Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det citerade inlägget ligger i bildtråden för ino-högtalare:
Jag undrar bara i vilken ordning man monterar ramen och tyget.
Eri skrev:Tack för informationen. Om jag fattat det hela rätt blir det då en plåtring runt högtalarelementet. Denna borde ju påverka lika mycket som en utskärning i en skiva. Bortsett från detta så ser det ju snyggt ut med dessa elementskydd.
Eri skrev:Metallnät är nog ingen dum lösning rent akustiskt. Problemet är ju kanterna om man har lite högre krav på estetik. Sen fastsättningen då. Försänkta neodym-magneter i baffeln kanske. Det verkar lite svårt detta med nät om man vill ha en snygg lösning.

Kronkan skrev:
Om du nu gör en högtalare med smal baffel så kanske man bör tänka till. Jämför med bilderna på IÖ:s verk och den mätta högtalaren. Det är där du skall jämföra. En liknande mätning av en sådan högtalare skulle ge en bild av om IÖ åstadkommit mindre grad av kamfiltereffekter än hos en sådan som den mätta utgör. Den mätta högtalaren har en bred baffel och därmed (såsom jag förstår saken) mera kamfiltereffekter.
https://www.google.se/search?q=comb+fil ... 66&bih=673
Men jag konstruerar inte högtalare. Den enda DIY-högtalare jag haft hade ingen baffel alls i toppen. Ett fritt stående litet horn som var fäst på själva lådan. Lät mycket bra.
Men den relativa påverkan av ett elementskydd bör ju bli större om baffeln är liten.
Bara lite funderingar.
Eri skrev:Kronkan skrev:
Om du nu gör en högtalare med smal baffel så kanske man bör tänka till. Jämför med bilderna på IÖ:s verk och den mätta högtalaren. Det är där du skall jämföra. En liknande mätning av en sådan högtalare skulle ge en bild av om IÖ åstadkommit mindre grad av kamfiltereffekter än hos en sådan som den mätta utgör. Den mätta högtalaren har en bred baffel och därmed (såsom jag förstår saken) mera kamfiltereffekter.
https://www.google.se/search?q=comb+fil ... 66&bih=673
Men jag konstruerar inte högtalare. Den enda DIY-högtalare jag haft hade ingen baffel alls i toppen. Ett fritt stående litet horn som var fäst på själva lådan. Lät mycket bra.
Men den relativa påverkan av ett elementskydd bör ju bli större om baffeln är liten.
Bara lite funderingar.
Att påverkan av elementskydd på en smalare baffel blir större verkar ju troligt. Men vad har den sista länken med det hela att göra? Och vilka bilder av IÖ:s verk är det jag skall jämföra med? Jag känner mig helt förvirrad.
Kronkan skrev:Hej! Snygga mätningar tycker jag. Får testa en sak. Våglängden är för frekvenser mellan 5400 Hz och 6400 Hz ca 53 till 63 mm. Är ju inte kärnfysiker så det kan ju vara fel. Men dividerar ljusets hastighet (340 m/s) med frekvensen.
Alltså: frågan är befinner sig kanten på ramen ca 5 cm från diskantelementet. I så fall är det vi ser på mätningen. Om vi tolkar det. Det skulle då vara kantreflexer som ger en kamfiltereffekt. Någon annan kan ju tänka annorlunda och bättre.
Vänliga hälsningar
Kronkan skrev:Alltså: frågan är befinner sig kanten på ramen ca 5 cm från diskantelementet. I så fall är det vi ser på mätningen. Om vi tolkar det. Det skulle då vara kantreflexer som ger en kamfiltereffekt. Någon annan kan ju tänka annorlunda och bättre.
Eri skrev:Jag utgår då från att tejpen sitter på utskärningens insida och jämnar ut kanten "som en avfasning".
Adhoc skrev:Det ser ut som du använt REW för mätningarna (?). I så fall kan du gå in på fliken Impuls med ETC. Zoomar du in de allra första millisekunderna ser du ett gäng spikar och dippar. Markera spiken vid 0-tid (direktljudet), håll ned CTRL och dra samtidigt med höger musknapp åt höger till en spik. Med röd text kommer du då få avstånd i meter och mikro/millisekunder till ”hindrets” placering som ger upphov till reflektion / diffraktion och därför påverkar frekvenskurvan. Är avstånden mick-element och gångtiden för ”spikreflexen” kända kan du komma underfund med orsaker till frekvenskurvans berg och dalbana.
I bilden nedan kommer en reflex 764 mikrosekunder efter direktljudet och har då gått 26 cm längre än direktljudet. Om ETC:en var din mätning, finns det någon kant på ramen till tyget eller högtalarlådan som kan ge 26 cm längre gångväg? (Mät inte med båda högtalarna anslutna.)

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster