Finns det någon i uppsala med i32s och inorum för test?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Finns det någon i uppsala med i32s och inorum för test?

Inläggav Nattlorden » 2014-06-14 21:50

boom skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Triggerhappy skrev:Å där gick de äldre högtalarna upp i värde....

Det tror jag inte; det är garanterat mätmetoderna och inte högtalarna som ändrat sig.

är du så säker på det hur ändra man en mätmetod om inte så ring Ingvar och fråga i stället för det vanliga Jag tror .

Skaffar du en bättre kalibrerad mic och den indikerar en dB lägre så är det ju läge att rätta till spec:en i produktbeskrivningen. Ni gör för tusan en hönsfarm av en fjäder! :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-14 22:10

boom skrev:är du så säker på det hur ändra man en mätmetod om inte så ring Ingvar och fråga i stället för det vanliga Jag tror .

Ja jag är säker på att samtliga modeller som ändrats i manifestet inte har uppdaterats i praktiken. Så det är garanterat en skillnad i mätningen. Mer noggrann mätmetod.

Om du läser det jag skriver så inser du att det jag tror är att priset på de äldre högtalarna inte kommer gå upp. Begagnatpriserna är inget som Ingvar rår över så han kan inte bättre än att ge gissningar han med.
Hur till vida högtalarna är ändrade eller inte var ingen gissning från min sida.

Jag håller helt med Nattlorden att detta är att göra en höna av en fjäder och jag har inget mer att säga i ämnet; det får Ingvar själv stå för.

ps. Att jag skriver "jag tror" när jag inte är säker anser jag vara bättre än att presentera gissningar som om de vore fakta(som vissa andra) så det kommer jag fortsätta med.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-06-14 23:27

Nattlorden skrev:
boom skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Det tror jag inte; det är garanterat mätmetoderna och inte högtalarna som ändrat sig.

är du så säker på det hur ändra man en mätmetod om inte så ring Ingvar och fråga i stället för det vanliga Jag tror .

Skaffar du en bättre kalibrerad mic och den indikerar en dB lägre så är det ju läge att rätta till spec:en i produktbeskrivningen. Ni gör för tusan en hönsfarm av en fjäder! :lol:[/quote]
Och hur var då den miken som dom första mätningarna gjordes då det var 1dB högre då var den inte kalibrerad kan det vara så att han mäter i sitt nya mätrum som är akustiskt dött.???

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-15 03:15

Hela den här diskussionen runt toppsystemens känslighet och maxkapacitet är ju så jävla fånig..
Spelar det någon roll? Är en siffra på ett papper viktigt? Eller spelar talarna likadant oavsett vad det står på pappret?
Räcker kapaciteten till?

Gör den inte det kanske det inte ska lutas mot ett papper. Då är det kanske dags att köpa kralligare grejer..

Fåntrattar...

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-06-15 07:59

bakerman22 skrev:Hela den här diskussionen runt toppsystemens känslighet och maxkapacitet är ju så jävla fånig..
Spelar det någon roll? Är en siffra på ett papper viktigt? Eller spelar talarna likadant oavsett vad det står på pappret?
Räcker kapaciteten till?

Gör den inte det kanske det inte ska lutas mot ett papper. Då är det kanske dags att köpa kralligare grejer..

Fåntrattar...

+1

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-06-15 12:58

bakerman22 skrev:Hela den här diskussionen runt toppsystemens känslighet och maxkapacitet är ju så jävla fånig..
Räcker kapaciteten till?

Fåntrattar...

Eller mera säkringar som en del köper i parti och minut för att det inte räcker till vad skall man då med mera effekt till?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-15 17:54

Jag har inte bränt en säkring på skitlänge. Spelar inte så starkt längre.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-06-15 17:58

bakerman22 skrev:Jag har inte bränt en säkring på skitlänge. Spelar inte så starkt längre.

Nä det är väl dax för hörapparat väl :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-16 00:11

Alexi skrev:Tror han skrivit om det tidigare, precis som Philip antar så med bättre mickar som gjort att han sänkte känsligheten 1dB för många år sedan. Antar att han i samma veva sänkte denna siffra med?

Ja, det stämmer ungefär. Men inte riktigt.

Jag sänkte inte känsligheten (jag ändrade inte högtalarna med avseende på känsligheten) utan bara käns-
lighetsangivelsen.

- - -

Miätmikrofoner än problematiska på så vis att man, om man tittar på ett tiotal olika extremt högklassiga
mätmikrofoner, finner avvikelser på någon dB eller ibland mera (de stämmer alltså inte överens med sina
medskickade data). Att avgöra vad som är sannare än något annat är inte helt trivialt. Men den ändring
som jag gjorde var att jag, för säkerhets skull (anger hellre för lite än för mycket), valde att redovisa en
dB lägre känslighet.

Att hitta en mätmikrofon som anser att den äldre siffran är dock inte svårt. Och när jag mäter vissa andra
tillverkares högtalare händer det inte sällan att den siffra jag får fram är både 2, 3 och 4 dB lägre än den
som de själva redovisar.

Kan även konstatera att Guru-högtalarna som ju blivit testade lite här och där över världen, för det mesta
har mätts fram ha en känslighet om 1-2 dB mera än den jag anger.

Och nu hoppas jag ingen tolkar det jag skriver som att jag påstår att mina högtalare har en känslighet som
är 1-4 dB högre än den jag anger. Det jag vill säga är bara:

1. Jag känner mig rätt så säker på att jag inte redovisar en för hög känslighet.

2. Jag är skapligt säker på att den siffra jag redovisar är mindre än 1,5 dB fel.

Min gissning är att den är 0,5-1 dB lägre än den verkliga känsligheten, men det står jag ut med.

- - -

Jag kan förstå att det ovanstående låter konstigt och oväntat för många - alltså att man förväntar sig att
säkerheten med vilken man kan bestämma känsligheten är högre, men just absolut känslighet är det som
är svårast att säkert bestämma exakt. Och jag litar hellre på den mikrofon som av andra mätningar (och av
priset) ger mig intrycket som den bästa av dem jag äger, och som ger den lägsta känslighetssiffran, än på en
som får högtalarna att verka känsligare, eventuellt känsligare än de är i verkligheten.

Jag kan lägga till att jag även använder en annan metod för att kalibrera mätningarna (som antyder en sann
känslighet på mellan noll och en dB högre än den jag redovisar - jag mäter på en liten referenshögtalare vars
membranarea och slaglängd är lätt att uppskatta/mäta väldigt exakt - och från detta kan man ju räkna ut
vilket ljudtryck den alstrar på något väl valt avstånd, och jämföra med vad den akustiska mätningen säger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-17 09:41

Det kan tilläggas att den lilla referenshögtalaren har liten baffel, mäts på en meters avstånd, och att den
spelar en rätt så låg frekvens således att den strålar väldigt runt.

Även om det skulle vara så att de ansträngningar jag gör för att inte leverera en överdriven känslighets-
siffra, leder till att jag levererar en väldigt sann känslighetssiffra - så kan ändå någon mena att det är bättre
att ansluta sig till en defacto.standard således att siffrorna blir jämförbara med andra tillverkares. Jag säger
inte att någon med en sådan uppfattning har fel, det är en subjektiv fråga.

Men jag ser problem med en sådan inställning.

Ett är att jag föreställer mig att den som gör så och därmed talar medvetet osant, nog kan känna sig frestad
att inte bara anpassa sig och "överdriva lika mycket som alla andra", utan rent av göra det liiite mer än alla
de andra, vilket även andra gör, vilket leder till en glidande defactostandard.

Se bara på redovisningen av kontrast från projektor- och TV-tillverkare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino