OD-11, elementfrågor

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

BosseS

OD-11, elementfrågor

Inläggav BosseS » 2014-06-27 21:10

Nybliven ägare till OD11 men som jag misstänker har kassa element.

Det är snikvarianten så diskanten saknar dämpning vilket ger ett nasalt ljud och en mycket vass diskant.
4.7 ohm i serie ger hygglig balans, men fortfarande hård och skarp diskant.
Fråga 1 är, hur stor är chansen att dessa gamla MT20 är friska? Det är egentligen ingen fråga, utan den är egentligen ifall T22 är the way to go även om de gamle skulle prestera bra för sin ålder? Har T22 några nackdelar (ljudmässigt alltså)?

Baselementen är av två årgångar ser jag, omkantade. Det i närbild, är det typ I? Det "smäller" skarpt, låter som kortslutning vid måttliga basnivåer. Antar att det är slut. Ser ut att finnas lite skador på konen etc. Den andra basen låter bra, men frågan är om inte båda borde bytas, då till B65oa-II eller Satori. Lutar mest åt den första då det verkar mer anpassat till just denna låda, eller är Satori faktiskt så mycket bättre trots sitt komplicerade delningsfilter?

Det dåliga:
Bild Bild
Det bra:
Bild

Lådorna är snygga i alla fall :)

Bild

Det jag kommit fram till att jag behöver/bör göra för att uppgradera denna snikvariant är:
- Bottenskruvar i basbaffeln.
- Fästskruvar/bleck till baselementet, lär finnas med gummikuddar?? Någon som vet?
- Polskruvar i botten, alltid trevligt. Passar ANP 9?
- Gummibussningar till infästningen av filterkortet. Har det någon betydelse?
- Och till sist, filter och element. T22 + Satori eller B65oa-II.
- Något mer?

Användarvisningsbild
data_foggen

Re: OD-11, elementfrågor

Inläggav data_foggen » 2014-06-28 13:37

Hej BosseS
Om du inte har sett den så har jag en tråd för en od-11 snik.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=56994

Det mesta på den var trasigt. Snik modellen är snikig pga produktionskostnader skulle kapas.
För feelgood faktorn sätt på gummi bussningar på filtret. De finns på alla andra modeller med 2 siffror.
T-22:an låter mycket bra och klart. Kolla noga på filtret när det gäller vilken dämpning T-22 skall ha.
Blecken duger bra, de behöver bara riktas upp i ett skruvstycke så ger de bra press på elementet.
Kom ihåg att täta de nya och gamla hål under renoveringen.
Mvh
/H
Det finns ingen planet B.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-06-28 18:35

Jodå, jag har läst din tråd och den imponerande renoveringen av basarna.
Att det läggs så mycket jobb (och pengar) på att rädda gamlingarna får mig att undra om B65oa-II verkligen är en sann ersättare? Lite rådvill pga detta.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-06-28 19:01

Ok.
Men det är inte så dyrt att renovera original basarna. Nya skumkanter kostar lite drygt en hundring från SpeakerWorks.
Men det gäller bara att originalen är i bra skick. Sen tar det några timmar att renovera skumkanterna.
Om basarna är helt slut så är det B65-oaII som gäller.
Mvh H.
Det finns ingen planet B.

Återgå till Carlsson Illuminati