MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Knuttebaloa » 2014-06-15 09:20

minidsp till svs pb 2000?

ska väl börja med att säga att detta verkar vara helt fel forum för undertecknad. sett till min fallenhet för teknik och invecklade resonemang är det uppenbart att jag bör hålla mig till prisjakts omdömesspalt eller på sin höjd till forumet på min hembio. hur som helst

jag har nyligen införskaffat en ny subwoofer, en svs pb 2000. på det stora hela får sägas att jag är nöjd med hur den presterar även om mitt hem inte tillåter optimal placering och jag ännu inte gått igenom alla inställningar. subben spelar djupt och med kraft om än inte lika välartikulerat som en del slutna alternativ jag lyssnat på. jag upplever inga problem med okontrollerat muller.

det jag saknar med pb 2000 är "punch", tryck i området någonstans 40-80hz (?). enligt mätningar ska pb 2000 spela minst lika högt (läs högre) som andra subbar jag lyssnat på i detta frekvensområde. ändå är min upplevelse att pb 2000 är betydligt mindre punchig än dessa, oavsett placering. de subbar jag nu jämför med har varit slutna och haft inbyggda eq som boostat olika frekvensområden, vilket säkert förklarar det hela.

min fråga är om en minidsp kan åstadkomma detta? alltså, kan en minidsp användas som en eq för att höja vissa frekvensområden för att få en punchigare bas. jag gissar att många skulle säga att pb 2000 spelar "korrekt" och att min önskan innebär en slags förvrängning av ljudet. det må så vara. jag gillar punchig bas.

eller finns det andra manicker/lösningar som bättre skulle göra jobbet?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-15 12:20

Med en brasklapp för att jag inte använder helt korrekta termer mm..

Beroende på vad dippen du upplever beror på kan en eq ev fixa det men det troliga är att du har en utsläckning som är rumsberoende (akustik alltså) och inte kommer gå att ordna med eq. Man brukar endast kunna ta ner toppar med eq (exaltera vissa frekvenser mindre), att boosta ett null sätter kommer oftast inte ge mer än att förstärkaren blir tröttare. Rummet cancellerar liksom fortfarande samma frekvenser s a s.

Bästa vore kanske att göra "subwoofer crawl" för alternativ placering, lyssna på frekvenssvep 10-200Hz, mäta lite med REW, en enkel SPL mätare eller liknande för att få mer att gå på.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-06-15 20:05

tack, nirrefirre för svar!

jag har kört lite fler svep och har nästan inget ljudtryck i lyssningspositionen runt 50hz... på övriga frekvenser låter det en hel del.
jag antar att jag får flytta subben till en position där jag får ut mer kring 50hz för att sedan ev dämpa övriga frekvenser som då förmodligen kommer att sticka iväg. jag förstår det som om det är så jag ska använda en ev minidsp och inte tvärt om (alltså till att boosta).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-15 20:22

Det är dessutom ofta svårare med endast en sub. Betydande utfasning blir det ju om avståndet till väggen bakom är stort och/eller att lyssningsplatsen är på ett ogynnsamt ställe.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-06-16 08:11

RogerGustavsson skrev:Det är dessutom ofta svårare med endast en sub. Betydande utfasning blir det ju om avståndet till väggen bakom är stort och/eller att lyssningsplatsen är på ett ogynnsamt ställe.

jo, jag har förstått att två är bättre än en i detta avseende. vad menar du med avståndet till väggen bakom? vilken vägg?

med risk för att hamna lite ot bifogar jag en (mkt enkel) skiss över rummet

ritning.png
ritning.png (19.94 KiB) Visad 13688 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-16 08:49

Här finns en förklaring till utsläckningsfenomenet:
http://www.genelec.com/tech-tips/tech-t ... ion-tip-1/

Jag har ritat lite på din ritning. Röd ger förmodligen den kraftigaste dippen men även andra reflektioner påverkar som den gröna och blå. Den gröna kommer att ge en bashöjning när du sitter nära vägg (hemma hos mig ca +12 vid 34 Hz). Ju längre från vägg subbasen står, desto djupare blir dippen och vid lägre frekvens hamnar den. Avståndet till sidovägg spelar också in. Det mera kunniga kanske flikar in hur man räknar på det...
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-16 14:49

Verkar inte gå att redigera inläggen efter en tid, därför ett nytt.

För en av LTS-högtalarna med basar på baksidan beskrev Iingvar Öhman fenomenet så här:
Bild

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-16 16:58

Spacebug skrev:Jag tror inte en linebox typ samson kommer hjälpa i ditt fall ifall det bara spelar "lite".
Skillnaden mellan att du matar in 0,9Vrms till steget mot att mata på med 1,4V (ifall steget styr ut fullt vid den inspänningen) är att du förlorar drygt 4dB av max vad steget klarar att ge ifall jag räknade rätt.
Vad jag förstått av din tidigare tråd skulle det spela väldigt lite, isåfall lär det inte hänga på ifall minidsp klarar av att fullt styra ut steget eller inte, för så stor skillnad är det inte ifall du kan styra ut steget fullt mot att "bara" kunna spela 4dB under fullt...

Gissar snarare på att något är felinställt i minidsp eller felkopplat i övrigt...

Ja, av allt jag läst så ska det ju stämma som du säger. det kommer helt enkelt inte göra så pass stor skillnad så det kan vara det felet.
Tycker dsp'n har lite för så inställningar för allt annat än utom ljudet, kan inte säga vad exakt som behövs mer men då hade jag kunnat gå med på att det är felinställt i dsp'n.

Felkopplat, jo ja, allt spelar och låter riktigt bara att det inte är högt nog.
Kommer prova att köra en analog mixer som preamp för att se om det är det som gör det annars ger jag upp denna hongkong produkt....

Har du någon erfarenhet av aktiva filter som skulle kunna fungera till min rigg?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-17 11:53

KimB skrev:Ja, av allt jag läst så ska det ju stämma som du säger. det kommer helt enkelt inte göra så pass stor skillnad så det kan vara det felet.
Tycker dsp'n har lite för så inställningar för allt annat än utom ljudet, kan inte säga vad exakt som behövs mer men då hade jag kunnat gå med på att det är felinställt i dsp'n.

Kommer prova att köra en analog mixer som preamp för att se om det är det som gör det annars ger jag upp denna hongkong produkt....

Har du någon erfarenhet av aktiva filter som skulle kunna fungera till min rigg?

Hur hade du ställt gainpottarna på framsidan av ep4000?
Har du inte de ställda fullt åt höger så testa det.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-06-17 13:42

RogerGustavsson skrev:Verkar inte gå att redigera inläggen efter en tid, därför ett nytt.

För en av LTS-högtalarna med basar på baksidan beskrev Iingvar Öhman fenomenet så här:
Bild

Tack för info!

Någon som på ett enkelt sätt kan förklarar varför just området runt 50-60hz, och inte alla frekvenser, släcks ut hemma hos mig? Och kan detta verkligen motverkas av att jag ställer in ytterligare en subwoofer? Borde det inte bli samma fast mer då, typ?

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-18 09:29

Spacebug skrev:
KimB skrev:Ja, av allt jag läst så ska det ju stämma som du säger. det kommer helt enkelt inte göra så pass stor skillnad så det kan vara det felet.

Hur hade du ställt gainpottarna på framsidan av ep4000?
Har du inte de ställda fullt åt höger så testa det.

Jo dom är fullt uppvridna båda på, signallampan blinkar lite smått när basen slår, kör jag utan dsp på lyser den nästan konstant när man höjer upp en del så det måste ju vara minidsp som jävlas.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-18 15:03

Knuttebaloa skrev:tack, nirrefirre för svar!

jag har kört lite fler svep och har nästan inget ljudtryck i lyssningspositionen runt 50hz... på övriga frekvenser låt.er det en hel del.
jag antar att jag får flytta subben till en position där jag får ut mer kring 50hz för att sedan ev dämpa övriga frekvenser som då förmodligen kommer att sticka iväg. jag förstår det som om det är så jag ska använda en ev minidsp och inte tvärt om (alltså till att boosta).

Jepp, det är så jag förstår det som att man får gå till väga. Hitta en position som ger så få, eller inga, dippar som möjligt. Gäller både postition av högtalare och sweetspot. Sen kan man använda en eq för att ta ner topparna. Sen gillar väl en del att applicera en houscurve, men då gäller det väl oftast bara några db. De är inte riktigt samma sak som att man höjer en dipp med typ 10-20db.

Om jag nu förstått det hela rätt på mitt lekmannavis, rätta mig gärna om jag har fel :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-18 15:11

RogerGustavsson skrev:Här finns en förklaring till utsläckningsfenomenet:

Det bästa borde väl vara att placera suben på ett avstånd från väggen bakom, så att dippen i frekvenskurvan hamnar ovanför delningsfrekvensen man satt för suben? Om suben är väldigt djup, kan det då finnas en poäng att ställa den med "långsidan" mot väggen för att dippen i frekvenskurvan skall hamna högre upp? Eller är jag helt fel ute här :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-18 21:20

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Här finns en förklaring till utsläckningsfenomenet:

Det bästa borde väl vara att placera suben på ett avstånd från väggen bakom, så att dippen i frekvenskurvan hamnar ovanför delningsfrekvensen man satt för suben? Om suben är väldigt djup, kan det då finnas en poäng att ställa den med "långsidan" mot väggen för att dippen i frekvenskurvan skall hamna högre upp? Eller är jag helt fel ute här :).

Ja, att vrida subben så att baselementet/porten är närmare väggen bakom högtalaren skulle kunna vara värt ett försök. Då borde dippen hamna vid högre frekvens. Lite märkligt att dippen hamnar så pass lågt, antagligen är det en utfasning från sidovägg också eller möjligen från flera håll. Med endast en subba är det lite svårare med placering. Med två är det väl en bit in från hörnen som ger jämnare respons? 1/4 av vägens mått är väl något som ofta rekommenderas men med en ensam subba blir det förmodligen lätt att höra dess placering. Den stora dippen kan även bero på dålig samverkan med topparna, att delningsfilret behöver ändras.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:20

idea skrev:Det finns väldigt lite info om detaljerna. Det bästa jag hittat är http://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%20Elektor%20Review.pdf
Kanske dags att mäta upp min. Det är ju väldigt enkelt att mäta upp den som en överföringslänk i de mätsystem jag har tillgång till. Borde kunna fixa detta nästa vecka.

Bara en månads latency men här kommer lite mätningar på min MiniDSP 2x4, 0.9V in.
Mätinstrument - 24 bitar, 25600 Hz bandbredd, uppmätt överföringsfunktion från ingång till utgångar. Vitt brus 0.5 V in.

Med fabriksinställningar ser det ut så här (övrigt linjärt med 0dB gain);
FactorySetting_1kHz_Xov.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov.jpg (65.58 KiB) Visad 13417 gånger

Och uppmätt;
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured.jpg (129.09 KiB) Visad 13417 gånger

Ser bra ut med ett undantag. Signalen dämpas 0.7 dB.

FactorySetting_1kHz_Xov-Measured-HF.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured-HF.jpg (95.84 KiB) Visad 13417 gånger

Frekvensomfång till 23 kHz - 3dB
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:24

Om vi tittar på responsen för en 100 Hz sinus så ser det bra ut
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_100Hz_0-135dB.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_100Hz_0-135dB.jpg (111.16 KiB) Visad 13415 gånger

2:a ton på -85 dB

Tittar vi mer i detalj på lågnivån så ser vi:
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_100Hz_095-135dB.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_100Hz_095-135dB.jpg (131.31 KiB) Visad 13415 gånger

En 2 kHz sinus (HP-filt 1 kHz) i detalj:
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_2000Hz_095-135dB.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Sine_2000Hz_095-135dB.jpg (107.44 KiB) Visad 13415 gånger
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:31

Överstyrningsmarginalen är hyfsad, Sinus 1.0 V och 1.4 V peak:
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSensMax_1.4V.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSensMax_1.4V.jpg (82.24 KiB) Visad 13413 gånger

Men klippningen sker lite abrupt över detta med endast +0.1V, 1.0 och 1.5 V peak:
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSensMax_1.5V.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSensMax_1.5V.jpg (86.96 KiB) Visad 13413 gånger

Latency i DSPn är c:a 1.1 ms och inställningen delay +7.5 ms stämmer (1.1+7.5 = 8.8 ms):
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_Delay.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_Delay.jpg (77.83 KiB) Visad 13413 gånger

Ramp upp av sinus In=grön kurva, Ut utan delay=Blå kurva, Ut med 7.5 ms Delay=Grön.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:35

Specen verkar stämma men den stora frågan är ju om kurvorna som man matar in stämmer.

Med en kurva som kommer från REW enligt följande (120 Hz Xov):
Measured_Bio2Sub_CH2-3_Out.jpg
Measured_Bio2Sub_CH2-3_Out.jpg (88.62 KiB) Visad 13412 gånger

blir resultatet:
Measured_Bio2Sub_CH2-4_Measured.jpg
Measured_Bio2Sub_CH2-4_Measured.jpg (83.6 KiB) Visad 13412 gånger
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:39

Om vi dessutom lägger in något i 1a steget:
Measured_Bio2Sub_CH1-1_In.jpg
Measured_Bio2Sub_CH1-1_In.jpg (85.69 KiB) Visad 13410 gånger

Samt följande kurva i steg 2 (120 Hz Xov):
Measured_Bio2Sub_CH1-3_Out.jpg
Measured_Bio2Sub_CH1-3_Out.jpg (88.59 KiB) Visad 13410 gånger

Så blir resultatet:
Measured_Bio2Sub_CH1-4_Measured.jpg
Measured_Bio2Sub_CH1-4_Measured.jpg (83.63 KiB) Visad 13410 gånger

Jag har inte detaljstuderat men de punkter jag tittat på verkar stämma, förutom att jag får en generell dämpning på c:a 0.7 dB.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-26 16:40

idea skrev:Jag har inte detaljstuderat men de punkter jag tittat på verkar stämma, förutom att jag får en generell dämpning på c:a 0.7 dB.

Jag har fått precis samma resultat i mina mätningar.
Kudos förresten för att du presenterar din data :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-26 16:50

En sista kurva - vad händer med små signaler 0, -20 respektive -60 dB [re 1V peak, diagrammet visar RMS]:
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSens_0_-20_-60dB.jpg
FactorySetting_1kHz_Xov-Measured_InputSens_0_-20_-60dB.jpg (83.71 KiB) Visad 13412 gånger

Här ser vi att 1V peak är lite för mycket. Sänker vi till 0.1 V sjunker 2a tonen 30 dB och försvinner i det "digitala" bruset. Vi kan även se att vid -60 dB så ligger brusgolvet kvar. Vilket är som sig bör eftersom detta styrs av upplösningen (24 bitar).

Sammanfattningen blir att den uppfyller spec för en 24 bit 48 kHz "signalbehandlare" och har dessutom viss överstyrningsmarginal relativt spec (0.9 V) men som alla digitala apparater så klipper den abrupt när man väl når 100 % utstyrning (c:a 1.5 V).

Kanske lite mycket att smälta alla kurvor men det är intressant att man kan få dessa prestanda och funktionalitet för 1 kSEK.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-26 18:40

Tack för givande läsning och uttolkningar för oss som inte är 100% med på alla mättyper.

Skulle nån vilja spekulera kring varför miniDSP valt den något udda maxutnivån 0,9V när de flesta andra konsumentapparater ger 2.0? Det verkar för ganska många innebära att de inte kan (optimalt iaf) använda 2x4 som ett enkelt försteg och nå tillräckligt med gain för sina slutsteg. Jag själv har t ex miniDigi inkopplad för Sonos och har max gain inställt på ett Rotelsteg som har 5V max innan klipper på ingången..

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-27 00:05

Du kan enkelt ställa om den till 2V känslighet så jag gissar att den är anpassad till vad de flesta användningsområdena. Dessutom så finns den i balanserat utförande för de som önskar detta (låter som reklamsnack men det är ju bara en beskrivning av vad som finns...)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-27 08:45

Ställs den om till att ta emot max 2 V på ingången, får man ändå ut max 0.9 V på utgången. Den låga matningsspänning som USB erbjuder ger begränsningar för de analoga delarna. En buffert på utgången som matas med högre spänning skulle kunna fixa högre utnivå.

Nu är miniDSP möjligen en produkt närmare multimediaköret än en ren audioprodukt? I multimedia är det i regel lägre nivåer på den analoga sidan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-27 09:06

Tack för mätningarna!
Finns det någon möjlighet för dig att mäta skillnaden mellan USB-drift och nätbula-drift? Jag, med flera andra här på faktiskt, hör en skillnad dem emellan och upplever att USB-drift låter vasst. Placebo eller verkligt?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-27 09:29

Tack för bra svar Roger, synd att de inte la till en sån buffert. Får nog bli en balanserad.

+1 för nån mätning på icke-usb drift och fler om skillnad förekommar

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-06-27 10:38

steveo1234 skrev:Tack för mätningarna!
Finns det någon möjlighet för dig att mäta skillnaden mellan USB-drift och nätbula-drift? Jag, med flera andra här på faktiskt, hör en skillnad dem emellan och upplever att USB-drift låter vasst. Placebo eller verkligt?

Jag har mycket svårt att tänka mig att nätdriften skulle kunna påverka ljudet (frånsett möjliga nätstörningar där USB via dator antagligen är mer "utsatt" än en välkonstruerad "väggbula").
Frekvensgång och THD skall inte kunna påverkas, möjligen THD+Noise om man får in någon nätstörning men att det skulle låta vasst om USB-drift tror jag får läggas på placebo-kontot.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-27 12:00

Nätbula kan vara av varierande kvalité. Det verkar som de billigare switchade bulorna kan utmärka sig negativt tillsammans med audiokretsar enligt många rapporter. Linjära nätdelar minskar väl risken för störningar en hel del. Många väggbulor till audioprylar har växelspänning ut där likriktining, filtrering och spänningsstabilisering sker i själva apparaten.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-06-27 16:16

Jag skall ha min minidsp 2x4 balanced efter mitt cr80s för att EQ'a mina basmoduler. 2 kanaler in och ut ur minidsp'n.

Är det 2way advanced pluginet jag ska ha?

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-06-27 17:30

Nästa problem..

Jag får ingen kontakt med minidspn via datorn.

Jag använder en switchad nätadapter till spänningen, 12V 300mA. Kan något ha tagit skada eftersom jag verkar ha vänt + och - fel först?

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-volt-p44108

Jag har 12V på kontakten till minidspn.

Även värt att nämna är att mitt slutstegs skyddskrets slår till när minidspn är inkopplad. Jag har har kopplat med rca-kablar med enledare på in- och utgång samt bryggat S och - och jag har kontrollmätt kablarna och kollat så att de sitter rätt. Kan minidspn vara sönder eftersom jag ej får kontakt med den och den löser ut skyddskretsen i slutsteget?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum