Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Ni behöver släppa rädslan för tumregler, allvarligt!
IngOehman skrev:Fast när inläggare börjar beskylla andra för rädslor (:?) så behöver nog saken redas ut ändå...
hifikg skrev:gäller den här tu... eh... t-regeln fler högtalare än Ino? just curious
hifikg skrev:gäller den här tu... eh... t-regeln fler högtalare än Ino? just curious
sportbilsentusiasten skrev:Tack för förklaringen av T-kvot Ingvar!IngOehman skrev:Fast när inläggare börjar beskylla andra för rädslor (:?) så behöver nog saken redas ut ändå...
Beskylla är ett alltför starkt ord kan jag tycka då det inte var min intension, men det är ju uppenbart att det blir besvärligt att diskutera kring riktlinjer, beskrivningar (eller vad man nu kallar det) när ett ord inte kan nämnas utan stor debatt...
sportbilsentusiasten skrev:Resultatet blir att man lätt hamnar i krystade förklaringar för att undvika ordet? Tex i denna tråd flera gånger![]()
Det är min observation.
Vad jag ville säga med mitt första inlägg är att det spelar ingen roll vad man kallar det, tumregel eller något annat...så var inte så rädda att använda ordet.
sportbilsentusiasten skrev:Nu tycker jag vi går tillbaks till Topic
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:gäller den här tu... eh... t-regeln fler högtalare än Ino? just curious
Ja, även för dina Carlsson!
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:gäller den här tu... eh... t-regeln fler högtalare än Ino? just curious
Ja, även för dina Carlsson!
Hmmm... fan tro´t, får kolla upp det där någon gång när jag har brist på sysselsättning, verkar dröja dock.
RogerGustavsson skrev:
Det fanns t.o.m. en bild på 80-talsmodellerna likt denna i tråden nedan om 70-talarna men jag hittar den inte...
viewtopic.php?f=10&t=14036&hilit=Carlsson+OA+51+placering&start=30
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:
Det fanns t.o.m. en bild på 80-talsmodellerna likt denna i tråden nedan om 70-talarna men jag hittar den inte...
Spännande tråd, den ska jag njuta när jag sitter i mitt svala lyssningsrum någon kväll. Kanske är det så att den gamla liksidiga triangeln gör att man hamnar på ca 23 grader, om man inte följer den slaviskt (t ex tar ut avståndet lite extra till lyssningsplats, det har jag gjort i varje fall).
Fast nu har vi glidit från topic rejält, kanske läge att bryta ut till en tråd om ********* för högtalarplacering eller nåt.
Edit: Skönt att slippa tänka själv, =ARCTAN(B1/2/B2)*360/(2*PI()) där B1 är avståndet mellan högtalarna. Formeln presenterad av Griff.
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Hifikg skrev:
Edit: Skönt att slippa tänka själv, =ARCTAN(B1/2/B2)*360/(2*PI()) där B1 är avståndet mellan högtalarna. Formeln presenterad av Griff.
Det ser ut att vara fel i din formel. 360 delat med 2 pi brukar inte behövas. Sedan är det "()" vilket också ser fel ut.
hifikg skrev:Spännande tråd, den ska jag njuta när jag sitter i mitt svala lyssningsrum någon kväll. Kanske är det så att den gamla liksidiga triangeln gör att man hamnar på ca 23 grader, om man inte följer den slaviskt (t ex tar ut avståndet lite extra till lyssningsplats, det har jag gjort i varje fall).
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:
Spännande tråd, den ska jag njuta när jag sitter i mitt svala lyssningsrum någon kväll. Kanske är det så att den gamla liksidiga triangeln gör att man hamnar på ca 23 grader, om man inte följer den slaviskt (t ex tar ut avståndet lite extra till lyssningsplats, det har jag gjort i varje fall).
Fast nu har vi glidit från topic rejält, kanske läge att bryta ut till en tråd om ********* för högtalarplacering eller nåt.
Det ser ut att vara fel i din formel. 360 delat med 2 pi brukar inte behövas. Sedan är det "()" vilket också ser fel ut.
Nattlorden skrev:
dvs b1/2 -> a dvs. b1 är avståndet mellan diskanterna, b2 är avståndet vinkelrätt från diskantlinje till lyssnare. Räknar ut vinkeln alltså.
DVD-ai skrev:hur går det ?!
penke62 skrev:Det par begagnade jag planerar att köpa blir tillgängliga i Augusti. Jag kan sitta inne i vilket väder som helst och lyssna på musik!
FBK skrev:penke62 skrev:Det par begagnade jag planerar att köpa blir tillgängliga i Augusti. Jag kan sitta inne i vilket väder som helst och lyssna på musik!
Bra då slipper du betala dem svart, sedan kommer du antingen hamna i himmlen och skrika Allahu Akbar eller sluta och lyssna på musik efter ett tag när du märker att de var inte så kul som alla säger.
penke62 skrev:DVD-ai skrev:hur går det ?!
Har haft dem inkopplade en halvtimme bara. Inga större operationer med placering ännu, och jag har bara hunnit lyssna på ett fåtal låtar. Jag är positiv hittills. Hustrun också, då de är mindre till både storlek och fulhet än de gamla. Dessutom tycker hon att de låter bra, "det är tydlig diskant". Bara det är ju värt en del.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster