Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Low-Fidelity skrev:Jag har ett par fina vita Carlsson OA-52 original (tidigt serienummer) med 18W/8542 element och 115DT26 diskanter.
Bas/mellanregister har fått nya original skumkanter och högtalarna låter finfint. Men så fick jag för mig att jag skulle uppgradera diskanterna och kom över ett par nya T11-OA i kartong med rätt frontplåtar.
Frågan är nu:
1) Är det en dum idé att uppgradera till T11-OA och förvanska originalskicket?
2) Om jag uppgraderar, vilket filter skall jag ha för T11-OA tillsammans med 18W/8542?
Förmodar att jag bara skall ändra diskantdelen i filtret till den från 52.3?
Maccis skrev:Glöm inte bort filten innanför baselementet om du skall uppgradera.
Troligtvis finns liknande att uppbringa hos John Larsen.
Low-Fidelity skrev:Jag har ett par fina vita Carlsson OA-52 original (tidigt serienummer) med 18W/8542 element och 115DT26 diskanter.
Bas/mellanregister har fått nya original skumkanter och högtalarna låter finfint. Men så fick jag för mig att jag skulle uppgradera diskanterna och kom över ett par nya T11-OA i kartong med rätt frontplåtar.
Frågan är nu:
1) Är det en dum idé att uppgradera till T11-OA och förvanska originalskicket?
2) Om jag uppgraderar, vilket filter skall jag ha för T11-OA tillsammans med 18W/8542?
Förmodar att jag bara skall ändra diskantdelen i filtret till den från 52.3?
lennartj skrev:....
7. Lägg tillbaka rockwoolklossen ovanpå
....
STDI skrev:lennartj skrev:....
7. Lägg tillbaka rockwoolklossen ovanpå
....
Ja, den ska läggas tillbaka. Men det finns en mindre remsa som ligger "en våning upp", dvs på "hyllan". Denna ska tas bort när man istället monterar dämpfilten. Se den här tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=49526.
Är det den jag kan skönja i ovankant på din bild Lennart? Dina högtalare är ju visserligen special så på dem ska kanske även den ullbiten vara kvar. Men den lär alltså inte finnas i ett par fabrikstillverkade OA52.2. Jag tänker inte öppna mina och kolla.
Här ska du STDI få ett svar från en som är insatt i ämnet.
Efter telefonsamtal med John Larsen har jag fått veta att remsan ska tas bort. Det kvadratiska ska ligga kvar i botten, nertryckt över delningsfiltret så att den inte hindrar passagen vidare in i lådan.
lennartj skrev:....
Av pronomen och syftningar får jag intrycket att en tredje person var involverad och blir nyfiken...![]()
....
grafpro skrev:Med vänligt utlånade OA52-varianter av STDI har vi idag gjort kompletterande mätningar så att min artikel om OA52 på carlssonkult.se nu är komplett med jämförelser av OA52, OA52.2, OA52.3 och OA52.LE. Ganska intressanta resultat!
hifikg skrev:...
Spännande, finns artikeln att läsa där, eller var hittar man den? och när?
STDI skrev:hifikg skrev:...
Den finns där nu. http://carlssonkult.se/OA52.aspx. Och du kan sitta nöjd.
grafpro skrev:Med vänligt utlånade OA52-varianter av STDI har vi idag gjort kompletterande mätningar så att min artikel om OA52 på carlssonkult.se nu är komplett med jämförelser av OA52, OA52.2, OA52.3 och OA52.LE. Ganska intressanta resultat!
hifikg skrev:STDI skrev:hifikg skrev:...
Den finns där nu. http://carlssonkult.se/OA52.aspx. Och du kan sitta nöjd.
Tack och tack
Low-Fidelity skrev:Jag har bestämt mig för att uppgradera till OA52.2.
Fick tag på nya Vifa D25AG diskanter och köpte ett par SS8545 element.
Vad skall man välja för drossel och kondensator till filtret?
Har mest hittat dyra Audiofil-kondensatorer i 0.39uF.
SCR/MKP finns ju på Elfa förstås. Samt någon från Wima.
Har läst blandade omdömmen om SCR/MKP kondningarna i audiosammanhang.
Ska 0.39mH drosseln till bas/mellanregister ha någon särskild egenskap?
Kraftig ledare för minskad inre resistans?
Dämpfilten köper jag från Larsen.
Bilder kommer eventuellt.
hifikg skrev:Extremt svår akustisk musik... exempel?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster