Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:Felkonstruerat skräp kommer alltid att vara felkonstruerat skräp.
Jag tycker inte Larsen 8 är felkonstruerat skräp.
![]()
Men vi har kanske lite olika preferens.
Mvh
Peter
Detaljeratljud skrev:Jag brukar i varje fall lyssna i sweetspot med två stycken högtalare.
Det är ju L8, eller i varje fall tidigare hette de så. Så ingen basmodul skall till.
Övre basen skärs av nedåt i frekvens som i original. Och SS8545 skärs av uppåt så den fungerar som i original. Någan halv dB lägre i nivå kanske för SS8545, i.o.m. lite annan spänningsdelning p.g.a. denna konfiguration.
Det handlar till viss del om rummet, och även att micken rullar av nedåt i frekvens.
Men i.o.m. att basdelen är enligt originalutförande så är det näppeligen inga problem.
Vilket hörseln kan intyga på flera personer.
Lägger till en lågbasmätning, alltså SS8545.
Detaljeratljud skrev:Nope inte 2.5 vägare 2.5.5
Mätgurun håller med om att det är knas på mätningarna, jämförelsevis med likadan utrustning.
Trigger t.ex. ligger utanför mätområde. Det kan bli lite mycket mätningar fram och tillbaka ibland.
Detaljeratljud skrev:
Vi får avvakta nya mätningar, för det är definitivt dessa det är fel på.
Basen är fortfarande lika tung som tidigare vid lyssning.
Detaljeratljud skrev:Mycket förenklat. Typ som du beskrev.
Vid låga frekvenser så är de seriekopplade och får dela på halva spänningen. Det är det jag kallar högpass på övre basen som faller av, kanske missvisande/missledande. Vid lite högre frekvenser så börjar signalen shuntas förbi lågbasen som då får en fallande frekvensgång och en allt större del av signalen går bara till övre basen. Slutligen så tar den hand om hela signalen.
Det är ett riktigt finurligt summaspel, som måste vägas in noga.
Naq nämnde 2.5.5 enligt det du nämner. Det har således inget med baskopplingen att göra.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster