dole skrev:Dit jag åkte är det 70 mil, Bygdeå 4 mil norr om Umeå. Det tog ganska precis fem och en halv timme. Tyvärr går det inte att köra 150-170 överallt vilket klart reduserar medelhastigheten.
Aha, isåfall är det din färddator som är trasig. 70 mil på 5,5 timmar blir 127 i snitt. Din bil är inte att lita på tydligen.
När jag åkte upp sist tog jag och satte farthållaren 10 km över gällande hastighets begränsning, då tog det över 8 timmar att åka upp. Stannade då också endast för ett par rökpausar.
Det blir bara 87,5 km/h. Vilket torde betyda att "medelhastighetsbegränsningen är satt till 77,5 km/h, om inga köer och liknande försinkade färden. Låter som en jobbig sträcka att åka.
Vilken väg tog du som är så mycket längre?
Det vet jag inte säkert. Men en sak som var ickeoptimal var att jag tog de små bergsvägarna i Italien. Den som inte gjort det har något att se fram emot. Speciellt vägen mellan Bologna och Florens är fantastisk!
Sen gillar jag ju Frankrike också, och jag kör hellre där än genom Schweiz, där man måste betala ett helt års vägskatt för att köra 1 km! Dock är man ju lite tids begränsad när man skall vara framme i Florens förekvällen, så jag har trots allt kört Schweiz för det mesta. Dock vägrar jag för det mesta att köra betalvägar. De må vara snabbare, men har man så bråttom kan man ju köra till grannkommunen istället för långt bort.
Österrike har jag bara kört några få gånger. Blev inte helt imponerad av att från pubarna höra gamla Nazistiska kampsånger...
Inte heller blev jag imponerad av bemötnadet när jag för några år sedan kom fram till en infarten till en betalväg, men inte fick vända och ta en annan väg! Nein! Betzaaaaalen!!! Skrek både damen bakom luckan och den såsmåningom speciellt tillkallade betalvägspolisen. Historien har några till viktiga komponenter som inkluderar passagerarens på en närliggande motorvägstoalett glömda diamantring och borste, men det är en annan historia.
Jag var hur som helst tvungen att hoppa in i arresten, eller betala för en "specialbiljett", som innebar att jag fick köra in på betalvägen - vända efter en km och komma tillbaka till batalstationen igen. Sen fick jag åka därifrån...
Jag gissar att den snabbaste vägen är just genom Österrike, eller? Förutsatt att man inte vill bestämma själv vilka vägar man skall åka alltså.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).