MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-03-21 22:23

Petade upp källkoden på GitHub nu iaf. Fult som stryk och fungerar bara i terminalen men bättre än inget. :)

https://github.com/joakimfors/PyMasVis

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-09 20:37

Svante. Jag har problem med Masvis på Windows8.1. Jag kan inte dra och släppa några filer i programfönstret.
Och funktionen "open soundfile" accepterar ju bara en fil åt gången. Tar en hel del tid nu att gå genom ett helt album.

Har du några tips?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-09 23:31

AndreasArvidsson skrev:Svante. Jag har problem med Masvis på Windows8.1. Jag kan inte dra och släppa några filer i programfönstret.
Och funktionen "open soundfile" accepterar ju bara en fil åt gången. Tar en hel del tid nu att gå genom ett helt album.

Har du några tips?

Hmm, jag provade just att släppa 10 wavfiler under win 8.1, det gick bra. Vad händer när du försöker?

(Möjligen betedde den sig lite annorlunda i det att den inte uppdaterar fönstren förrän alla filer har analyserats. Kanske måste du vänta ut den?)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-09 23:34

Svante skrev:Hmm, jag provade just att släppa 10 wavfiler under win 8.1, det gick bra. Vad händer när du försöker?

(Möjligen betedde den sig lite annorlunda i det att den inte uppdaterar fönstren förrän alla filer har analyserats. Kanske måste du vänta ut den?)

Ingenting. Programmet reagerar inte.
+Tecknet på musen dyker upp när jag "hovrar", men när jag väl släpper så sker inget.

Har väntat länge. Händer ingenting alls.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 00:10

Jag fick det att fungera nu. Uppenbarligen så vägrar Masvis att fungera om programmet ligger i "Program Files (x86)".
Flyttar jag programmet till en annan plats, tex C:, Downloads eller "Program Files" så fungerar allt.
Så jag flyttade programmet helt enkelt och nu fungerar det. Jätteskumt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-10 07:36

Ok... Den har jag inte hört förut. Koll bara: Försöker du släppa filerna på en genväg till programmet, på exefilen, eller på programmets fönster (under "drop files here") efter att du har kört igång det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-10 07:52

Prova en annan path med ( ) och se om det knäcker den?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 09:34

Svante skrev:Ok... Den har jag inte hört förut. Koll bara: Försöker du släppa filerna på en genväg till programmet, på exefilen, eller på programmets fönster (under "drop files here") efter att du har kört igång det?

Jag tyckte också det var skumt-

På programfönstret.

Nattlorden skrev:Prova en annan path med ( ) och se om det knäcker den?

Det fungerar bra på andra sökvägar med parenteser. Testade tom att skapa en egen mapp som heter exakt "Program FIles (x86)". Inga problem där.

Är förmodligen någon säkerhetsinställning på den ordinarie programmappen som krånglar.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-06-10 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-10 09:42

På Windows 7 är "Programs (x86)"-mappen skyddad. Kanske är det samma på win8?

Har du provat att starta Masvis som administratör när det ligger i x86-mappen?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 09:44

bomellberg skrev:På Windows 7 är "Programs (x86)"-mappen skyddad. Kanske är det samma på win8?

Ja det är det, men det är den vanliga Program files också och masvis fungerar där.

Ja administratör, diverse kompabilitetslägen. Inget fungerar när masvis ligger i x86 mappen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-10 09:48

Testa att avsluta explorer.exe och starta om den som admin.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 09:50

bomellberg skrev:Testa att avsluta explorer.exe och starta om den som admin.

No go.

Nu är ju detta inte något stort problem iom att programmet fungerar, men lite intressant iaf.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2014-06-10 10:03

Har förmodligen inte alls med detta att göra, men några få gånger har jag varit med om att ett anti-virus-program fått för sig att kontrollera vissa filer vilket kan ge lustiga effekter likt din. Bara för skoj skull kanske du kan prova att stänga av anti-virus?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-10 10:06

Audix skrev:Har förmodligen inte alls med detta att göra, men några få gånger har jag varit med om att ett anti-virus-program fått för sig att kontrollera vissa filer vilket kan ge lustiga effekter likt din. Bara för skoj skull kanske du kan prova att stänga av anti-virus?

Borde väl gå att lägga in ett undantag då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-10 10:27

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:På Windows 7 är "Programs (x86)"-mappen skyddad. Kanske är det samma på win8?

Ja det är det, men det är den vanliga Program files också och masvis fungerar där.

Ja administratör, diverse kompabilitetslägen. Inget fungerar när masvis ligger i x86 mappen.

Hur är det med UAC? Är inte den lite mer aggressiv i x86-mappen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 10:33

Audix skrev:Har förmodligen inte alls med detta att göra, men några få gånger har jag varit med om att ett anti-virus-program fått för sig att kontrollera vissa filer vilket kan ge lustiga effekter likt din. Bara för skoj skull kanske du kan prova att stänga av anti-virus?

Jag har inget antivirus installerat. Förutom windows defender.
Testade dock att stänga av denna. Ingen skillnad.

bomellberg skrev:Hur är det med UAC? Är inte den lite mer aggressiv i x86-mappen?

Kan vara så, men UAC brukar ju alltid hoppa upp med dumma frågor annars och nu säger den inget alls.
Jag har dessutom UAC inställt på lägsta inställning.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-06-10 10:37

Kan du prova att ta ägarskap av mappen som Masvis är installerad i?

Elevated cmd:

takeown.exe "c:\bla bla\bla bla" /A

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-10 10:42

AndreasArvidsson skrev:Inget fungerar när masvis ligger i x86 mappen.

Kan det finnas någon länk någonstans i MasVis som du missat? Har du provat några andra mappar än de två programmapparna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 11:17

bomellberg skrev:Kan du prova att ta ägarskap av mappen som Masvis är installerad i?

Elevated cmd:

takeown.exe "c:\bla bla\bla bla" /A

Ingen skillnad.

Bill50x skrev:Kan det finnas någon länk någonstans i MasVis som du missat? Har du provat några andra mappar än de två programmapparna?

/ B

Någon länk? Till vad?

Ja som sagt så har jag testat downloads, C: och andra mappar. De fungerar alla. Bara Program Files (x86) som krånglar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-10 11:21

AndreasArvidsson skrev:
Bill50x skrev:Kan det finnas någon länk någonstans i MasVis som du missat? Har du provat några andra mappar än de två programmapparna?
Någon länk? Till vad?

Inte vet jag :-) Men jag har program där man ska styra länkar till databaser, "common files" och diverse annat, tänkte att det kanske kunde vara något sådant. Men om det bara är x86 som krånglar så är det onekligen lite märkligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-10 11:36

Bill50x skrev:Inte vet jag :-) Men jag har program där man ska styra länkar till databaser, "common files" och diverse annat, tänkte att det kanske kunde vara något sådant. Men om det bara är x86 som krånglar så är det onekligen lite märkligt.

/ B

Ah du menar så. Enda som masvis har är sökvägen till codes, men de är korrekta. Jag har även testat med wav filer som inte kräver någon codec och det är samma där.

Ja det är lite skumt helt klart.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-10 13:26

Det låter precis som att Windows 8.1 har en säkerhetsinställning på 32-bitarsprogrammappen som hindrar programmet från att komma åt saker utanför sitt eget exekveringsområde. Har nåt minne i bakhuvudet om att en sån säkerhetsåtgärd introducerades för ett tag sen. Men jag tror den faktiskt introducerades i Windows 7. (Men jag kan ha fel, mitt minne är inte att lita på!)

Det vill säga att om du har MasVis i en egen mapp under "C:\Program Files (x86)" så kan den inte komma åt nånting utanför C:\Program Files (x86)\MasVis". Om det gäller filaccess eller om det gäller interprocesskomunikation vet jag inte. Kan ju vara så att processen körs i en sandbox / skyddad miljö om den ligger i "Program Files (x86)"...
__
/ony

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-06-10 13:56

Tony skrev:Det låter precis som att Windows 8.1 har en säkerhetsinställning på 32-bitarsprogrammappen som hindrar programmet från att komma åt saker utanför sitt eget exekveringsområde. Har nåt minne i bakhuvudet om att en sån säkerhetsåtgärd introducerades för ett tag sen. Men jag tror den faktiskt introducerades i Windows 7. (Men jag kan ha fel, mitt minne är inte att lita på!)

Det vill säga att om du har MasVis i en egen mapp under "C:\Program Files (x86)" så kan den inte komma åt nånting utanför C:\Program Files (x86)\MasVis". Om det gäller filaccess eller om det gäller interprocesskomunikation vet jag inte. Kan ju vara så att processen körs i en sandbox / skyddad miljö om den ligger i "Program Files (x86)"...

Tror också det är något sådant. Jag har haft problem med vissa simuleringsprogram som bara går att köra om man lägger dem i sin egen user-mapp. Förmodligen någon slags rättighets-issue som ställer till det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-10 14:28

Det verkar ju jätteskumt. Man kan ju tex släppa filer på Word, och det måste finnas miljoner program som funkar så.

Det är förstås så att mina program har liten upplaga och inte är så kända för tex Microsoft. Det brukar bråkas lite när jag släpper nya versioner om att "det här programmet är okänt, vill du verkligen köra det?". Men om det vore problemet är det konstigt att MasVis alls startar, att det just är "släppa fil" som krånglar.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-10 14:31

Almen skrev:
Tony skrev:Det låter precis som att Windows 8.1 har en säkerhetsinställning på 32-bitarsprogrammappen som hindrar programmet från att komma åt saker utanför sitt eget exekveringsområde. Har nåt minne i bakhuvudet om att en sån säkerhetsåtgärd introducerades för ett tag sen. Men jag tror den faktiskt introducerades i Windows 7. (Men jag kan ha fel, mitt minne är inte att lita på!)

Tror också det är något sådant. Jag har haft problem med vissa simuleringsprogram som bara går att köra om man lägger dem i sin egen user-mapp. Förmodligen någon slags rättighets-issue som ställer till det.

Ja, i Windows 7 så infördes en begränsning som inte tillåter vissa program att ens skriva filer till det directory programmet är installerat i, utan bara i användarens datamapp. D.v.s. %APPDATA% t.ex. C:\Users\Tony\AppData\Roaming. Och jag har för mig det bara gällde vissa typer av program, som anses osäkra av OS:et. Typ de man installerat i 32-bitars programmappen.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-10 14:34

Svante skrev:Det verkar ju jätteskumt. Man kan ju tex släppa filer på Word, och det måste finnas miljoner program som funkar så.

Det är förstås så att mina program har liten upplaga och inte är så kända för tex Microsoft. Det brukar bråkas lite när jag släpper nya versioner om att "det här programmet är okänt, vill du verkligen köra det?". Men om det vore problemet är det konstigt att MasVis alls startar, att det just är "släppa fil" som krånglar.

Ja, det ter sig lite konstig, men vad händer om MasVis inte kan öppna temporärfiler? Antar det jobbar med sådana, då det är rätt stora datamängder att hantera. Eller spara filer över huvud taget...
Kanske det leder till att droppfunktionen inte initieras?
__
/ony

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-10 16:56

Alltså, det sjuka är ju att jag använder precis samma procedur för att öppna filena med drag-drop och file|open. Temporärfiler görs, men på samma sätt i båda fallen. Jag kan inte se något annat än att Windows inte tillåter släpp av filer på mitt program, och då antagligen för att jag inte har betalat dollars till M$ för att betraktas som säker...?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-10 17:19

Svante skrev:Alltså, det sjuka är ju att jag använder precis samma procedur för att öppna filena med drag-drop och file|open. Temporärfiler görs, men på samma sätt i båda fallen. Jag kan inte se något annat än att Windows inte tillåter släpp av filer på mitt program, och då antagligen för att jag inte har betalat dollars till M$ för att betraktas som säker...?

Det behöver inte bara var för att du inte betalat dollars till M$, utan de som gjort den programutvecklingsmiljö du använder inte heller har gjort det. :mrgreen:
__
/ony

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-03-03 23:50

Jag kan inte längre öppna MasVis på min dator. Det funkade för cirka en vecka sen, men nu kan jag inte längre dra igång MasVis på min dator. Programmet startar med den vanliga varningen att det är ett okänt program och ikonen lägger sig i aktivitetsfältet. Men det dyker aldrig upp något fönster på skrivbordet.

Jag har vad jag vet inte installerat någon ny programvara. Kör Windows 7 64-bit. Var kan jag söka hjälp att få igång det hela?

mvh, mats

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-04 00:02

matssvensson skrev:Jag kan inte längre öppna MasVis på min dator. Det funkade för cirka en vecka sen, men nu kan jag inte längre dra igång MasVis på min dator. Programmet startar med den vanliga varningen att det är ett okänt program och ikonen lägger sig i aktivitetsfältet. Men det dyker aldrig upp något fönster på skrivbordet.

Jag har vad jag vet inte installerat någon ny programvara. Kör Windows 7 64-bit. Var kan jag söka hjälp att få igång det hela?

mvh, mats

Har du kört med en andraskärm eller projektor nyligen? MasVis kommer ihåg var det ligger på skärmen från gång till gång, och det kan ligga utanför skärmen.

Det går att få tillbaka om man gör (exakt) så här:

Välj MasVis med alt-tab.
Tryck alt-mellanslag.
Någonstans på skärmen dyker nu en meny upp, tryck pil ner en gång så att du kommer till move på menyn och tryck enter.
Håll sedan piltangenten till vänster (om programmet ligger till höger) nere så att programmet åker in på skärmen igen. Man kan behöva hålla på ett tag.

Prova gärna med något annat program först som ligger på skärmen så att du fattar hur det funkar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi