Moderator: Redaktörer
bassman skrev:Annars skulle samtliga som jobbar professionell i studioproduktioner behöva teckentolk
Nattlorden skrev:bassman skrev:Annars skulle samtliga som jobbar professionell i studioproduktioner behöva teckentolk
Är det bara de som mastrar om skivor som behöver det då?
shifts skrev:Jag tycker det är en sämre lösning om du nu har råd att skaffa i14 utan att sälja filter och slutsteg. Lite förvånad över att flera tycker det är den bättre.
iamrucke skrev:Jag sysslar en del med ljud/musik-produktion(mycket mixning och har nyligen börjat pilla mer och mer med mastering). Till det använder jag just nu ett par piP + ett par profundus x. Nu känner jag för att uppgradera från piP. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla basmodulerna och byta ut piP mot i14, eller om jag ska sälja basmoduler, slutsteg och filter och skaffa ett par pi60 istället. Bortsett från de mest uppenbara skillnaderna(ett par extra hz nedåt, och lite starkare volym(?)) och att jag får bättre möjligheter att kontrollera basen med ett delat system, vad skulle vara de största skillnaderna mellan de två? Jag jagar helt enkelt efter mot/för-argument som kan hjälpa mig att bestämma mig, och jag har inte den bästa kollen nu innan jag letat fram specifikationerna igen. Hur hade DU gjort och varför? Kommer förmodligen att slå en signal till Ingvar inom en snar framtid för att se vad han säger också.
Tacksam för alla svar, åsikter och tips
Tony skrev:34 - 22 000 Hz ±2 dB
Johan_Lindroos skrev:iamrucke skrev:Jag sysslar en del med ljud/musik-produktion(mycket mixning och har nyligen börjat pilla mer och mer med mastering). Till det använder jag just nu ett par piP + ett par profundus x. Nu känner jag för att uppgradera från piP. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag ska behålla basmodulerna och byta ut piP mot i14, eller om jag ska sälja basmoduler, slutsteg och filter och skaffa ett par pi60 istället. Bortsett från de mest uppenbara skillnaderna(ett par extra hz nedåt, och lite starkare volym(?)) och att jag får bättre möjligheter att kontrollera basen med ett delat system, vad skulle vara de största skillnaderna mellan de två? Jag jagar helt enkelt efter mot/för-argument som kan hjälpa mig att bestämma mig, och jag har inte den bästa kollen nu innan jag letat fram specifikationerna igen. Hur hade DU gjort och varför? Kommer förmodligen att slå en signal till Ingvar inom en snar framtid för att se vad han säger också.
Tacksam för alla svar, åsikter och tips
Om du ska jobba med mixning, anser jag att det är av största vikt att produktionen har korrekt frekvensgång. Då är det mycket lättare att justera in ett system med basmoduler och sidosystem, än med fullregisterhögtalare. Men det är viktigt att det blir korrekt frekvensgång. Annars tenderar mixarna att få en frekvensbalans som är "tvärtom". Studera även hur Genelec brukar rekommendera uppkoppling av sina system; de har basmoduler med ganska vettiga delningsfilter och toppar som då matas högpassfiltrerade. Där finns även hyfsade möjligheter att ställa frekvensgång beroende på placering. Liknande justeringsmöjligheter finns på delningsfilter från Ino Audio.
Därmed föreslår jag att du behåller de basmoduler du har. Sedan spelar det egentligen ingen roll om du har pi60 eller i14, det viktiga är att du högpassfiltrerar dem och kör dem delat ihop med basmodulerna.
AndreasArvidsson skrev:Lagom är ett mycket bra ord för att beskriva i14 tycker jag.
mx skrev:AndreasArvidsson skrev:Lagom är ett mycket bra ord för att beskriva i14 tycker jag.
Jag har i14 och X-2 och är mycket nöjd. Väldigt bra lösning.
PerStromgren skrev:mx skrev:AndreasArvidsson skrev:Lagom är ett mycket bra ord för att beskriva i14 tycker jag.
Jag har i14 och X-2 och är mycket nöjd. Väldigt bra lösning.
Kan i14 fungera bra utan stöd från en vägg bakom?
AndreasArvidsson skrev:i14 och större fungerar bra utan vägg om de delas. Kanske kan i14 ha en nackdel här jämfört med sina större syskon, >i28, då de inte kan anpassas till rummet på samma sätt. Nivån på den undre basen går nämligen att justera +/-2dB på dessa.
i14 placerade dikt ann mot en dämpad bakvägg spelar utan större problem "fullregister". Jag har ibland försökt att slå av bassteget för att märka att det inte var på och topparna spelade fullregister
AndreasArvidsson skrev:i14 och större fungerar bra utan vägg om de delas. Kanske kan i14 ha en nackdel här jämfört med sina större syskon, >i28, då de inte kan anpassas till rummet på samma sätt. Nivån på den undre basen går nämligen att justera +/-2dB på dessa.
i14 placerade dikt ann mot en dämpad bakvägg spelar utan större problem "fullregister". Jag har ibland försökt att slå av bassteget för att märka att det inte var på och topparna spelade fullregister
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster