Moderator: Redaktörer
mangrove skrev:
jeff_belowski skrev:Den här killen har en tuta i bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=cNo99KcqGbQ
och här
https://www.youtube.com/watch?v=6MasocIBqaE
aisopos skrev:Transparent ljud:
Perfector skrev:Hittade lite annat åxå. Här kommer fantasieggande skapelser. Håll till godo
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Hittade lite annat åxå. Här kommer fantasieggande skapelser. Håll till godo
Om du inte vet vem som hugger i sten, kolla här: viewtopic.php?f=16&t=31371
Komorok skrev:Suck... jag står ca tre meter bakom stenskapelsen. Kul att någon gick på den lätta till slut. Gratulerar, Perfector.
aisopos skrev:Hur tänkte man här?
Bestyckad med
2x 16"
2x 4"
och 2 diskanter.
2-ch skrev:Har alltid tyckt att den här verkar vara en flexibel variant av sub. Om än med lite löjligt namn.
Men säkert har den massor av brister som inte jag förstår mig på.
The House Wrecker HKV-
Välj mellan 1, 2 eller 4 element i samma låda.
Perfector skrev:Att gömma element som knuffar på andra element förstår jag mig inte på alls.
Men det är jag det.
Perfector skrev:Här är beviset att redan dom gamla Engelsmännen byggde högtalare. Iofs. Ångdriven, men ändå
aisopos skrev:Perfector skrev:Att gömma element som knuffar på andra element förstår jag mig inte på alls.
Men det är jag det.
Det ger dubbla motorstyrkan, samma membranarea, halva VAS, dubbel mms och dubbla eller halva impedansen - beroende på serie eller parallell-koppling.
Egenskaper som kan vara åtråvärda ibland.
aisopos skrev:Rummets luftfjäder torde vara helt betydelselös i jämförelse med den mekaniska compliansen samt lådans luftfjäder.
Nä jag är inte heller någon fanboy av bandpasslådor och isobarik/compound-kopplade element.
Jag har kanske byggt någon bandpasslåda för bilbruk, och aldrig isobarik/compound-kopplat. Att jag inte är "förtjust" i dom kan mycket väl bero på att jag helt enkelt inte kan speciellt mycket om dom och inte kunnat räkna/simulera på dom tidigare i livet.
Det finns troligen både fördelar likväl som nackdelar med bandpasslådor, jag kan inte tro att dom skiljer sig från någon annan högtalarprincip i det avseendet. Så det gäller väl bara att välja ut vad som är viktigt och vad man kan offra - som vanligt.![]()
Men jag fördömer inte alls principen på något vis. Det brukar ju framförallt vara så att olika saker passar olika bra, men dom brukar ju passa bäst till det dom är bäst på, sas. Så bara för att man själv har ett visst behov/önskan så betyder det ju inte att resten av mänskligheten delar just detta.
PetterPersson skrev:Men du har inte byggt din själv!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster