Moderator: Redaktörer
Tony skrev:Nattlorden skrev:Empa skrev:Denon AVR-2809 stänger av sig på +2 eller om det var på +4 (det var iaf. 2 mer än vad Adzers förstärkare klarade av (mycket viktig notis)) utan högtalare inkopplade på How to train your dragon.
Behöver ni verkligen så mycket? Har själv svårt att tro att jag skulle orka med en hel film högre än -10.
Samma här, ligger sällan över -20 här på min 2808 vid filmtittande. I sällsynta fall kommer jag upp på -18db. Men mer än så och det blir jobbigt att lyssna på dialogen.
(Vid musikspelande kan jag komma upp till runt -5 ibland, vid låga inspelningsnivåer, annars runt -10 som mest)
Men mitt rum är bara fem meter djupt och fyra meter brett...
Och kanske det är anledningen till att förstärkaren aldrig har slagit av här. (Inte ens när jag testat stordrakskraschscenen i How to train your dragon.)
Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?
AndreasArvidsson skrev:Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?
Om du har ett externt delningsfilter så måste detta ha stöd för en .1 signal in. Alla har nog inte detta, men det finns. Mitt Ino filter klarar det tex, men jag har aldrig testat själv.
Kalejdokom skrev:Sen det där med -XdB på volymkontrollen är ju förstås beroende av hur man kalibrerat nivåerna på kanalerna, men vi får väl utgå från att det är gjort enligt regelboken, när vi diskuterar nivån.
Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)
AndreasArvidsson skrev:Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)
Det blir nog inte så bra. Du bör isf köra frontarna som fullregister(large) och med subwoofer på(on). Så drar du 3st signalkablar mellan receiver och filter, L, R, LFE. LFE och L resp LFE och R slås ihop och delas i filtret för att sedan gå till sub och toppar.
Att dela både i receiver och externt rekommenderar jag inte.
Kalejdokom skrev:... Lösningen bestod alltså i att välja FRONT SPEAKER SMALL och SUBWOOFER ON.
Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter.
AndersD skrev:Kalejdokom skrev:edit: Oj vad jag var långsam!
AndreasArvidsson skrev:Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter.
Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.
AndreasArvidsson skrev:Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter.
Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.
Tony skrev:Så förstod inte jag det... Och så kör jag ju inte här, där det funkar. Utan jag kör front small och LFE + main på sub.
NiklasF skrev:Har bestämt för mig att Stevo visat mätningar på megainfra i samtliga kanaler på någon nyare rulle, dumt att chansa mao
AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?
Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.
Tony skrev:Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?
Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.
Det tackar vi för!
Jag kan skapa en hel testmatris om du vill?(Sitter och skriver teststrategier här just nu mellan mötena, så jag har farten uppe!)
MiaM skrev:Okej, är alla NU överens om att min tanke om att en likspänningsskyddskrets som mäter på frontutgångarna är den egentliga boven?![]()
...
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?
Det vet vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.
Yes, that graph is correct. The signal asks your speakers to play back a 2Hz tone at 117.8dB at one point.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst