Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Personligen skulle jag utöka isoleringen från 70 till 210 mm i hela rummet och använda ca 1/3 av Sombrataket i främre delen av rummet. Kolla var du har speglingspunkterna från fronthögtalarna och ha minst 1 m Sombratak åt alla håll från speglingspunkterna. Den svarta Sombran hamnar då mellan dig och duken och ger en bättre upplevd bild och svärta. Samtidigt, om högtalarna är bredspridande vertikalt för mellanregister / nedre diskant kommer du minska 1:a takreflexen av ljudet vilket är bra. Resterande ca 2/3 av Sombran skulle jag använt till absorbenter vid speglingspunkterna på sidoväggarna. Typ smäll ihop ramar om 1,2x1,2 m. 10 cm tjockt med skivor i ramen eventuellt med 2 st 45 mm fluffigare Flexibatts ytterst samt så stor luftspalt bakåt som kan acceptertas möblerings- / utseendemässigt.
Vet inte hur breda brädor du har men som exempel: Om du har 190 mm breda brädor i taket på längsen mot rumsbredden 4,8 m + 28 mm glipa emellan brädorna har du ca 22 st glipor och ca 12,8% perforeringsgrad. För att förbättra absorbtionen nedåt i frekvens kan du spika på lockpanel över 2 av 3 glipor, vilket skulle minska perforeringsgraden till 7 glipor och cirkus 4 %. Lockpanelen kommer göra att du får en viss spridning av takreflexerna vilket är bra. Diagrammet nedan som akustikern Jens Eklund lagt in på GearSlutz-forumet nedan visar en helmholtzabsorbent med Ø10-hål med c-c 50 mm på en 6 mm tjock skiva med 200 mm Flexibatts bakom, alltså ca 2,5% perforeringsgrad. Med 200 mm Flexibatts bakom skivan kan man alltså räkna med bra absorbtion i området 100-200 Hz. Klart intressant område att ha bra absorbtion i om man vill minska effekterna av resonanser golv-tak. Låg perforeringsgrad på ca 2,5 % mot 6 mm skiva gör att den är effektiv lågt i frekvens. Om jag antagit rätt med din brädbredd skulle en högre ca 4% perforeringsgrad uppvägas en del frekvensmässigt med att du har 21 mm tjocka brädor istf 6 mm skiva (större djup påverkar effektiviteten nedåt).
Edit: ändrade till 18x18 st Ø10-hål på 1x1 m från 20x20 st => 3,1% => 2,5%
rosangen skrev:Adhoc skrev:Personligen skulle jag utöka isoleringen från 70 till 210 mm i hela rummet och använda ca 1/3 av Sombrataket i främre delen av rummet. Kolla var du har speglingspunkterna från fronthögtalarna och ha minst 1 m Sombratak åt alla håll från speglingspunkterna. Den svarta Sombran hamnar då mellan dig och duken och ger en bättre upplevd bild och svärta. Samtidigt, om högtalarna är bredspridande vertikalt för mellanregister / nedre diskant kommer du minska 1:a takreflexen av ljudet vilket är bra. Resterande ca 2/3 av Sombran skulle jag använt till absorbenter vid speglingspunkterna på sidoväggarna. Typ smäll ihop ramar om 1,2x1,2 m. 10 cm tjockt med skivor i ramen eventuellt med 2 st 45 mm fluffigare Flexibatts ytterst samt så stor luftspalt bakåt som kan acceptertas möblerings- / utseendemässigt.
Vet inte hur breda brädor du har men som exempel: Om du har 190 mm breda brädor i taket på längsen mot rumsbredden 4,8 m + 28 mm glipa emellan brädorna har du ca 22 st glipor och ca 12,8% perforeringsgrad. För att förbättra absorbtionen nedåt i frekvens kan du spika på lockpanel över 2 av 3 glipor, vilket skulle minska perforeringsgraden till 7 glipor och cirkus 4 %. Lockpanelen kommer göra att du får en viss spridning av takreflexerna vilket är bra. Diagrammet nedan som akustikern Jens Eklund lagt in på GearSlutz-forumet nedan visar en helmholtzabsorbent med Ø10-hål med c-c 50 mm på en 6 mm tjock skiva med 200 mm Flexibatts bakom, alltså ca 2,5% perforeringsgrad. Med 200 mm Flexibatts bakom skivan kan man alltså räkna med bra absorbtion i området 100-200 Hz. Klart intressant område att ha bra absorbtion i om man vill minska effekterna av resonanser golv-tak. Låg perforeringsgrad på ca 2,5 % mot 6 mm skiva gör att den är effektiv lågt i frekvens. Om jag antagit rätt med din brädbredd skulle en högre ca 4% perforeringsgrad uppvägas en del frekvensmässigt med att du har 21 mm tjocka brädor istf 6 mm skiva (större djup påverkar effektiviteten nedåt).
Edit: ändrade till 18x18 st Ø10-hål på 1x1 m från 20x20 st => 3,1% => 2,5%
H**vete vilket inlägg! Jag förstod knappt hälften (kom ihåg att jag är en novis), men ska försöka googla mig fram till det jag inte förstår.
Mitt biorum kommer se ut ungefär som detta nedanför.
Öppningen åt vänster är ett rakt valv, som kommer ha någon form av scenemolton tyg hängades för att dämpa ljus.
Högtalarnas placering är inte helt bestämt ännu, jag kanske har subbarna längst ut i hörnen framtill.
Men tanken är som ni ser att jag kommer ha 7.2 i ljud.
Att jag välde att bygga hifiracket som jag gjort, är för att till vänster har vi en kontrefor ( stöttepelare för att ta upp marktrycket utanför mot lecaväggen ).
Fönstrena i bakkant högst upp, kommer även dessa täckas för med liknande tyg som valvet.
Alla väggar kommer målas mörka, med en röd tjock heltäckningsmatta till detta.
Om jag förstått dig rätt råder du mig att sätta Sombra från skärm och ca 2.15m in i rummet. (då rummet är 6.5m långt). Efter detta skall jag bara spika upp vanliga breda panelbrädor( 21X195 ? ) (från 2.15m -> bakre delen av rummet) , likadana brädor som man har utanpå huset? Och måla dessa svarta. Och då behöver jag regla på mer glespanel, då jag har dessa på 300mm CC i nuläget.
Ungefär så här?
Speglingspunkter vet jag inte riktigt var dessa är eller vad det är för den delen. Får väl läsa på lite.
Om jag nu sätter ihop reglar (95mm?) till 1.2x1.2m, kan jag använda mig av 70mm stenull i bakkant, och främre delen sombrans 20mm med en total kontruktionsbredd på 90mm? För att "spara " på de dyra sombra skivorna, och för att jag har endel vanlig isolering till övers.Sedan skall dessa stå direkt mot golvet ,med så stor luftyta bakom som möjligt? Allså förbjudet att hänga dessa på väggen ?
Den här lådan du pratar om. Där jag skall göra Ø10 på 1x1m. Hur många sånna pratar vi om, och är det i speglingsupnterna dessa skall sitta? Eller var det dessa du menade istället för absorbenterna jag skulle bygga av sombran?
Det viktigaste är att ha bra ljud i själva biorummet, det sekundära är att få lite störning för övriga medlemmar i hushållet. Jag kommer iaf på mångas inrådan , dunka på 210mm full isolering i bjälklaget.
Du får ursäkta för säkerligen många dumma frågor.
Nattlorden skrev:Valv? ja, sätter du inte dörr där, så behöver vi ju inte bry oss om "störa omgivningen"-parametern.
Adhoc skrev:Om du har 190 mm breda brädor i taket på längsen mot rumsbredden 4,8 m + 28 mm glipa emellan brädorna har du ca 22 st glipor och ca 12,8% perforeringsgrad
rosangen skrev:Men det kanske inte dämpar mycket.
Nattlorden skrev:rosangen skrev:Men det kanske inte dämpar mycket.
Fritt blås ligger närmre sanningen.
Adhoc skrev:Något bestämt mått för främre delen av Sombran har jag inte givit. Jag har bara gissat på ett ungefär en tredjedels längd av rummet. Lämplig storlek på Sombran bestäms mer av var du placerar soffan i förhållande till fronthögtalarna. Sitt i soffan och låt någon flytta runt en spegel på golvet, när du ser högtalardiskanten/mellanregistret i spegeln har du hittat speglingspunkten för golvreflexen. På motsvarande sätt hittar du speglingspunkterna i taket för takreflexen, sätt dit en tejpbit där och måtta ut i alla fall 1 meter åt alla håll från dessa tejpbitar. Kolla från båda ändar av soffan, för speglingspunkterna flyttas lite beroende på var du sitter.
Om du bygger ramar för väggabsorbenter är det bättre att du har den lättviktigare, fluffigare vanliga isoleringen närmast utåt rummet och Sombraskivan närmast väggen. Sombraskivan har högre densitet och luftflödflödesresistans, vilket betyder att den reflekterar mer av ljudet än fluffet. –Om du ska absorbera 1:a-reflexen så bra som möjligt vill du inte reflektera ut den i rummet med en yttre ganska hård glasfiberskiva. Det är lämpligt att låta mitten på väggabsorbenten hamna ungefär i öronhöjd när du sitter i soffan, så visst, häng den på väggen. Du kan använda en spegel på samma sätt som ovan för lämpligast placering utefter sidoväggen. Tänk på att du kommer ha en speglingspunkt från vardera fronthögtalaren på en och samma sidovägg Använder du centerhögtalare kommer även den ha speglingspunkter på sidoväggarna. Det finns ingen anledning att använda tunga 45 mm tjocka reglar för dessa ramar. Det går utmärkt med det mesta, tex 21 mm tjocka brädor, 18 mm limträskivor, tunn plywood eller masonit. Ju längre ut från väggen isoleringen kan hamna, desto bättre kommer den fungera som absorbent nedåt i frekvens.
I det sista diagrammet för en helmholtzabsorbent står det att man använder en 6 mm tjock skiva och bakom skivan har man 200 mm tjock isolering = Rockwoll Flexibatts. I skivan borrar man Ø 10 mm-hål som ska ligga med 50 m mellanrum. Om skivan tänkes som 1000x1000 mm stor och de första hålen börjar 50 mm in får du 18 hål på längden och 18 hål på höjden = 324 hål, Varje hål är ca 78,5 mm² stort, => 324 st ger total hålarea (perforering) = 25 434 mm². Delar du med skivstorleken 1000x1000 mm blir perforeringsraden = 0,0254 = 2,54 %. Istället för att borra en jäkla massa hål i takskivor lämnar du i stället en glipa mellan takbrädorna som du spikar mot isoleringen. Om du har 4800 mm som bredd i rummet och kör på 2,54% perforeringsgrad betyder det att sammanlagda bredden för alla glipor ska vara 0,0254 x 4800 = 122 mm. Om nu brädorna redan är uppspikade med 28 mm mellanrum kan du alltså behöva spika på ett lock på tex 2 av 3 st glipor för att närma dig total glipbredd 122 mm. Så länge du hamnar på någonstans 2,5-4 % perforeringsgrad (122-192 mm total glipbredd) är du rätt ute mot dom låga frekvenserna du vill absorbera i första hand och lämnar diskant och mellanregister ganska intakt. Om det funkar praktiskt skulle jag spikat lock även där Sombrataket hamnar, den delen av rummet är viktigare att absorbera än bakom dig . Funkar det inte med bräda som lock, kör med tunnare masonitremsa eller liknande, det kommer ju ändå inte att synas.
(Som du ser har jag missuppfattat dig när du skrev 28 mm glespanel, jag fattade som att du hade 28 mm glipa mellan redan uppspikade brädor. Bredden du kör på brädorna spelar ingen roll, det är totala arean som är öppen upp mot isoleringen som bör hamna i regionen 122-192 mm. Om du använder byggplast eller väv mellan isolering och takbrädorna så har det ingen större praktisk betydelse för låga frekvenser i basområdet.)

rosangen skrev:Nattlorden skrev:rosangen skrev:Men det kanske inte dämpar mycket.
Fritt blås ligger närmre sanningen.
Anledningen var att frugan ville ha så ungarna kan spela pingis i öppningen, på ca 2.15m. Hon liksom jag trodde att tjocka tygerna skuller göra mycket för störningen utåt. Jag visade henne ditt inlägg nu, och jag tror att hon kan gå med på att låta mig sätta in en dörr istället för valvet. Vad för dörr skall jag kolla på då? Helst en begagnad från blocket då min budgt är tight. En gammal branddörr kanske funkar bra?
Nattlorden skrev:
Tror du dig kunna fixa tätningen, så går det ju att bygga skjutdörr i samma material som väggen.

Här är kontreforen (lecapelare) som skall ta upp marktrycket utanför. Jag håller på och bygger in avloppet. Det är tänkt att till höger om inbyggnaden , skall jag ha mediaracket. Antingen bygger jag in allting, eller kör ett ganska högt rack på hjul som jag kan flytta för att enklast komma åt sladdarna baktill. Jag har tänkt att ha dator, förstärkare, ev slutsteg i framtiden, htpc / NAS , dreambox , ps4 , xbox , router etc på hyllplanen.Nattlorden skrev:Som hintat tidigare - vad är viktigast för dig? - ljuddämpning mot omgivningen eller ljud i rummet?
Är det ljud i rummet så hade jag bara gått vidare och satt sombran - ev med mer isolering ovanför om nedpendlingen har plats. Är det ljuddämpning blir svaret annorlunda och då har du nog inte nytta av sombran om du inte skall tappa mycket takhöjd.

RogerGustavsson skrev:
Ska det verkligen vara 90 grader mellan frontsystemen? Det är väl dubbelt så stor vinkel mot vad som ofta rekommenderas på detta forum?
rosangen skrev:RogerGustavsson skrev:
* * * bild borttagen * * *
Ska det verkligen vara 90 grader mellan frontsystemen? Det är väl dubbelt så stor vinkel mot vad som ofta rekommenderas på detta forum?
jag vet faktiskt inte Roger. Denna bild lånade jag från http://www.ljudfokus.se/.
Användare som besöker denna kategori: Magnuz, Majestic-12 [Bot] och 22 gäster