Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Det är ett mänskligt påfund det där att sätta gränser, vi gör det stup i ett för att förstå verkligheten runtikring oss, men i fall som detta hjälper det inte förståelsen alls.
Nästan lite som subjektiv-objektiv-debatten...
Jag förstår inte vad du menar nu. Menar du att subjektivitetsdebatten inte ger någonting alls? Går vi runt i cirklar eller? Den ökar inte vår kunskap och medvetenhetsnivå? Vad är onyttan med att problematisera vetenskapen och det språket som den använder? Jag tycker att problematiserande bidrar till ökad förståelse.
På samma sätt menar jag att man är inskränkt om man inte förstår att hönan har utvecklats gradvis fram till vad den är idag, och att det är meningslöst att fråga vilket som var först, hönan eller ägget.
På samma sätt menar jag att man är inskränkt om man inte förstår att hönan har utvecklats gradvis fram till vad den är idag, och att det är meningslöst att fråga vilket som var först, hönan eller ägget.
Flint skrev:i
Vilket betyder?
Ranefjord skrev:På samma sätt menar jag att man är inskränkt om man inte förstår att hönan har utvecklats gradvis fram till vad den är idag, och att det är meningslöst att fråga vilket som var först, hönan eller ägget.
Jag köper inte evolutionsteorin. För få bevis. Inte ens under väldigt lång tid. Det finns inga BINDANDE arkeologiska bevis. Jag är med på skalan objektivt - subjektivt. Det var jag som påtalade den först. Däremot är det ganska svårt att argumentera emot att allt som människan kommer i kontakt med har en subjektiv del.
Är jag inskränkt för att jag inte delar din åsikt? För evolutionsteorin är ingen sanning. Det är en modell.
dimitri skrev:En fotbollsdomare använder inget mått, han (hon) stegar 9 m.
Flint skrev:Mer Platina. Dyra stift gav en märkbar förbättring. Då måste ju ännu dyrare stift vara lösningen. Osv...
Ranefjord skrev:Jag köper inte evolutionsteorin. För få bevis. Inte ens under väldigt lång tid. Det finns inga BINDANDE arkeologiska bevis.
...
Är jag inskränkt för att jag inte delar din åsikt? För evolutionsteorin är ingen sanning. Det är en modell.
Flint_inaktiv skrev:Jag får det till att begreppet Ampere ändå är ganska väl definierat även om jag inte hänger med hela vägen. Bidde svårt det här.
En ledare med oändlig längd och försumbar area. Det verkar inte kunna bli mycket till ström i den.
Citat:
The ampere is that constant current which, if maintained in two straight parallel conductors of infinite length, of negligible circular cross-section, and placed 1 meter apart in vacuum, would produce between these conductors a force equal to 2 x 10-7 newton per meter of length.
i skrev:* Evolutionen är ingen teori, det är ett konstaterat faktum.
mike34 skrev:The unit of electric current; -- defined by the International
Electrical Congress in 1893 and by U. S. Statute as, one
tenth of the unit of current of the C. G. S. system of
electro-magnetic units, or the practical equivalent of the
unvarying current which, when passed through a standard
solution of nitrate of silver in water, deposits silver at
the rate of 0.001118 grams per second. Called also the
international amp[`e]re.
Svante skrev:i skrev:* Evolutionen är ingen teori, det är ett konstaterat faktum.
Hehe, är du säker? Du kanske vaknar upp i morgon, grön som alla marsianer alltid har varit sedan Dug skapade dem och skrattar åt din tokiga dröm. Evolution, hoho, så tokigt.
Nej, Ranis har alldeles rätt att man alltid måste vara beredd att ompröva de teorier man har, även evolutionsteorin. Samtidigt har jag rätt i att det är vettigt att leva efter de bästa teorier man har, tills nya och bättre dyker upp.
i skrev:Bara för att man byter teori försvinner inte fakta.
Svante skrev:i skrev:Bara för att man byter teori försvinner inte fakta.
Nej, men hur vet man att det är fakta? Det är ju bara vår perception av fakta. Jag menar för några hundra år sen så visste alla att gud fanns, det var ett faktum. Och då var det kanske klokt att inte ifrågasätta det. Likafullt var det fel.![]()
UrSv skrev:Svante skrev:i skrev:Bara för att man byter teori försvinner inte fakta.
Nej, men hur vet man att det är fakta? Det är ju bara vår perception av fakta. Jag menar för några hundra år sen så visste alla att gud fanns, det var ett faktum. Och då var det kanske klokt att inte ifrågasätta det. Likafullt var det fel.![]()
Fel? Vart har Mats tagit vägen?
Svante skrev:i skrev:Bara för att man byter teori försvinner inte fakta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster