Moderator: Redaktörer
swenko skrev:Ok. Vi försöker lite igen.
Hur hittar man lämplig väg att gå för att få bilden lagom stor för forumet?
Cortado skrev:Mattias, vilkn slavbas skulle du rekommendera till det där dvc elementet?
Det är inte så enkelt att hålla på med för en nybörjare. Det skall labbas med vikter, impedansmätning för att kolla avstämning och slaven/slavarna skall spelas in också. Med tanke på att slavarna bör kunna pumpa mer luft är det aktiva elementet så bör man kanske ha 2st 12" slavar för en aktiv 12" så blir det ju snabbt inte så prisvärt längre.
MattiasBGD skrev:Cortado skrev:Mattias, vilkn slavbas skulle du rekommendera till det där dvc elementet?
Det är inte så enkelt att hålla på med för en nybörjare. Det skall labbas med vikter, impedansmätning för att kolla avstämning och slaven/slavarna skall spelas in också. Med tanke på att slavarna bör kunna pumpa mer luft är det aktiva elementet så bör man kanske ha 2st 12" slavar för en aktiv 12" så blir det ju snabbt inte så prisvärt längre.
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... r--295-496
2st utav Daytons 12" slav 2005kr kostar det totalt ink. Allt hem till din dörr för 2st slavelement och 1st dvc 310-88.
Det är ju lite det som är grejen med diy och som det sagts förut bygg slutet om det känns svårt med BR eller slavbas. Skulle ändå rekommendera minidsp och mätmick.
MattiasBGD skrev:Det är ju inget TC sounds Ultra kitt med dubbla slavar som du sitter på för dryga 14000kr... tycker du själv att det låter bra med Fs på 28,8Hz som dina slavar har då? självklart ska man addera vikt på slavarna för att sänka utgångsvärdet. Däremot har alla slavar ett lägsta värde som begränsar exempelvis CSS APR12 slavar som har Fp 25Hz och 6,7Hz med maximala 1200gram.
boom skrev:MattiasBGD skrev:Det är ju inget TC sounds Ultra kitt med dubbla slavar som du sitter på för dryga 14000kr... tycker du själv att det låter bra med Fs på 28,8Hz som dina slavar har då? självklart ska man addera vikt på slavarna för att sänka utgångsvärdet. Däremot har alla slavar ett lägsta värde som begränsar exempelvis CSS APR12 slavar som har Fp 25Hz och 6,7Hz med maximala 1200gram.
Nix dom slavarna skulle jag inte ens ta i mot om jag fick dom.
jag använder AE speakers slavar och dom slavarna har ett fs på 3.3hz och en vikt på 2200gram så vad du har fått i från att jag använder TC- sound slavar det vet jag inte.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php
http://aespeakers.com/aes_store/catalog ... 5a0n3ghqs6
swenko skrev:Ja det verkade ju vara vettigt pris och på hemma plan.
Får nog fundera på att sikta på dayton spåret.
Man kan ju inte mer än misslyckas:-)
Beställa mick och basar från USA.
Hypotetiskt. Om man bygger en portad låda med långt rör och provar ut längd där sen bygger med slot port hur stor är sannolikheten att det blir bra? Någon som har erfarenhet?
Tittade lite på dayton i postat tror jag hamnade på typ 1 14cm rör 1.2meter. Minns inte exakt just nu.
swenko skrev:Ja det verkade ju vara vettigt pris och på hemma plan.
Får nog fundera på att sikta på dayton spåret.
Man kan ju inte mer än misslyckas:-)
Beställa mick och basar från USA.
Hypotetiskt. Om man bygger en portad låda med långt rör och provar ut längd där sen bygger med slot port hur stor är sannolikheten att det blir bra? Någon som har erfarenhet?
Tittade lite på dayton i postat tror jag hamnade på typ 1 14cm rör 1.2meter. Minns inte exakt just nu.
MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Det pratas ju om att Dayton DVC 310-315 12" och 15" är kopior på Adire Shiva elementen.
swenko skrev:Jag tror jag siktar på slutna lådor och bygger 2 st med dayton elementen. Kanske kan bli med slavbas i framtiden..
Tänkte bara dubbelkolla lite vad ni anser om volym på lådor? Suttit och försökt lagt in dvc-310-88 i winisd pro och när jag väljer sluten låda så får jag rekommenderad volym på 32,55 liter Fsc 41,43 med qtc på 0,703. plus element och eventuella stag.
Jag är ju nybörjare på programmet och kan mycket väl gjort en massa fel på vägen därför jag kollar om det låter rimligt.
dock vill jag även ha åsikter om en testlåda för att se om det funkar.
Portad 63,03 liter 22,37 hz 2st 102mm portar som är 147,56 cm lång. Kommer ner i 15,67 m/s i porthastighet då vid 350w. Ska rita upp den och får se hur överjävligt det kommer se ut sen undersöka vad det blir för kostnad att bygga:)
Vad rekommenderas för temperatur i programmet på talspolen för det börjar ju ändras det mesta över 50° märker jag eller är det inget att hänga upp sig på nämnvärt?
swenko skrev:2st 102mm portar som är 147,56 cm lång. Kommer ner i 15,67 m/s i porthastighet då vid 350w.
boom skrev:MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Det pratas ju om att Dayton DVC 310-315 12" och 15" är kopior på Adire Shiva elementen.
Om så är så hade jag köpt ett gäng och stoppat dom i sluten kavitet men det stämmer inte riktigt med adire shivas T/S
Då shiva kom i 4 olika modeler.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Om så är så hade jag köpt ett gäng och stoppat dom i sluten kavitet men det stämmer inte riktigt med adire shivas T/S
Då shiva kom i 4 olika modeler.
På vilket sätt skulle de vara kopior? Om så, får jag ersättning då?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 19 gäster