid illuminator. Men har tvekat för åtminstone illuminators begränsade frekvensgång.
Men nu så läste jag lite om Satori MW16P. Tyckte att det såg ut att vara ett riktigt bra alternativ. Sagt och gjort, ett par inhandlades från HiFikit under ett lite längre besök i STHLM.

De hade börjat att erfara en efterfrågan av detta element efter Grafpro's inlägg om detta element som ersättningselement till de äldre Carlsson-högtalarna. Så de tog hem en mindre sats med flyg, innan min vistelse där tog slut.

Under tiden innan jag kom hem och kunde börja testa med detta element, så tog simulerandet vid mer seriöst för att hos HiFikit passa på och införskaffa delningsfilterkomponenter att använda. Jag har haft stöd med mätningar och kritiskt lyssnande av en trevlig forummedlem som kämpat tappert med detta, utan vars hjälp slutresultatet inte skulle ha kunnat uppnås lika bra och snabbt. Att slippa det evinnerliga mätandet är ju tidsbesparande, och så slapp jag att köpa mätutrustning dessutom.

Jag hade lite andra tankar än att dela detta element brant, för att i sann OA-anda använda en lite flackare filterdelning, då ju detta element väl medger en sådan konstruktion i.o.m. dess utsträckta frekvensgång. Likaså kan original L8 diskanten (ScanSpeak D2608) användas med en sådan delning, med dess bra egenavrullning i frekvens. Jag är ju inte heller någon vän av starkare ljudåtergivning, så både att Satori har lägre effekt än SS8545, och den låga ordningens delning fungerar för mig.

Filterlösningen blev då slutligen av lägre ordning, med tillägg av ett RLC för att ta ner den höga toppen före 1 khz på Satori. Jag lade även på ett RLC för att hantera en inte av delningsfiltrets låga ordning, fullt ut undertryckt topp längre upp i frekvens, (ca 3600 hz). Vilken jag inte ville skulle visa sitt fula tryne, genom att ge sig tillkänna med att färga av sig på ljudåtergivningen där. Betydelsen av denna kan ifrågasättas, men då jag ändå hade komponenter tillgängliga så valde jag att ändå lägga på denna RLC. På diskanten så lyfte jag det högsta registret i sann OA-anda. Fasintegreringen prioriterades, utan att behöva göra avkall på en rak frekvensgång, vilken förståss underlättades av det flacka filtret. Likaså blev impedansen jämn och har inte några konstigheter för sig. Men impedanskorringeringen stördes av RLC't för att ta ner toppen före 1khz, och där nu systemets lägsta impedanspunkt återfinns.

Fick också hjälp av samma trevliga forummedlem som skötte mätandet, som tog fram ett par adapterringar att använda i hålet för SS 8545, så att Satori kunde monteras med sina mindre mått.

Förnämligt förresten av SB Acoustics som monterat tätning på elementet.

Satori skruvade jag fast med hjälp av bronspläterad, 4.2 x 16 mm skruv, där dess skruvskalle passade galant i hålen, och gängorna bet sig fast bra utan att dra sönder träet. Inhandlade på Biltema, art.nr. 19-523.

Jag har haft lite funderingar på detta med seriekopplingen som L8 använder sig av. Normalt sett så använder man samma element i en sådan konstruktion, för att undvika problem med olika impedanser.
Nu är ju det inget problem om man byter samtliga fyra basar. Men i.o.m. att jag inte visste hur slutresultatet skulle bli så bytte jag endast övre bas/mellanregistret. I varje fall inledningsvis. Det är ju sedan lätt att bara koppla in en Satori till för lågbasområdet utan någon ytterligare filterförändring om man så vill.

Hur blev då slutresultatet?

Mina högst subjektiva intryck så här långt.

En oerhört mycket högre renhet och detaljeringsgrad i ljudet upplevs. All musik låter annorlunda gentemot tidigare, nu när man hör vad samtliga orkestermedlemmar bidrar med för musiken. Det har öppnats upp ett mycket trevligt ljudfönster numera. Tonalt låter det annorlunda, sannolikt beroende på tidigare nämnda förbättringar. Balansen i ljudet känns riktigt bra, även med använda SS8545 i basen.

Negativt då?

Det var ett större jobb än förväntat, men det är ju samtidigt riktigt kul hobbyverksamhet, när man väl uppnått förväntningarna om ett "annorlunda" och i mitt tycke bättre ljud.

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tillägg den 5 juni -14, en sweetspotmätning under resans gång.

Bild
Senast redigerad av Detaljeratljud 2014-07-03 16:32, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: Larsen L8, elementuppgradering

Inläggav PappaBas » 2014-06-04 14:49

Låter spännande, men det jag tänker på är väl mest hur lådavstämningen fungerar? Det är ju en del andra T/S-parametrar på den, lägre BL, mjukare upphängning etc.
Har du mätt mot originalet och jämfört?
Den erfarenhet jag gjort när jag pillat med mina basmoduler är att ting som sker under 100Hz definitivt påverkar hur ljudet uppfattas mycket högre upp i registret.
Detta pga av att man hör relativt (som jag tolkar det) dvs det låter inte nödvändigtvis som t.ex en säkning i basen utan kanske mer som en höjning i diskanten osv.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-04 18:39

Håller med om att en förändring i ett register absolut kan medföra att man uppfattar det som att någon förändring till det bättre eller sämre har skett i ett annat register. Därför har mycket möda lagts på att hitta en balans mellan registren mellan dessa element. Därav således har ett nytt filter tagits fram. Så byter man i lågbasen så är det bara plug and play där. Jag har varit mer orolig med kombinationen som jag i varje fall för tillfället har med SS8545 som lågbas. Då de förenklat uttryckt får lite olika spänning över sig p.g.a. aningens olika impedans. Bland annat. Men som sagt byter man också lågbasen så kan man sitta lugn i båten. Men även med denna konstellation så fungerar det bättre än befarat. Jag skulle i dagsläget mycket väl kunna leva med denna konfiguration, och känner i nuläget ingen brådska att byta lågbasens element. Men visst vill någon köpa 2 eller 4st SS8545, så skulle nog ett sådant byte ske illa kvickt ändå. För hägrar gör ju tanken på ännu mer upplöst lågbas. :lol:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-06-04 20:59

Men filtret går inte så djupt så det påverkar de frekvenser det är frågan om?
Jag säger inte att det blir dåligt, är bara nyfiken på hur basen upplevs jämfört med originalet, speciellt djupt nere.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-04 22:19

Det sitter en delning mellan låg och högbas förutom det nya filtret. Det är medtaget i simuleringen, därför är det ingen förändring av lågbasen. Men tonalt har basen förändrats till att låta mer detaljerat. Det handlar väl om det du nämnde om att en förändring i registren kan påverka på annat ställe. Ett samspel av två karaktärer för samma register kanske man kan uttrycka det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-05 00:53

Jamen baselementet ger ju en förändring i djupbasen. Ditt nya baselement är inte lika bra på att driva
basreflexsystemet. Det är nog detta som pappabas talar om.

Elementet passar inte i lådan sett ur ett akustiskt perspektiv, i varje fall inte om lådan är konstruerad
för 8545 som på många sätt dessutom är ett mycket mera kompetent element.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-05 06:48

Vare sig SS8545 eller WM16P är konstruerade för en specifik låda, utan kan användas i såväl olika lådvolymer som typer. Så det öppnar för möjligheter mer än begränsningar.

Är man ute efter att uteslutande lyssna på lågbastoner, så kan jag istället rekommendera att man köper en sub-bas.

Satori är på många sätt ett mycket mer kompetent element.

Ur ett akustiskt perspektiv är Satori ett bättre element än SS8545.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-06-05 10:53

Detaljeratljud skrev:Vare sig SS8545 eller WM16P är konstruerade för en specifik låda, utan kan användas i såväl olika lådvolymer som typer. Så det öppnar för möjligheter mer än begränsningar.

Nja men de kommer att i en given låda förmodligen bete sig annorlunda från varandra. Är du med på det?
Det går säkert att konstruera bra lådor för bägge, men i detta fall är lådan och dess avstämmning given därav min fråga.

Baselementen sitter väl 2,5-vägs kopplade? Det betyder att båda spelar under någon gränsfrekvens men att det nedre av dem faller av däröver.
I detta fall så har du två olika element kopplade på detta sätt med olika impedanskurvor. Det blir en spänningsdelning dem emellan men då impedansen skiljer sig (beroende på avstämning och elementegenskaper) så är jag lite nyfiken på hur det låter/beteer sig jämfört med originalet?
Det kanske är jättebra :)
Men eftersom Sartorin på pappret i alla fall har svagare motor och mjukare upphängning så kommer det (när jag simulerar lite snabbt) att inte gå lika djupt och få en liten disco-puckel.
Men simulering och beräkningar är inte verkligheten. Därför tycker jag det vore vettigt med en mätning och jämförelse med originalet innan man investerar många tusen i en elementuppgradering?
Jag betvivlar inte att Sartorin än ett väldigt fint element men i detta fall skall den ju passa i en annan redan färdig kontruktion och inte en som är konstruerad runt dess specifika egenskaper.
Kan du kvantifiera hur stor förändring det blir i basen ger man andra en möjlighet att kunna göra ett informerat val.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-06-05 11:32

Oh vad roligt att det är fler begåvade människor som mäter och lyssnar! Inte bara Grafpro. Jag kan knappt vänta på den utlovade filtermodifieringen för OA 50 med Satori. Mindre dist och större renhet är ett måste om man älskar musik.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-05 15:12

Det håller jag med om är inte för mycket begärt, lite jämförande mätningar. Vi får avvakta och se om mätgurun har tid och lust till detta. Men det vore kanske bättre om någon duktig på området tittar på det hela, om intresse finns?
På grund av olika impedans i respektive bas så kommer spänningen över varje bas att variera, ja. Men i vilken grad, inte mycket vad jag kom fram till.
Elementen delas lågt. Därav att jag kallar dem låg respektive högbas.
Känner inte igen beskrivningen du ger om Satorins uppförande från mina simuleringar.

Så sant det du skrev i sista meningen Momus. Det var ju anledningen till detta byte. Vi är nu några stycken som nu har det stora nöjet av att njuta av ett "rent" Carlssonskt ljud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-05 15:26

Detaljeratljud skrev:Vare sig SS8545 eller WM16P är konstruerade för en specifik låda, utan kan användas i såväl olika lådvolymer som typer. Så det öppnar för möjligheter mer än begränsningar.

Är man ute efter att uteslutande lyssna på lågbastoner, så kan jag istället rekommendera att man köper en sub-bas.

Satori är på många sätt ett mycket mer kompetent element.

Ur ett akustiskt perspektiv är Satori ett bättre element än SS8545.

Vaddå "ur ett akustiskt perspektiv"? Du påstår en massa saker som helt saknar grund eller vilar på
väldigt dålig grund. Allt som har med högtalares ljudåtergivning att göra är ur ett akustiskt per-
spektiv. Vet du vad akustiskt betyder?

Ingen har sagt att 8545 är konstruerad för en given låda, det jag skrev var att en låda kan vara
konstruerad för ett givet element. Om du läser det en gång till tror jag du ser att det var det jag
skrev.

Och jag skrev även att det blir fel - under förutsättning att högtalaren ifråga är kompetent kon-
struerad för 8545 - när man byter till ett element med andra egenskaper. Då stämmer inte sam-
arbetet längre. Du kan självklart välja att strunta i det och bara ta ställning till om du gillar det
du hör, men talar du bara om dina preferenser så tycker jag det är bra om du låter det framgå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-05 15:42

Det blev lite fel det här. Jag känner att jag inte är rätt person att driva detta projekt på Faktiskt med seriositet. Men någon med kunnande kanske ändå fick inspiration att titta på detta utförande. Jag drar mig tillbaks och njuter av vad jag i min enfald upplever som en riktig bra uppgradering med musik från dessa bastarder. Hoppas nu bara att någon nu inte sprang iväg och köpte på sig element i tron att det var en användbar konstruktion. Skulle det vara så är vi dock några som kan tänkas köpa dem av er i.o.f.s.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-05 15:44

Bra.

En konstruktion som det ligger tusentals timmar bakom blir inte bättre för att du byter element och filter efter en veckas meckande och mätande.

En smula ödmjukhet och respekt för konstruktionen och dess konstruktör hade varit på sin plats.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Re: Larsen L8, elementuppgradering, (or not)!

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-05 15:58

Vad var det där för skitsnack Bosse.

Nämnde jag kanske inte inledningsvis vad jag ansåg om konstruktionen. Ingen skugga faller över konstruktören av användande av nya, ej vid framtagandet av konstruktionen tillgängliga element.
Att jag sedan haft personlig kontakt med konstruktören, där vi har ömsesidigt har utbytt erfarenheter av sjukvården, och där han själv var villig att dela med sig uppmätningar att använda för detta projekt. Om det vet du nada. Så knip med ditt skamlösa påhopp. Jag har inte framfört någon som helst kritik om konstruktionen.
Jag hyste största respekt för Naq, och hade skrivit ett längre inlägg att använda inledningsvis angående just det. Men strök det ändå till slut efter moget övervägande.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-05 16:06

Detaljeratljud skrev:Vad var det där för skitsnack Bosse.

Nämnde jag kanske inte inledningsvis vad jag ansåg om konstruktionen. Ingen skugga faller över konstruktören av användande av nya, ej vid framtagandet av konstruktionen tillgängliga element.
Att jag sedan haft personlig kontakt med konstruktören, där vi har ömsesidigt har utbytt erfarenheter av sjukvården, och där han själv var villig att dela med sig uppmätningar att använda för detta projekt. Om det vet du nada. Så knip med ditt skamlösa påhopp. Jag har inte framfört någon som helst kritik om konstruktionen.
Jag hyste största respekt för Naq, och hade skrivit ett längre inlägg att använda inledningsvis angående just det. Men strök det ändå till slut efter moget övervägande.

Då ber jag om ursäkt. Det var synd att du inte behöll inlägget. Vi är många som är mycket nedstämda för tillfället, och det gäller att tassa försiktigt på den mark som en gång trampats av Anders.

Jag kan inte editera bort mitt påhopp, men ta min ursäkt på allvar.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-06 16:59

Jag tror ingen menat att hoppa på någon, men nog är det något märkligt det här med att det
alltid finns de som vill ändra på det som andra lagt så mycket tid på att optimera? Och jag tror
en del av knepigheten är att man så lätt tolkar förändringar som förbättringar.

Ändrar man något så hör man ofta något nytt, något som man inte hört förut. Och då är det lätt
att tro att man förbättrat grunkan. I själva verket räcker det ofta att tro att något ändrats för
att man skall höra nytt - för man lyssnar på ett annorlunda sätt när man lyssnar för att ,man är
nyfiken på att få höra vad som ändrat sig.

Jag tror många moddare skulle göra sig själv en stor tjänst genom att modda, njuta av upplev-
elsen, men sen leva med den moddade versionen ett tag (kanske några månader) för att sedan
gå tillbaka till originalversionen. Jag vet många som alltid gör så innan de drar några slutsatser,
och förvånansvärt ofta så märker de att de hör allt de de hörde i den moddade varianten(!) även
i originalversionen + att de hör ÄNNU mera nya saker när de växlar tillbaka!

Sådana erfarenheter är väldigt nyttiga.

- - -

Bo avslutar sitt inlägg med att specifikt tala om mark som tassats av Anders. Min uppfattning är
att det är bättre att respektera konstruktionerna som sådana än personen som ligger bakom den.

Om Anders gjort en konstruktion så tycker jag den skall vara som Anders ville att den skulle vara.
Om Olle Mirsch gjort en konstruktion så tycker jag den skall vara som Olle ville att den skulle vara
och om Stig Carlsson gjort en konstruktion så tycker jag den skall vara som Stig ville att den skulle
vara. Om det uppstår en situation där gamla konstruktioner (t ex 70-talsserien) behöver renoveras
men originalelement inte längre finns så kan man dock självklart ta fram nya element, men det är
ju någonting helt annat. Ambitionen kan fortfarande vara att ändra så lite som möjligt och primärt
bevara ursprungstanken.

Den som anser sig veta bättre hur konstruktionen skall vara kan ju konstruera något nytt istället.

Om något så kanske Anders konstruktioner är mindre känsliga att ge sig på och ändra, eftersom han
ju själv gav sig på och ändrade konstruktioner från andra, således att de lät rätt så annorlunda än
de låtit från början, och ibland tog han spjärn i andras konstruktioner och gjorde något likt, men
som inte alls lät som det han härmat.

Larsenhögtalarna är dock Anders egna konstruktioner och dessa tycker jag man kan lämna i fred. De
är som Anders ville att de skulle vara. Det tycker jag de kan få fortsätta att vara.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-06-06 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-06 17:08

Alternativt om man gillar den huvudsakliga designen men vill ha nya element, så får man jobba om lådvolymerna och bygga en ny högtalare efter de nya volymerna. Om det blir mindre volymer än i originalet så går det ju naturligtvis enkelt att minska innervolymer. Men att ev. basportar skall vara rätt för ett nytt element tror jag destu mindre på.

Så skillnaden mellan diy:are och moddare är att moddare inte klarar att bygga egna kabinett. :twisted: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-06 18:54

En återförsäljare uppger om Satori följande, (översatt.
"15-25 liter/35-40Hz, men andra kombinationer är också möjliga."

En högtalartillverkare som använder Satori uppger att elementet kan användas ner till 30 hz!!!

Som högbas i denna låda används det inte ens ned till 40 hz.

Det finns ett tekniskt problem med denna högtalare som gjorde att jag i nuläget inte stämde av aningens högre. Det kan dock vänta tills, eller om det blir dags att byta lågbasen mot Satori.

28 till 30 hz, whatever!

Lite intressant av IÖ att opponera sig emot elementbyte. Hur många gånger har du uppgraderat dina konstruktioner. Fy!

Stig Carlsson bytte visst SS8542 mot SS8545, och var dessutom lyrisk över förbättringen. Sade du emot då också?

Förste svansviftaren hängde givetvis på. Good dog!

No way att jag byter ut detta överlägsna element mot ett sämre dito.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-06 19:22

Detaljeratljud skrev:Förste svansviftaren hängde givetvis på. Good dog!

Syftar du på mig, så sade jag faktiskt emot. Hur står det till med läsförståelsen?

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-06 19:35

Får jag vänligast be någon admin att ta bort min profil. Alternativt låsa eller ta bort detta ämne.
Jag har annat att lägga min tid på än detta.

Tack alla för stöd och goda råd!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-06-06 19:52

Detaljeratljud skrev:Får jag vänligast be någon admin att ta bort min profil. Alternativt låsa eller ta bort detta ämne.
Jag har annat att lägga min tid på än detta.

Tack alla för stöd och goda råd!

Välkommen till Faktiskt.se!!

:!:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-07 08:16

HaHa Maccis! :wink:

En liten ovetenskaplig studie.
Förutsättning; oförändrad lådvolym.
ID; Satori grön, SS8545 blå

28hz Här ser man den oerhört sämre basförmågan/egenskaperna tydligt!
Bild

Med och utan room gain
Bild

Enkel filterjustering av lågpassdelen
Bild

Satori avstämd till 32hz
Bild

Satori med pluggad port
Bild

Satori avstämd till 23hz
Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-06-07 10:22

Jättebra att du lägger ut simuleringarna.
Så det var väl inte så svårt?
Du tar allt som kritik när det inte är avsett som det och går till attack eller försöker bagatellisera frågorna.
Om du läser om tråden så ser du att ingen har påstått att basen skulle bli urdålig? Det är du själv som läser in det i frågorna.
Jag efterfrågade en kvantifiering av hur elementen beter sig i lådan.
Man måste väl kunna ställa relevanta frågor?
Om man skall kunna bilda sig en uppfattning om hur något är som vi inte kan lyssna på måste vi ställa frågor. Det är ett disskusionsforum.
Dessa frågor blir ju det sätt varpå vi som är intresserade kan göra en bedömning av en konstruktion/konstruktör.
Vet hen vad hen snackar om?
Snälla sluta läsa in massa saker i frågorna och ta dem för vad de är. Svara på de du kan, säg att du inte vet på de du inte vet osv.
Att kunna visa på att man förstår eventuella svagheter/avägningar i sin konstruktion höjer bara förtroendet för konstruktören inte tvärtom.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-07 11:08

Så här kan en bättre avstämning se ut. Typ f3 = 36hz, f8 = 28hz

Bild

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-07 12:26

Pappabas skrev.
"Du tar allt som kritik när det inte är avsett som det..."
"Man måste väl kunna ställa relevanta frågor? "

På tal om relevanta FRÅGOR.

"Elementet passar inte i lådan sett ur ett akustiskt perspektiv, i varje fall inte om lådan är konstruerad för 8545 som på många sätt dessutom är ett mycket mera kompetent element."

"Men eftersom Sartorin på pappret i alla fall har svagare motor och mjukare upphängning så kommer det (när jag simulerar lite snabbt) att inte gå lika djupt och få en liten disco-puckel."

"Jag betvivlar inte att Sartorin än ett väldigt fint element men i detta fall skall den ju passa i en annan redan färdig kontruktion och inte en som är konstruerad runt dess specifika egenskaper."

"Och jag skrev även att det blir fel - under förutsättning att högtalaren ifråga är kompetent konstruerad för 8545 - när man byter till ett element med andra egenskaper. Då stämmer inte samarbetet längre. Du kan självklart välja att strunta i det och bara ta ställning till om du gillar det du hör, men talar du bara om dina preferenser så tycker jag det är bra om du låter det framgå."

"En konstruktion som det ligger tusentals timmar bakom blir inte bättre för att du byter element och filter efter en veckas meckande och mätande."

"...men nog är det något märkligt det här med att det alltid finns de som vill ändra på det som andra lagt så mycket tid på att optimera? "

"Om Anders gjort en konstruktion så tycker jag den skall vara som Anders ville att den skulle vara."

"Larsenhögtalarna är dock Anders egna konstruktioner och dessa tycker jag man kan lämna i fred."

"Alternativt om man gillar den huvudsakliga designen men vill ha nya element, så får man jobba om lådvolymerna och bygga en ny högtalare efter de nya volymerna."

Tycker du själv att ovanstående inlägg borgar för ett fortsatt intresse att diskutera förändringen Pappabas?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-07 12:57

Jag får dock justera mitt bygga nya lådor-uttalande lite, för det där var faktiskt bättre trackning på kurvorna än jag väntat mig. Så hade du varit lite snabbare med kurvorna så hade jag inte skrivit det. :wink:
(Att det inte skulle vara hörbara skillnader tror jag dock inte på, för det rör sig om större avvikelser än någon tiondels dB.)

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-07 14:12

Mindre lågpassfilterjustering.

Toppnivå = lika med
nivå 28hz = -0.5dB
nivå 110hz (-3dB) = -1.0dB

Bild

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2014-06-07 22:24

Hur är det nu med respekt för andra högtalarkonstruktioner, Detta liknar mer en våldtäkt en en enkel moddning. viewtopic.php?t=49069

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-08 00:05

Felkonstruerat skräp kommer alltid att vara felkonstruerat skräp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-06-08 00:27

Johan_Lindroos skrev:Felkonstruerat skräp kommer alltid att vara felkonstruerat skräp.

:( Jag tycker inte Larsen 8 är felkonstruerat skräp. :)

Men vi har kanske lite olika preferens.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati