Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det är dessutom ofta svårare med endast en sub. Betydande utfasning blir det ju om avståndet till väggen bakom är stort och/eller att lyssningsplatsen är på ett ogynnsamt ställe.
Spacebug skrev:Jag tror inte en linebox typ samson kommer hjälpa i ditt fall ifall det bara spelar "lite".
Skillnaden mellan att du matar in 0,9Vrms till steget mot att mata på med 1,4V (ifall steget styr ut fullt vid den inspänningen) är att du förlorar drygt 4dB av max vad steget klarar att ge ifall jag räknade rätt.
Vad jag förstått av din tidigare tråd skulle det spela väldigt lite, isåfall lär det inte hänga på ifall minidsp klarar av att fullt styra ut steget eller inte, för så stor skillnad är det inte ifall du kan styra ut steget fullt mot att "bara" kunna spela 4dB under fullt...
Gissar snarare på att något är felinställt i minidsp eller felkopplat i övrigt...
KimB skrev:Ja, av allt jag läst så ska det ju stämma som du säger. det kommer helt enkelt inte göra så pass stor skillnad så det kan vara det felet.
Tycker dsp'n har lite för så inställningar för allt annat än utom ljudet, kan inte säga vad exakt som behövs mer men då hade jag kunnat gå med på att det är felinställt i dsp'n.
Felkopplat, jo ja, allt spelar och låter riktigt bara att det inte är högt nog.
Kommer prova att köra en analog mixer som preamp för att se om det är det som gör det annars ger jag upp denna hongkong produkt....
Har du någon erfarenhet av aktiva filter som skulle kunna fungera till min rigg?
RogerGustavsson skrev:Verkar inte gå att redigera inläggen efter en tid, därför ett nytt.
För en av LTS-högtalarna med basar på baksidan beskrev Iingvar Öhman fenomenet så här:
Spacebug skrev:KimB skrev:Ja, av allt jag läst så ska det ju stämma som du säger. det kommer helt enkelt inte göra så pass stor skillnad så det kan vara det felet.
Tycker dsp'n har lite för så inställningar för allt annat än utom ljudet, kan inte säga vad exakt som behövs mer men då hade jag kunnat gå med på att det är felinställt i dsp'n.
Felkopplat, jo ja, allt spelar och låter riktigt bara att det inte är högt nog.
Kommer prova att köra en analog mixer som preamp för att se om det är det som gör det annars ger jag upp denna hongkong produkt....
Har du någon erfarenhet av aktiva filter som skulle kunna fungera till min rigg?
Hur hade du ställt gainpottarna på framsidan av ep4000?
Har du inte de ställda fullt åt höger så testa det.
Knuttebaloa skrev:tack, nirrefirre för svar!
jag har kört lite fler svep och har nästan inget ljudtryck i lyssningspositionen runt 50hz... på övriga frekvenser låt.er det en hel del.
jag antar att jag får flytta subben till en position där jag får ut mer kring 50hz för att sedan ev dämpa övriga frekvenser som då förmodligen kommer att sticka iväg. jag förstår det som om det är så jag ska använda en ev minidsp och inte tvärt om (alltså till att boosta).
RogerGustavsson skrev:Här finns en förklaring till utsläckningsfenomenet:
http://www.genelec.com/tech-tips/tech-t ... ion-tip-1/
genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Här finns en förklaring till utsläckningsfenomenet:
http://www.genelec.com/tech-tips/tech-t ... ion-tip-1/
Det bästa borde väl vara att placera suben på ett avstånd från väggen bakom, så att dippen i frekvenskurvan hamnar ovanför delningsfrekvensen man satt för suben? Om suben är väldigt djup, kan det då finnas en poäng att ställa den med "långsidan" mot väggen för att dippen i frekvenskurvan skall hamna högre upp? Eller är jag helt fel ute här.
idea skrev:Det finns väldigt lite info om detaljerna. Det bästa jag hittat är http://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%20Elektor%20Review.pdf
Kanske dags att mäta upp min. Det är ju väldigt enkelt att mäta upp den som en överföringslänk i de mätsystem jag har tillgång till. Borde kunna fixa detta nästa vecka.
idea skrev:Jag har inte detaljstuderat men de punkter jag tittat på verkar stämma, förutom att jag får en generell dämpning på c:a 0.7 dB.
steveo1234 skrev:Tack för mätningarna!
Finns det någon möjlighet för dig att mäta skillnaden mellan USB-drift och nätbula-drift? Jag, med flera andra här på faktiskt, hör en skillnad dem emellan och upplever att USB-drift låter vasst. Placebo eller verkligt?
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 198 gäster