Alexi skrev:Jag skulle klassa pi60s som den bästa högtalaren från Ino om man klarar sig utan de allra sista oktaverna i basen och ljudtrycksbegränsningen i övrig bas.
pi60s + bs60 tycker jag estetiskt blir för fult i de flesta rum.
i32s är min personliga favorit, för jag tycker den är estetiskt snyggast och har i min mening minst begränsningar.
i64s gillar jag inte alls lika mycket som de mindre modellerna, jag tycker den hörlurseffekt som skapas av en linesourceliknande högtalare låter orealistisk för akustisk musik, den passar dock perfekt till elektronisk musik, jag skulle dock aldrig orka hålla på och springa fram å tillbaks och flippa på D-option beroende på låt/skiva. Jag föredrar att få ljudet presenterat där några meter framför mig. Med i64s så sitter jag på scen, med artisterna spelades, inte bara framför mig utan även ett par meter upp i luften. Vilket jag tycker känns väldigt onaturligt och nej det löses inte även om man sitter 5 meter ifrån dem. Men det är såklart en smaksak vad man gillar.
Jag har aldrig lyssnat på i16s i ett rum där man sitter mer än 3m ifrån högtalarna, så jag kan inte uttala mig om hur påtaglig skillnaden egentligen är.
i14 och vanliga pi60 och andra icke signaturmodeller har jag lyssnat mycket på, i många olika rum. De låter (har jag fått för mig) mindre öppet, de där sista små detaljerna som försvinner.
Håller inte med om mycket av det där.

pi60s + bs60 är en av mina favorikombinationer. Räcker det så är det fantastiskt, tycker jag. Och jag tycker att
det är exceptionellt snyggt, men man måste förstås använda bs60 till mer än att hjälpa till med de låga frek-
venserna - de behöver användas även möbleringsmässigt.

Ställa en lampa på var och en, eller...
När det gäller de där 5-elementshögtalarna (i56, i64s och i68es) så låter de verkligen INTE som hörlurar om de
får spela i ett tillräckligt stort rum (jag anger också mer än dubbla närgränsen för dessa jämfört med i32). Men
i för små rum så föredrar jag i32s alla dagar i veckan. Egentligen är skälet till att jag gör olika stora toppar, allt-
så i14 - i28 - i56 respektive i16s - i32s - i64s, MERA att de passar för olika lyssningsavstånd än att de större kan
spela starkare. Men ljudtrycksförmågan för de större än förstås en bonus som kan vara till glädje för vissa.
Själv så känner jag att pi60s räcker gott, för nästan all min spelning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).