2,5 vägs branthet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

2,5 vägs branthet?

Inläggav NADifierad » 2014-07-21 17:29

Tjabba!
Jag håller på att trixa med mitt aktiva 2,5 vägs bygge.
Jag baffelstegskompenserar med 0,5 basen. Just nu så använder jag mig av LR 24dB/oct.
Har nyligen skaffat ett nytt filter/peq för att optimera delningarna via mätning.
För att spara lite tid, så undrar jag vad era erfarenheter är gällande filterflanker på 0,5 basen i 2,5 vägs? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: 2,5 vägs branthet?

Inläggav DVD-ai » 2014-07-22 08:11

Att tummregelsmässigt så kunde JAG tycka att det oftast var för brant med allt över 12dB/okt praktisk avrullning, med dem 4 element jag exprimenterade med i 2,5vägs konstruktioner.
Så elektriskt så hamnade jag oftast på 12dB-18dB branthet beroende på hur elementet i fråga beter sig över 500-800Hz beroende på var baffelsteget på given baffel börjar att inverka :)

Typ så, men ingen tumregel utan alldeles för mycket undantag... :lol:

så jag säger som Ingvar jag också, "det beror på, beror på mycket" och det är väll vad jag har att säga om den saken :D

om du vill att dte ska låta bra så får du komma fram till vad som låter bra med just dina element tror jag, men jag är lite sådan att jag har aldrig gillar kraftig avrullning...
jag har oftast föredragit när elementen överlappar rätt ordentligt och är anpassade för att kunna göra det utan att du får en onödigt olinjär energikurva/ frekvenskurva i vinkel mot högtalaren.
Bara en lätt fallande respons brukar jag tycka är trevligt och låter "som det ska göra" :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-07-22 09:20

Tackar :) .
Det är just andras erfarenheter jag är nyfiken på.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-22 10:55

ja men dåså :)

var så god ! :D

kan för övrigt tillägga att jag, innan jag lade ner projektet för att annat kom imellan, kom fram till en praktisk avrullning på ca 10db/okt lät bäst i just den konstruktionen.
Fick bra undertryckning av golvreflexen för stora delar av mellanregisterområdet på köpet ! :D
Diskant och bas tror jag att jag delade med 6/18dB delning med stor överlappning, lät diskanten falla av nedåt ganska tidigt då den hade en liten bulle, och dessutom så lät jag basen fylla i lite där cckså.
Sedan en "knick" och diskanten föll av kraftigt vid någonstans under 2000Hz.
Diskanten var en Scan Speak diskant av modell jag nu idag inte kommer ihåg, men någon av dom som brukar anses vara bra för under 2000kr/st, basarna var lite olika modeller jag hade liggande.

Men jag vet att det var några SEAS 6,5" Exel element som jag landade på, sedan lyckades jag ha sönder EN av 4st och innan jag hade lust att lägga några extra pengar på projektet så det blev inte av något... :roll:

Hur som, dessa har ju en rätt elak resonans peak, den upplevs mindre besvärande i verkligheten än på mätning, tyckte jag !
Men den fick jag ta bort med en "obalancerad" LCR krets som även fungerade så att den tog bort lite nivå en liten bit till upp i frekvens och ordnade upp delningen snyggt.

Men mins inte detaljerna, olika kammare hade jag i lådan för bas och woofer, portade var dom båda :)
samma kammare "fungerade" men det blev bättre tyckte jag med separata kammare då jag upplevde att disstortionen ökade när dom delade kammare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-07-22 15:44

Jag hade ett tillfälligt hjärnsläpp när jag skrev förstainlägget.
0,5 basen delar jag passivt med ett första ordningens filter :oops: :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-07-22 18:34

Tanken med min nyinskaffade Dbx driverack, är att jag kan skippa det passiva filtret och trixa med olika brantheter och delningsfrekvens.

mangs

Inläggav mangs » 2014-08-05 09:54

Att köra ett första ordningens LP-filter elektriskt för basen i ett 2,5-vägs brukar innebära att denna bas spelar betydligt högre upp än vad den borde göra med tanke på den elektriska delningen. Detta pga att elementet i regel har högre känslighet i högre frekvenser och att baffelkompenseringen som ju detta filter är till för att kompensera för även gör sig gällande för denna basen. För att få detta att fungera med enbart en spole i serie med basen måste spolen vara väldigt stor och dela basen väldigt lågt. Om du istället höjer upp filterordningen till 2/3-ordning så ser avrullningen betydligt bättre ut akustiskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-05 12:47

Det finns en tråd där tyvärr bilderna fallit bort, som kanske kan intressera:
viewtopic.php?f=10&t=8440
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-08-06 00:09

Tackar för tippsen! Jag ska fördjupa mig i dem senare. Nu är jag helt slut efter ett 12-timmars Lisebergspass :) .

Återgå till Teknikforum