Moderator: Redaktörer
njoak skrev:Finns det inte risk att membranet bågnar om upphängningen har olika komplians på kort- och långsidorna? (längre och styvare tar väl s.a.s. ut varandra förresten, eller missförstår jag?).
njoak skrev:Aha, du tänker kanske en förstyvning bara på mitten, vid "tal-längan"?).
njoak skrev:Vad tror du om dubbla motorer i push-pull (som i min edit i förra posten)? Det tyckte jag kändes lockande...
solhaga skrev:Men upphängningsproblemet blir väl ändå inte löst?
njoak skrev:Jag tänkte att om talspoleanordningen (och därmed massan) är likadan på båda sidor om membranet (och membranet kanske lika gärna kan vara symmetriskt också då) så får du inget vridmoment som gör att nederkanten "saggar ut".
Alexi skrev:Litzkabel?solhaga skrev:IngOehman skrev:En annan fråga som jag har är om du har övervägt att göra tallängan av en enda kopparfolie och att serekoppla dem alla och sen mata det hela via en trafo? Poängen är
att det inte behövs några förtyngande strukturer då och att du får maximalt energiutnyttjande
Ja, en enda ledare har jag övervägt. Tror att det blir för mycket förluster/spänningsfall i de delar av kretsen som inte är i magnetgapet.
Hur grov måste inte kabeln vara mellan elementen vara?
Alexi skrev:Varför inte göra konerna i kolfiber? Styvt och lätt.
solhaga skrev:Alexi skrev:Varför inte göra konerna i kolfiber? Styvt och lätt.
Absolut värt att prova. Menar du färdiga plattor?
Hittade denna leverantör: Carbix
Måste lösa upphängningen i vilket fall som helst.
Kanske är Carbix Vinylfilm med kolfiberlook något att att testa.
Hittade något i baklådan som är värt att testa först...
Fjonkalicious skrev:Jag tror att Alexi menar riktig kolfiber. Det där kolfiberlookmaterialet är nog kass.
Nattlorden skrev:Det är väl bara för honom att bygga ihop en starkare motor så är inte vikten ett problem...
Nattlorden skrev:Varför inte elektromagnet?
MattiasBGD skrev:Ja ta den tid du behöver vi väntar med spänning
Däremot kommer det förhoppningsvis en inbjudan från mig att lyssna på ML-TL golvarna som ska byggas vi börjar fräsa snart.
solhaga skrev:MattiasBGD skrev:Ja ta den tid du behöver vi väntar med spänning
Däremot kommer det förhoppningsvis en inbjudan från mig att lyssna på ML-TL golvarna som ska byggas vi börjar fräsa snart.
Det skall bli kul, behöver man ta på sig njurbältet?
Fick tag på en tunnare silikonduk. Den är 1 mm tjock. Mer tester senare.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster