Vintage monoblock, *rare*

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Re: Vintage monoblock, *rare*

Inläggav leffe » 2014-06-27 08:58

Jag kan inte se något samband mellan balanserade in och bryggkopplingsbarhet, det senare handlar väl om kapacitet att driva låga laster bl.a.
Däremot är ju nästan alla riktiga PA/professionella steg bryggkopplingsbara och balanserade - troligen därav missuppfattningen.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-27 10:23

Harryup skrev:C31v är helt ok, C33 lite sämre men ifrån C34 så blir de bara bättre och bättre.
Äldre än så skulle jag inte kika på.

mvh/Harryup

Typ C45 för 16 000 på Hifimagasinet?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-06-27 10:57

leffe skrev:Jag kan inte se något samband mellan balanserade in och bryggkopplingsbarhet, det senare handlar väl om kapacitet att driva låga laster bl.a.
Däremot är ju nästan alla riktiga PA/professionella steg bryggkopplingsbara och balanserade - troligen därav missuppfattningen.

Ja kapacitet för låga laster måste så klart finnas där.

Men det var det Johan skrev om i en gammal tråd som jag for efter.
Den gången handlade det om Rotel RB 991 och just de balanserade ingångarna.
Det fungera inte med RCA att göra så eftersom jorden är gemensam.
Eller missar jag något?

Johan_Lindroos skrev:När ett steg ska bryggas så måste man på något sända vända insignalens polaritet. Antingen sitter det sådan krets inuti, eller inte. Om det inte finns det, men apparaten har balanserade ingångar, så kan man köra in samma signal på båda ingårnara, men löda om sladden så att den ena ingången matas med omvänd polaritet. Högtalaren ansluts sedan på påda "+"-utgångarna.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-28 01:27

donjansson skrev:
Harryup skrev:Mc7270 är den modernaste konstruktionen av de som du är intresserad av, men som jag tycker också låter för tunnt och ljust.
Mc2255 är lite grynig men låter lite mörkare ungefär som en del äldre rörapparater.
Mc2300 är lite med kraftfull och med mera pondus.
Mc2500 låter klart kraftfullare än alla de andra. Som bryggade är de ännu mustigare.

När det gäller att importera apparater ifrån icke 220v områden så är de med i princip 100% säkerhet inga multivoltageapparter.
Inte ens de som går att koppla om är särskilt lätta att göra det på alla gånger.
Multivoltageapparater var klart dyrare och endast förbehållna marknader med 220v.

mvh/Harryup

Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.

Lennart var ju inne på att ett äldre försteg inte var att rekommendera. Är det C2300, eller vad den hette, som gäller då? Det blir ju en jäkla massa kosing. Nu har jag definitivt inte råd att lägga 20 000 på ett slutsteg, och det dubbla på ett försteg.

Och det är ju ingen idé att köpa "Åke's" MC2500, innan jag har råd till försteg.

Nej, att importera från Japan var nog mest en hypoman fixidé. Kollar runt på Hifishark, det finns ju ett hyfsat utbud i Europa (de dyker upp titt som tätt).

Åsikter finns det många av. Min är inte den samma. Det finns många äldre försteg som låter suveränt bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-28 10:35

Vinylcalle skrev:
donjansson skrev:
Harryup skrev:Mc7270 är den modernaste konstruktionen av de som du är intresserad av, men som jag tycker också låter för tunnt och ljust.
Mc2255 är lite grynig men låter lite mörkare ungefär som en del äldre rörapparater.
Mc2300 är lite med kraftfull och med mera pondus.
Mc2500 låter klart kraftfullare än alla de andra. Som bryggade är de ännu mustigare.

När det gäller att importera apparater ifrån icke 220v områden så är de med i princip 100% säkerhet inga multivoltageapparter.
Inte ens de som går att koppla om är särskilt lätta att göra det på alla gånger.
Multivoltageapparater var klart dyrare och endast förbehållna marknader med 220v.

mvh/Harryup

Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.

Lennart var ju inne på att ett äldre försteg inte var att rekommendera. Är det C2300, eller vad den hette, som gäller då? Det blir ju en jäkla massa kosing. Nu har jag definitivt inte råd att lägga 20 000 på ett slutsteg, och det dubbla på ett försteg.

Och det är ju ingen idé att köpa "Åke's" MC2500, innan jag har råd till försteg.

Nej, att importera från Japan var nog mest en hypoman fixidé. Kollar runt på Hifishark, det finns ju ett hyfsat utbud i Europa (de dyker upp titt som tätt).

Åsikter finns det många av. Min är inte den samma. Det finns många äldre försteg som låter suveränt bra.

MvH Carl

Nej, så verkar det vara. Har läst runt lite på diverse forum. Utgick från det tidigare rådet om C34V och framåt. Jag fastnade för C35, C37 och C38. Verkar dessutom gå att hitta för rimliga pengar. Några tankar om nämnda försteg?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-28 15:38

a
donjansson skrev:
Vinylcalle skrev:
donjansson skrev:Tack för info! Då blir jag än mer övertygad vad gäller MC2500.

MvH Carl

Nej, så verkar det vara. Har läst runt lite på diverse forum. Utgick från det tidigare rådet om C34V och framåt. Jag fastnade för C35, C37 och C38. Verkar dessutom gå att hitta för rimliga pengar. Några tankar om nämnda försteg?

Nu är jag inte helt säker på om vi har samma inriktning med våra anläggningar.
För mig är det (nästan) bara en kostnadsoptimering, jag använder vintage-prylar i de fall de ger bättre valuta för pengarna och uppfyller mina krav, annars inte.
Om ditt förförstärkarval ska vara ett steg på vägen till en komplett vintage-anläggning är säkert något av de föreslagna Mac-förstegen utmärkta. Jag har varken sett ellewr hört något av dem.
Som Vinylcalle skrivit finns det vintage-försteg som låter alldeles utmärkt, om jag får lägga till:
när man inte använder tonkontroll,
accepterar att inte ha fjärrkontroll
samt att man behöver ett separat RIAA-steg för MC-pickup.
Det är inte så sällsynt (eller sällhört ?) att vintage-slutsteg efter renovering och eventuell moddning spelar med sådan transparens och upplösning att jag inte saknar något. Hittills har motsvarande aldrig inträffat för mig i samband med vintage-försteg, även om de ibland kan vara trevligare att lyssna på än en del högupplösta nykonstruktioner. Alltid är det något som saknats.
Jag tycker att det faktum att McIntosh inte baserade innanmätet i sitt C22 60th Anniversary försteg, som jag nämnt tidigare
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=58263&start=30#p1658026
på originalet, utan valde att göra ett förklätt C2300 stöder min uppfattning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-28 18:53

Tack för synpunkterna Lennart!
Jag är FYI inne på att bygga upp en renodlad vintage-anläggning.

Edit: C35 (1989-1992) har fjärrkontroll.

En fråga mitt i allihopa: om man till exempel får tag i en B460, kan man koppla den på en stereoförstärkare? Det är ju fortfarande två kanaler (2.1).
Senast redigerad av donjansson 2014-06-28 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-28 19:01

lennartj skrev:samt att man behöver ett separat RIAA-steg för MC-pickup.

Kan någon förklara det där för mig?
Måste man "ha MC-pickup" för att kunna ansluta vinylspelare?
Det finns väl nåt som heter MM?
Vad är skillnaden? (Vet att MC står för Moving Coil, resten är rena grekiskan för mig)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-28 19:56

Pickuper av typen rörlig spole/moving coil har i regel en lägre utsignal och behöver extra förstärkning. Pickuper av typen rörlig magnet/moving magnet har en kraftigare utsignal och klarar sig med mindre förstärkning. De två typerna kan också ha olika behov av belastning från phono-steget.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-28 23:25

Med en riktigt grov generalisering skulle jag säga att MM (Moving Magnet) ger mer
"drag under galoscherna", mer Rock 'n Roll men är sämre på att fiska upp de allra minsta
nyanserna ur vinylen.
Det finns ett antal olika sätt att konstruera pickuper på men vanligast för både MM och MC
en nålarm som sitter infäst på mitten i pickuphuset och i dess bakre ände som du normalt
inte ser sitter antingen en magnet (MM) som inducerar ström i spolarna som sitter fast
monterade i pickuphuset som ansluts till förstegets MM-ingång.
Éftersom nålarmen inte behöver någon elektrisk förbindelse med omvärlden monteras den
ofta på någon liten löstgbar plasthylsa så att användaren lätt kan byta en utsliten nål
eller uppgradera till en mer avancead nålslipning.

Om det istället sitter ett par ytte-pyttesmå spolar (coils) i stället för magnet i bakänden på
nålarm känner man instinktivt på sig att de är mycket lättare och kan fiska upp de minsta
nyanserna ur vinylspåren med större precision, men det är en balansgång,
Eftersom spolarna med sina ytterst tunna anslutningsledningar sitter direkt på nålarmen
är det tyvärr omöjligt för användaren att byta själv.
Med färre trådvarv på spolarna blir de ännu lättare och följsammare men utsignalen blir lägre
och kräver mer förstärkning som vid så här låga signalnivåer ofrånkomiigen för med sig brus
som riskerar att dränka de extra detaljer som de superlätta spolarna fiskat upp, såvida inte
MC-ingången är riktigt välkonstruerad (och oftast dyr).
C2300 har 5 parallellkopplade par differentiakopplade bipolära transistorer per kanal för att minimera bruset.
(Go' mening. Jag kom på den svenska formuleringen själv. Haja'ru?)
Här duger inga rör, ECC83'orna ligger i nästa förstärkningssteg.

Bild
En titt under kåpan på mitt C2300. Man ser hela ena kanalens ingångssteg och halva av det andra.

Sådana lösningar var inte ens påtänkta när vintagemodellerna tillverkades.
Vinylavspelningen har faktiskt förbättrats en hel del sedan det praktiskt taget var vårt allenarådande medium.
Olika pickuper, både MC och MM) behöver olika belastningsimpedans för att låta som bäst i en given anläggning .
Skaffar man ett separat RIAA-steg har de ofta små pytte-omkopplare under kåpan eller i bästa fall på baksidan. I värsta ska komponenter lödas loss och bytas. Gemensamt för alla är att apparaten ska vara avstängd under omkoppling.
Hur många avstämningar orkar man göra?
Lät 100 ohm bäst, eller var det 50? Nej, Decca-skivorna låter bäst med 200 Ohm, ellerrrr?
Med C2300 växlar man med två knapptryckningar på fjärren under pågående spelning!
Läcker McIntosh-lyx :-D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-29 10:11

Belastningen av pickupen ändrar man väl bara när man byter pickup ???
Har man ett gäng gamla 78or behöver man ett RIAA med ställbar korrektion.
MC delen är ju bara ett förstärkarsteg extra och kräver bara en trissa för att fungera resten sköter ditt vanliga MM RIAA.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-29 16:30

flathead skrev:Belastningen av pickupen ändrar man väl bara när man byter pickup ???
Har man ett gäng gamla 78or behöver man ett RIAA med ställbar korrektion.
MC delen är ju bara ett förstärkarsteg extra och kräver bara en trissa för att fungera resten sköter ditt vanliga MM RIAA.

1. Ja, om man måste löda blir det väl så, men med förändringen bara 2 knapptryck bort kan man vilja ställa en last som ger lite softare återgivning från inspelningar med alltför hård klang eller tvärtom.

2. Du menar nog ett phonosteg med möjlighet att välja andra korrektioner än RIAA.
Annars har jag funderat på att skaffa denna anti-RIAA
Bild

http://www.esotericsound.com/Electronics/REQIISS1w.jpg

men insett att jag kommer väldigt långt med att lagra startläge "mono och treble +6" på MM-ingången där jag har en Ortofon OM78 ansluten. Dessutom har man ju inte bara respektive skivbolags korrektion att ta hänsyn till, utan skicket på varje skiva -slitage och ingraverat rumble får avgöra hur mycket bas och diskant som tål att släppas på. Det gör jag enklare med bas- och diskantkontrollerna på C2300 som passar mycket bra för det ändamålet, från fjärren, än om jag måste gå fram till en sådan box och vrida.

3. En trissa för MC-ingången - då får du välja MC-pickup med förhållandevis hög nivå eller ha låga krav på signal/brusförhållande. :roll:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-29 16:45

Du har så rätt ska vara Phonosteg med variabla bryt/korrektions kurvor och inte RIAA vilket är en standard.

En J-fet räcker bra till för att ordna förstärkningen och håller nog måttet.

Har man mycket gamla inspelningar är ett ställbart phonosteg inte fel.

Jag gav bort alla mina 78or till nån som faktiskt spelar dom regelbundet, tycker det är synd att dom ska samla damm istället för att glädja nåns öron.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-29 20:10

flathead skrev:Du har så rätt ska vara Phonosteg med variabla bryt/korrektions kurvor och inte RIAA vilket är en standard.

En J-fet räcker bra till för att ordna förstärkningen och håller nog måttet.

Har man mycket gamla inspelningar är ett ställbart phonosteg inte fel.

Jag gav bort alla mina 78or till nån som faktiskt spelar dom regelbundet, tycker det är synd att dom ska samla damm istället för att glädja nåns öron.

I snitt spelar jag nog 5-10 78'or varannan vecka och det är väl inte så illa? :lol:

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-29 20:12

donjansson skrev:En fråga mitt i allihopa: om man till exempel får tag i en B460, kan man koppla den på en stereoförstärkare? Det är ju fortfarande två kanaler (2.1).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-29 20:45

Vad är en B460 i din värld?
Jag hittar en gummibåt, en laptopmodell från Lenovo, en jeansmodell och , och , och...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-29 20:50

B460 JBL Sub kanske ??

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-29 20:53

flathead skrev:B460 JBL Sub kanske ??

Korrekt.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-29 21:01

lennartj skrev:Vad är en B460 i din värld?
Jag hittar en gummibåt, en laptopmodell från Lenovo, en jeansmodell och , och , och...

Googlade, jag med. Tredje träffen är "http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/home-speakers/1982-l250-b460.htm". Känns ganska troligt att det var den B460 jag åsyftade, med tanke på ämnet.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-29 21:11

2.1 från en 2 kanals förstärkare går inget vidare. du får dela aktivt och fixa ett steg till.

Eller dela passivt och skaffa en sub till.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-29 21:19

flathead skrev:2.1 från en 2 kanals förstärkare går inget vidare. du får dela aktivt och fixa ett steg till.

Misstänkte det. Men förstod att man nog behövde ett till slutsteg. Vad "dela aktivt" innebär vet jag inte. Men ni är ju kända för att vara så pedagogiska :D

Edit: http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypo ... ctcros.pdf

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-29 21:48

donjansson skrev:
flathead skrev:2.1 från en 2 kanals förstärkare går inget vidare. du får dela aktivt och fixa ett steg till.

Misstänkte det. Men förstod att man nog behövde ett till slutsteg. Vad "dela aktivt" innebär vet jag inte. Men ni är ju kända för att vara så pedagogiska :D

Edit: http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypo ... ctcros.pdf

Det där är väl en aktiv delning så jag tror du greppat vad som behövs :) .

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-06-29 22:16

Eller varför inte C39:
http://mcc.berners.ch/pre-amplifiers/C39.pdf

Problem solved?

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Vintage monoblock, *rare* B460

Inläggav lennartj » 2014-06-29 22:26

Följde länken och nystade vidare
Fick läsa ett par gånger för att förstå.
Om du mot förmodan skulle hitta en JBL B460 utan tillhörande BX63 delningsfilter, köp INTE!
BX63 är ett specialanpassat delningsfilter för B460 tillsammans med L250 och ansluts mellan försteg och höger och vänster slutsteg
filtrerar outputen en aning till L250 och generar optimalt filtrerad monosignal under 70 Hz på två utgångar, den ena fasvänd och kräver ett extra stereoslutsteg som bryggkopplas (precis som du gillar) för att få effekt nog att driva B460 till fullo.
Häftiga grejor, men sällsynta gissar jag, de flesta var nog nöjda med ett par L250 utan den här "besten".

http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1983-b380-b460/page3.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1982-l250-b460/page06.jpg

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-06-30 00:44

lennartj skrev:a
donjansson skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Nu är jag inte helt säker på om vi har samma inriktning med våra anläggningar.
För mig är det (nästan) bara en kostnadsoptimering, jag använder vintage-prylar i de fall de ger bättre valuta för pengarna och uppfyller mina krav, annars inte.
Om ditt förförstärkarval ska vara ett steg på vägen till en komplett vintage-anläggning är säkert något av de föreslagna Mac-förstegen utmärkta. Jag har varken sett ellewr hört något av dem.
Som Vinylcalle skrivit finns det vintage-försteg som låter alldeles utmärkt, om jag får lägga till:
Det är inte så sällsynt (eller sällhört ?) att vintage-slutsteg efter renovering och eventuell moddning spelar med sådan transparens och upplösning att jag inte saknar något. Hittills har motsvarande aldrig inträffat för mig i samband med vintage-försteg, även om de ibland kan vara trevligare att lyssna på än en del högupplösta nykonstruktioner. Alltid är det något som saknats.
Jag tycker att det faktum att McIntosh inte baserade innanmätet i sitt C22 60th Anniversary försteg, som jag nämnt tidigare

På vilket sett skulle inte något vintage försteg duga om man vill använda tonkontroller? Varför behöver man ha ett separat MC-steg?

Jag är övertygad om att främsta skälen att C22 60th Anniversary byggde på c2300 är att:
1. Det är en mycket billigare för Mcintosh att bygga saker enligt modern teknik istället för handbygga hardwired.
2. Allt till C2300 tillverkades och fanns att tillgå. Lika stor del av produktionen behövde inte ställas om.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-30 02:43

Vinylcalle skrev:
lennartj skrev:.

På vilket sett skulle inte något vintage försteg duga om man vill använda tonkontroller? Varför behöver man ha ett separat MC-steg?

Jag är övertygad om att främsta skälen att C22 60th Anniversary byggde på c2300 är att:
1. Det är en mycket billigare för Mcintosh att bygga saker enligt modern teknik istället för handbygga hardwired.
2. Allt till C2300 tillverkades och fanns att tillgå. Lika stor del av produktionen behövde inte ställas om.

MvH Carl

Ursäkta, givetvis borde jag tydligt skrivit ut vad jag hade i tankarna
...vintage-försteg som låter alldeles utmärkt, om jag beträffande de diskuterade Macarna får lägga till:

Jag glömmer ibland att specificera alla förbehåll när jag kommer med en och annan slutsats från egna bittra erfarenheter under 55 år som hifi-nörd, började från 7 års ålder hänga hos den snälle grannen som var "radiohandlare" och i synnerhet 5 års nästan fanatiska jakt efter ett försteg som uppfyllde min digra men personliga kravlista både beträffande faciliteter och ljudkvalitet till ett pris jag kunde tänka mig att betala. Att det blev matchning hösten 2008 och med vad bör ha framkommit mellan raderna....
Trots det är det sannolikt att du Carl, Harryup och några till har mer generella erfarenheter, eftersom jag hade en specifik agenda.
Det skulle förvåna mig mycket om något av de äldre Mac-förstegen klarar mina transparenskrav med tonkontrollerna inkopplade när C46 och C50 (som jag har god koll på) inte gör det.
Inget en-boxförsteg från Mac före C2300 har MC-ingång, så enkelt är det.
När donjansson flyttar siktet mot allt yngre förstegsmodeller börjar det naturligtvis dyka upp fjärrkontroller.

Man kan givetvis se orsaken till att C22 60th Anniversary blev en förklädd C2300 på ditt sätt också, men hela kontrolldelen är ändå unik i C22 60th med vanliga omkopplare och potar. Dessutom är jag övertygad om att ett försteg uppbyggt som ett gammalt C22 inte kan bli lika välljudande som den lösning man valt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-06-30 08:54

Har ju faktiskt haft både Mc275 och C22 i original och är av den åsikten att gamla försteg är generellt inte lika bra som de gamla slutsteg om man nu vill jämföra mot modernare konstruktioner. Tyckte att SP-3a faktiskt var klart bättre än C22. Sen finns det en stor del nostalgi i att ha äldre grejor som jag tycker är kul också men för min del så är det precis som med vin, gammalt ≠ vintage. Bra gammalt är vintage och dåligt gammalt är bara gammalt.
Det som låg C22 i fatet som jag minns det (över 20 år sedan) var att den var brusig och ganska suddig i ljudet. Mc275 var det absolut inget fel på och den slog med råge det mesta i transistor ifrån den tiden (mitten 80-talet). Idag skulle jag inte vilja ha en Mc275 i original eftersom den låter lite luddig och murrig utan mycket hellre de moderna Mc275 eller Mc75. Jag bytte ifrån C22 och Mc275 till C31v och Mc2500 och jag minns ingen som tyckte att jag bytte ner mig ljudmässigt.
Det var upprepade asiatiska beställningar som fick McIntosh att börja tillverka rörförstärkare igen då man själva inte tyckte att de äldre utförandena kunde konkurrera mot deras transistorlinjer. Dock så nytillverkade man aldrig de gamla apparaterna utan redan ifrån första början så var det en uppgradering av Mc275 och där är man nu uppe i version 6 eller möjligen 7. Och C22 startade man inte tillverkning av förräns man skulle göra en minneskombo ihop med ett slutsteg. Likadant skulle jag vilja säga att det är med Quad. På åttiotalet var det ofantligt många fler som ville ha Quadslutsteg än deras rörförsteg i original.
Kan egentligen bara komma på att folk ville ha billiga Pas3 och Sp3 i nån "större mängd" som rörförsteg av de på 80-talet lite äldre apparaterna. Äldre Fisher, Radford och Leak var det också slustegen man suktade efter. Äldre Marantzer har jag inte direkt nån erfarenhet av.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Vintage monoblock, *rare* B460

Inläggav Fostex » 2014-07-03 13:15

lennartj skrev:Följde länken och nystade vidare
Fick läsa ett par gånger för att förstå.
Om du mot förmodan skulle hitta en JBL B460 utan tillhörande BX63 delningsfilter, köp INTE!
BX63 är ett specialanpassat delningsfilter för B460 tillsammans med L250 och ansluts mellan försteg och höger och vänster slutsteg
filtrerar outputen en aning till L250 och generar optimalt filtrerad monosignal under 70 Hz på två utgångar, den ena fasvänd och kräver ett extra stereoslutsteg som bryggkopplas (precis som du gillar) för att få effekt nog att driva B460 till fullo.
Häftiga grejor, men sällsynta gissar jag, de flesta var nog nöjda med ett par L250 utan den här "besten".

http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1983-b380-b460/page3.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/jbl/specs/home-speakers/1982-l250-b460/page06.jpg

Här finns schema på en BX63 annars, så helt katastrof är det ju inte, det är bara att sno ihop ett eget filter. :)
http://rudn.nodevice.com/preview/big/184/184743-2.jpg

Edit:
Beskrivning av funktionen. Detta klarar ju en miniDSP utan problem!
http://www.lansingheritage.org/images/j ... /page4.jpg
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-07-03 18:35

Det som är en baggis för den ene att svänga ihop kan vare ett oöverstigligt projekt för den andre.
För den som inte är uppvuxen med doften av lödrök, har skaffat sig en elektroingenjörsutbildning
och en hobbyverkstad med välförsett komponentförråd är det säkrare att avråda från att,
i det här fallet, köpa ett passivt B460 subwooferkabinett utan det dedikerade delningsfiltret BX63.

Jag brukar försöka läsa av frågeställarens förkunskaper mellan raderna när en tråd varit igång ett tag,
och ta inte illa upp nu donjansson, det finns andra hedervärda utbildnings- och och yrkesinriktningar
än elektroingenjörens. 8O :oops:

Det finns också ett antal självlärda på elektronik här på faktiskt som gjort fantastiska hifi-prylar,
men hade donjansson varit en av dem hade han sannolikt inte behövt starta den här tråden?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-07-04 08:06

Passivt högpassfilter i JBL-burken. Budget :)

Det där med flera parallellkopplade transistorer för att minska bruset användes vad jag minns i några av Elektors byggen för RIAA-steg.

Sidospår på det: Är det nån som provlyssnat deras allt mer esoteriska serier av hifi-elektronik som de byggde i slutet av 80-talet eller möjligen början av 90-talet? Det var försteg med relästyrd ingångsväxling, inga tonkontroller och i övrigt puristiskt på alla sätt och vis.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi