MvH
Peter
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:Mätgurun - är det grafpro?
Laila skrev:Är det "grafpro" som är mätgurun . . . typ ?
Detaljeratljud skrev:Nejdå. En glad amatör som mig, som också gillar högtalare som ett slags hobby, och förståss då inte bara att skruva, utan också njuta av musik. Vilket väl är huvudsyftet.
Skruvandet kanske upphör nu då han säger sig vara mer än helnöjd med detta utförande.
Nattlorden skrev:tack, det hade jag missat. Undrade mest hurvida mätningen blivit som den blev beroende på sådan där långtidsmedelvärde med rörlig mic.
Detaljeratljud skrev:Du ser ju på grafen inställningar i Tombstone som mätgurun använt, vad gäller smoothing och annat.
Skulle jag nu lägga ut fler mätningar så justerar jag skalan efter Faktiskt norm. och kan redovisa förutsättningarna.
Mätgurun håller på med att ta fram fler mätningar. Där förhoppningsvis basen skall få lite mer kontur, separat uppmätt. Givetvis också sweetspotmätningar.
Precis inget är ju medvetet valt av vare sig filtertyp, dimensionering, kurvform m.m.
RogerGustavsson skrev:Vid mätning i lyssningsposition brukar man få en lutning på kurvan likt Lennartj's mätningar. En helt rak kurva föredras i regel inte. Blir intressant att sig uppföljande mätningar.
Detaljeratljud skrev:Eftersom bas och dess filterfunktion är L8 original, så är jag minst sagt förvånad att någon ens kan spekulera i att L8 varianten skulle låta basfattigt.
Det enda som förändrats där är ljudkaraktären i.o.m. samspelet med ett annat element.
???
Almen skrev:om man jämför med andra mätningar jag sett och korrelerat till respektive lyssningsrum så borde Detaljeratljuds anläggning låta ljust och basfattigt
Detaljeratljud skrev:Eftersom bas och dess filterfunktion är L8 original, så är jag minst sagt förvånad att någon ens kan spekulera i att L8 varianten skulle låta basfattigt.
Detaljeratljud skrev:Så här skulle nivåskillnaderna kunna se ut vid summeringen av SS8545/Satori resp. SS8545/SS8545 kopplade i serie, vid ett givet filterutförande. De lite högre nivåerna är utförandet med Satori. Förutom allra lägst i frekvens ovanför 10 hz.
Det ser man ju direkt, att det kan ju inte fungera?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster