Moderator: Redaktörer
swenko skrev:Xtz room analysern är det något användbart? Någon som har nån bra länk till tråd sida över mätning kanske?
MattiasBGD skrev:swenko skrev:4" port till DVC310-88 i 50liter för att få ner porthastigheten under 30m/sCortado skrev:Här kommer något gammalt och gott, en tråd om just basreflexportar vilket ju kan vara väldigt lämpligt såhär långt in i tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140
Cortado skrev:Det där DQ-20 säger stämmer överens med dels vad jag tycker och även det jag simulerat. Ultimaxen som nämns tidigare (länk till den: http://tinyurl.com/k3hb7ow) som nämts tidigare vill ha stor
låda och rätt grov port för att generera acceptabelt låga frekvenser utan superflås. Portdimensionen, vad jag kom fram till när jag Basta!-de med UM-elementet är portarea på 140cm2,
längd på 617,7mm och då avstämt till 18Hz. Tror faktiskt porten skulle behöva vara större, eller att man fler mindre portar.
Jag tycker nog att en låda på nästan 170L för en tolvtummare inte är försvarbart när Daytons RSS390HF-4 kostar några dollar mindre än UM12", tillåter en konstruktion som med halva lådvolymen oportat överglänser den portade UM12-konstruktionen.
Lägger till en simulering och hoppas att jag inte tänkt helt tokigt någonstans, vilket jag faktiskt förutsätter lite.
-Jonne
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:swenko skrev:4" port till DVC310-88 i 50liter för att få ner porthastigheten under 30m/sCortado skrev:Här kommer något gammalt och gott, en tråd om just basreflexportar vilket ju kan vara väldigt lämpligt såhär långt in i tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140
I tråden som Cortado hänvisar till så framkommer det bland annat att en rund 4" port i princip är helt chokad redan vid 10m/s. Just saying...
Generellt sett kan man nog säga att stora element som behöver relativt stora lådor för att uppnå en bra avstämning är en Bra Sak. Man behöver ju ganska rejäla portar för stora element med stor slaglängd som dessutom kan driva portarna till höga nivåer. 70 mm kan vara lagom åt en 8". Hur T/S-parametrarna ska se ut kan man ju ha lite olika filosofisk uppfattning om men det är helt klart en fördel om elementet KAN placeras i en relativt stor låda. Med "relativt stor" menar jag över 100 liter för en 12".
Tycker jag.
/DQ-20
MattiasBGD skrev:Vill han inte trilskas med att handla från USA så är det som sagt knappt 1300kr/st för LAB12 från eBay England.
Komorok skrev:Fast slavbassystem har andra brister. Och ännu fler variabler att balansera. Usch.
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Vill han inte trilskas med att handla från USA så är det som sagt knappt 1300kr/st för LAB12 från eBay England.
Hur tycker du LAB12:orna har fungerat i basreflex? Det är ju många som gillar elementet. Jag tycker mig dock ha sett lite "wobblingstendenser" på ett Youtube-klipp med extrema utslag.
/DQ-20
Cortado skrev:Nu har jag simulerat både DVC310-88 och Eminence LAB12 och de simulerar ganska lika. DVC310'an har ca 1,5dB högre känslighet i portat utförande, med samma förutsättningar (50L låda, 60% Viso, porten är avstämd till 25Hz med en portdiameter på 100mm). I slutet utförande med samma förutsättningar, 50L låda med 60% Viso) så skiljer det sig mindre, kanske 1dB.
Om valet står mellan DVC310-88 och LAB12 så är mitt val DVC310-88.
Här kommer DVC310 simulerad, notera att porten är relativt lång vilket kan ge lite praktiska bekymmer. Kan alltså vara bättre med slavbas.
MattiasBGD skrev:Fast du stoppar ju inte i 60% fyllning i en portad låda? helst så lite som möjligt eller inget alls.
MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=grSZ8KF5gY0
Cortado skrev:MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Menar du att om man fyller lådan så att man även täcker porten?
Att täcka porten eller vägen för luften mellan elementet och porten så är jag med dig, det känns som en dålig idé men i övrigt så ser jag inte några nackdelar. Med det sagt så ska jag ju tillägga att jag ändå är en glad amatör och är desto gladare om jag kan lära mig något nytt.Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
Vad är det man ska titta/lyssna efter på YouTube-klippet?
Det där verkar ju vara en sluten låda.
Komorok skrev:Jag har gärna så mycket fluff i en BR-låda som det går utan att det drabbar BR-resonansen. Det gäller att placera det rätt bara.
MattiasBGD skrev:Många videos på youtube där element ser ut att vobbla kan mkt väl vara kamera fenomen har jag hört.
DQ-20 skrev:
http://youtu.be/56kMf7mRHx8
Han kunde ju gärna ha sett till att filtrera sina toppar ordentligt...
/DQ-20
MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
paa skrev:Däri finns denna passus om basreflexlösning med ROY:Alternative box design:
In the case of a bass-reflex enclosure of the same cabinet size, a port with an ID of 7cm
would have to be 38cm long in order to achieve a Helmholtz resonance at 25Hz. This
leaves only 1cm to the back wall if a straight tube is used, so we don’t recommend this.
Instead, we recommend increasing the cabinet size to 50 liters.
With a port diameter of 7cm, the length should be 30cm in order to have a Helmholtz
resonance at 25Hz.
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
Man kan ju alltid hoppas. Det ser rent ut sagt förjävligt ut.
Någon som kan bringa klarhet i detta?
Rollo skrev:Kameran som tagit bilden samplar inte hela bilden samtidigt, utan betar av pixelrad efter pixelrad. Högtalarmembranet (eller propellern) hinner flytta sig lite innan nästa rad samplas. Om mobilkameran (som ofta är boven i dramat) hade hållits på andra ledden hade det sett naturligare ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster