Du bad lite längre upp om synpunkter på svängda sidor och böjbar MDF. Jag använde sådan till linjekällorna det finns en tråd om här i DIY-forumet. Det var första försöket med det för min del, men baserat på den lilla erfarenheten så tror jag det kan vara hjälpsamt att klämma och känna lite på materialet i förväg. Böja, testa och planera lite. Den är inte hur böjbar som helst och det är lite lurigt att få till böjar som är jämna och fina längs hela kurvan och hela längden - åtminstone böjar med liten radie.
Några saker jag själv tror underlättar och kan vara bra att åtminstone ha i rockärmen är:
- så svag kurvatur som möjligt
- så tätt med spant/ribbor som möjligt
- tryck över så stor del av ytan som möjligt*
- för-böja skivorna så de kommer så nära färdig form som möjligt och det krävs mindre formande tryck när de ska limmas
- alternativt ånga eller fukta skivorna försiktigt för att mjuka upp dem. Någon tipsade om blomspruta i min tråd.
*tror man helst vill klämma fast mitt på böjen och sedan liksom pressa ut därifrån, så att säga. Med samma princip som sådana här verktyg: https://www.youtube.com/watch?v=xaU8uc5OJBA Det går säkert att tillverka något liknande med exempelvis träreglar fastlimmade på tunn plywood eller någon slags lamineringsfilm som "gångjärn".
Jag gjorde tyvärr inte något av det där men har lärt läxan och skulle överväga det till nästa gång.