Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Personligen föredrar jag enkardeliga kablar, t ex den lampsladdsliknande EKK jag säljer. Men
betydelsen av enkardelighet skall inte överdrivas. Den där kabeln kommer att fungera prima.
Vh, iö
Fostex skrev:Jag har frångått EKK till förmån för precis den kabeln du länkar, mx.
Ljudmässigt märker jag (såklart?) ingen skillnad alls på den ynka längden jag använder, ca 3 meter.
Dessutom använder jag fyra par utav den tunnare, 2x1,5mm som precis går in i en rätt tunn kabelkanal. Den driver mina A1. Båda typerna är riktigt bra handhavandemässigt, mjuka och följsamma, och helt utan vassa kanter i höljet som billigare motsvarigheter kan ha. Lättskalade är de också
mx skrev:IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Personligen föredrar jag enkardeliga kablar, t ex den lampsladdsliknande EKK jag säljer. Men
betydelsen av enkardelighet skall inte överdrivas. Den där kabeln kommer att fungera prima.
Vh, iö
Jag har tittat på EKK, men den är så styv.
Jag har mer saker att ordna med rummet innan jag börjar höra skillnad på EKK och den där kabeln från Kjell tror jag.
Vilken EKK är det jag ska välja i så fall? Finns ju otroligt många EKK-modeller med olika beteckningar. Den som bara heter EKK har ju tre kablar där en är för jordning antar jag? Struntar jag i jordningskabeln och klipper av den bara eller finns det EKK med enbart två kablar?
IngOehman skrev:mx skrev:IngOehman skrev:Den fungerar nog bra.
Vh, iö
Jag har tittat på EKK, men den är så styv.
Jag har mer saker att ordna med rummet innan jag börjar höra skillnad på EKK och den där kabeln från Kjell tror jag.
Vilken EKK är det jag ska välja i så fall? Finns ju otroligt många EKK-modeller med olika beteckningar. Den som bara heter EKK har ju tre kablar där en är för jordning antar jag? Struntar jag i jordningskabeln och klipper av den bara eller finns det EKK med enbart två kablar?
Jag tycker ingen av dem duger, det är därför jag har en egen.
Den är som sagt lampsladdslikande. Alltså mycket smidigare och mjukare än vanlig EKK. Och den är på 2 * 1,5 mm^2.
Men den är klart dyrare än Kjellåkompanikabeln. Jag tar 25:- per meter.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
10.000 spänn till den som lyckas höra skillnad på EKK och Biltemas 2,5-kvadrat i ett blindtest.![]()
Komorok skrev:Då får man en näve öl och ett "Vavarejasa!".
bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
10.000 spänn till den som lyckas höra skillnad på EKK och Biltemas 2,5-kvadrat i ett blindtest.![]()
sprudel skrev:bakerman22 skrev:Till mina i56, i28, och mina åtta a2, samt mina baslådor med fyra x LMS kör jag Biltema rakt igenom.
Adressen är?
Jag tar med några goda IPA, ifall att!
mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... r-m-p39087
-Palle- skrev:mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... r-m-p39087
Jag bytte ut allt mitt kablage till 2,5mm2 från Kjell, köper man den på deras 50m rulle för 279kr så blir kostnaden ynka 5,58kr/m. Helt okej pris tycker jag.![]()
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 0-m-p39199
mx skrev:Vad är det för skillnad på EKK och kabeln från Kjell?
sprudel skrev:OK bagarn, ska först testa hemma med att ersätta IÖ:s EKK med Biltemas 2x1,5 mm2 då jag har 1,5 på EKK. Min erfarenhet hittills av flerkardeliga är att det händer något med diskanten, det blir fräsigare, grader på eggen ungefär.
En regnig dag i sommar alltså, så åker jag hem till Götet o provar.
Men jag vill inte ha 10000 om jag klarar utmaningen, lägg pengarna på en bättre kabel istället, och några IPA.
hifikg skrev:Glöm bara inte att kryo-behandla dem regelbundet på Kabelinstitutet i Schweiz.
Maccis skrev:Min EKK är billig.
Fick 10 m installationskabel med 1,5mm enkardelig EKK av en elektriker på bygget, tror den heter 3G 1,5...
-Palle- skrev:Jag bytte ut allt mitt kablage till 2,5mm2 från Kjell, köper man den på deras 50m rulle för 279kr så blir kostnaden ynka 5,58kr/m. Helt okej pris tycker jag.![]()
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 0-m-p39199
aisopos skrev:mx, ta du och köp den där från Kjell, det är i praktiken helt ohörbara skillnader.
Lägg mellanskillnaden istället till en CD som du funderar på att köpa, så vinner du oerhört mycket mer feelgood än det där du i praktiken inte ens förlorar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster