Mitsubishi 80-talssystem -- sitter någon på info?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove

Mitsubishi 80-talssystem -- sitter någon på info?

Inläggav mangrove » 2014-06-17 10:30

Jag har en märklig kärlek för Mitsubishis heldatoriserade 80-talsapparater, gärna i kombination med tangentialskivspelare (nästan alla har sådana). De är kanske inte riktigt hifi men de är så oerhört MÄRKLIGA; vertikala skivspelare, skivspelare i lådor längst ned, liggande kassettdäck, hemliga små paneler som döljer allting, allting är ovanligt programmerbart, och flera apparater är nästan utan kontroller -- de kan bara kontrolleras från en systemfjärrkontroll (som ofta har sina egna små egenheter).

Jag har inte mindre än två sådana här på vinden:
Bild
Det är en E-63P, så vitt jag vet en av toppmodellerna. Mina specifika kombinationer har dubbelkassettdäck (i utskjutbar låda), den programmerbara tangentialskivspelaren (låtordning kan programmeras från fjärren) och självklart receivern, men jag saknar tyvärr CD-spelaren (jag har aldrig ens sett någon, den är antagligen otroligt ovanlig).

Men det finns en viktigare sak jag saknar.

På baksidan av receivern hos vissa av dessa system (DA-R47P, DA-R45P med flera) finns det en 6-polig DIN, med den mystiska beteckningen "Ext. Control". Detta är, så vitt jag minns, någon form av serieport (inte nödvändigtvis RS-232), så man kan kontrollera stereon från sin PC. Jag har haft schemat till denna serieport, men retfullt nog försvann det i en flytt för femton år sedan! Då var jag inte kapabel att programmera ihop något för att kontrollera eländet, men nu är jag det.

Sitter någon på detta schema?

Användarvisningsbild
mangrove

Re: Mitsubishi 80-talssystem -- sitter någon på info?

Inläggav mangrove » 2014-06-17 10:52

Systemet på bilden ovan saknar skivspelaren. Enheter från topp till botten:
* CD-spelare
* Dubbelkassettdäck, liggande kassetter, med full auto stop. Det fanns även ett enkelkassettdäck som var autoreverserande. Hela däcket skjuts ut genom en mekanisk konstruktion -- om man trycker hårt på högersidan så aktiveras en "skåpluckemekanism" och hela fronten (minus den lilla vänstra delen med Mitsubishiloggan) kommer uthoppandes med god fart.
* Resten av apparaten är receivern. De enda kontroller som finns på denna är högtalare A/B, en "master power"-knapp, equalizer och en balanskontroll. Allt annat kontrolleras av fjärrkontrollen, som man kan sätta in i själva systemet! Panelen längst ned (med det mycket 80-taliga och helt meningslösa systemdiagrammet) har fjädrar och en magnet bakom sig, så man kan trycka in fjärren som då blir bottenpanelen. Ja, fjärren är alltså 30 cm bred, 6 cm hög och horisontell.

Andra lustiga egenskaper:
* Skivspelaren är som sagt fullt programmerbar (mha en IR-laser i pickupen), och kan även styras av timer. Man kan alltså vakna till sin favoritvinyl. Ja, en sida av den iaf...
* Kassettdäcken kan också programmeras, med låtsökning nästa/föregående eller programordning (låt 1-4-7-2, etc).
* Apparaten säger "Hello" och "Goodbye" när man slår på och av den.
* De flesta displayer är VFD:er. I övrigt är det en del lysdioder i blandade färger. Mmm, 80-talets blandade lysdioder.
* Allt på fronten är i plast. Alla displayer är gömda bakom plast. Halvgenomskinlig grå plast.
* Fjärrkontrollen är kontextuell. Den håller alltså reda på i vilket läge man befinner sig, och framåt/bakåt/sifferknappar etc har olika betydelse beroende på vad du har tryckt på. Dvs, trycker du "Tape A" så börjar just den spela, och alla knappar gäller nu för Tape A.
* Betyder det att man inte kan göra flera saker samtidigt? Absolut! Därför finns det ett fåtal specialknappar för vissa saker, tex finns det tillbakaspolningsknappar gömda inne i kassettdäcket, så man kan spola tillbaka ett band medan man lyssnar på ett annat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-17 11:15

mangrove skrev:På baksidan av receivern hos vissa av dessa system (DA-R47P, DA-R45P med flera) finns det en 6-polig DIN, med den mystiska beteckningen "Ext. Control". Detta är, så vitt jag minns, någon form av serieport (inte nödvändigtvis RS-232), så man kan kontrollera stereon från sin PC. Jag har haft schemat till denna serieport, men retfullt nog försvann det i en flytt för femton år sedan! Då var jag inte kapabel att programmera ihop något för att kontrollera eländet, men nu är jag det.

Ext.Control verkar vara 8-polig. Servicemanual, http://elektrotanya.com/mitsubishi_da-r ... nload.html

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-06-17 11:34

Servicemanualen har jag, men tyvärr finns det ingen info om själva protokollet i servicemanualen (din länk är för en mindre receiver, DA-R45p, men antagligen har den samma protokoll).

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-21 04:07

Kul burkar! Visst var det dessa som även fanns med växlare för 5/7 kassettband, eller var det nån konkurrent som gjorde sådana?

CD-spelaren kanske inte riktigt kom ut på marknaden, men togs med i katalogen. Det kanske också var något som inte importerades till Sverige.

Jämför t.ex. VHS-videon Akai VS-603/606/607. Googlar man på dem så hittar man bara en enda bild på själva produkten, och det är en bild på radiomuseum.org som ser ut att vara scannad ur en katalog. I övrigt hittar man servicemanualer. Det kan väl tänkas vara så att man faktiskt gav ut servicemanual i ett verkstadspaket typ "prenumerera på alla våra manualer", men att produktionen aldrig riktigt kom igång. Modellserien den ingår i var sista årgången före just Mitsubishi köpte upp Akai. VS-603 hade inte börjat säljas i Sverige då Mitsubishi beslutade att sluta sälja Akai i Skandinavien, och å var nog VS-603 redan ett halvår försenad eller något liknande. Något i stil med detta kan kanske ha drabbat CD-spelaren, förutom att Mitsubishi i sig vad jag vet inte blev uppköpta.

Den där lösningen med att bara kunna använda fjärrkontrollen och att den kan parkeras i anläggningen används även på Sansui EQ-88. Otroligt opraktiskt för man vill ju ha knappar direkt på apparaten, varpå fjärrkontrollen aldrig används som fjärrkontroll. När den förvaras i facket på apparaten så täcker den dessutom över IR-mottagaren så man kan inte lära koderna i någon universalfjärr och på så vis få både lokal- och fjärrstyrning.

Vad gäller DIN-kontakten så verkar den vara 8-polig och inte 6-polig. En del går att gissa direkt från den länkade servicemanualen:
DIN pin 1 = givetvis (signal)jord.
DIN pin 2 = b7 i schemat verkar vara utgång för IR-fjärrkontrollsignal.
DIN pin 3 = +5V-utgång.
DIN pin 8 = b8 i schemat verkar vara ingång för extern IR-mottagare.

Det som är omöjligt att gissa ur schemat är dessa signaler:
DIN pin 4 = b6
DIN pin 5 = b5
DIN pin 6 = b4
DIN pin 7 = b3
Alla har 1k-motstånd i serie till varsin pinne på mikrokontrollern. Enligt databladet så är det port 5, bit 0-3. Mikrokontrollern är 4-bitars och det verkar inte vara något speciellt med dessa pinnar som antyder t.ex. något rs-232-kompatibelt.

Det kanske går att lista ut något mer genom att titta på schema för andra modeller som har uttaget. Med maximal tur så är dessa pinnar kopplade på annat sätt som ger fler ledtrådar.

Med schemat och databladet på mikrokontrollern så kan man åtminstone avgöra vad som är korrekta spänningsnivåer.

Har du provat att mäta på dessa pinnar för att se vad som händer? Det kanske finns någon mätbar signal på dem?

Fast bara att kunna skicka ut och ta emot IR-signaler är kanske i sig önskvärt?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-06-28 10:50

Ja, det fanns kassettväxlare i samma "designserie" (Mitsubishi DT-160), men de kan inte kopplas som en del av systemet -- dvs, de har ingen databuss på baksidan som de andra komponenterna, och de kan inte fjärrkontrolleras av systemfjärrkontrollen. Man får köra dem via AUXen. Nu vill jag minnas att det finns tre AUX på mitt system, så det är inget större problem... ;) om jag stöter på en DT-160 så kommer jag antagligen köpa den på ren princip.

Mitsubishi gjorde ju även bergsprängare med kassettväxlare. Och minst ett kompaktsystem. Själva funktionen (ompositionera hållaren in/ut, skjut in kassetten i avspelningsmekanismen sidledes) känns inte överlägsen manuell betjäning. :P

DT-160: http://www.youtube.com/watch?v=wFifKKb_xI0
Bergsprängare: http://www.youtube.com/watch?v=K50xO2piQaQ

CD-spelaren finns faktiskt i sinnevärlden, jag har hittat en i Nederländerna hos en hifi-butik som har ett komplett system med CD till salu. Men det känns inte så högprioriterat, direkt (plus att man inte kan veta hur sliten lasern är på en så gammal spelare). Attraktionen hos systemet för mig är den allmänna knasigheten och den överlägset bekväma vinylspelaren. Jag har förresten ingen direkt användning av anläggningen i dagsläget, då jag har för litet där jag bor för flera anläggningar, men jag kommer definitivt att ha det i framtiden. Så frågorna är preventivt ställda kan man säga.

Jag vet inte om jag håller med om att man måste ha knappar på apparaten... det värsta är väl om man förlägger fjärrkontrollen på någon dum plats i huset. Men under de år som jag aktivt använde denna anläggning saknade jag nästan aldrig knappar på apparaten (utom när jag behövde sänka volymen snabbt), och även idag så rör jag sällan min receiver, faktiskt.

Ja, det var ju listigt av dig (och dumt av mig att missa) att kolla vad DIN-kontakten faktiskt matar. :oops: Tack för det, det är ju onekligen ett slags facit!!! Jag håller med om att det inte verkar vara något färdigt protokoll, det måste alltså vara en ren databuss som exponeras. Ovanligt, kanske man kan våga påstå. Jag kanske inte ger mig på det hela trots allt.

För övrigt, genom en sådan mystisk slump som ständigt dyker upp livet, har du som avatar en bild som jag har gjort... :lol:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-07-04 07:22

Åh, kult-kassettväxlare!

Sidospår: Philips har gjort märkliga kassettväxlare redan på 60-70-talet. :)

Fjärrkontroll v.s. knappar på apparaten beror väl lite på hur man möblerat. En TV använder man ju nästan bara med fjärrkontrollen, medan en stereo kan ju faktisk stå på något ställe där man direkt når knapparna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-07-16 01:24

Jag måste bara posta denna Sharp med inbyggd orgel(!) på Tradera :D

http://www.tradera.com/item/170611/2117 ... -sallsynt-

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2014-07-16 19:24

Phloam, du bara legitimerar och utökar min dregel-repertoar! :D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-16 20:14

phloam skrev:Jag måste bara posta denna Sharp med inbyggd orgel(!) på Tradera :D

Jag har (tyvärr) jobbat på Sharp en kort tid i slutet av 80-talet...varför blir jag inte förvånad... 8) :lol: :evil:
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-07-16 23:05

Falkis skrev:Phloam, du bara legitimerar och utökar min dregel-repertoar! :D

Japp, det är bara att inse att det där med stränginstrument är passé, du får gå över till stereo-orgel :)

Eller så kan jag kompa dig med en sådan, det kunde bli riktigt sublimt! :D

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-07-17 10:08

phloam skrev:Jag måste bara posta denna Sharp med inbyggd orgel(!) på Tradera :D

Haha, wow!

Sharp gjorde ju även skivspelare med dubbla tonarmar under/över, så de kunde spela dubbelsidigt... så vitt jag vet bara i totalintegrerade midi-system, och då med kristallpickup, men ändå.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-20 12:37

Techmoan testade just en sådan Sharp dubbelskjutare, NOS dessutom:
http://www.techmoan.com/blog/2014/6/9/s ... e-80s.html

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-02 16:49

mangrove skrev:Jag har en märklig kärlek för Mitsubishis heldatoriserade 80-talsapparater, gärna i kombination med tangentialskivspelare (nästan alla har sådana). De är kanske inte riktigt hifi men de är så oerhört MÄRKLIGA; vertikala skivspelare, skivspelare i lådor längst ned, liggande kassettdäck, hemliga små paneler som döljer allting, allting är ovanligt programmerbart, och flera apparater är nästan utan kontroller -- de kan bara kontrolleras från en systemfjärrkontroll (som ofta har sina egna små egenheter).

Jag har inte mindre än två sådana här på vinden:
Bild
Det är en E-63P, så vitt jag vet en av toppmodellerna. Mina specifika kombinationer har dubbelkassettdäck (i utskjutbar låda), den programmerbara tangentialskivspelaren (låtordning kan programmeras från fjärren) och självklart receivern, men jag saknar tyvärr CD-spelaren (jag har aldrig ens sett någon, den är antagligen otroligt ovanlig).

Men det finns en viktigare sak jag saknar.

På baksidan av receivern hos vissa av dessa system (DA-R47P, DA-R45P med flera) finns det en 6-polig DIN, med den mystiska beteckningen "Ext. Control". Detta är, så vitt jag minns, någon form av serieport (inte nödvändigtvis RS-232), så man kan kontrollera stereon från sin PC. Jag har haft schemat till denna serieport, men retfullt nog försvann det i en flytt för femton år sedan! Då var jag inte kapabel att programmera ihop något för att kontrollera eländet, men nu är jag det.

här kommer en länk till sida med manual.
Dock inte serviceschema.
http://www.manualscenter.com/manuals/mi ... AXYtk0cS1s
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

j_vorhees

Inläggav j_vorhees » 2014-09-03 10:33

murgatroyd skrev:Techmoan testade just en sådan Sharp dubbelskjutare, NOS dessutom:
http://www.techmoan.com/blog/2014/6/9/s ... e-80s.html

Kommer ihåg dom, en sådan hade vår granne när man var en liten parvel. Sjukt imponerande då, nu mer en cool retrogrej att ha på hyllan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-07 17:22

Här är en Panasonic jag aldrig sett förut:

Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-07 17:33

Du skulle göra en runda i Akihabara, det finns speciella butiker med sånt 'junk' där! 8) :lol:

Bild

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-09-07 22:21

Ja jag måste definitivt åka tillbaka till Japan, fast ett mer långvarigt besök nästa gång...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-07 22:28

Vi hade en Mitsiubishi VHS-spelare på 80-talet. Fantastisk maskin, men kanalväljarna för inspelning gav upp till slut. Skulle behållits för uppspelning, för den hade nog funkat än... Toppmatad och större footprint än en mikrovågsugn...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-07 22:57

På tal om Mitsubishi... jag hade ett DA-A15DC slutsteg ett tag, de REAdes ut på Alfa Radio i Midsommarkransen:
Bild
Fanns även en passade front med VU mätare som man skruvade fast på framför! (hade jag dock inte)
Bild
DA-M10 hette den gizmon
Bild

Återgå till Vintage-hifi