Nya galler

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Nya galler

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-26 16:07

Ibland poppar det upp trådar och frågor om nya galler till Carlssons 70-talare. Jag hittar dock inte vad jag söker, så jag ställer frågan på nytt då jag nu står inför ett sådant behov - någon som vet var man kan få hjälp med riktigt välgjorda (så lika original som möjligt) galler med rätt dimension på tråd och maskdelning?

För några år sedan hade jag kontakt med Derma i Gråbo (Gbg) men de säljer bara råmaterial. Jag beställde färdiga galler från Silduksfabriken i Småland, men de såg ganska hemmagjorda ut. Jag vill ha bra finish på hörn och kanter.

Jag kan även tänka mig att köpa råmaterial (av rätt sort) och försöka göra färdiga galler själv, men då vill jag ha bra tips på hur man gör i hörnen. Antar att det blir rätt så taffligt att "sy" ihop med ståltråd, typ lite grövre najtråd.

Hilfe, bitte!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Nya galler

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-27 15:01

Ok, 72 personer har läst frågan, men ingen har något att tillföra!? Räkna inte med att jag kommer att dela med mig om hur jag gjort och hur det blev, när jag är klar med mina galler :twisted: .

:)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-06-27 15:34

Å nu är det 81 st utan något bra svar :wink: . Jag har inget heller, för jag har inte koll på exakt hur gallren ser ut till Carlssonhögtalarna. Har för mig det påminner om gnistgaller vid öppna spisen och inte sträckmetall eller hålad plåt, stämmer det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-27 15:41

Fast de företag du nämnt är de som brukar nämnas i detta sammanhang.... Det är metallduk/metallväv som söks, inte sträckmetall eller hålad plåt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-27 16:50

Ja, fast Derma tillverkar inga produkter utan hänvisar just till produkttillverkare. Men som jag skrev blev jag lite besviken på Silduksfabrikens hantverk - inget precisionsjobb precis. Slarvigt handsydda hörn.

Tittar man på t.ex. ett OA-50 originalgaller så är det punktsvetsat och förstärkt med metallprofil i kanterna.

Användarvisningsbild
johannesk

Inläggav johannesk » 2014-06-27 17:44

Jag har ingen högtalare framför mig, men på tex OA14 har jag för mig att kanterna bara är vikta och möter varrandra utan sammanfogning? Det kanske går att löda ihop annars?

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2014-06-27 17:51

Kalejdokom skrev:Ok, 72 personer har läst frågan, men ingen har något att tillföra!? Räkna inte med att jag kommer att dela med mig om hur jag gjort och hur det blev, när jag är klar med mina galler :twisted: .

Nu tycker jag du överreagerar. För att överhuvudtaget förstå vad du menar med rubriken "Nya galler" så måste man öppna din tråd vilket naturligtvis många gjort för att sen förstå att de inte vet tillräckligt för att bidra. Om du istället skrivit i rubriken: "Hur gör man nya galler till 70-talarna?" så skulle du slippa en massa onödiga läsningar.

Tillbaka till din fråga så kan jag meddela att gallren till en OA14 endast består av en metallduk som är klippt i visst format och sen bara vikt i hörnen och att trådarna förts samman utan någon som helst fogning. Angående vilken duk som ska användas så skrev användaren "prozac" följande på carlssonplanet.com så sent som i maj:
"Metallduken som användes till just Carlsson högtalare ska finnas kvar hos Forsbergs (vet ej vilken variant). Jag ska själv beställa duk till galler till ett par 60-talare och undrar om det är fler i STHLM-området som vill sambeställa? Järnduken finns i lager och heter FE81.0. Tråd Ø 1,00 mm och maskan är 2,17 mm."
Forsbergs som avses i inlägget hittar du här: http://www.forsbergsmetallduk.se och deras metallduksprodukter http://www.forsbergsmetallduk.se/se/produkter.html
Jag har bara 70-talare själv och vet inte om det är samma duk som till 60-talarna, men ovan mått ser ut att stämma med mina galler. Forsbergs vet säkert om du får tag på rätt person. Kontakta gärna "prozac" på planeten om han fortfarande är öppen för gemensamt köp.
8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-27 19:01

Ja, men det var ju helt strålande god hjälp! Tack!

Jag tänkte i samma ögonblick när jag skrev mitt andra inlägg - att nu är det någon som helt säkert läser mina ord helt ordagrant och tycker att jag är en dryg och rastlös jävel, när jag i själva verket (genom användning av smajlisar) bara vill driva med just dryga och rastlösa jävlar som tror att man får 1000 svar så snart man knystar en fråga istället för att söka rätt på svaret själv. Jag var alltså inte seriös i någon mening med detta. Och nu kommer någon tycka att jag är övertydlig och dryg igen... suck!

Jag har just nu inga 70-tals-original-galler men OA50 som referens gällande tråddimension och maskdelning. Troligtvis rätt så lika den du refererar till. Jag ska forska vidare. Forsbergs är nog att jämställa med Derma som leverantör av duk. Derma har också "rätt" typ av duk och där kan jag handla. Det jag främst var ute efter är tillverkningen av färdiga bockade gallrer, men det kanske är som du skriver att det bara är att bocka och vika kanterna. OA50 är ju betydligt högre så den kräver förstås en stadigare fixering.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-27 19:12

Jag har absolut ingen aning om något av det du frågar om. :(

Men om du vill kan jag mäta så mycket som det går på galler till OA-116.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2014-06-27 19:30

Borde inte nästan vilken plåtslagare som helst kunna fixa detta?
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2014-06-27 20:20

Går det att få tag på rätt galler via grabbarna på http://www.teenageengineering.com ?

De har ju lanserat sin "nya" OD-11 och verkar ha rätt galler, eller ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-27 20:40

dalkarl skrev:Går det att få tag på rätt galler via grabbarna på http://www.teenageengineering.com ?

De har ju lanserat sin "nya" OD-11 och verkar ha rätt galler, eller ?

Fast deras högtalare produceras väl i Asien? Dessutom har gallret en annan form.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-06-27 21:21

RogerGustavsson skrev:....Dessutom har gallret en annan form.

På vilket sätt är de annorlunda? Dvs är de annorlunda än till originial OD11?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2014-06-27 21:52

Kalejdokom skrev:Ja, men det var ju helt strålande god hjälp! Tack!

Jag tänkte i samma ögonblick när jag skrev mitt andra inlägg - att nu är det någon som helt säkert läser mina ord helt ordagrant och tycker att jag är en dryg och rastlös jävel, när jag i själva verket (genom användning av smajlisar) bara vill driva med just dryga och rastlösa jävlar som tror att man får 1000 svar så snart man knystar en fråga istället för att söka rätt på svaret själv. Jag var alltså inte seriös i någon mening med detta. Och nu kommer någon tycka att jag är övertydlig och dryg igen... suck!

Det är lugnt, övertydlig var väl något du absolut inte var! :wink:
Kalejdokom skrev:Jag har just nu inga 70-tals-original-galler men OA50 som referens gällande tråddimension och maskdelning. Troligtvis rätt så lika den du refererar till. Jag ska forska vidare. Forsbergs är nog att jämställa med Derma som leverantör av duk. Derma har också "rätt" typ av duk och där kan jag handla. Det jag främst var ute efter är tillverkningen av färdiga bockade gallrer, men det kanske är som du skriver att det bara är att bocka och vika kanterna. OA50 är ju betydligt högre så den kräver förstås en stadigare fixering.

Du skriver om 70-talare, men sen bara om OA50, som väl är en 80-talare så till vilken OA vill du fixa galler? Jag kan mäta på OA14 och OD11 om du vill ha mått.
8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-27 23:44

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:....Dessutom har gallret en annan form.

På vilket sätt är de annorlunda? Dvs är de annorlunda än till originial OD11?

Det var ingen modell nämnd i början av tråden och jag tog för givet att det handlade annat än just den minsta OD-11.... De större har en annan typ av galler.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-06-28 05:59

Här är en tråd som nämner lite andra leverantörer av nät/metallduk. http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=34224
Den första länken där funkar inte, men det gör denna: http://www.tidbecks.se/sv/hem/. Andra länken i den tråden är http://www.spgab.se/
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-28 10:26

staffanw skrev:Du skriver om 70-talare, men sen bara om OA50, som väl är en 80-talare så till vilken OA vill du fixa galler?

Det handlar om ett DIY-projekt, men jag postade här för större chans till tips om galler. Jag spånar i en byggtråd om ett bygge som kommer att likna en 70-talare upptill. Det blir 2 midbasar och 8 diskanter på toppen och där behöver jag ett galler:
viewtopic.php?f=3&t=57724

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-28 10:30

Tack alla, för många tips och idéer! Att anlita plåtslagare eller fabrikstillverkning för enstaka småprojekt kan ju bli rätt dyrt. Men det kostar i regel inget att fråga, förstås :) .

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-06-28 11:13

Kalejdokom skrev:Tack alla, för många tips och idéer! Att anlita plåtslagare eller fabrikstillverkning för enstaka småprojekt kan ju bli rätt dyrt. Men det kostar i regel inget att fråga, förstås :) .

Ta med en fika när du kommer så blir det nog inte så dyrt hos lokal plåtslagare.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-28 19:50

Plåtslagare pysslar med plåt. Metallnät/metallduk är möjligen inte aktuellt men det kan vara en god hantverkare som är beredd på en utmaning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-01 19:57

Maccis skrev:Ta med en fika när du kommer så blir det nog inte så dyrt hos lokal plåtslagare.

Nu blir det till att baka bullarna åt mig själv :) . Idag tog jag vägen förbi Derma i Gråbo och kom hem med lite metallduk av lämplig sort; 0,9 mm tråd och maska på dryga 2 millimeter - ganska exakt samma som mina befintliga OA50-galler:

Bild

Jag fick hjälp att klippa till de yttre måtten. Klippa hörn och bocka kanterna får jag göra själv. Jag fick även med en spillbit att testa på lite, innan jag sätter saxen i de riktiga gallren.
Och priset? Jag gav 300 kr för två bitar på 50x70 cm inklusive en stunds trevligt tjöt om ditt & datt & gamla Carlsson-högtalare - trevligt!

Nu kan vi avsluta den här tråden och fortsätta i byggtråden, som än så länge mest åkt slalom mellan olika idéer - och fler lär det bli innan jag sätter fräsen i timret. Men en OA-låda skall det bli... 8) :
viewtopic.php?f=3&t=57724

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-07-01 20:20

Och nu, packar du fikat så skall du se att de lokala plåtisarna kan bocka till det som du vill ha det.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-07-01 21:31

Den där metallduken ser kanon ut.. Jag bockade till galler till mina OD11 med ett verktyg från farsans verkygslåda. http://butik.ytor.se/public/img/user/01090061.jpg

Jo gubben var plåtslagare, och galler till ett par OD11 är inga problem att knäcka till, det blir ju rejält mycket svårare med en OA50 då skulle jag nog höra med en plåtis som har en riktig grej som man bockar med för att få riktigt bra resultat.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-07-01 21:32

@bassman: Det där är en fals-tång, man har den när man läger tex bandat plåttak.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-01 21:36

Maccis skrev:@bassman: Det där är en fals-tång, man har den när man läger tex bandat plåttak.

Du har precis outat dig som tång-nörd. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-07-01 21:38

Nä, men ventilationare.....dvs jobbar med både rund och kantig plåt.......
Har en sådan i utrustning på jobbet.....

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-07-01 21:51

Maccis skrev:Nä, men ventilationare.....dvs jobbar med både rund och kantig plåt.......
Har en sådan i utrustning på jobbet.....

Ju väldigt användbart till fönsterbläck och skorstensbeslag och dylikt. Men som jag skrev så funkar plåt falstång inte till en OA50! Då bör man ha ett riktigt bockverktyg eller bänk eller vad det nu heter, och en riktig kusk som kör den :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-01 22:17

Nu handlar det inte om en OA-50; jag nämner det bara som referens för metalldukens egenskaper. I det aktuella fallet blir det ett galler mycket likt 70-talarna - rektangulärt och med en höjd på knappa 10 cm.

Det kanske blir Maccis som får bullarna - nu har du ju outat som ventplåtslagare :) ! Jag är installationssamordnare och brukar vara duktig på att få hantverkare att göra sitt jobb 8) .

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-07-01 22:35

Skicka hit dem då tillsammans med ritning så jävlar, här skall bockas galler...!!

Så fikar jag när jag är klar....

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-07-01 22:45

Maccis skrev:Skicka hit dem då tillsammans med ritning så jävlar, här skall bockas galler...!!

Så fikar jag när jag är klar....

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati