Bygga datorhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Emarossa

Bygga datorhögtalare

Inläggav Emarossa » 2014-07-18 19:50

God afton alla hifi-rävar!

Nu är de så att farsgubben snart fyller år och då tänkte jag bygga ihop några enkla datorhögtalare till honom likt Ino Audio piM, detta är mitt första bygge så de är lite som "träning" för mig själv också. Är snickare till vardags så verktyg och liknande har jag dock är jag osäker på vilket element man ska välja men även hur jag ska lödda ihop filtret samt vilka komponenter som behövs :/ har inga problem med att löda själv men om de finns färdiga delningsfilter skadar de inte.

Hade varit underbart om någon hade kunnat sätta ihop en liten "shoppinglista" till mig :) - något "max-pris" finns inte direkt men gärna så billigt som möjligt, allt är bättre än de ljud han har nu... datorn sitter kopplad till random platt-tv där de i princip låter som någon slår på kastruller i bakgrunden.

Tack på förhand!

MVH

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Bygga datorhögtalare

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-18 19:53

Emarossa skrev:God afton alla hifi-rävar!

Nu är de så att farsgubben snart fyller år och då tänkte jag bygga ihop några enkla datorhögtalare till honom likt Ino Audio piM, detta är mitt första bygge så de är lite som "träning" för mig själv också. Är snickare till vardags så verktyg och liknande har jag dock är jag osäker på vilket element man ska välja men även hur jag ska lödda ihop filtret samt vilka komponenter som behövs :/ har inga problem med att löda själv men om de finns färdiga delningsfilter skadar de inte.

Hade varit underbart om någon hade kunnat sätta ihop en liten "shoppinglista" till mig :) - något "max-pris" finns inte direkt men gärna så billigt som möjligt, allt är bättre än de ljud han har nu... datorn sitter kopplad till random platt-tv där de i princip låter som någon slår på kastruller i bakgrunden.

Tack på förhand!

MVH

Ett par mupps kanske skulle fungera?
viewtopic.php?f=3&t=29093

Emarossa

Inläggav Emarossa » 2014-07-18 20:03

Ser mycket intressant ut! :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-07-18 23:37

Fullregister av något slag. Gött att köra EQ genom datorn sen!

SEAS har ju nån 4" som ser cool ut.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=466
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till DIY-forum