Fungerar denna högtalarkabel bra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Fungerar denna högtalarkabel bra?

Inläggav RogerGustavsson » 2014-07-03 11:42

akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.

Men är själva manteln inte en del av det goda hos EKK:n? När man skalar bort manteln är den mekaniska stabiliteten klart mycket sämre, den räddas inte heller av en kabelstrumpa. Dessutom kostar kabelstrumpan ofta lika mycket som själva EKK:n. Enklast är att köra på EKK med 4-ledare, 4G 1.5, koppla ledarna i kors. Biltema, artnr 35020, 129 kr/10m. Clas Ohlson, artnr 49-422-5, 149 kr/10m. Det blir stela och vita kablar. Har inte stört mig.

Går också att skapa flexiblare kablage av telesignalkabel typ EKKX eller ELQXB, välj t.ex. 10x2x0.5 mm. Mycket pill med lödning blir det...

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2014-07-03 13:13

Manteln? Jag trodde att det var en solid ledare som är fördelen med EKK och att den skulle fungera lika bra helt oisolerad. Vad gäller?
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-07-03 14:12

Att ledarnas inbördes avstånd hålles konstant är i mina ögon en fördel, för sinnesfriden och för kabelns överföringsegenskaper. Om man pillar av manteln (ytterhöljet) bör man i varje fall ha kvar fillern innanför och dra på något för att hålla ihop innanmätet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-07-03 22:49

Jag hade valt en med förtenta ledare, om jag valt en 'mjuk' sladd. Biltema har, om man kan tänka sig svart/röd kabel. Den är i och för sig inte super mjuk. Annars finns ju de läckra ljusblå Supra Classic kablarna, som också finns i antracit.

//Michael

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-04 00:31

akny skrev:En tre- eller fem kardelig EKK går enkelt att skära upp och få tre eller fem 1xEKK. Trä sedan en snygg strumpa över så är den lyxiga kabeln klar.

Det är kopparn som har flera trådar. Kardeler. Det handlar inte om att det är flera kablar i samma hölje. Det handlar alltså om hur tjock själva kopparen är.
En kabel med många kardeler (många tunna kopparledare) är som en vanlig högtalarkabel. EKK:n som diskuteras i denna tråd har bara en tjock ledare. Alltså enkardelig.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-07-04 00:43

bakerman22 skrev:

Det är kopparn som har flera trådar. Kardeler. Det handlar inte om att det är flera kablar i samma hölje. Det handlar alltså om hur tjock själva kopparen är.
En kabel med många kardeler (många tunna kopparledare) är som en vanlig högtalarkabel. EKK:n som diskuteras i denna tråd har bara en tjock ledare. Alltså enkardelig.

Well, det handlar det om också, flerledare alltså. Ju. Antagligen olyckligt att kalla ledarna kardeler, är det det du menar?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-04 02:20

Nu tror jag bestämt att vi behöver klara upp begreppen lite. Någons säger fel och blir rättat - av någon som säger
egna fel också! :)

En kabel kan ha flera olika ledare, och en ledare betyder då något som har EN anslutning i varje ände.

Varje ledare kan bestå av ett antal kardeler. Det är alltså trådar som GEMENSAMT leder strömmen i en ledare.

- - -

En kabel som EKK kan ha många olika antal ledare, de vanligaste antalen är 3 och 5, men de finns med andra
ledarantal. Varje ledare i en EKK-kabel har bara EN kardel, och det behöver man inte vara det minsta osäker
på, då E i EKK betyder att det är en kabel med Enkardeliga ledare. Börjar en kabelbeteckning på FK... så kan
man på samma sätt vara säker på att varje ledare i en sådan kabel består av flera kardeler.

K betyder i båda fallen att ledarisoleringen är PVC. Det tredje K:et i EKK säger att även ytterhöljet är i PVC.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-04 07:42

EK = enkelkardelig
FK = fåkardelig (brukar IRL vara ca 7 kardeler)
MK = mångkardelig
RK = rikkardelig

är som jag fått lära mig, men OBS, jag tycker inte ni ska just dessa (mina) benämningar som sanning ty det finns andra benämningar som praktiseras och de kan likväl vara de sanna.
Men för mig fungerar det. :)

Det är inte ens säkert att det är något alls typ detta som har givit upphov till benämningarna, bokstäverna kan i början valts av helt andra skäl, eller i ett annat språk.

Samma är de gamla fasbenämningarna R, S och T (numera L1, L2 och L3), anledningen till de bokstavsbeteckningarna verkar ha förlorats i tidens dimmor, men snart är de väl förlorade helt och hållet, bara de sista gamla elektrikerna dör bort. ;)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-07-04 08:43

mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... r-m-p39087

En liten reflektion bara, om nu konstruktören designat högtalaren för en angiven kabel, som han också tillhandahåller, varför inte använda den? Kan helt förstå om du vill tuna din setup med en annan kabel, men om det inte är målet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2014-07-04 09:11

Jag skrev fel. Menade ledare, inte kardeler.
Serendipity - att ta tillvara på upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-04 09:23

sprudel skrev:
mx skrev:Kan jag använda denna högtalarkabel till basmoduler och toppar från Ino eller ska jag köpa en tunnare, eller tjockare? Köper jag en tjockare kommer den ju bli jobbigare att koppla in och hur känns det som.

En liten reflektion bara, om nu konstruktören designat högtalaren för en angiven kabel, som han också tillhandahåller, varför inte använda den? Kan helt förstå om du vill tuna din setup med en annan kabel, men om det inte är målet?

Kanske är jag ute på djupt vatten nu, men inte tror jag IÖ har designat högtalaren att passa en viss kabel.
Jag tror nog att han har designat med andra mål i sikte, och sen efter det funnit att han tycker denna kabel passar bra.

Kanske en petitess, men jag tycker ändå att det är ganska stor skillnad mellan:
Designad för ...
Rekommenderad ...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-04 09:28

Ur manifest:

Jag dimensionerar alla Ino Audios högtalare så att de är anpassade till att drivas via en högtalarkabel med noggrant specificerade egenskaper. Därför blir resultatet automatiskt optimalt när rätt kabel används, olika kablar för olika längder.

Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter

Alla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 μH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.

Så ja de är konstruerade för kablar med specifika egenskaper vilket kablarna i listan ovan överensstämmer med. Sen kan du säkerligen hitta andra kablar med väldigt snarlika egenskaper.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-04 09:54

Jaha, OK då var jag på djupt vatten.

Innebär också att jag alltså aldrig ska köpa en INO-högtalare då. Ja så länge som jag inte har tänkt mig att ha EKK som högtalarkabel då ... ;) 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-04 10:28

Men... Vist skillnad gör det ju med "rätt" kabel, (inte samma sak som enfaldigt bättre kabel i alla lägen, utan rätt kabel i sammanhanget).
Men HUR mycket bättre, jo löjligt lite...
Bry dig om rummet, förstärkaren, CDspelaren/signalkällan och vaxproppar innan du bryr dig om skillnaden mellan EKK och något smidigare.
OM du nu tycker att EKK är ett sådant problem...

JAG tycker att EKK är ett enormt problem och tycker verkligen inte alls om kabeln, så jag använder den inte...
Enkel lösning, använd den kabel du känner för med vetskapen om att skinnad finns, men är försvinnande liten.
Väl fördelar mot nackdelar och kom fram till om det är något ide att bry sig :)

Kram !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-04 10:33

darkg skrev:
bakerman22 skrev:

Well, det handlar det om också, flerledare alltså. Ju. Antagligen olyckligt att kalla ledarna kardeler, är det det du menar?

Japp. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-04 10:50

AndreasArvidsson skrev:Ur manifest:

Jag dimensionerar alla Ino Audios högtalare så att de är anpassade till att drivas via en högtalarkabel med noggrant specificerade egenskaper. Därför blir resultatet automatiskt optimalt när rätt kabel används, olika kablar för olika längder.

Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter

Alla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 μH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.

Så ja de är konstruerade för kablar med specifika egenskaper vilket kablarna i listan ovan överensstämmer med. Sen kan du säkerligen hitta andra kablar med väldigt snarlika egenskaper.

Jag tycker det är trevligt med en tillverkare som faktiskt anger specifikationer på kabel till sina högtalare som ska ge rätt total serieresistans och övriga data för minimal tonkurvepåverkan hos slutsteget.
Riktigt bra :)

Även om det ju är försvinnande liten påverkan så länge man inte har absurbt överdrivna kablar åt något håll...
Då kan ju påverkan bli så pass att det verklgen blir fel på ett störande vis.
Men att man får angivet vad som är optimalt rent objektivt/tekniskt är ju jätte bra, sedan får var och en välja att följa det eller inte :)
Jag har följt det hela slaviskt (varför inte då det inte är något problem att göra det!) förrutom att jag inte kör med EKK utan det näst bästa, tenplätterad mångkarderlig kabel.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-06 03:16

aisopos skrev:
sprudel skrev:

Kanske är jag ute på djupt vatten nu, men inte tror jag IÖ har designat högtalaren att passa en viss kabel.
Jag tror nog att han har designat med andra mål i sikte, och sen efter det funnit att han tycker denna kabel passar bra.

Kanske en petitess, men jag tycker ändå att det är ganska stor skillnad mellan:
Designad för ...
Rekommenderad ...

För och för... Högtalarna är designade MED just EKK kabel, men noga räknat anser jag inte att det är namnet
för typen som är det intressanta, utan kabelns egenskaper.

Och jag har designat högtalare för att drivas av en kabel med en specifik resistans och induktans, närmare
bestämt de som man når med hjälp av 4 meter EKK 2*1,5 mm^2 - eller med 1 meter EKUA. Även längre kablar
går att få till som satisfierar mina önskemål om resistans och induktans. Men i alla lyssningstester har jag som
någon antytt, användt EKK-kabel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-07 01:38

"The basic rule" (tumregel??) "is that the total resistance of the speaker cable should not exceed 5% of the loudspeaker impedance". "Inductance should not exceed 1µH per metre and capacity can be ignored". Skriver en känd tillverkare av hyggligt goda högtalare. Och avrundar i manualen med "Exotic connecting cables are not necessary". Lätt som en plätt. Nu tar jag semester (IRL alltså).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-07 20:54

Ännu ett exempel på en huvudlös tumregel!

Att säga att resistansen får vara upp till 5% av den nominella impedansen är att säga att den för vara 0,4 ohm om
högtalarens nominella impedans är 8 ohm, och det finns gott om exempel på högtalare med nominell impedans
om 8 ohm som går ned till under 3 ohm. Om en sådana högtalare är designad för att drivas via noll ohm (vilket de
flesta högtalare är) så betyder det att tonkurvefelen från kabeln blir 20*log(3/3,4) vilket blir sisådär 1,1 dB.

Det kanske inte låter så förfärligt mycket, men det är klart hörbart och då det gäller påverkan av direktljudet kan
man inte slå bort med genom att hänvisa till rummets så mycket större påverkan, då det är rätt olika saker för vår
hörsel (vilket även är skälet till att man inte skall stirra sig alltför blind på mätningar gjorda på lyssningsplats).

Hur mycket skall man acceptera då?

Ja innan man kan svara på det behöver man definiera vad man kan stå ut med i termer av teknisk avvikelse, så
kan man räkna baklänges därfrån.

Sätter man kraven högt så kanske man vill hålla sig under JND för tonkurva, vilket ligger strax över 0,1 dB för de
riktigt skarpa lyssnarna. Och vill man nå det så behöver kabelns resistans vara 3*10^(0,1/20) - 3 = 0,035 ohm, och
då behöver man använda en väldigt kort eller en väldigt grov kabel... :?

Om man talar om 5 meter kabel så behöver den vara på sisådär 5,4 mm^2, vilket betyder att man måste välja den
närmaste nominella mått, vilket är 6 mm^2. För många är det säkert inte orimligt, men...

- - -

Det finns knep som man som högtalartillverkare kan ta till för att göra världen mycket bättre än så!

De jag använder har två komponenter:

1. Jag designar högtalare så att de skall ha rimligt lättdriven lägsta impedans. Ett par pi60s eller pi60 ligger t ex
över 6 ohm vid alla frevkenser, och de kan dessutom i det känsliga mellanregister/diskanten förses med konjugat-
länk som ger dem en i prinicip resistiv last om 10 ohm. Men även utan den sjunker kraven till hälften jämfört med
många andra högtalare. Men det kluriga är dock punkt två:

2. Jag designar högtalarna för en enkelt nåbar kabelimpedans (både med avseende på resistans och induktans) så
att man slipper själva grundfelet om man väljer en kabel som stämmer med denna utgångepunkt. Då blir det alltså
rätt inte på grund av att högtalarkabeln behöver vara på säg mindre än 0,01 ohm, utan för att den avviker med
mindre än 0,01 ohm från det nominella värdet! Plötsligt blir det väldigt lätt att hitta en kabel som påverkar mini-
malt. Man behöver inte köpa en förmågenhet i koppar för att nå ned till extremlåga resistanse, man behöver bara
välja rätt tjocklek, så resistansen blir den nominella!

- - -

Så sammanfattningsvis ger en kabel enligt tumregelrekommendationen potentiellt MYCKET stora tonkurvefel, mer
än 1 dB kan det bli. :(

Vill man komma ned i rimligare avvikelser (så små att en skarp lyssnare inte tycker kabeln påverkar nämnvärt) så
behöver man mycket grövre kablar. I normala längder kan det handla om 6 mm^2, eller kanske till och med 10, och
induktansen kan ändå vara alldeles för hög.

Med förnuftigare dimensioneringsprinciper (genom att inte dimensionera högtalarna för att drivas av 0,00... ohm
och genom att undvika att göra allt för lågohmiga högtalare för normala konsumenter) kan man dock komma undan
med klart hanterbara kablar - även när längderna drar iväg ordentligt. Men ett par pi60 eller pi60s blir avvikelserna
från avsedd tonkurva typ noll (mindre än +/' 0,05 dB) med 4 meter EKK 2*1,5 mm^2, men de blir det även med t ex
1 meter EKUA, eller 13,3 meter 4*2,5 mm^2.

- - -

Så om JAG får frågan så slippar man få något tumregelnonsens till svar (menar inget illa hifikg ;)).

Jag berättar hellre att det beror på - och vad det beror på.

Och att konsekvensen är att man kan komma behöva väldigt grova/korta kablar - eller klara sig med mycket, mycket
måttligare saker och få bättre resultat - allt beroende på hur förnuftig den har varit som har konstruerat högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-07 20:56

Oj, jag såg just att det kommit en del inlägg emellan. Nåja.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-09 09:59

IngOehman skrev:Ännu ett exempel på en huvudlös tumregel!

Att säga att resistansen får vara upp till 5% av den nominella impedansen är att säga att den för vara 0,4 ohm om
högtalarens nominella impedans är 8 ohm, och det finns gott om exempel på högtalare med nominell impedans
om 8 ohm som går ned till under 3 ohm. Om en sådana högtalare är designad för att drivas via noll ohm (vilket de
flesta högtalare är) så betyder det att tonkurvefelen från kabeln blir 20*log(3/3,4) vilket blir sisådär 1,1 dB. ...

Man får väl anta att tillverkaren avser att "regeln" gäller de egna högtalarna eftersom informationen återfinns i manualen till dem. För de högtalarna stämmer den kanske. Själv har jag bara vaga aningar om vad de olika begreppen står för och använder helt enkelt den (tillräckligt långa) kabel jag har till hands. Oftast räcker mina dyra dumkablar som jag köpte i hastigt mod på 1900-talet, men ibland kör jag lampsladd och någon gång har jag sockerbitat samman olika kablar, utan att hoppa högt pga missljud.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-09 10:36

Jag tycker mig känna igen texten från manualen till ESL 63, och de bör ju veta vad de pratar om. Var det därifrån, hifikg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-09 12:32

Och där fick vi ett exempel på auktoritetstro. ;)

Varför bör de det?

Auktoritetstro är nog ungefär lika förnuftigt som att tro på tumregler, eller att tro att majoriteten måste
ha rätt.

Jag säger som jag sagt så många gånger förut - tro bara på det ni förstår baserat på era egna kunskaper.
Resten är det bättre att undra över.

- - -

Minimpedansen hos ESL63 går inte ned till 3 ohm, men väl 4 ohm. Och påståendet är dumheter hur man än
vänder på det, eftersom det finns flera parametrar än högtalaren med i ekvationen, nämligen lyssnaren.

Den som inte vill drabbas av tonkurvefel större än säg +/- 0,1 dB (dubbelt så stort som i min skiss i förra
inlägget) måste ställa krav på kabeln baserat på detta - oavsett vad den som gjort högtalaren tycker. Det
är orimligt att påstå att en lösning är rätt om man inte siktar mot t ex JND, vilket ju är en gräns låg nog för
att ingen (förhoppningsvis) skall ha några större invändningar. Men börjar man acceptera 1 dB i varje länk
så är man snabbt uppe i 10 dB för en hel kedja, och då är återgivningen av tämligen tveksam kvalitet. :?

Men tumregeltramset är ju värre än så om man skärskådar det, det innehåller även en gräns för induktans,
och denna anges per meter!!! 8O Så... en kabel som är 20 meter lång får alltså ha en induktans som är 20
gånger högre än en enmeterskabel?

I verkligheten är den intressanta faktorn kabelns totala induktans, inte vilken induktans per meter den ger.
Om de förstår detta med avseende på resistansen (med reservation för att värdet inte kan anges utan att
man definierar hur stor färgning man tycker är acceptabel) så varför missar de det när det gäller induktans?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-09 16:28

Är du en auktoritet, Ingvar?

PS. Och där bröt jag mitt nyårslöfte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-09 21:36

Livet blir enklare om man inte måste doktorera i varje detalj (och säkert ändå inse att inverkan av kablar är försumbar) och litar på att tillverkaren, i det här fallet Salig Peter, vet vad han skriver om. Skulle jag köpa Ino en vacker dag kommer jag tro på det du skriver om dem, utan att ägna alltför mycket tankemöda åt saken. Det ger mig mer tid att lyssna :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-10 11:26

Annars gör man som jag och tror att man vet. :D
Jag tror att valfri 2,5-kvadratskabel av 99,9% OFC funkar alldeles utmärkt till vilken högtalare som helst som används i ett vanligt svenskt hem. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-10 12:19

Jag tror mina e 4 mm o ytterligare några nior, men roll spelar de inte. Ibland rock'n'roll.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-10 13:35

hifikg skrev:... utan att ägna alltför mycket tankemöda åt saken. Det ger mig mer tid att lyssna :)

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-07-15 21:31

PerStromgren skrev:Är du en auktoritet, Ingvar?

Aj då, det var tråkigt att höra. Vad var det för löfte?

Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-07-15 22:36

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Är du en auktoritet, Ingvar?

Aj då, det var tråkigt att höra. Vad var det för löfte?

Att inte avvika från sakfrågan? Att inte komma med retoriska frågor?

8)
" Det är valfritt, som i vättern"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino