Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Re: Receiver löser ut på infra-bas

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:05

Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?
__
/ony

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-03 13:07

Tony skrev:
Nattlorden skrev:
Empa skrev:Denon AVR-2809 stänger av sig på +2 eller om det var på +4 (det var iaf. 2 mer än vad Adzers förstärkare klarade av (mycket viktig notis)) utan högtalare inkopplade på How to train your dragon.

Behöver ni verkligen så mycket? Har själv svårt att tro att jag skulle orka med en hel film högre än -10.

Samma här, ligger sällan över -20 här på min 2808 vid filmtittande. I sällsynta fall kommer jag upp på -18db. Men mer än så och det blir jobbigt att lyssna på dialogen.
(Vid musikspelande kan jag komma upp till runt -5 ibland, vid låga inspelningsnivåer, annars runt -10 som mest)
Men mitt rum är bara fem meter djupt och fyra meter brett...

Och kanske det är anledningen till att förstärkaren aldrig har slagit av här. (Inte ens när jag testat stordrakskraschscenen i How to train your dragon.)

Det där upplever jag som en funktion av utrustning och rum. Att lyssna på ref.nivå är inte (ska inte) upplevas som för högt om distorsion hålls i schack och efterklangstiden är rimligt låg. Det kräver dock ganska mycket av både rum och utrustning och är inte helt enkelt att klara.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:08

Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?

Om du har ett externt delningsfilter så måste detta ha stöd för en .1 signal in. Alla har nog inte detta, men det finns. Mitt Ino filter klarar det tex, men jag har aldrig testat själv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 13:22

För mig funkar det bra med ett Behringer DCX2496 som ju har 3xIN och 6xUT, så jag kan dela topparna aktivt i stereo och köra två separata subbas-kanaler. Jag har ju fyra subbar; två fram och två bak.

Sen det där med -XdB på volymkontrollen är ju förstås beroende av hur man kalibrerat nivåerna på kanalerna, men vi får väl utgå från att det är gjort enligt regelboken, när vi diskuterar nivån :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 13:28

Här är förresten en bra pdf från Dolby, som bl.a. behandlar Bass Management och nivåkalibrering:

http://educypedia.karadimov.info/librar ... Mixing.pdf

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:30

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.

Om du har ett externt delningsfilter så måste detta ha stöd för en .1 signal in. Alla har nog inte detta, men det finns. Mitt Ino filter klarar det tex, men jag har aldrig testat själv.

OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:35

Kalejdokom skrev:Sen det där med -XdB på volymkontrollen är ju förstås beroende av hur man kalibrerat nivåerna på kanalerna, men vi får väl utgå från att det är gjort enligt regelboken, när vi diskuterar nivån :) .

Lite OT, men jag har inte fördjupat mig i ämnet nivåkalibrering speciellt mycket. Jag har bara låtit receivern själv köra en test med kalibrering av nivåerna. Sen har jag gått in och slagit av Audyssey-funktionen och ställt in frontarna till samma avstånd för höger och vänster. Antog att det gett mig rätt referensnivåer. Men kanske inte?
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:36

Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)

Det blir nog inte så bra. Du bör isf köra frontarna som fullregister(large) och med subwoofer på(on). Så drar du 3st signalkablar mellan receiver och filter, L, R, LFE. LFE och L resp LFE och R slås ihop och delas i filtret för att sedan gå till sub och toppar.

Att dela både i receiver och externt rekommenderar jag inte.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:44

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...

Det blir nog inte så bra. Du bör isf köra frontarna som fullregister(large) och med subwoofer på(on). Så drar du 3st signalkablar mellan receiver och filter, L, R, LFE. LFE och L resp LFE och R slås ihop och delas i filtret för att sedan gå till sub och toppar.

Att dela både i receiver och externt rekommenderar jag inte.

Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(
__
/ony

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-03 13:45

Kalejdokom skrev:... Lösningen bestod alltså i att välja FRONT SPEAKER SMALL och SUBWOOFER ON.

Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?

Isåfall slipper man ju inte från det (i receivern) interna högpassfiltret på fronthögtalarna!

edit: Oj vad jag var långsam!
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:47

Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(

Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:54

AndersD skrev:
Kalejdokom skrev:edit: Oj vad jag var långsam!

Det är för att du tänker innan du skriver kanske? Det gör aldrig jag. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:57

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(

Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.

Så förstod inte jag det... Och så kör jag ju inte här, där det funkar. Utan jag kör front small och LFE + main på sub.
__
/ony

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-03 14:01

AndreasArvidsson skrev:

Har bestämt för mig att Stevo visat mätningar på megainfra i samtliga kanaler på någon nyare rulle, dumt att chansa mao :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 14:05

Tony skrev:Så förstod inte jag det... Och så kör jag ju inte här, där det funkar. Utan jag kör front small och LFE + main på sub.

Läs en gång till det jag skrev. Det viktiga (tror jag) är inte är om man kör frontarna som large eller small. Det viktiga är om man har subutgången aktivt eller inte. Du skickar din infra på SW-utgången därför fungerar det. Om du ställer dina frontar på large så får du fortfarande större delen av infra på SW-utgången och det kommer fortfarande fungera.

Det är min spekulation. Inte Kalejdokoms.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-06-03 14:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 14:07

NiklasF skrev:Har bestämt för mig att Stevo visat mätningar på megainfra i samtliga kanaler på någon nyare rulle, dumt att chansa mao :)

Ja det finns säkert filmer med en del infra i frontkanalerna, men inte lika mycket som LFE och det är ju bara det extremaste fallen som får förstärkarna att slå av. Lagom med infra klarar ju frontkanalerna utan problem.

Jag chansar mycket hellre än att dela i förstärkaren är en sak som är säker.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 14:08

Som jag skrev alldeles nyss: Jag tänker inte innan jag skriver. ;-)
Men vi får snällt vänta på Kalejdokoms svar.
__
/ony

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 14:50

...och här kommer det! Men hur löd frågan :oops: ?

Ni har förstås rätt i att det inte är FRONT SMALL som är avgörande utan SUBWOOFER ON. Detta har jag dock inte testat ännu, men funkar det så blir det ju bättre kontroll på delningen i det externa filtret. Alltså ytterligare en cliffhanger - kommer det att funka med FRONT LARGE om jag tappar ut LFE-kanalen den "rätta" vägen 8) ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 14:53

AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?

Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 15:39

Kalejdokom skrev:

Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Det tackar vi för!

Jag kan skapa en hel testmatris om du vill? ;- ) (Sitter och skriver teststrategier här just nu mellan mötena, så jag har farten uppe!)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 15:39

Tony skrev:
Kalejdokom skrev:

Det tackar vi för!

Jag kan skapa en hel testmatris om du vill? ;-) (Sitter och skriver teststrategier här just nu mellan mötena, så jag har farten uppe!)
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-03 17:33

Kudos!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-03 21:06

Okej, är alla NU överens om att min tanke om att en likspänningsskyddskrets som mäter på frontutgångarna är den egentliga boven? :wink:

Det vore intressant att testa detta med någon slags känd provsignal.

Antingen nån färdig provskiva med specade frekvenssvep i olika (kombinationer av) kanaler, eller helt enkelt generera ett ljudspår som spelas upp på lämpligt vis. (Numera är väl alla "hemliga" ljudformat knäckta så att var och en kan skapa filer med önskat innehåll).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-03 22:25

MiaM skrev:Okej, är alla NU överens om att min tanke om att en likspänningsskyddskrets som mäter på frontutgångarna är den egentliga boven? :wink:
...

Alltså, jag förstår hur du menar och jag vill inte jävlas men vad är det som motsäger att det kontrolleras från försteget tycker du?
Det här kan ju kontrolleras i den digitala domänen tillsammans med logik för hur receivern är konfigurerad, eller hur? :wink:
.....

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-04 02:11

Visst, det skulle kunna kontrolleras i försteget också, men huvudanledningen till att ett sånthär skydd finns är för att inte paja högtalarna om slutsteget går sönder så att det läcker ut likström. Det torde också vara skälet till varför det inte händer något när basen leds ut på LFE/sub-utgången (som inte är kopplad till något inbyggt slutsteg).

Likspänningsskyddskretsar kom väl i princip strax efteråt förstärkare började ha direktkopplade utgångar. Äldre förstärkare hade utgångskondensatorer och de hindrar givetvis varje form av likspänning från att läcka ut (förutom ifall det blir kortis i en konding förstås).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-18 21:05

Kalejdokom skrev:

Det vet vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Nu har jag provat och det är inga problem att köra Front Large + Sub On. Med andra ord uppstår problemet bara om jag kör LFE-kanalen via Front-högtalarna, så det här är verkligen inget bekymmer längre.

Däremot har jag ägnat mig åt lite intressant forskning genom att ansluta lågnivåutgångarna från min BD-spelare direkt till en DEQ med RTA, som visar signalnivåerna från 20Hz-20kHz i 1/3 okt upplösning. Jag kopplade LFE-kanalen till ena kanalen på DEQ och en av FRONT-kanalerna till den andra. På så vis får jag en bild av hur Front- respektive LFE-spåren ser ut på en BD-skiva. Mycket intressant! Även mycket intressant att jämföra DTS- och DD-spår på de skivor som har båda varianterna. Det kan skilja rätt mycket i dynamik och nivå mellan FRONT/LFE och även mellan DTS/DD på samma skiva! Dessutom intressant att se hur högt i frekvens LFE-spåret går på olika filmer.

Frågan som kvarstår är förstås - vad händer under 20Hz??? Min DEQ går ju inte längre ner. Finns det apparater som kan visa lägre frekvenser, helst ner till DC? Det vore ju superintressant att kunna "analysera" varje film så att man vet vad den innehåller för nivåer på respektive spår. Någon som vet? Eller kan man kanske ansluta signalen till ljudkortet på datorn och använda något program? Tacksam för tips! Observera att det här endast handlar om "line level" signaler. Vi pratar inte om att mäta akustiskt med mikrofon.

PS - för den intresserade så toppar nivån på frontkanalerna på Olympus has fallen exakt -20dB medans LFE-spåret toppar på exakt -10dB. Det verkar ju stämma med uppgiften om att man vill ha 10dB headroom på LFE-spåret för att inte överstyra signalen vid de starkaste ljudeffekterna.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-18 22:33

Kollade du detta på front respektive LFE line out på bd spelaren?
Då får du isåfall tänka på att LFE körst 10dB högre än front/övriga kanaler.
Den nivåjusteringen sköts i recievern/gain på basslutstegen då alla digitala kanaler har 0dBFS som max, med skillnaden att på referensnivå skall 0dBFS motsvara 115dB för LFE men 105dB för övriga fullregisterkanaler...

Så toppar LFE spåret ut på -10dB medan frontarna toppar ut på -20dB så har LFE spåret 20dB högre ljudtryck/signalstyrka än frontarna, ifall man använder rätt nivåjustering av LFE.
Så skall du få rätt nivåer bör du nog kolla nivåerna ut ur recievern istället...

EDIT: Så ifall recievern behandlade LFE kanalen rätt när du mixade den till frontarna tidigare med NO SUB alternativet så hade du i den scenen 20dB högre signal ut på frontarna gentemot ifall du hade hade mixat in LFE...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-18 23:04

Ja, det här med nivåhantering i olika delar av signalkedjan är inte helt enkelt. Dock tror jag att DSP'n i BD-spelaren bör justera LFE-signalen +10dB innan den går ut på line-utgångarna så jag tror inte att det blir ytterligare +10dB i receivern. Signalen dit går ju via HDMI utan att först processas i BD-spelaren. Men visst kan man även mäta på lågnivåutgångarna på receivern, men då måste man ju först nollställa all nivåkalibrering som gjorts för att matcha högtalarnas känslighet så att man verkligen bara mäter efter receiverns DSP.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-19 00:01

Mjo, det är lite lurigt att mäta, det är nog inte helt självklart hur bd spelaren hanterar det...

Iaf, enligt data-bass skall Olympus Has Fallen ligga på max 112,3dB i basen (kombinerat, LFE+ övriga kanaler indelat).
Alltså väldigt nära 115dB som är max på LFE, men jag tror inte att LFE är utstyrd till -3dBFS utan antagligen lägre och så är det basinfo i övriga kanaler som lyfter upp nivån.
Snubbarna som mäter där gör det på det digitala ljudspåret med korrekta nivåjusteringar och indelning av basinfo från övriga kanaler, så de mätningarna skall stämma bra med vad som finns i filmerna...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 01:00

Ja data-bass är bra. För er som inte sett tråden tidigare:
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... music-etc/

Kollade precis på vad de skriver om How to train your dragon. Den enda filmen som jag haft problem med.
Yes, that graph is correct. The signal asks your speakers to play back a 2Hz tone at 117.8dB at one point.

118dB vid 2Hz kan väl alla system återge :twisted:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum