Tankar om portabel Boombox

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

orreborre

Tankar om portabel Boombox

Inläggav orreborre » 2014-06-29 20:44

Tänkte snickra ihop en boombox och ha till sommarn men har lite frågor om designen, tänkte mig elementplacering likt denna konstruktion http://www.parts-express.com/project-ga ... he-podzuma

Har rotat fram 4 st Gamma BBK-200 8" basar på 4 Ohm som jag tänkte använda, sedan köpa två matchanda diskanter. Har också skaffat en Lepai LP-2020A+ T-amp som jag tänkte driva det hela med.

Tänkte göra så att varje baspar spelar i en låda på 20-30 liter ungefär, då blir boomboxen lagom stor. Frågan är om den skall vara portad eller sluten? En portad ger väl högre verkningsgrad vilket man vill ha när den går på batteri? För och nackdelar? Använde någon online kalkylator som rekommenderade en sluten låda på 30 liter alternativt en portad på 60 liter (baserat på hifikits data på elementet).

Ska man sedan koppla elementen i serie eller parallellt? Parallellkopplar man blir ju resistansen bara 2 Ohm (vilket antagligen är för lågt för förstärkaren), men impedansen kanske blir lagom med ett filter på plats? Vad ska man sträva efter för att få en hög verkningsgrad, låg eller hög impedans?

Tacksam för hjälp på traven, har bara byggt efter färdiga recept innan :D

Användarvisningsbild
saabkungen

Re: Tankar om portabel Boombox

Inläggav saabkungen » 2014-06-29 23:28

Jag valde en annan väg vad gäller drivningen, då jag har bilhögtalare (en tio-tums bas och två fyr-tummare) kopplade jag ett bilslutsteg och ett mc-batteri till min låda. Har inte lyckats med min ambition att även koppla in ett data-nätagg för drivning när tillgång till el finnes.
Tyvärr inte så mobil då den väger över tjugo kg.. :D

Bild
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2014-06-30 06:55

Tillägg till mitt tidigare inlägg.. Kom på att det inte besvarar dina frågor, tänkte bara berätta hur jag gjort.. :wink:
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

orreborre

Inläggav orreborre » 2014-06-30 11:21

saabkungen skrev:Tillägg till mitt tidigare inlägg.. Kom på att det inte besvarar dina frågor, tänkte bara berätta hur jag gjort.. :wink:

Inspiration skadar aldrig ;) Tänkte också köra på MC batteri, ett på 10Ah borde väl räcka till i alla fall 5 timmars speltid.

Här är hifi-kits data på elementen föresten:

Frekvensomfång: 30-6000 Hz
Effekt: 70 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30 Hz
Vas: 27 L
Qts: 0.51

Mätte dock upp Fs till 50 Hz istället för 30 Hz :?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-06-30 22:06

Valet av steg med hög verkningsgrad verkar helt rätt.

Att sedan steget vill ha 4ohms last för att ge max uteffekt kan bli knepigt att lösa med dom element du har.

Element med hög verkningsgrad är ju bra och kikar du på PA element så hittar du bra kandidater där.

orreborre

Inläggav orreborre » 2014-06-30 23:23

flathead skrev:Valet av steg med hög verkningsgrad verkar helt rätt.

Att sedan steget vill ha 4ohms last för att ge max uteffekt kan bli knepigt att lösa med dom element du har.

Element med hög verkningsgrad är ju bra och kikar du på PA element så hittar du bra kandidater där.

Hmm, får väl testa med elementen i en parallellkoppling och se om steget slår ifrån, antar att man kan spela högre med elementen i parallellkoppling jämfört med i serie då? förutsatt att steget klarar den låga impedansen då.

Någon som har en aning om hur lådorna (säg att de blir kring 30 liter) skulle te sig portat vs slutet? Försökte simulera de i UniBox408 men programmet behövde Qms och Qes, vilket jag inte hittar data på

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2014-07-01 01:30

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... chine.html

Ovan nämnda byggde jag för några år sen,
Rekommenderas jag har testat både 2x25watt
Och 2x50 watt högre ljudtryck med sistnämnda
Mer då kortare batteritid .

Vh

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

orreborre

Inläggav orreborre » 2014-07-01 10:02

Falken skrev:http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-another-stab-ultimate-party-machine.html

Ovan nämnda byggde jag för några år sen,
Rekommenderas jag har testat både 2x25watt
Och 2x50 watt högre ljudtryck med sistnämnda
Mer då kortare batteritid .

Vh

Falken

Har faktiskt kikat på det bygget, men det blev så dyrt så ja tänkte köra på mina gamma bbk200 element som jag hittade gratis i garaget :lol:

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-07-02 11:22

Kan visa upp min bärbara Boombox. 2 st 8" slavbasar på ena sidan och 8 st 4" bredbandselement på andra. Den har inte något inbyggt slutsteg (än) utan det sitter en Speakon kontakt på ena sidan för inkoppling till förstärkare än så länge. Kan nog inte bli mer bärbart :D

Bild

Bild

orreborre

Inläggav orreborre » 2014-07-02 12:59

KristoferA skrev:Kan visa upp min bärbara Boombox. 2 st 8" slavbasar på ena sidan och 8 st 4" bredbandselement på andra. Den har inte något inbyggt slutsteg (än) utan det sitter en Speakon kontakt på ena sidan för inkoppling till förstärkare än så länge. Kan nog inte bli mer bärbart :D

Nää den ser smidig ut, har dock inte så stora krav på portabiliteten på mitt bygge :D (på gott och ont)

Är det någon som kan ge klarhet i QTS QMS och QES? Hifikit ger bara QTS men jag hittar inget vettigt program som simulerar lådvolymer (basreflex vs slutet) och som bara använder sig av Qts? Är nyfiken på hur de mäter i en portad låda på 30 liter i parallell/seriekoppling

Återgå till DIY-forum