Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-19 08:22

Var inte speciellt många filmer på nedanstående lista som skulle locka mig till filmtittande.... Men jag är varken fan av (som det verkar huvusakligen amerikanska) actionfilmer eller basmangel.
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... music-etc/

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 10:35

Kalejdokom skrev:
Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?

Det vet vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Nu har jag provat och det är inga problem att köra Front Large + Sub On. Med andra ord uppstår problemet bara om jag kör LFE-kanalen via Front-högtalarna, så det här är verkligen inget bekymmer längre.

Kanonbra jobbat! Tack för infon! The power of Faktiskt.se. :D
(Är extra intresserad eftersom jag just håller på och planerar inför en "utbyggnad" med lite mer utrustning här. Och precis som för dig så är det inga problem här då jag aldrig mixat in LFE i fronthögtalarna nånstans i signalvägen och inte kommer att göra så efter utbyggnad heller.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 10:41

AndreasArvidsson skrev:Ja data-bass är bra. För er som inte sett tråden tidigare:
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... music-etc/

Kollade precis på vad de skriver om How to train your dragon. Den enda filmen som jag haft problem med.
Yes, that graph is correct. The signal asks your speakers to play back a 2Hz tone at 117.8dB at one point.

118dB vid 2Hz kan väl alla system återge :twisted:

:mrgreen:
Nej, inte enligt THX normen va? ;-)
Kanske ett bra exempel på nyttan med ett HP filter som tar bort de toner högtalarsystemet inte klarar? (Men i ditt fall så hjälper det väl inte då det är i förstegsdelen det slår av. Du behöver en avancerad hårdvaruuppgradering: En till signalkabel. 8) )
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 11:12

Tony skrev: :mrgreen:
Nej, inte enligt THX normen va? ;-)
Kanske ett bra exempel på nyttan med ett HP filter som tar bort de toner högtalarsystemet inte klarar? (Men i ditt fall så hjälper det väl inte då det är i förstegsdelen det slår av. Du behöver en avancerad hårdvaruuppgradering: En till signalkabel. 8) )

Precis. Det är snarare väldigt få system som klarar av det.

Jupp hos mig så är det försteget som säger från så ett HP på basarna hade inte hjälpt där. Det är dock en bra lösning för folk med mindre(läs normal) baskapacitet för att skydda högtalarna.
Hehe ja den där extra signalkabeln hade löst det för mig, men då jag aldrig ser på film på ref och det endast är en film som har detta extrema problem så fortsätter jag köra så som det är nu.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 11:27

AndreasArvidsson skrev:
Precis. Det är snarare väldigt få system som klarar av det.

Jupp hos mig så är det försteget som säger från så ett HP på basarna hade inte hjälpt där. Det är dock en bra lösning för folk med mindre(läs normal) baskapacitet för att skydda högtalarna.
Hehe ja den där extra signalkabeln hade löst det för mig, men då jag aldrig ser på film på ref och det endast är en film som har detta extrema problem så fortsätter jag köra så som det är nu.

Ja det är nog väldigt få system även här på Faktiskt som klarar det. (Även om några kanske _påstår_ sig klara det... ;) )
Och jag håller med, den skyddskretsen "makes sense" som vi säger här. Att mata in 2 Hz på full nivå in i fronthögtalare (oavsett modell och kapacitet) är nog inte en bra ide. Att du har ett externt delningsfilter vet ju inte förstärkaren om.
Så för dig kan vi kategorisera det här som ett icke-problem av i-landskaraktär? ;)
Och för mig i skrivande stund ett icke existerande framtidsproblem av i-landskaraktär. Eller en designmedvetenhet. (Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 11:31

Tony skrev:(Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)

Konstaterade liknande under min Feelgood-träff på lite Krumelur... det är hur kåken vrider och vänder sig i smärtor... trappräckets skakande etc som sätter gränsen - inte vad stereon klarar av. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 11:37

Tony skrev:Ja det är nog väldigt få system även här på Faktiskt som klarar det. (Även om några kanske _påstår_ sig klara det... ;) )
Och jag håller med, den skyddskretsen "makes sense" som vi säger här. Att mata in 2 Hz på full nivå in i fronthögtalare (oavsett modell och kapacitet) är nog inte en bra ide. Att du har ett externt delningsfilter vet ju inte förstärkaren om.
Så för dig kan vi kategorisera det här som ett icke-problem av i-landskaraktär? ;)
Och för mig i skrivande stund ett icke existerande framtidsproblem av i-landskaraktär. Eller en designmedvetenhet. (Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)

Ja även här så är det nog personer som man kan räkna på fingrarna som har den kapaciteten.

Precis skyddet finns ju där av en anledning. För 99,9% av befolkningen så är den nog bara av godo. Jag skulle dock hellre sett en lösning där man faktiskt kan lägga ett ställbart HP på signalen istället för att stänga av förstärkaren, men nu är det som det är.

Ja för mig är det ett teoretiskt problem, men inte ett praktiskt.

Haha att spela så putsen ramlar från taket har jag faktiskt gjort hemma(inte nuvarande boende dock). Ett trumset och min ENGL-halvstack gjorde jobbet. En kompis fick en stor "kaka" i huvudet :D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 11:44

Nattlorden skrev:Konstaterade liknande under min Feelgood-träff på lite Krumelur... det är hur kåken vrider och vänder sig i smärtor... trappräckets skakande etc som sätter gränsen - inte vad stereon klarar av. :mrgreen:

Ja, den finns alltid en svagaste länk hur mycket man än försöker. Det är lite kul när det inte är ljudanläggningen. :)
Fast du håller ju på att lösa det problemet med ditt bygge. Här får jag bara acceptera att engelska tegelhus inte är så starka som svenska trähus. Lite kul tankeexperiment egentligen... Man (jag iallafall) tänker sig ju att trähus inte håller lika länge som ett av tegel eller står sig lika bra i naturkatastrofer. Men halveringstiden för murbruk är väl inte alls lika lång som för trä. Det finns väl trähus som är tusen år gamla. Och vibrationshållfastheten är bättre för trä, tack vara ett det är lite elastiskt. Ett litet jordskalv och tegelhusen rasar sönder, medans trähusen bara ruskar lite på sig...
__
/ony

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-19 11:49

Jag har fyra XLS-10 (snart med slavbas i alla) och är mycket nöjd med basprestandan. Jag har branta HP-filter på 25Hz för att inte basarna skall hoppa omkring i vardagsrummet. Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Just nu planerar jag för lite uppgradering och ommöblering i min setup (se separata byggtrådar) så det lär dröja över sommaren innan det är dags att kalibrera systemet igen, men då kanske jag väcker liv i denna eller en ny tråd.

Önskar alla en skön midsommar!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 14:56

AndreasArvidsson skrev:Haha att spela så putsen ramlar från taket har jag faktiskt gjort hemma(inte nuvarande boende dock). Ett trumset och min ENGL-halvstack gjorde jobbet. En kompis fick en stor "kaka" i huvudet :D

Underbart! Snacka om "ljudeffekter". Men jag vill nog helst undvika det här hemma. Har nog med spänning i livet utan det. 8O
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 15:14

Kalejdokom skrev:Jag har fyra XLS-10 (snart med slavbas i alla) och är mycket nöjd med basprestandan. Jag har branta HP-filter på 25Hz för att inte basarna skall hoppa omkring i vardagsrummet. Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Just nu planerar jag för lite uppgradering och ommöblering i min setup (se separata byggtrådar) så det lär dröja över sommaren innan det är dags att kalibrera systemet igen, men då kanske jag väcker liv i denna eller en ny tråd.

Önskar alla en skön midsommar!

Tack detsamma!
__
/ony

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 19:58

Kalejdokom skrev:Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar. Det är ju dock ganska svårt att avfärda t.ex fallskärmshoppning innan jag ens testat det.
Jag tycker att det verkar otäckt som fan, men det skulle kanske ge mej världens kick så jag blev biten för livet. :wink:

25 Hz är ju liksom....midbas... :D :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-06-19 20:14

Hoppning är ju bara skojj! :-)
\\Sky

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-19 20:55

Jag har på äldre dar börjat med orientering. Det var inget jag visste att jag saknade tidigare i livet, men nu har jag svårt att låta bli :) . Fast det är ju inte så särskilt extremt :oops: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 21:05

bakerman22 skrev:
Kalejdokom skrev:Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar.

Precis... Jag saknade inte mer bas när jag bara körde piP på "låg normalvolym"... Sen hörde man bra bas och att det faktiskt gick att spela riktigt högt med bibehållen kvalité.... Sen räckte det inte längre....

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 21:58

Kalejdokom skrev:Jag har på äldre dar börjat med orientering. Det var inget jag visste att jag saknade tidigare i livet, men nu har jag svårt att låta bli :) . Fast det är ju inte så särskilt extremt :oops: .

Det samma gäller kanske för infra. :wink:
Jag bor i Motala. Vet inte var du bor, men om du har vägarna förbi så får du gärna komma hit och lyssna lite.
Jag har väl kanske inte dom värsta grejerna i stan, men lite infra finns det allt. :wink:

EDIT: Inte helt omöjligt att jag har dom värsta grejerna i den här stan förresten. :D
Fast i förhållande till vad extrema har så har jag...inget... :D
Senast redigerad av bakerman22 2014-06-19 22:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 21:58

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar.

Precis... Jag saknade inte mer bas när jag bara körde piP på "låg normalvolym"... Sen hörde man bra bas och att det faktiskt gick att spela riktigt högt med bibehållen kvalité.... Sen räckte det inte längre....

Ändå kan du bara återge mellanregister? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 23:46

bakerman22 skrev:Ändå kan du bara återge mellanregister? :mrgreen:

8 slutna LTS B-1 med infrakortlyft återger bra mycket mer än mellanregister... Faktum är att rumslyftet är så pass rejält att det snarast var svårt att ställa infakortet lågt nog. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-20 10:42

Lägg ner tuppfäktningen killar. Var och en blir salig på sin bas :) .

Nu är det viktigare saker på G. Först Smågrodorna, sen ska jag bemanna fiskdammen på orienteringsklubbens midsommarfirande 8) .

PS Tack för inbjudan till Motala. Jag bor i Göteborg och har ingen resa inbokad, men noterar den generösa inviten!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-21 04:59

Kalejdokom skrev:Frågan som kvarstår är förstås - vad händer under 20Hz??? Min DEQ går ju inte längre ner. Finns det apparater som kan visa lägre frekvenser, helst ner till DC? Det vore ju superintressant att kunna "analysera" varje film så att man vet vad den innehåller för nivåer på respektive spår. Någon som vet?

Självklart existerar det mätutrustning för signaler utanför ljudfrekvensområdet. En variant är att titta på signalen med ett oscilloskop. En annan variant är att använda ett aktivt delningsfilter av "fungerar ner till DC"-typ och ställa lågpassfiltret på 20Hz, och mäta AC volt på utgången.

Om signalerna är tillräckligt lågfrekventa så kan de synas som en vibration på nålen på en analog voltmeter ställd att mäta likspänning.

Kalejdokom skrev:Eller kan man kanske ansluta signalen till ljudkortet på datorn och använda något program? Tacksam för tips! Observera att det här endast handlar om "line level" signaler. Vi pratar inte om att mäta akustiskt med mikrofon.

Ja, fast här är frågan var nedre gränsfrekvensen går för olika ljudkort. Med största sannolikhet har alla ljudkort ett litet högpassfilter för att skära bort rena likspänningar, så risken är att ljudkortet inte registrerar riktigt lågfrekventa signaler.

Föregående

Återgå till Teknikforum