OA-228 - en byggtråd som dog

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
njoak

Re: OA-228 - en byggtråd

Inläggav njoak » 2014-04-12 01:57

Måste skriva att här är en till som följer och ser fram emot den här byggtråden! Har tidigare läst alla dina byggtrådar med grymt stort nöje. Och nytta också, har lärt mig massor av dem. :)

Du bad lite längre upp om synpunkter på svängda sidor och böjbar MDF. Jag använde sådan till linjekällorna det finns en tråd om här i DIY-forumet. Det var första försöket med det för min del, men baserat på den lilla erfarenheten så tror jag det kan vara hjälpsamt att klämma och känna lite på materialet i förväg. Böja, testa och planera lite. Den är inte hur böjbar som helst och det är lite lurigt att få till böjar som är jämna och fina längs hela kurvan och hela längden - åtminstone böjar med liten radie.

Några saker jag själv tror underlättar och kan vara bra att åtminstone ha i rockärmen är:

- så svag kurvatur som möjligt
- så tätt med spant/ribbor som möjligt
- tryck över så stor del av ytan som möjligt*
- för-böja skivorna så de kommer så nära färdig form som möjligt och det krävs mindre formande tryck när de ska limmas
- alternativt ånga eller fukta skivorna försiktigt för att mjuka upp dem. Någon tipsade om blomspruta i min tråd.

*tror man helst vill klämma fast mitt på böjen och sedan liksom pressa ut därifrån, så att säga. Med samma princip som sådana här verktyg: https://www.youtube.com/watch?v=xaU8uc5OJBA Det går säkert att tillverka något liknande med exempelvis träreglar fastlimmade på tunn plywood eller någon slags lamineringsfilm som "gångjärn".

Jag gjorde tyvärr inte något av det där men har lärt läxan och skulle överväga det till nästa gång. :)
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-13 21:13

Jo, jag har allt följt bygget med dina linjekällor och fascinerats av ditt slit med bygge och ytfinish - fantastiskt fint arbete och resultatet ser ju kalasbra ut. Har du funderat på att måla över magneterna med lite svart färg? Jag tror att det skulle lyfta looken ytterligare.

En kille som byggde sidor med spårad MDF vände spåren utåt och spacklade igen med sandspackel för att senare lägga på fanér, men det kan väl aldrig vara meningen att man skall ha den spårade sidan utåt? Möjligen kan man böja med lite snävare radie då, men det blir ju rätt stora spår att fylla igen och jämna till.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-04-13 22:19

Kalejdokom skrev:Jo, jag har allt följt bygget med dina linjekällor och fascinerats av ditt slit med bygge och ytfinish - fantastiskt fint arbete och resultatet ser ju kalasbra ut. Har du funderat på att måla över magneterna med lite svart färg? Jag tror att det skulle lyfta looken ytterligare.

En kille som byggde sidor med spårad MDF vände spåren utåt och spacklade igen med sandspackel för att senare lägga på fanér, men det kan väl aldrig vara meningen att man skall ha den spårade sidan utåt? Möjligen kan man böja med lite snävare radie då, men det blir ju rätt stora spår att fylla igen och jämna till.

O ja, magneterna ska självklart bli svarta. Och gallren också - de och magneterna är bara ditslängda som dom är så länge. Vi har katter, så jag skulle inte kunna sova annars... ;)

Jag tror nog tanken med den spårade MDF:en är att man ska få en hyggligt "färdig" yta utåt, så jag tycker nog också det känns lite långsökt att vända spåren utåt. Kanske går att få snävare radier, men om man behöver det kanske man hellre väljer någon annan lösning än just spårad MDF?

Edit: fast i och för sig, har man ändå tänkt laminera med tjockt laminat eller tunn plywood så kanske det inte är så dumt när jag tänker efter. Det blir ju en sandwich av det hela, och man får mer än halva gratis iom MDF-en.
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-14 14:23

Elfsberg skrev:L26ROY med slavbas verkar inte vara en ekonomiskt gynsam kombination, sett till SPL. Hellre två element.

Jo, det är ju klart att två element är bättre än ett, men det kräver ju också väsentligt större låda. Du, som vet; vad är lagom volym för två ROY i basreflex? I mitt fall går någon limit runt 50 liter* med tanke på behov av volym för midbasarna. De är ju tänkta att funka som fullvärdiga 2-vägare när jag inte använder subbasarna.

*) Det är just därför jag sneglar på slavbas. Jag är ju också väldigt nöjd med mina XLS-slavar jag har idag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 13:31

Hittade denna på nätet när jag letade annat....
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-15 14:16

Kalejdokom skrev:I mitt fall går någon limit runt 50 liter* med tanke på behov av volym för midbasarna. De är ju tänkta att funka som fullvärdiga 2-vägare när jag inte använder subbasarna.

*) Det är just därför jag sneglar på slavbas. Jag är ju också väldigt nöjd med mina XLS-slavar jag har idag.

50 liter är OK för ett element. Nu minns jag inte på rak arm exakta siffror, men ca 65 l ger Q strax över 0.5..
Givetvis blir det klurigt att stämma av lådan lågt, men 25-26 Hz kanske duger.

Kanske kan det vara en god idé att återanvända XLS-basarna med slavar, då du verkar nöjd med den lösningen sen tidigare. Uppfinna hjulet, vettu..

Ska du spela musik med dessa, eller ska de utgöra en del av ett större subwoofersystem?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-15 18:53

Alltså, så här är det. Jag har idag två subbar med XLS-10 och slavbas. Dom ska jag ha kvar.
Sen har jag ett par fronthögtalare där bottendelen är en integrerad subbas med XLS-10 i basreflex. Således har jag fyra subbar med XLS-10; två med slav och två i vanlig basreflex.
Befintliga frontar är till salu, men om jag inte får sålt dem tänker jag ta ur XLS-basarna och komplettera med två slavar så att jag, i och med detta projekt, får fyra lika bestyckade subbar, samtliga med slavbas.

Subbarna gör ju främst nytta som biobasar. Scanspeak Revelator är jag dock makalöst nöjd med även i 2-vägare för ren musiklyssning. Det är så jag främst tänker mig att använda dessa nya högtalare - som 2-vägare för musiklyssning. Men vid biosittning funkar de som bakhögtalare och då med subben som ren biosub.

Om jag säljer frontarna är ju läget ett annat och det är då jag funderar på ROY. Rent estetiskt är jag tilltalad av dubbla element i fronten; därav min fråga om slavbas :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-15 18:59

Bill50x skrev:Hittade denna på nätet när jag letade annat....

/ B

Ja, det var ju en kul variant. Vansinnigt ful "huv". Årsmodell? Säkert "inspirerad av Carlsson".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-15 19:18

Bill50x skrev:Hittade denna på nätet när jag letade annat....
Bild

/ B

Ha, den där klarade precis att kringå Stigs gamla patent. Stig var inte så glad då han såg högtalaren. På den tiden var det inte så vanligt att skriva patenten så att det täckte in lösningar som var närbesläktade men sämre. Det lärde sig Stig och patenten skrevs därefter lite mer omfattande så att han inkluderade lösningar som han aldrig tänkt genomföra i praktiken dock låste han därmed närbesläktande plagiat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-01 20:06

Dags för en uppdatering. I en tråd på Carlsson-forat har jag efterforskat lämplig metallduk och ev legotillverkning av färdiga galler till det här projektet. Det har idag landat i att jag handlat metallduk hos Derma i Gråbo och fortsätter på DIY-spåret; det blir till att klippa och bocka galler på egen hand. Vi får väl se hur det går med det. Killen som hjälpte mig på Derma hade tydliga sympatier med mig då jag nämnde att jag inte hade någon mekanisk verkstad att tillgå för min tillverkning - han donerade sin plåtsax utan omsvep :oops: . Något sliten, men dock helt fungerande.

Bild

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2014-08-08 01:34

Har följt denna tråd med intresse ? Hur går det ? Ser ut som ett kul projekt!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-08-08 09:02

Ja precis, inte en enda bild på vinkelkap än?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-08-08 09:03

Kapsågen är utlånad till mina föräldrar :evil: :) .

Tackar som frågar :) . Jag har haft en riktigt skön semester, utan att ägna mina DIY-projekt någon nämnvärd omtanke. Men projektet lever och frodas nu i mina tankar. Dock lär det dröja ytterligare innan jag sätter fräsen i MDF:en. Så snart det rör på sig kommer det uppdateringar här i tråden!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: OA-228 - en byggtråd som dog

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-15 00:28

Bump! Detta projekt hade många goda ansatser, men det blev inte som jag tänkt mig. Elementen kommer dock att användas i andra byggen. Ett av dem har fått en egen tråd, följ gärna med dit så får vi se om det går bättre där :) : viewtopic.php?f=3&t=59348

Ett annat OA-projekt finns också i tankarna, men det kommer senare. Tack, alla som hejat på och följt med intresse.

Användarvisningsbild
forzell

Re: OA-228 - en byggtråd som dog

Inläggav forzell » 2014-10-15 01:21

Tråkigt när ett kul projekt går i graven.

Föregående

Återgå till DIY-forum