Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Jo jag tycker det är mysigt med rörglöd och att jag skulle gärna kunna tänka mig att ha en rörförstärkare om jag nu hade pengar för det. Min anspelning på grönt ljus var ett försök att hinta att det är just McIntosh jag tycker har en coolhetsfaktor. Nu verkade ingen förstå hinten varav jag visade med en bild. Vet mkt väl att inga audiorör har en naturlig grön glöd men det hindrar inte MIG från att tycka att det har en coolhetsfaktor.

bakerman22 skrev:Man behöver väl egentligen inte lyssna på musik alls.
lennartj skrev:bakerman22 skrev:Undrar vad jag skulle köpa för rörhäckar som skulle tillgodose mina behov?
En tumregel, vad sådana är värda har iofs diskuterats till leda i andra trådar, är
att rörförstärkare kan producera lika hög ljudnivå innan det börjar låta illa med en fjärdedel eller i sämsta fall hälften så mycket effekt som man behöver med transistorförstärkare.
Kaha skrev:lennartj skrev:En tumregel, vad sådana är värda har iofs diskuterats till leda i andra trådar, är
att rörförstärkare kan producera lika hög ljudnivå innan det börjar låta illa med en fjärdedel eller i sämsta fall hälften så mycket effekt som man behöver med transistorförstärkare.
Nej, de är inte riktigt sant. En watt är alltid en watt oberoende hur den produceras.
En rörförstärkare kan eventuellt spela med en högre medelnivå än en en motsvarande transistorförstärkare, p g a rörförstärkarens kompression nära maxeffekten.
Nu tror jag att de flesta som gillar att lyssna på höga ljudnivåer också ogillar kompression i alla dess former, så för dem är nog inget bra argument för rörförstärkare...
lennartj skrev:Motsatsen fins också med signaler som kan få vissa "trisseförstärkare" att gå i blockering i hundratals milisekunder vid en ljudnivå som en bra rörförstärkare med bara en fjärdedel så hög effekt kan leverera utan att blnka.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Motsatsen fins också med signaler som kan få vissa "trisseförstärkare" att gå i blockering i hundratals milisekunder vid en ljudnivå som en bra rörförstärkare med bara en fjärdedel så hög effekt kan leverera utan att blnka.
Med frekvensinnehåll som håller sig inom audioområdet? Skulle vara intressant med ett exempel...
lennartj skrev:Finns inte på Spotify.
Inom audioområdet - nja, gränsfall.
lennartj skrev:Kaha skrev:lennartj skrev:En tumregel, vad sådana är värda har iofs diskuterats till leda i andra trådar, är
Nej, de är inte riktigt sant. En watt är alltid en watt oberoende hur den produceras.
En rörförstärkare kan eventuellt spela med en högre medelnivå än en en motsvarande transistorförstärkare, p g a rörförstärkarens kompression nära maxeffekten.
Nu tror jag att de flesta som gillar att lyssna på höga ljudnivåer också ogillar kompression i alla dess former, så för dem är nog inget bra argument för rörförstärkare...
Vaddå inte sant?
Jag formulerade mig med omsorg i helt subjektiva termer och har på inget vis sagt emot att en Watt är en Watt oavsett hur den produceras.
Beroende på typ av musik eller bara ljud går det säkert att hitta något styggt exempel som behöver lika många "trissewatt" som "rörwatt" för att prestera samma ljudnivå utan att låta subjktivt illa.
Motsatsen fins också med signaler som kan få vissa "trisseförstärkare" att gå i blockering i hundratals milisekunder vid en ljudnivå som en bra rörförstärkare med bara en fjärdedel så hög effekt kan leverera utan att blnka.
dukanvadet skrev:Majoriteten år ändå sugna, Det var lite oväntat. Jag är lite sugen men troligtvis blir det inte av.har egentligen inte plats för någon extra anläggning och det känns som ett säkert kort med transistorförstärkare i huvudanläggningen.
Jag nöjer mig hellre än håller på och tweakar.
bensnake skrev:Lennart; måste bara säga att jag är djupt imponerad av din anläggning i allmänhet och dina McIntoshapparater i synnerhet. Saknar mina stundtals...
lennartj skrev:Ben, varför har du inte kvar dina Macar, band de upp för mycket kapital?
Kronkan skrev:Vad jag själv kan säga, något förvånande möjligt, är att de anläggningar som jag ansett spela mest naturligt och realistiskt har varit rörbaserade.
bensnake skrev:En liten sammanfattning så här långt:
Det finns en skara nöjda ägare här i forat men också ett fåtal som är/har varit missnöjda. Av Ja-svaren har en majoritet fokuserat på det estetiska/coolhetsfaktor snarare än att sätta ljudet som främsta anledning till inlöp. Endast en tycker att DIY-faktorn gällande bland annat möjlighet till rörbyten/-experimenterande, är främsta anledningen till att införskaffa en rörpjäs.
Bland de som väljer bort rörförstärkare, gör en knapp majoritet av väljarna detta val baserat på bristande prestanda och av ljudmässiga skäl medan övriga avstår rörisar på grund av krångligt handhavande samt av ekonomiska orsaker. Att rörisar i vissa avseenden mäter sämre än trisseburkar, är det ingen som har satt som primär anledning till att avstå inköp. Ingen verkar heller tycka att de är så fula att ett inköp skulle avstås av denna anledning.
aisopos skrev:Om jag suktade att köpa en Alfa romeo GT1800 så är jag ju redan medveten om att den rostar, är trång, obekväm, går sönder mycket. Det är helt andra värden jag är ute efter, givetvis. Jag blir inte klokare eller gladare av att få kommentarer om dessa saker, typ.
Bill50x skrev:aisopos skrev:Om jag suktade att köpa en Alfa romeo GT1800 så är jag ju redan medveten om att den rostar, är trång, obekväm, går sönder mycket. Det är helt andra värden jag är ute efter, givetvis. Jag blir inte klokare eller gladare av att få kommentarer om dessa saker, typ.
Med rörförstärkare så måste ha mer koll, byta rör, anpassa bättre till högtalare osv. Men förmodligen är Alfan snabbare och roligare att köra, precis som rörförstärkare presterar bättre musik.
/ B
Komorok skrev:Bill50x skrev:aisopos skrev:Om jag suktade att köpa en Alfa romeo GT1800 så är jag ju redan medveten om att den rostar, är trång, obekväm, går sönder mycket. Det är helt andra värden jag är ute efter, givetvis. Jag blir inte klokare eller gladare av att få kommentarer om dessa saker, typ.
Med rörförstärkare så måste ha mer koll, byta rör, anpassa bättre till högtalare osv. Men förmodligen är Alfan snabbare och roligare att köra, precis som rörförstärkare presterar bättre musik.
"Presterar bättre musik"
Förvränger musiken, skulle jag nog uttrycka det. Men vissa tycker om apparater som färgar ljudet. Och det får man ju göra. Och då kanske man uttrycker sig som du just gjorde.
lennartj skrev:Att en och samma inspelning kan upplevas väldigt olika via olika anläggningar och två ytterligheter kan beskrivas som
A: stelt, kantigt och oengagerande
B. trollbunden och absorberad av musiken,musikerna kommunicerar med MIG
är väl inte kontroversiellt att påstå?
Hur många har uppplevt A från fler rörbaserade anläggningar och B från fler transistorbaserade?
aisopos skrev:Övertolka inte detta mitt inlägg i din tur...
aisopos skrev:Men fy så jävla korkad jag är. Jag borde stå på något slags dumhetens museum, eller kanske på en freak show.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster