Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
AndreasA höll med, men Komorok kom genast och sa' emot. Hur tycker du? Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
PS. Själv har jag separata anläggningar för musik (god återgivning) och TV (mycket modest återgivning).
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Att nå konsensus kring detta är nog omöjligt då de flesta lyssnar på olika musik och ser olika filmer.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Att nå konsensus kring detta är nog omöjligt då de flesta lyssnar på olika musik och ser olika filmer.
Jag var nog inte ute efter konsensus heller, utan är nyfiken på vad ni tycker.
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Komorok skrev:En diskussion utan mål? Inget för mig. Ring in Strmbrg
.
steveo1234 skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Svaret beror helt på vilka filmer som jämförs med vilken musik.
För de flesta (mainstream) så vågar jag med hög säkerhet säga att de mest sålda filmerna är många gånger mer krävande än de mest sålda CD-skivorna.
Om man istället föredrar svart/vit-film från Hitchcock och lyssnar på akustisk symfoniorkester så blir slutsatsen annorlunda.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:En diskussion utan mål? Inget för mig. Ring in Strmbrg
.
Det lär inte hjälpa, han hänger mest på FB och visar sina bisarra (men häftiga!) bilder!
DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
Vad har din anläggning ungefär för undre gränsfrekvens? Och hur starkt kan man spela?
PekkaJohansson skrev:För mig ställer musiklyssningen de dominerande kraven. Film tar hjälp av flera sinnen och kraven kan därmed sänkas för både bild och ljud även om det förstås är roligt att se och höra film med toppkvalitet.
Pekka
Nattlorden skrev:men jag vill nog påstå att mina krav på hur bra basen är vid höga kvantiteter är avsevärt högre för musik än för film. Så med det resonemanget i botten så vill jag nog svara nej på fråga; musik ställer större krav på anläggningen.
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
Vad har din anläggning ungefär för undre gränsfrekvens? Och hur starkt kan man spela?
På faktiskt.se är det ungefär som att fråga en civilist hur mycket pengar han har på banken.
Nattlorden skrev:Skulle nog säga att kvantitetskraven kan vara ungefär lika stora.... om det är kanoner i 1812 eller i Master&Commander gör ingen skillnad... men jag vill nog påstå att mina krav på hur bra basen är vid höga kvantiteter är avsevärt högre för musik än för film. Så med det resonemanget i botten så vill jag nog svara nej på fråga; musik ställer större krav på anläggningen.
BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Det finns musik som är oljud också... Hamnade på en konsert i Leipzig med grupperna Swallow the Sun, Katatonia och Long Distance Calling. En bekant hade fixat biljetter och förklarat vad det var för musik - fel hade hon! Vi hade provlyssnat innan vi köpte biljetter. Nu lät det förstås inte alls som på utgivna inspelningar. Det finska bandet Swallow the Sun öppnade tillställningen med att spela M.A. Numinen "Som en gummiboll"!!! Det var ju kul. Sedan blev det deras egna låtar. Jävlar vilket ljud! Vi var förstås rustade med öronproppar men just "kroppsmanglingen" var olustig. Sång var det ju men totalt obegripligt grymtande, hittade denna på Spotify http://open.spotify.com/track/4kLmGmit1wxOwtq3BuvGNf Denna inspelning är städad jämfört med livetillställningen. Publiken bestod till 99% av medelålders tatuerade män klädda i svarta kläder. Lite underlig upplevelse som vi har skrattat åt en del. Min då 13-årige son gjorde stora ögon vill jag lova.
RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Det finns musik som är oljud också...
Det finns musik som är oljud också... Hamnade på en konsert i Leipzig med grupperna Swallow the Sun, Katatonia och Long Distance Calling. En bekant hade fixat biljetter och förklarat vad det var för musik - fel hade hon! Vi hade provlyssnat innan vi köpte biljetter. Nu lät det förstås inte alls som på utgivna inspelningar. Det finska bandet Swallow the Sun öppnade tillställningen med att spela M.A. Numinen "Som en gummiboll"!!! Det var ju kul. Sedan blev det deras egna låtar. Jävlar vilket ljud! Vi var förstås rustade med öronproppar men just "kroppsmanglingen" var olustig. Sång var det ju men totalt obegripligt grymtande, hittade denna på Spotify http://open.spotify.com/track/4kLmGmit1wxOwtq3BuvGNf Denna inspelning är städad jämfört med livetillställningen. Publiken bestod till 99% av medelålders tatuerade män klädda i svarta kläder. Lite underlig upplevelse som vi har skrattat åt en del. Min då 13-årige son gjorde stora ögon vill jag lova.
penke62 skrev:RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Long Distance är ju ett av favoritbanden här i huset.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster