Med senaste numret av Stereoplay 6/2014 följer en CD som innehåller musik med djupa bastoner.
.png)
Det handlar om toner skapade av akustiska instrument med undantag för spår 8 på skivan,
såvida man inte tycker att kanoner är instrument, men dock akustiska.
Några spår med El-bas finns också.
När jag testspelade med ett par stativare (Phonar Veritas M3 Classic) så sögs strumpan i
basreflexröret in i ena högtalaren och när jag kom tillbaka med ett verktyg
för att försöka få ut hossan så hade den blåst ut ur högtalaren så nog pumpas det väldigt.
På skivan:
Spår 1. Charly Antolini: Jammin’, Label: in-akustik
Spår 2. Annuluk: Kehleri, Label: Kick the Flame
Spår 3. Kodo: Akatsuki, Label: Otodaiku
Spår 4. Strawinsky: Der Feuervogel – Consertgebouw Orchestra, Mariss Jansons, Label: RCO live (har man ju

Spår 5. Bach: Toccata und Fuge in d-Moll, BWV 565 – Cameron Carpenter, Label: Telarc
(det var på detta spår som hossan kom i rörelse) (musikstycket har många av oss men kanske inte denna versionen)
Spår 6. Karg-Elert: Hommage to Handel – Elke Völker, Label: Aeolus
Spår 7. Saints-Saens: Sinfonie 3 – Philadelphia Orchestra, Christoph Eschenbach, Label: Ondine
(har skivan och där finns också orgelmusik av Poulenc och Barber, solist är Olivier Latry från Notre Dame i Paris)
Spår 8: Tschaikovsky 1812 – Cincinnati Symphony Orchestra, Erich Kunzel, Label: Telarc
(bekant för många, en inspelning gjord på ganska svag volym som får de flesta av oss att vrida på
volymratten och när sedan kanonsalvorna (inspelade på högre volym) brakar loss så har det hänt att
ett och annat element också blivit lite loss). Lite småfult av Telarc kan man tycka.
Spår 9/10 Tacet – grosse Trommel,. Label: Tacet. Mjukt anslag resp virvel med crescendo på
symfoniorkesterns stortrumma.
Spår 11,12 Improvisationer på Kontrabas.
Spår 13 Improvisation på El-bas.
Spår 14-18 Diverse demo av bas bl. a 5 strängat där lägsta ton är B2 (gammalt uttryckt H2) = 31 Hz.
Näst på tur att drabbas av skivan är Guru Junior och därefter Kudos Cardea C2.
En trevlig demo/test CD att ha kul med och lyssna till, tycker jag.