Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Jag har börjat misstänka att det här med utgångs-samt ingångsipedans ställer till det i min anlägganing och påverkar ljudkvaliten. Eftersom jag själv inte besitter kunskapen, om jag listar specifikationerna på cd, receiver, antimode samt slutsteg, kan man då se om det är det som ställer till det här hemma?
PerStromgren skrev:genstruktur skrev:Jag har börjat misstänka att det här med utgångs-samt ingångsipedans ställer till det i min anlägganing och påverkar ljudkvaliten. Eftersom jag själv inte besitter kunskapen, om jag listar specifikationerna på cd, receiver, antimode samt slutsteg, kan man då se om det är det som ställer till det här hemma?
Det kan man nog. Ge oss listan.
Sannolikheten att problemet sitter i impedanserna är dock liten.
genstruktur skrev:PerStromgren skrev:genstruktur skrev:Jag har börjat misstänka att det här med utgångs-samt ingångsipedans ställer till det i min anlägganing och påverkar ljudkvaliten. Eftersom jag själv inte besitter kunskapen, om jag listar specifikationerna på cd, receiver, antimode samt slutsteg, kan man då se om det är det som ställer till det här hemma?
Det kan man nog. Ge oss listan.
Sannolikheten att problemet sitter i impedanserna är dock liten.
Okej, kanske menar jag utgångsnivån då? Eller är det samma sak som impedans? Ja ni hör hur mycket jag kan.
Jag menar att det blir för hög nivå någon stans, troligvis från försteget i recievern, vilket degraderar ljudkvaliten.
Skall sammanfatta en lista från manualerna och återkomma!
Beakungen skrev:
Kan kanske vara antimoden som inte pallar signalstyrkan in?
Det problemet har jag här hemma. När jag gasar på rejält så bottnar antimoden och indikerar att signalen klipper! Jag har helt enkelt för dålig gain i mina vanliga slutsteg.
Jag håller på och funderar på en lösning där
boom skrev:Sen har du väl kalibrerat med audysey .
Beakungen skrev:
Kan kanske vara antimoden som inte pallar signalstyrkan in?
Det problemet har jag här hemma. När jag gasar på rejält så bottnar antimoden och indikerar att signalen klipper! Jag har helt enkelt för dålig gain i mina vanliga slutsteg.
Jag håller på och funderar på en lösning där
genstruktur skrev:Har lyssnat lite mer ikväll. Med risk för att inte hitta bättre ord så låter ljudet nästan komprimerat när jag kör cd analogt------>receiver pre out----->antimode------> slutsteg. Kontra då cd optiskt-----> antimode------>slutsteg.
dukanvadet skrev:nwavguy som verkar vara en rationell och intelligent person säger att förhållandet 1/8 är optimalt utgångsimpedans respektive hörlurars impedans. Finns det någon anledning till att det krävs större skillnader när det gäller för/slutsteg? gäller det även slutsteg/högtalare? eller vill man bara ha lite extra dämpning när det ändå inte behöver behövs så låg ut/ingångsimpedans? Som en säkerhet för dåliga försteg med hög utgångsimpedans?
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/head ... dance.html
PerStromgren skrev:Du läser slarvigt...
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Har lyssnat lite mer ikväll. Med risk för att inte hitta bättre ord så låter ljudet nästan komprimerat när jag kör cd analogt------>receiver pre out----->antimode------> slutsteg. Kontra då cd optiskt-----> antimode------>slutsteg.
Det kan vara bäätre att använda en digital processorburk vid spääningsnivå som gör att den får jobba nära dess maximala innivå. Då får du bäst signal/brusförhållande och lägst distorsion.
På det sätt som du kopplat nu, så lyssnar du förmodligen normalt sett "svagt", på bråkdelar av maximal nivå. Processorburken arbetar då bara med ett fåtal bitar. Å andra sidan måste inte detta betyda att det blir kasst ljud, då brus och dist förhoppningsvis är lägre än hörbara nivåer (alltså eftersom då du lyssnar svagt så hamnar brus & dist lägre än bakgrundsbuller i ditt rum alternativt under hörtröskeln). Detta under förutsättning att den processorburk man använder har BRA prestanda.
Om du istället kopplar in antimoden i t.ex. en tape-monitorslinga, kommer den att jobba närmare maximal insignalnivå under mesta delen av tiden, och därmed ökat signal/brusförhållande och lägre dist.
Sedan är ju en annan skillnad att du i ena fallet matar den digital och in andra fallet analogt, och det innebär som du förstår en potentiell ljudkvalitetsskillnad, om än förmodligen rätt liten förhoppningsvis (om burken är vettigt konstruerad).
genstruktur skrev:Då så!
Cd= Utgångsspänning 2,0 V (10 kΩ/ohm)
Reciever= Input sensitivity / Input impedance: 200 mV / 47 kΩ/kohms. Rated output: 1.2 V
Antimode= Input sensitivity rca 2.5(low)/5.0(high) Vrms. Output voltage rca 7.2 Vrms max.
Slutsteg= Input Sensitivity/Impedance 2.2 V / 11.1 k ohms. Damping Factor (8 ohms) 400. Amp Gain 27.2dB.
Jag vet inte om det är den här infon som behövs, är de det? Kan man säga någon ting om hur enheterna passar i hop i så fall?
genstruktur skrev:genstruktur skrev:Då så!
Reciever= Input sensitivity / Input impedance: 200 mV / 47 kΩ/kohms. Rated output: 1.2 V
Antimode= Input sensitivity rca 2.5(low)/5.0(high) Vrms. Output voltage rca 7.2 Vrms max.
Slutsteg= Input Sensitivity/Impedance 2.2 V / 11.1 k ohms. Damping Factor (8 ohms) 400. Amp Gain 27.2dB.
Jag vet inte om det är den här infon som behövs, är de det? Kan man säga någon ting om hur enheterna passar i hop i så fall?
Dessa värden torde inte utgöra något problem i anläggningen eller?
PerStromgren skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:Då så!
Dessa värden torde inte utgöra något problem i anläggningen eller?
Nej, knappast.
genstruktur skrev:Har lyssnat lite mer ikväll. Med risk för att inte hitta bättre ord så låter ljudet nästan komprimerat när jag kör cd analogt------>receiver pre out----->antimode------> slutsteg. Kontra då cd optiskt-----> antimode------>slutsteg.
darkg skrev:En sak jag har funderat över: går det inte att med ett standardoscilloskop eller motsvarande oexotisk utrustning mäta sig till problem med nivåer och impedanser av den art vi spekulerar om här?
mangs skrev:genstruktur skrev:Har lyssnat lite mer ikväll. Med risk för att inte hitta bättre ord så låter ljudet nästan komprimerat när jag kör cd analogt------>receiver pre out----->antimode------> slutsteg. Kontra då cd optiskt-----> antimode------>slutsteg.
Precis som Johan Lindroos påpekar så är det ju helt olika signalnivåer in i Antimoden i dessa båda fall vilket kan förklara den stora upplevda skillnaden. I fallet med CD-direkt in i antimoden har du ju dels fullt bitdjup samt att du skippar en D/A och en A/D-omvandling innan antimoden börjar jobba.
PerStromgren skrev:darkg skrev:En sak jag har funderat över: går det inte att med ett standardoscilloskop eller motsvarande oexotisk utrustning mäta sig till problem med nivåer och impedanser av den art vi spekulerar om här?
Jovisst! Men det krävs att den som hanterar mätdonen vet hur man tolkar de mätvärden som blir resultatet.
genstruktur skrev:mangs skrev:genstruktur skrev:Har lyssnat lite mer ikväll. Med risk för att inte hitta bättre ord så låter ljudet nästan komprimerat när jag kör cd analogt------>receiver pre out----->antimode------> slutsteg. Kontra då cd optiskt-----> antimode------>slutsteg.
Precis som Johan Lindroos påpekar så är det ju helt olika signalnivåer in i Antimoden i dessa båda fall vilket kan förklara den stora upplevda skillnaden. I fallet med CD-direkt in i antimoden har du ju dels fullt bitdjup samt att du skippar en D/A och en A/D-omvandling innan antimoden börjar jobba.
Och enda sättet att öka signalnivån vid analog koppling är att köra en sådan här tape-loop, eller?
PerStromgren skrev:
Du kan koppla CD-spelaren analogt till antimoden och sedan vidare till försteget också. Då får du också alltid full nivå i prylen. Men då funkar antimoden bara vid CD-spelning, förstps.
Vad gör en antimod, förresten?
RogerGustavsson skrev:Antimoden justerar frekvensgången vid lite lägre frekvenser. Om den tvingas till stora höjningar finns det risk för klippning. Givetvis innebär stora höjningar även att högtalarna ska kunna ta emot mera effekt. Om nu Antimoden orkar kränga ur sig 7.2 V ska de även tas emot av slutsteget, men det ger max effekt redan vid 2.2 V inmatat. Receivern verkar förstärka sex gånger. 2 V in ger 12 V ut om volymkontrollen står på max. Hur låter det egentligen utan Antimoden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster