Pickup till Sony skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Pickup till Sony skivspelare

Inläggav RobotKeso » 2014-08-09 10:24

Köpte en sony ps 212 på loppis för en liten slant.

Har inga vettiga pickuper/nålar till den och behöver ny. Men jag vet ej riktigt hur man ska avgöra vilken som passar bra? Detta är ju inte den bästa av skivspelare som finns men gillar den.

Har förstås kikat på at95E men även grado labs black, bägge är i samma prisklass. Gillar grados prylar mycket och lyssnar på deras guld pickup på en dual och det lät fint, är fårstås medveten om att guld gradon är mkt dyrare.

(En liten sidofråga; vad är lampan som lyser mot tallriken till för? Sett den på många technics modeller, antar bara att det ser ballt ut?)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Pickup till Sony skivspelare

Inläggav Maccis » 2014-08-09 10:30

Lampan är för att ställa in hastigheten via stroboskop. Finns väl pluttar på utsidan av tallriken, för 33, 45 och 78......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Pickup till Sony skivspelare

Inläggav MiaM » 2014-08-22 23:33

På t.ex. dj-klassikern Technics SL-1200 så drivs lampan med en växelspänning som genereras av skivspelaren, och som byter frekvens beroende på om man väljer 33 eller 45 rpm. Det här känns igen på att "plupparna" bara har en rand för rätt hastighet. (På SL-1200 finns det ränder för ett par varianter av hastighetsavvikelse).

På många skivspelare, speciellt äldre, så drivs lampan istället med elnätets frekvens, 50Hz i Europa och 60Hz i USA. Då finns det normalt en rand med pluppar för varje hastighet. För dessa måste man ha separata ränder med pluppar för 50 respektive 60 Hz.

Återgå till Vintage-hifi