Peerless WF 210 har gjort sitt !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Peerless WF 210 har gjort sitt !

Inläggav X-ray » 2005-11-14 10:58

Hej alla,

Nu är mina baslådor med 8" Peerless WF 210 på väg ut. Tänkte undra lite med er andra som provat lite olika lösningar, nu tänker jag så här : ska jag fortsätta med basreflex eller ska jag satsa på sluten låda. Det verkar som en del av er har använt NHT 1259 en del.

Vad vill jag ha? Helst 10-12" och basreflex. Finns även förslag på element så tages detta emot tacksamt. Inga problem (inom rimliga gränser dock) med storlek då jag har ett eget musikrum i källaren om ca 25 m2. Har även försökt akustikbehandlat enligt alla konstens regler, bla med Tubetraps akustikplattor samt basabsorbent listigt maskerad till en hörnsoffa.

Kan tilläggas att jag tycker inte helt illa om Peerless, men som sagt jag är öppen för allt. Gärna lite högre känslighet ochså för del delen då jag inte driver högtalarna idag med veritabla kärnkraftverk. Tycker fortfarande alldeles för bra om min sentec 8-serie.

Varför vill jag ha nya baslådor.

Jag vill helt enkelt känna av mer torr fin bas i musiken.

Bild

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2005-11-14 12:47, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-14 11:03

Oj oj oj nu tror jag att jag dragit på mig sidscrollningsdepartementet. Ber om ursäkt för det, ska nästa gång göra bilderna mindre.

Bilden visar dom lådor som gjort sitt, by the way.

/ TF
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-14 13:41

Ingen som vill kommentera?

Nehej, då fortsätter jag ett resonemang med mig själv.

Har sneglat lite på ett THSX element från Peerless nämligen : 315 SWR. lådvolymen blir dessvärre på rekordstora ca : 222 liter.

Kanske kan det avstämmas för mindre lådvolym, vet ej hur dock.

Undrar lite om dessa XLS dock även för den delen XXLS, om de platsar i "fin bas" området eller om det kanske bara är en produkt för de som tycker om ljud som hör till biotittande.

Har i XLS delen hittat två aspiranter, 308 SWR 51 och 269 SWR 51.

Vad tror "vi" om detta?

NHT 1259 finns med i tanken, har någon gjort färdigt för att kunna uttala sig närmre om dessa.

Vore kul med lite dialog med spörsmål om den eller den eller kanske den.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-14 13:49

Mer funderingar,

Ska man ha ett eller flera element i samma låda / flera enskilda lådor, eller klassiskt ett bra element som klarar jobbet i varje låda.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-14 14:54

XXLS10" (8ohmaren) har jag stora förhoppningar om att den ska prestera bra. Lämplig låda ligger nog på en 70-80liter. Två lådor duger nog men man kan ju alltid komplettera med mer allteftersom. :)

XLS duger inte för fin bas men XXLS bör kunna göra det i o m att man kan avstämma lådorna mycket vettigare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-14 16:28

Tack för svar.

Menar du 269 SWR 51.

Ser ut som dom själva menar att den ska passa i en sluten låda.

Hur tror du? kan det gå att använda den med basreflex eller?

Ska man köra den ensam eller flera tillsammans. Ser snyggare ut med bara en tycker ialla fall jag.

Men jag viker för det som funkar bäst.

Det finns en annan också vad tror du om den här : 308 SWR 51.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-14 16:37

Varför inte en basreflex med en 4:e ordningens Bessel konfiguration. Ger en något fallande ljudtryckskurva i basen men en mycket bra transientåtergivning eftersom du vill ha en torrare bas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-14 17:15

X-ray skrev:Menar du 269 SWR 51.

Ser ut som dom själva menar att den ska passa i en sluten låda.

Hur tror du? kan det gå att använda den med basreflex eller?

Jag avser 269 SWR 51 147 NWP ALP 4L 8 ohm - 830843
Har gjort en del simuleringar på den och det ska gå bra att köra den i en basreflexlåda om man anstränger sig lite ;)

Ska man köra den ensam eller flera tillsammans. Ser snyggare ut med bara en tycker ialla fall jag.

Men jag viker för det som funkar bäst.

Klart du ska ha flera men bara en per låda.

Det finns en annan också vad tror du om den här : 308 SWR 51.

Verkar oxå funka. Kör du med 4 ohmaren så kan du få ner storleken på lådan till rimliga dimensioner.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 10:27

PeterAkemark skrev:Varför inte en basreflex med en 4:e ordningens Bessel konfiguration. Ger en något fallande ljudtryckskurva i basen men en mycket bra transientåtergivning eftersom du vill ha en torrare bas.

Hmm, hur åstadkommer jag den beskrivna konfigurationen. Kan det rent av gå med den bas jag har idag. Alltså bara för att prova om karaktären ändras åt det håll jag är intresserad av. Idag är filtret enligt andra ordningens L-R. "Tror jag".

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 13:35

Det verkar inte bli mer intresse än så här!

Trodde/hade hoppats på fler komentarer/erfarenheter.

Naqref, tack för dina inlägg. Det du föreslagit verkar helt ok med mig. Dessa XXLS element är svåra att motstå, kommer med all säkerhet prova någon sådan. Du nämner 269 SWR - 830843, har du möjlighet att uttala dig om denna 308 SWR - 830847.
Kan den möjligen också användas i basreflex. Själv är jag urusel på konstruerande med frihandsmatematik. Tyvärr är jag kvar på stadiet där man trycker in signalparametrarna och vips så har datorn räknat ut alltsammans. Detta betyder ibland att det blir smått komiska förslag på ex lådvolym.

Tack än en gång

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 13:47

X-ray skrev:har du möjlighet att uttala dig om denna 308 SWR - 830847.

Basreflex med Vb~85l och fb~22Hz blir nog bra med den. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-15 14:13

ett annat element som e helt ok är sls. tolvtummaren tex ger en hel del bas, fin sådan också.. enda nackdelen är att den kräven en hel del låda (150liter eller nåt).

edit: min poäng var nog den att sls är billigare.. kan man tänka sig lite mindre lågbas men istälelt mer känslighet, större konarea och därmed möjligtvis mindre dist så kan man gå på sls 15" i samma storlek på lådan. men en placering nära golv och vägg så borde den kunna ge all bas man behöver trots sin lite mer abrupta avrullning.

(köpes elementen från audiocomponents i holland är nämnligen sls fruktansvärt billigt)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 15:30

Hej kraniet,

Har tittat lite på dessa SLS element. Volymen för 315 SWR 830669 skulle bli ca 222 L enligt det program jag matat in värdena i. Du fick fram blott 150 liter. Inte helt omöjligt i mitt alldeles egna musikrum.
Priser ? hur vet du, jag fick ej fram någon prislista då man hamnade hos DST. Har Speakercity som referens, där ligger priset på 603 :- helt ok. Menar dom att man ska maila och fråga på utvalt objekt, eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-15 16:13

X-ray skrev:Hej kraniet,

Har tittat lite på dessa SLS element. Volymen för 315 SWR 830669 skulle bli ca 222 L enligt det program jag matat in värdena i. Du fick fram blott 150 liter. Inte helt omöjligt i mitt alldeles egna musikrum.
Priser ? hur vet du, jag fick ej fram någon prislista då man hamnade hos DST. Har Speakercity som referens, där ligger priset på 603 :- helt ok. Menar dom att man ska maila och fråga på utvalt objekt, eller?

/ Thord

priser får man om man mailar audiocomp.. men det kan hända att speakercity har nog så bra pris dom med.

skillnaden mellan 150 liter och en avstämming kring 25 hz mot en 220 liter med avstämmning kring 22 är 3 db vid 20 hz. dvs du tappar lite bas i den mindre lådan. dock tycker jag att det ser ut att kunna intergrera rätt bra med rummet med den mindre lådvolymen. men jag är ju ingen expert..
vil du gå med samma låda men istället tiotummarn så ger en avstämming på 20hz lite mer lågbas men på bekostnad av 3db total känslighet.
å andra sidan ger en sls12 samma bas i 150 liter som en xxls 12 (för ventilerad låda) ger i 85 liter (det ovan nämnda från nagref). skillnaden är den att xxls har längre slaglängd (linjär) och förmodligen kommer bidra med mindre dist. går du upp i volym till 150 liter med samma element kommer du att få ut en hel del mer bas. men allt detta är ju bara slutsatser från "tomt simulerande" hur bra de olika konfigarna är kan nog nagref tala om :)
värt att ta i beaktning är ju dock att xxls betingar priset av åtminstone två och kanske tre sls. i det fallet så kan man ju tycka att fyra sls kanske vore vettigare än två xxls. och om man vill ha små/mindre lådor så kan ju fyra sls göras till två isobarik och därmed halvera lådvolymen, minska dist och öka effekthantering.

edit: notera att "samma bas" syftar på liknande frekvensgång. eventuell "karaktär" på ljudet behöver kanske inte vara lika.
vet inte om xxls "låter" annorlunda än sls.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 16:42

Tack för alla tips Kraniet, har försökt maila Audio components men det gick inte. Ska försöka igen imorgon. Du tar in aspekten mindre lågbas kontra känslighet. Jag själv personligen lyssnar på "normal" musik och tycker jag klarar mig bra utan den där teoretiska superlågbasen alla tjatar om. Tar hellre mer känslighet istället, det är inte ofta någon kvalitetspopartist spelar med instrument eller sjunger för den delen med frekvenser nedåt 20 Hz. Hellre gärna torr med fina transienter, nu tänker jag på hur det känns när trummisen lekfullt slår på pukorna, plötsligt trampar och slår han mer intensivt, dessa transienter är helt ok.

Vad tycker andra, jag lyssnar på musik från mina högtalare. Sitter inte och kämpar med att åstadkomma en så låg basavtämning på papperet som möjligt.

/ Thord
Let it in and let it out

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-15 16:45

X-ray skrev:Tack för alla tips Kraniet, har försökt maila Audio components men det gick inte. Ska försöka igen imorgon. Du tar in aspekten mindre lågbas kontra känslighet. Jag själv personligen lyssnar på "normal" musik och tycker jag klarar mig bra utan den där teoretiska superlågbasen alla tjatar om. Tar hellre mer känslighet istället, det är inte ofta någon kvalitetspopartist spelar med instrument eller sjunger för den delen med frekvenser nedåt 20 Hz. Hellre gärna torr med fina transienter, nu tänker jag på hur det känns när trummisen lekfullt slår på pukorna, plötsligt trampar och slår han mer intensivt, dessa transienter är helt ok.

Vad tycker andra, jag lyssnar på musik från mina högtalare. Sitter inte och kämpar med att åstadkomma en så låg basavtämning på papperet som möjligt.

/ Thord

låter som en sund inställning :) men kan man få både och så är det ju bra också :D

edit: är det ett 210 WF 26 72 PPB som du har nu? med qts på 0,82 funderar jag lite på hur bra det fungerar i basreflex?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-15 18:26

jag personligen e rätt så nyfiken på sls 15". visst man tappar lite lågbas men jag tror att man kan få väldigt "trevlig" bas. dvs snabb och snärtig. det finns nåt väldigt tilltalande i ljudet man får från stora mebranytor.
Mvh
Magnus

niclas

Inläggav niclas » 2005-11-15 18:35

Även jag tycker sls 15 verkar vara ett trevligt element, jag mailade hifi-micke om pris och han sa att de skulle hamna på <1000:- styck och kunde leveraras tidigast i februari. Även hos hifikit räknade dom att kunna leverara vid den tidpunkten.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 20:23

Kraniet skrev:
X-ray skrev:Tack för alla tips Kraniet, har försökt maila Audio components men det gick inte. Ska försöka igen imorgon. Du tar in aspekten mindre lågbas kontra känslighet. Jag själv personligen lyssnar på "normal" musik och tycker jag klarar mig bra utan den där teoretiska superlågbasen alla tjatar om. Tar hellre mer känslighet istället, det är inte ofta någon kvalitetspopartist spelar med instrument eller sjunger för den delen med frekvenser nedåt 20 Hz. Hellre gärna torr med fina transienter, nu tänker jag på hur det känns när trummisen lekfullt slår på pukorna, plötsligt trampar och slår han mer intensivt, dessa transienter är helt ok.

/ Thord

låter som en sund inställning :) men kan man få både och så är det ju bra också :D

edit: är det ett 210 WF 26 72 PPB som du har nu? med qts på 0,82 funderar jag lite på hur bra det fungerar i basreflex?

Elementet heter 210 WF 33 102 PPB 8 Ohm.

qts = 0.37

Funkar faktiskt helt ok. Men jag har mer och mer vridigt tonkontrollen åt höger. Så nu vill jag ha något med mer känslighet, och det du nämner snärtighet, mer transienter, större/bredare ljud. Ja, du fattar.

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2005-11-15 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 20:28

niclas skrev:Även jag tycker sls 15 verkar vara ett trevligt element, jag mailade hifi-micke om pris och han sa att de skulle hamna på <1000:- styck och kunde leveraras tidigast i februari. Även hos hifikit räknade dom att kunna leverara vid den tidpunkten.

Finemang niclas, hade själv tänkt maila nämda man om pris osv.

Ska som sagt maila Audio components för att få en prisuppgift även av dem. Kollar man i dom amerikanska staterna så erbjuder bla Speakercity och madisound detta element för i runda slängar typ 650-700 :-

/ Thord
Let it in and let it out

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-11-15 20:42

micke har sls för

sls8 550sek/st
sls10 625sek/st
sls12 700sek/st
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-15 20:51

Kraniet skrev:värt att ta i beaktning är ju dock att xxls betingar priset av åtminstone två och kanske tre sls.

fick ett pris från hifimicke på ej över 1700:-/st (det va innan han hade dom på sin prislista så nu vet jag inte riktigt)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-15 20:53

Kraniet skrev:micke har sls för

sls8 550sek/st
sls10 625sek/st
sls12 700sek/st

Tolvan går också bra att använda, men desto mer jag tänker på SLS 15 så är i alla fall jag villig att vänta tills det blir leverans. Vill gärna prova med denna konarea, har aldrig tidigare använt så stort element.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum