Blev med nya förstärkare idag (nåja nästan nya)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Blev med nya förstärkare idag (nåja nästan nya)

Inläggav nuffe » 2014-07-26 00:37

Lyckades göra ett bra köp på blocket idag, 1 st förstärkare NAD 375 BEE och en st effekt förstärkare NAD 275 BEE. Tack Oscar.
Även den äkta hälften var med på det hela så det känns extra bra. Fick till och med sällkap i bilen under resan.
Blev en liten bil resa i värmen, men nu står de hemma på bordet, imorgon blir det inkoppling. Tills min 218THX kommer hem
från reperation blir det 375an till topparna och 275an till basen. Sen bryggas de och 218 kommer att köras till basen.

Nu till mina undringar, med 218 inkopplad har jag haft problem att få rätt ljudnivå på basen, men nu medan det är trasigt
har jag kört med ett Nad 214 och då blir basen för hög, samma inställing på delningsfilter, 214 steget är ju inte lika kraftigt.

Har en känsla att det har något med ingångs känslighet att göra?
Nu delar jag med ett MiniDSP, provade tidigare med en behringer DBX. Kollar imorgon hur det funkar med de nya stegen.

Är jag på rätt spår? Vad säger den samlade Faktiskt expertisen?

Henrik
PS är det fel forumdel ber jag om ursäkt. Admin. kan ändra hoppas jag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Blev med nya förstärkare idag (nåja nästan nya)

Inläggav PerStromgren » 2014-07-26 09:00

Visst kan du få olika nivå med olika förstärkare, det är inte konstigt alls. Förstärkningen i slutsteg är inte standarduserad, annat än för THX-certifierade sådana (tror jag, bäst att tillägga). Ställ nivån med vad nu har för regleringar och ställ in igen när du byter tillbaka.

Ingångskänsligheten anger hur hög spänning som krävs för att slutsteget ska lämna full spänning ut, det är inte samma sak som förstärkning, men de går att härleda ur varann om man vet max utspänning eller -effekt i angiven lastimpedans.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-26 11:51

Har undersök vilken ingångs känslighet jag har på resp. förstärkare, källa NADs hemsida.

Nad 218: 1,4V
Nad 214: 0,9V
Nad 375: 1,2V
Nad 275: 1,2V

MiniDSP 2x4 har också 0,9V som max på utgången. Så det kanske inte är så underligt att nivån är
högre med en "svagare" 214 förstärkare?
Kommer det att bli lägre nivå med 375 o 275 förstärkarna?

Måste även kolla vad behringern har för Volt på utgången. Eller är det helt fel att bara
titta på volt på ingång resp utgång?

Henrik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-26 13:43

nuffe skrev:Har undersök vilken ingångs känslighet jag har på resp. förstärkare, källa NADs hemsida.

Nad 218: 1,4V
Nad 214: 0,9V
Nad 375: 1,2V
Nad 275: 1,2V

MiniDSP 2x4 har också 0,9V som max på utgången. Så det kanske inte är så underligt att nivån är
högre med en "svagare" 214 förstärkare?
Kommer det att bli lägre nivå med 375 o 275 förstärkarna?

Måste även kolla vad behringern har för Volt på utgången. Eller är det helt fel att bara
titta på volt på ingång resp utgång?

Henrik

Nej, det är helt rätt, men du behöver veta hur många volt slutstegen lämnar vid resp insignal för att få se hela bilden.

U = SQR(P*Z)

Spänningen är lika med kvadratroten ur effekten gånger impedansen. Om (max)effekten är 100W vid 8 ohm är alltså spänningen ca 28V. Dividerar du denna spänning med insignalkänslugheten ser du hår stor förstärkningen är. Om den är olika för olika förstärkare låter det alltså olika starkt vid samma signal. OK?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-26 14:45

Förstärkningen är rätt lika på alla steg ser jag nu nör jag räknade åt dig, inom ca 0,5 dB. Alla har förstärkning på ca 28 ggr eller 29dB.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-26 17:00

nuffe skrev:Har undersök vilken ingångs känslighet jag har på resp. förstärkare, källa NADs hemsida.

Nad 218: 1,4V. 8 Ohm 250W (IHF dynamic)
Nad 214: 0,9V. 8 Ohm 110W som ovan
Nad 375: 1,2V. 8 Ohm 250W som ovan
Nad 275: 1,2V. 8 Ohm 250W som ovan

Henrik

Då tar vi nya tag och lägger in uteffekt vid 8 Ohm på resp. förstärkare, se ovan i röd text.
Kan då konstatera att den den ½Volten i ingångskänslighet är mycket viktigare
än mer än dubblerad utnivå, 110W vs 250W. Varför har ingen sagt detta förut? Det kanske
inte är så enkelt.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-26 17:01

PerStromgren skrev:Förstärkningen är rätt lika på alla steg ser jag nu nör jag räknade åt dig, inom ca 0,5 dB. Alla har förstärkning på ca 28 ggr eller 29dB.

Ser nu att du redan gjort jobbet åt mig, Tack.

Men frågeställning kvarstår.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-26 17:14

nuffe skrev:Måste även kolla vad behringern har för Volt på utgången.

Henrik

Sa ju att jag även skull kolla min Behringer, ser nu att den heter DCX2496, inte DBX som ja sa.

Det är redovisat på ett helt annat sätt, står +22dBu.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-28 00:23

Nu är de inkopplade, om slutgiltigt får vi se.

Först provades att köra 375 o 275 an bryggade till varsin topparna och 214 till basarna.
Det funkade inte, 214 och förförstärkaren i 375 tyckte nog inte om varann. Basen blev obefintlig
konstigt det som blev så bra med 312 och 214 ihop.

Sen provade jag med 375 till topparna och bryggad 275 i mono till basarna, nu är ljudet riktigt bra, tom
godkänt av sonen. Frågan är om 218 ska vara med i kombon när den kommer från repration.

Alla kopplingar hart skett med samma inställning i miniDSPn, bara ändrat till monobas pluggin.

Dags o fixa till stereo racket, mer ventilations hål krävs. De här stegen blir betydligt varmare.
Ska de bli det?
Sen är krävs lite mätning o justeringar.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-07-31 21:49

Nu när det det blir bra ljud ville frun höra en skiva från bibblan, "All this way" av Amanda Fondell.

Det gick inte att lyssna till, jag var tvungen att stänga av! Låt jättekonstigt, dist och allmänt oljud.
Körde en snabb Masvis, (har tyvärr ej dator kunskap nog för att få upp bilderna här). Crest mellan 9 och 12.
förutom låt 5 o 9, de ligger mellan 17 o 19.

En snabb titt i konvolutet säger mig att en hel del bra musiker har fått sin musik förstörd.
Mastering har gjorts av "Cutting room" , de gör i alla fall skäl för namnet! :evil:

Henrik

Kan hålla med Pekka om att all musik på CD från 199x bör ges ut på nytt, utan mastering!

Återgå till Teknikforum