Hörlurslyssning på jobbet.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Hörlurslyssning på jobbet.

Inläggav i » 2005-11-13 08:35

Vill lyssna på musik på jobbet.
Måste använda hörlurar typ AKG 271 studio (de är väl slutna ?) m hänsyn till omgivningen.

Så vad finns det att välja på ? (Som inte är dyrt.)

Vill kunna lyssna på både radio och inspelad musik. Jag vet förstås att det finns en massa apparater som kan ge funktionen jag är ute efter, men jag vill ha någorlunda bra ljudkvalitet också.
Vill helst slippa bygga en hörlursförstärkare själv. (Om det nu finns något lättbyggt i den vägen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-13 11:30

Jag kör med koss porta pro. En öppen lur. Funkar bra eftersom jag inte spelar så högt (för att inte skada hörseln) + att det är ett jävla oväsen runt omkring (kontorslandskap). Så den funkar bra där.

Luren ifråga har dock en "aning" överdriven basåtergivning, men låter i övrigt helt OK.

Apparat: Köp en hårddik-mp3-spelare med inbyggd radio, om du tycker det är värt pengarna. Själv har jag använt datorns inbyggda CD-läsare, vilken tyvärr går på full gas (typ 30x) när man spelar skivor. Internetradio finns ju också. Jag brukar lyssna på SR P1 och beirutnights.com.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 12:11

Max: CD-spelarens maxhastighet går ofta att ställa ner! :)

Slysoft DVD finns det ett program som heter bl.a.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-13 12:16

dawen skrev:Max: CD-spelarens maxhastighet går ofta att ställa ner! :)

Slysoft DVD finns det ett program som heter bl.a.

Hur då? Kan vara svårt kanske då man som användare sällan kan ändra instälnnignar i windows och defentivt inte instalera program.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 12:43

Maila admin och be honom installera det åt dig, eller något liknande. Kan väl inte vara omöjligt att ordna?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-13 12:56

Det är nog vanligt att man inte får installera egna program på större arbetsplatser. På mitt jobb har vi hittills fått göra så men det kommer snart att ändras.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-11-13 14:58

USB-minne kanske kan funka om man vill lyssna på mp3or på sin jobbdator utan att spara dom på hårddisken eller nätverket för att slippa få pisk av IT-avdelningen. Förutsatt att företaget inte fortfarande kör NT4 som standard på alla PC. :-)

Jag har ett par Grado SR-80 på jobbet, lämpar sig inte alls för jobbet egentligen då dom är öppna och folk runt mig stör sig lite på vad jag lyssnar på om jag lyssnar för strakt.
Byerdynamics kanske borde vara ett vettigt alternativt. Vill man komma undan billigare finns de rätt bra, men något bastunga, Philips HP890.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-13 17:32

Jo, NT4 ligger i en hel del datorer fortfarande på mitt jobb inkl. den jag använder mest. Det gör det hela ännu svårare....

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-13 19:17

Max_Headroom skrev:Jag kör med koss porta pro. En öppen lur. Funkar bra eftersom jag inte spelar så högt (för att inte skada hörseln) + att det är ett jävla oväsen runt omkring (kontorslandskap).

...

Själv har jag använt datorns inbyggda CD-läsare, vilken tyvärr går på full gas (typ 30x) när man spelar skivor. Internetradio finns ju också. Jag brukar lyssna på SR P1 och beirutnights.com.

Eftersom jag har en ljudkänslig granne så tror jag inte det skulle funka (med öppen lur). (Han irriteras över mitt tangentbord ! :) Iofs är det den gamla outslitliga IBM-modellen så den låter en hel del.)

F ö irriteras han av ljudet från min jobblaptop också (en Fuijitsu) så en vinande CD blir han nog inte glad av. snarare skulle jag ladda ner MP3-låtar på HD:n istället.

Men jag tvivlar på ljudkvaliteten på outputen från laptop:en. Ha f ö inte ens kollat om det finns lämplig utgång från den.

De problem jag ser framför mig är dels att kunna driva luren ifråga (AKG 271:an som jag siktar på), dels att få en bra ljudkvalitet, det är tydligen inte så strålande sådan från de flesta apparaterna på marknaden vad jag har hört från många håll.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-14 04:41

hali skrev:Jag har ett par Grado SR-80 på jobbet, lämpar sig inte alls för jobbet egentligen då dom är öppna och folk runt mig stör sig lite på vad jag lyssnar på om jag lyssnar för strakt.

Klart intressant formulering ("stör sig lite på... om jag lyssnar för
starkt")!
  Jämför "stör sig på" och "störs av". Det förra antyder att någon
aktivt stör sig på något (att det vore dennes eget fel alltså), och
det senare att någon - utan att kunna hjälpa det - störs av något.

Max_Headroom,

Nero Drivespeed kör jag på min bärbara dator. Reducerar
vibrationer och oväsen från DVD-rom-/CD-brännar-enheten rejält.

- - - - -

Hej i!

i skrev:(Han irriteras över mitt tangentbord ! Iofs är det den gamla outslitliga IBM-modellen så den låter en hel del.)

Har ni så bullrigt att du verkligen måste ha ett tangentbord med så
pass kraftig taktil/akustisk återkoppling? :o

i skrev:F ö irriteras han av ljudet från min jobblaptop också (en Fuijitsu)

Använd LapTopCooler! :D En passiv kylkudde som finns hos
Dabus/Misco. Den bör reducera fläktens gångtid väsentligt. Köp två
att alternera mellan om du använder den bärbara datorn längre än
2-3 h i sträck, eller om du har en dator med stor värmeutveckling.
250 kr/st. Förresten borde väl arbetsgivaren ordna det. Datorn
håller sig ju svalare och får längre livslängd också.

i skrev:De problem jag ser framför mig är dels att kunna driva luren ifråga (AKG 271:an som jag siktar på), dels att få en bra ljudkvalitet, det är tydligen inte så strålande sådan från de flesta apparaterna på marknaden vad jag har hört från många håll.

Har du sett CJNE:s ämne i Gör Det Själv-avdelningen? Ett ljudkort
med högklassig hörlursförstärkare på USB vore onekligen
intressant.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8710
(Varning! Länkar inom forumet öppnas i automatiskt i nytt fönster! :( Dra länken
till adressfältet för att öppna i aktuellt fönster.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-11-14 04:51

De där gamla IBM-borden är bra grejer... Ju mer det lever om desto bättre. Det ska höras att det är nån som kan sina tangenter! Klock-klock-klocketi-k-k-kl-kl-kl-kl-kl-prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreoeoooong. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-11-14 10:05

Tank skrev:De där gamla IBM-borden är bra grejer... Ju mer det lever om desto bättre. Det ska höras att det är nån som kan sina tangenter! Klock-klock-klocketi-k-k-kl-kl-kl-kl-kl-prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreoeoooong. :wink:

Håller med, fast backstegstangenten får gärna vara ljudlös :oops:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-14 11:11

E skrev:...
i skrev:(Han irriteras över mitt tangentbord ! Iofs är det den gamla outslitliga IBM-modellen så den låter en hel del.)

Har ni så bullrigt att du verkligen måste ha ett tangentbord med så
pass kraftig taktil/akustisk återkoppling? :o

i skrev:F ö irriteras han av ljudet från min jobblaptop också (en Fuijitsu)

Använd LapTopCooler! :D En passiv kylkudde som finns hos
Dabus/Misco. Den bör reducera fläktens gångtid väsentligt. Köp två
att alternera mellan om du använder den bärbara datorn längre än
2-3 h i sträck, eller om du har en dator med stor värmeutveckling.
250 kr/st. Förresten borde väl arbetsgivaren ordna det. Datorn
håller sig ju svalare och får längre livslängd också.

Alltså, jag har tangentbordet därför att det har ett outstanding ergonomiskt värde. Dvs det är förbannat bra att skriva med. Har prövat med våra moderna tangentbord men det vart bara skit, s a s.

Ska kolla den där kylkudden. Den är väl avsedd att appliceras utanpå s a s, dvs inget ingrepp i laptop:en ?
F ö kan det vara på sin plats att förtydliga: vi har våra laptop:ar igång hela dagarna - vi använder dom som stationära datorer s a s. (Och tar ibland hem dom vid behov - t ex beredskap osv.)
Annars så blir inte laptop:en särskilt varm - i alla fall inte varmare än IBM-laptop:en som grannen har och som är knäpptyst.

E skrev:
i skrev:De problem jag ser framför mig är dels att kunna driva luren ifråga (AKG 271:an som jag siktar på), dels att få en bra ljudkvalitet, det är tydligen inte så strålande sådan från de flesta apparaterna på marknaden vad jag har hört från många håll.

Har du sett CJNE:s ämne i Gör Det Själv-avdelningen? Ett ljudkort
med högklassig hörlursförstärkare på USB vore onekligen
intressant.
...
Mvh E*

Ska kolla, har skummat igenom den tråden tidigare men inte kollat så noga på den lösningen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2005-11-14 13:23

i skrev:F ö irriteras han av ljudet från min jobblaptop också (en Fuijitsu) så en vinande CD blir han nog inte glad av.

Är det en Amilo du har så beror det på att den är felkonstruerad. Hoppas ni har ett bra garantiavtal med Fujitsu...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-11-14 15:29

Mad skrev:
i skrev:F ö irriteras han av ljudet från min jobblaptop också (en Fuijitsu) så en vinande CD blir han nog inte glad av.

Är det en Amilo du har så beror det på att den är felkonstruerad. Hoppas ni har ett bra garantiavtal med Fujitsu...

Intressant! Ska kolla.
Mundus Vult Decipi

Återgå till Köpråd