Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:Som ämnet frågar: jag sitter idag Canton RC-L och ska byta till pi60. Vilka skillnader kan att se fram emot? Drivning är Squeezebox, dator och cd-spelare via Marantz SR 5005 och ett Rotel 991-steg. Lugn, lägre dist och ett något utsträckt frekvensomfång neråt tror jag själv på, ljudbild vet jag inte om rummet medger. Mer?
Elfsberg skrev:pi60 låter otroligt trevliga och levande.
NiklasF skrev:Elfsberg skrev:pi60 låter otroligt trevliga och levande.
Nja här håller jag inte med, rätt så förlåtande burkar som musiken inte släpper ifrån men perfekta till bio där man kan mangla på utan det någon gång blir vasst och jobbigt.
Letar man efter upplevelser som ger tuppskinn.... Leta vidare.
misanplass skrev:Går du för ino så kommer du säkert också att följa tillverkarens instruktioner om hur högtalarna skall placeras i rum för att prestera som bäst. Jag tänker närmast på mattor, allmänt stökigt rum, t-kvot och ACO-paneler. Nu vet jag inte hur mycket du har optimerat där hemma för dina Canton men rumsfix gör en hel del. Om du har bestämt dig för ino så börja med rumsfix(om du inte redan har gjort det) så hör du om dina Canton höjer sig ett snäpp eller två. Du behöver kanske inte ha så bråttom att byta till pi60?
nikeb skrev:Allt bättre utom mer bas skulle jag tro. Ett naturligare ljud. Min bror har RCL och jag har haft Ino så jag har ganska stor erfarenhet av båda. Ino bör vara lite mörkare i botten av röster vilket kan få det att kännas som att ljudet inte riktig släpper om man är väldigt fokuserad på röster. Fast det är nog Ino som är den korrekta även här.
DVD-ai skrev:Har du någon aning om hur Ino (pi60) låter ?![]()
Vad är det du inte gillar med Canton LC-R ?
Du vill ha en återgivning som är mer avslappnad förstod jag på dig, men är det något visst du tycker om som ljudsignatur och som du vet om ?
Om du tycker om ino "soundet" så är ju pi60 ett alldeles ypperligt val, men jag menar OM du inte vet i fall att du tycker om det utan går på lovord, så borde du lyssna först![]()
Sorry jag tjatar om detta.... men jag tycker det är otroligt viktigt att veta, i alla fall hur det KAN låta hemma hos någon, innan man själv köper.
Även om det neturligtvis, som alltid, låter väldigt olika från rum till rum så ger det ändå en fingervisning som jag kan tycka är klart bra att ha.
I övrigt så säger jag väll då välkommen till Inoträsket då, om det är pi60 som gäller
forzell skrev:Jag blev fort lyssningstrött av Canton RC-L. Ägde de kanske bara i 2 månader. Men tycker absolut att de är värda sina pengar.
hifikg skrev:Nu till min fråga: Vad är T-kvot!?
AndreasArvidsson skrev:Ja det är ju ljud vi pratar om så akustiskt centrum på högtalarna och öronen på lyssnaren är ju logiskt att mäta från.
Observera dock att man inte mäter avståndet diagonalt mellan högtalarna och lyssnaren utan från lyssnaren till högtalarlinjen. Därför som det kallas för T-kvot.
DVD-ai skrev:[
Jo, men jag utgår från att det inte är självklart för ALLA därav kan jag tycka det är lika bra att vara övertydlig så att inte någon börjar att mäta från insidan på sina högtalare "avståndet mellan högtalarna" som ofta skrivs kan ju lätt tolkas så![]()
Så för att inte någon ska få för sig fel så lade jag till det bara !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster