Denna CD-spelare blev det...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Denna CD-spelare blev det...

Inläggav MichaelG » 2005-11-16 01:01

I en tidigare tråd bad jag om råd om en ny CD-spelare då min c:a 15 år gamla HK 7600 har börjat trilskas. Jag fick en del tips och även en del råd kring CD-spelare. Det är mycket möjligt att en del av tipsen var alldeles utomordentliga, men jag saknar dessvärre kompetensen att avgöra vilka tips som var vin och vilka som var vatten. :oops:

Och vad gör man då? :?:

Jo då går man ut på nätet och ser efter vad andra personer i världen tycker om de olika spelarna. Och detta gjorde mig inte ett dugg klokare. Samma spelare som höjdes till skyarna av en person, bedömdes vara måttligt god av en annan. Stundtals hade jag bestämt mig för än den ena, än den andra spelaren tills jag stötte på bedömningar som gjorde att jag helt släppte dem. :?

Och vad gör man då? :?:

Jo då går man till en hifi-handlare som vars rekommendationer brukar stämma med mina öron. I mitt fall är detta Radiolagret i Göteborg. Nu köper jag apparater väldigt sällan (i allmänhet flera år emellan) och endast för måttliga pengar - men jag blir ändå igenkänd!

Jag förklarar vad jag är ute efter och att min budget egentligen är c:a 3000 kr, men att jag kan sträcka mig upp till absolut max 5000 om det verkligen blir hörbart bättre. Vad gör försäljaren då? Plockar han fram en spelare för 6000 kr och säger att "denna måste du absolut ha!"? Eller plockar han fram en för 5000 kr och säger "Detta är den bästa du kan få för din budget!"? Eller plockar han överhuvudtaget fram en spelare och försöker sälja den till mig?

Svar: Nej! Han säger att de funderar på att sätta ner priset kraftigt på några spelare, men att det är bättre att jag pratar med hans bror om detta nästa (=denna) vecka. I stället kan jag på kul få låna hem en budgetspelare från Marantz så länge för att se (höra) vad man får för de pengarna. Skulle jag bli nöjd med denna kan jag få den för ett riktigt bra pris!

Väl hemma kopplade jag in Marantzen och den svarade med två hörbara förtjänster och en hörbar försämring jämfört med min gamla HK. Basen upplevdes klart stramare och djupare och svaga nivåer (pianissimopartier på "fulldynamikskivor") lät inte grumligt som på HK:n, utan musikaliskt och fint. Nackdelen var att diskantrika instrument och s-ljud lät litet mer betonat än på HK:n. Hi-hatter (heter det så?) lät mer "Tsss, tsss" än "Tssch, tssch" exempelvis.

Idag (tisdag 15/11 som dessutom råkar vara min födelsedag - jo den nya spelaren är en present från min fru! :wink: ) besökte jag Radiolagret igen. Det var brodern som var där. Jag lämnade tillbaka Marantzen och förklarade mitt ärende. Då beskrev han vilka spelare som låg inom min budget. Och det var några stycken som var nedsatta till hälften av c:a-priset. C:a-priserna varierade mellan 6500 kr - 10000 kr. Jag frågade vilken han rekommenderade. Men inte 17 gav han mig en spelare!

I stället började han berätta om sin syn på musikåtergivning och musik överhuvudtaget. Efter en stund frågade jag vad han skulle gjort om han vore jag. "Då skulle jag lyssna på de olika spelarna för att kunna bestämma mig" blev svaret. :!:

Sagt och gjort! Vi gick in i ett lyssningsrum och han kopplade in den första spelaren. Skivan hade han spelat in själv (han sysslar med sådant) och musiken var en Beethovensonat för violin och piano. Ljudmässigt lät det som i ett vardagsrum vilket det också visade sig vara!

Jag tyckte att det i princip lät likadant om de olika spelarna. Men försäljaren dömde snabbt ut min favorit (en fruktansvärt maffig maskin - stor, tung och macho). Det kändes inte bra alls - å vad gärna jag ville att den skulle låta bäst (eller åtminstone lika bra - då skulle jag ta den bara på utseendet!). När min 2:a kandidat (även den himla fräck) också dömdes ut så började jag misströsta. De lät ju för 17 likadant allihop!

Efter nästan två timmar i butiken med musiklyssning blandat med föreläsningar om musik och musikåtergivning hade vi till sist enats (=han hade övertalat mig) om vilken maskin inom min budget som var bäst. (Det fanns alltså bättre - men de låg utanför budgeten.) Det var en Arcam CD62 som jag fick för 3250 kr. :D

Hörde jag då inte de skillnader som försäljaren gjorde? Nja... Till slut tyckte jag att jag kunde ana mig till det. De stora skrytbyggena (som jag egentligen helst ville ha :cry: ) presenterade inte musiken lika musikaliskt. Det lät mer ansträngt och som om stycket var mer svårspelat. Men skillnaderna (för mig) var så subtila att jag kan ha inbillat mig dem. Fast jag kom faktiskt på mig själv att i den inledande lyssningen lyssnade jag efter hur alla spelare lät utom Arcamen där jag istället fastnade i musiken. Kanske var det en tillfällighet - kanske var det ett "symtom" på vad han menade med musikalisk spelare.

Nåväl, jag kom undan med mindre pengar än vad jag var beredd att lägga och det låter skitbra här hemma! Basen är ännu bättre än på Marantzen jag lånade hem och diskantrika instrument låter (minst) lika bra som jag är van vid från HK:n. Både riktigt svaga och riktigt starka passager låter också bättre än vad jag är van vid.

Sammanfattningsvis kan man då säga att en god budgetspelare låter riktigt bra - men inte helt invändningsfritt. Man kan också säga att spelare mellan 5000 och 10000 kr är mycket svåra att skilja från varann. Och att jag sannolikt fått mycket välljud för 3250 kr! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-16 01:10

Exakt sådär ska hifihandlare vara! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-16 07:39

Gratulerar! Du hade inte kunnat göra en bättre utvärdering knappt ens om du jobbat i butiken själv :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-16 08:35

Radiolagret har tydligen hittat tillbaks till arbetsglädjen! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-16 09:54

Grattis på födelsedagen, Michael!

Bild

Det var en trevlig beskrivning av dina mödor, som jag tror är rätt typisk för oss hobbyister.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-16 10:59

Dawen o xeizo: Eller Hur! :D

Hetsporren: Såklart, med sådana kunder! :wink:

perstromgren: Tack för tårtan. Den var jättegod!

Apropå föreläsningarna;

En del av teorierna om hur man uppnår välljud stämmer inte överens med vad jag tycker/tror (för vet - det gör jag inte speciellt mycket :oops: ). Tex skall man inte ha mjuka fötter under högtalare och spelare. Man skall inte heller ha spikes, utan man skall ha både och! Kablaget såväl till högtalare som mellan apparater var telefontråd! Visserligen enkardelig (typ EKK) men avsevärt mycket tunnare än de 1,5 - 2,5 kvmm (till högtalare) som brukar omskrivas här. Kontakterna var av absolut enklaste slag med motiveringen det ger enklast väg för elektronerna. Stora, kraftiga och dyra kontakter innebär bara ett onödigt hinder. (Låter iofs logiskt för den oinvigde!)

Säga vad man vill om deras teorier - de bygger i alla fall på många års egen erfarenhet och resultatet är synnerligen musikaliskt och välljudande. Den mellanklassanläggning vi lyssnade genom kostar väl knappt som kablaget i flera av demorummen på hifi-mässor men spelar fullständigt skjortan av de flesta kombinationer där.

Så det ligger nära till hands att tro att det här med dyra kablar (=mer än 1kr/meter för telefontråd :wink: ) bara är (ur välljudshänseende) dåligt investerade pengar. (Eller hur Mayro? :wink: :wink: )

Ett konkret och bra tips som jag emellertid tog åt mig direkt var: "Har du problem med resonanser/reflexer (jag har anläggningen i källaren = stenväggar) så se till att högtalarna har osymmetrisk placering i förhållande till väggarna." Jag tog därför helt resolut och vred hela lyssningsplatsen (högtalare, matta, soffbord, soffa och fåtöljer) några grader. Detta innebar att respektive högtalare har olika avstånd och vinkel till bak- och sidoväggar.

Resultatet fick mig att tappa hakan! Så som jag hållt på och flyttat högtalare fram och bak och åt sidorna och vinklat hit och dit men med symmetri i vinklar och avstånd till väggarna. Och så räckte det med att jag vred "hela paketet" litet grand för att slippa (nästan alla) fula resonanser i basen! :)

Lustigt att jag inte har sett detta tips här på Faktiskt. någon gång med tanke på hur mycket högtalarplacering ändå har diskuterats. :?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-16 11:01

Mycket trevlig berättelse :D

Så vill man ju att alla handlare ska vara. Å i längden tjänar de säkert på det. Dels kommer ju du gå dit nästa gång du ska handla något, och dels är det säkert en och annan här som kommer att vända sig till Radiolagret efter din berättelse (var det därför du fick så bra rabatt? :wink: ).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-16 11:19

lasselite skrev:...(var det därför du fick så bra rabatt? :wink: ).

Ha, ha - det skulle man ju kunna tro! Nej jag tillhör "de omutbara". 8)

Och min berättelse kan ju ses på olika sätt. Jag gick in i en affär för att köpa en CD-spelare för 5000 spänn och jag såg direkt vilken jag ville ha. På 5 minuter hade affären kunnat avslutas och jag hade varit en nöjd kund som kunnat sitta och dräggla över min skithäftiga CD-spelare.

Nu tog det i stället 2 timmar och jag kom ute med en plastig och alldaglig maskin utan minsta dräggelfaktor (den ser möjligen trevlig ut - men inte mer). Det känns minst sagt snopet!

Men musiken ljuder fantastiskt härhemma! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-16 11:26

Jag ser det på precis samma sätt som du. Eloge till butiken.

Å andra sidan, hörde du ändå ingen större skillnad så då kunde du faktiskt greppat den som såg ballast ut 8)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-16 11:40

Något som är underdesignat på CD-spelare är annars displayen, på normalt lyssningsavstånd brukar man inte ha speciellt mycket nytta av dom flesta displayer. Tyvärr.

Sen vad gäller DVD-spelare så är det ultrakrångligt att manövrera DVD-skivor med mp3:or på via displayen, man måste slå på en TV för att ha en sportslig chans att hitta runt på skivan.

Volymkontroll på fjärren är också en finess som inte är helt fel att ha. Samt att man gärna bör kunna se vad knapparna på fjärren har för funktion även i skum belysning, intuitivt är ordet.

Snabba reaktioner vid manövrering är också önskvärt.

Om man nu skall diskutera annat än pur ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-16 11:51

Hehe, blev litet sugen att titta in på Radiolagret, var ett tag sedan.

Samma när jag skulle köpa högtalare där; jag hade som utgångspunkt 6000:-, han rekommenderade ett par för 5200:- som jag lyssnade på, föll för, och köpte. :D

xeizo: när du pratar om mp3:or, menar du att det är filstruktur med foldrar och så?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-16 12:02

Exakt, filstruktur, och då behöver man någon grafisk representation som motsvarar en filhanterare. Det verkar inte finnas några vettiga displayer där man har löst den saken på ett snyggt sätt?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-16 12:10

OK, då är jag med.

Nä, enklaste då borde väl vara en liten 5" LCD-display. Men det är rackarns svårt att få tag på en billig utan TV-mottagare och med S-videoingång, jag har letat...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-16 12:19

Jag har en DVD med VGA så själv kan jag nog ordna saken, men det vore kul om det fanns en bra lösning inbyggd.

Något tips på billig 5" VGA-skärm?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-11-16 12:38

Förutom att de finns att hitta på Ebay så kan man ju tänka sig denna:

Teknimagasinets 4-tummare

Varför måste det vara utan TV-mottagare?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-16 12:49

För att med TV-mottagare blir det onödigt dyrt.

Tack för tipset! :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-16 13:17

MichaelG: Just "telefontråd" är internkablage i många av Ino Audio's högtalare :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-16 14:28

Å andra sidan, hörde du ändå ingen större skillnad så då kunde du faktiskt greppat den som såg ballast ut

Det där var en match jag fick gå med mig själv. Eftersom butikskillen verkade veta vad han pratade om, så utgår jag från att jag "in the long run" kommer att uppskatta Arcamen sonora kvaliteter bättre än de andra maskinernas visuella. Även om de visuella skillnaderna är betydligt mer uppenbara vid en första bekantskap, så är det trots allt musiken det handlar om. Men jag vete katten hur jag hade gjort om prisförhållandet varit det motsatta. Dvs jag fick betala 3250 för den maffiga maskinen och 5000 för en som jag i princip tyckte lät likadant (men som försäljaren framhöll som bättre). Jag är inte (helt) säker på att jag gjort samma val som nu.

Just "telefontråd" är internkablage i många av Ino Audio's högtalare

Där ser man!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-17 21:50

Det är ju ett genialiskt säljknep det där. Istället för att visa produkter strax över den smärtgräns som kunden har (vilket brukar vara det vanliga) med uteblivet köp som resultat så visar man betydligt billigare apparater och demonstrerar hur pass bra de är fastän de är billiga. Skitsmart. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-17 22:14

Men den var ju dyrare innan prisnedsättningen.

Ska man lita på denna recention, så har du gjort ett gott val. :wink:

http://www.audioenz.co.nz/2003/arcam_cd62t.shtml

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-17 23:08

Grattis.
Ett bra val.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-18 11:51

Martin; Ser man det så, är de "smarta". Orsaken till att jag vänder mig dit är att jag var med om något liknande i slutet av -80-talet. Jag skulle köpa högtalare och hade avsatt c:a 12000 kr för detta. Jag hade sett ut mig ett par passande och gick in i butiken för att köpa dessa.

Varpå en av bröderna (nästan oförskämt) tyckte att det skulle jag inte alls! Jag skulle i stället köpa ett par QLN Signature för 8000 kr. Efter en del lyssnande höll jag med och gjorde detta köp (och sparade 4000 kr, vilket var mycket pengar i slutet på -80-talet).

Och jag har i alla år varit så kanonnöjd med mina QLN (och med min HK 7600 som jag också köpte där ungefär samtidigt med högtalarna). Så därför litar jag på att deras råd både sparar mig pengar och ger mig många års musiknjutning. Och det är ju smart! :D

Ragnwald; Kul recention! Den beskriver rätt väl hur jag uppfattar spelaren. Vad jag särskilt uppskattar med den (och detta delar dem med min gamla HK) jämfört med vissa andra jag hört under årens lopp, är den silkeslena diskantåtergivningen. Inte någon tendens till markering eller hårdhet.

dimitri; Tack!

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-18 11:57

MichaelG skrev:Och jag har i alla år varit så kanonnöjd med mina QLN

Tänk, jag är nu inne på mitt femte par QLN Signature. Jag har gjort diverse utflykter genom åren (tyckte mig behöva en gölvhögtalare för ca 8-9 år sen) men har alltid kommit tillbaks till denna remarkabla stativhögtalare (piP i all ära, detta är stativklassiker nummer ett!)... :oops:

Återgå till Köpråd