Hur låter Nils Lofgren hos er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Hur låter Nils Lofgren hos er?

Inläggav Beakungen » 2014-08-14 23:51

Ja som frågan lyder! Jag sålde ett system till en polare häromdagen. Två tappade horn med en 8 tums aluminiumbas uppställda i varsitt hörn drivna av en proson sa1200. Toppar är ett par jbl L-110 och drivning till dessa är en gammal hk 330B. Det körs från hkn in i prosonen med högnivå och sen vidare till bas respektive topp. Ingen delning på toppen dock.

Jag provade att köra Nils Lofgren och låten some must dream från acoustic live. När solot i denna låt kommer så låter det imponerande bra! Men framförallt så har han en kropp i gitarren som är otroligt trevlig.

Det låter så fylligt. Gitarren har en enorm kropp och låter jättestor! Samtidigt låter det otroligt luftigt kring ljudet. Basen har en jäkla andning.

Så har jag bara hört det låta en gång tidigare. Detta var på ett par forsmann högtalare. Det lät också stort mäktigt och fylligt.

Vad är det som gör detta?

Hemma hos mig låter det inte alls så. Det är fortfarande bra ljudbild och det låter mkt rent och snyggt. Dock är inte alls gitarren lika tung och mäktig hos mig. Den låter mer likt en vanlig gitarr. Det är inte så att jag saknar kraft bakom heller. Frontarna är dynaudio med dubbla 8tums basar och en 5tums mellanregister. Dessa delas vid 80hz mot ett par basmoduler med 15tums långslagiga basar som sedan lirar ner till under 15hz i mitt rum. Systemet är digitalt korrigerat i basen med lite housecurve från 25hz och neråt.

Jag är otroligt nöjd med hur det låter i övrigt. Däremot fanns det en viss tjusning i det här mäktiga ljudet.

Hur låter den låten hos er?

Hur ska det låta?

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Hur låter Nils Lofgren hos er?

Inläggav Kronkan » 2014-08-15 00:13

Akustiken - samarbetet rummet och högtalarna.

Exakt hur det gått till i dina exempel går inte att svara på. Forsman är ju dipoler. Alltså mindre energi åt sidorna utan mera framåt.

Sedan horn har ju hög direktivitet. Hörnplacering gör ju högtalarnas koppling till rummet bättre. Om resultatet blir bättre går inte att säga på förhand. Men i detta fall så blev det lagom med rumsstöd.

Så en delförkalring är att rumstödet i exemplen var gott och inte för mycket.

Lite lättsinnigt framkastat.

Hur Nilf Lofgren låter hemma hos mig vet jag inte. Har inte honom på vinyl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-08-15 00:18

Tack för att du gav mig en anledning att lyssna på Nils. Kvällens film hade just tonat ut när jag läste det här och för första gången på ganska länge lyssnar jag nu, verkligen lyssnar, på musik igen i mitt lyssningsrum. Spelade Some Must Dream. Det låter, som du skriver, mycket välgjort och bra. Gitarren är mixad/mickad så att den framträder mycket tydligt i ljudbilden. Sen blir det svårare att säga om gitarrens kropp är "enorm och låter jättestort" utan att ha något att jämföra med. Så jag är svarslös. Hela skivan hör till mina favoriter även om det är ett tag sedan jag lyssnade igenom den nu, men det ska jag fortsätta med till jag ska sova... just nu, den mest spelade låten på albumet, Keith don´t go, som ofta används på mässor. Att den spelas i sammanhang där man vill att det ska låta riktigt bra är föga förvånande, det är snyggt inspelat med allt gnissel o småljud som hör till. Med OA-52 gör den mig nästan tårögd av upplevd autencitet, något som anläggningar på mässor sällan lyckas med. Jag är där, eller Nils e här. Lovely.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-08-15 07:37

JBL är rock´n roll och förhöjer karaktären på gitarren! ;-)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-08-15 10:40

Kronkan: Sant! Han kanske har ett mer gynnsamt rum. Även jag har mina basar placerade i hörn. Jag kör dock korrigerat. Sen är det klart olika basar och konstruktioner. Ja dipol har en annan karaktär. Forsman högtalarna med den drivning och uppställning han har är det absolut bästa jag någonsin hört. Oavsett pris. Låter helt enkelt galet bra och med en sötma i ljudet som jag älskar. Något jag funderade på är hur och vida det har med basen att göra eller ej.

Båda dessa har mer bas än jag har. Inte djupare och inte mer när volymen åker upp utan bara mer i förhållande till resten. Kanske har jag ställt mina basar något för lågt i volym?

Hifikg: Visst är den en bra platta! Mkt trevligt inspelad. Det jag tänker på är anslaget i gitarren i solot. När han slår han på strängarna så får de två systemen en tyngd i basen som jag upplever det. Mer tung bas än jag har faktiskt i den låten. Mitt låter "tråkigare" och mer "korrekt" känns det som. Inte samma jävlar anamma i gitarren i botten.

Emanuelgbg: Förvånansvärt nog är dessa jbl en av de få som låter hyfsat neutralt. Egentligen är det galet bra högtalare. Jag sålde dem enbart för att få loss mer plats här hemma. Egentligen ville jag ej sälja dem.

Här hemma gav de dessutom inte riktigt samma tyngd i gitarren vad jag kan minnas. Var dock ett tag sedan sist jag körde den låten.

Provade att köra min akg k601 igår. Dessa brukar jag ha som en hyfsad referens då de ska vara hyfsat korrekta vad jag hört. Dessa har något fetare anslag gentemot min stereo. Men det är marginellt. Jag misstänker att jag behöver höja basen något kanske.

Men de lät inte i närheten av så feta i gitarren som forsman eller jbl/bashorn. Kan det vara så att det inte ska vara den typen av ljud? Eller kanske är akgn inte heller korrekt?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-08-15 11:24

Snabb test innan jobbet! Upp med basnivån 4db enligt förstärkaren. Delning 100hz. Bypass på digital eq. Där kom det. Kanske något klent men går alltid att dra upp nivån något mer.

Så det leder mig till att tro att det inte är korrekt bas de andra har?!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-15 11:54

Sitter och lyssnar nu. Låter väldigt bra och luftigt som sagt, men någon jättekropp skulle jag inte säga att det är. Den låter naturligt och "som den skall" enligt mig.

Nu är det ju jättesvårt att beskriva ljud i dessa termer, men jag tror nog inte att gitarren i detta spår skall låta "jättestor".

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-08-15 12:09

Låter mycket bra hos mig och ja, ganska fläskigt på nåt sätt.
Fast det bara är en akustisk gitarr.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-08-15 12:29

Bra förmåga att flytta luft i övre bas = tryck enl min erfarenhet.
JBL är väl heller inte helt neutrala i övre basen - trycker på lite extra. Kul tycker jag.

Nils plattor låter bra hemma. Har liveplattan och den har tolkar N Yong.(rippade). Bra närvaro och drag i gurorna. Ej ultimat drag. (2*6.5" i min talare)
Välkommen hem o lyssna!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-15 20:02

sportbilsentusiasten skrev:Bra förmåga att flytta luft i övre bas = tryck enl min erfarenhet.
JBL är väl heller inte helt neutrala i övre basen - trycker på lite extra. Kul tycker jag.

Nils plattor låter bra hemma. Har liveplattan och den har tolkar N Yong.(rippade). Bra närvaro och drag i gurorna. Ej ultimat drag. (2*6.5" i min talare)
Välkommen hem o lyssna!

Nisse låter kanon här hemma.
Prova Steve Miller - The Joker - åxå för där finns det resurser, helt klart
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-15 21:58

sportbilsentusiasten skrev:Bra förmåga att flytta luft i övre bas = tryck enl min erfarenhet.

Välkommen hem o lyssna!

Har det hänt något nytt på ljudfronten?
Förresten, har du en av mina hårddiskar med musik? Har för mig att jag tog med en till dig när Anders o jag var och lyssnade på din setup.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2014-08-16 15:01

Intressant läsning!

Jag har provat lite mer och inser att jag nog bör vara rätt nöjd. Det låter väldigt naturligt hos mig. Något jag la märke till är att nisse låter som en människa som sjunger. I de andra systemen så tenderar han att bli ganska stor, likt gitarren då.

Ska prova att koppla in mina Infinity igen och försöka mig på en trevlig placering där. I mina dynaudio så saknas lite luft i toppen. Diskant/mellanregister är inte lika högupplösta som hos de plana elementen i infinity.

Återkommer när jag har provat lite mer!

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2014-08-17 10:22

Vill ni ha mer att provlyssna? Ray LaMontagne med låten Empty. Fylligt!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-17 11:40

omnicide skrev:Vill ni ha mer att provlyssna? Ray LaMontagne med låten Empty. Fylligt!

One republic - Love runs out
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2014-08-17 11:50

Ska vi fortsätta med sådant som inte är akustiskt? Alright, blues pills! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-17 12:21

omnicide skrev:Ska vi fortsätta med sådant som inte är akustiskt? Alright, blues pills! :D

Akustisk va de.
Mike oldfield - Guitars Mycket akustiskt där, men även elektriskt. Bra platta är det i alla fall.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-08-19 08:26

Beakungen skrev:Vad är det som gör detta?

Jag har mina aningar.
Men innan jag utvecklar mina tankar vill jag att du provlyssnar en låt på bägge anläggningarna.
Cornelis Vreeswijk - Mördar Anders.

Hur upplever du kroppen och anslaget på gitarren i respektive anläggning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-08-19 10:10

Här låter han närmickad och lite hes, men inspelningen är hyggligt dynamisk och bra för att vara popmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-08-19 10:10

Morello skrev:Här låter han närmickad (som han alltså är på riktigt) och lite hes, men inspelningen är hyggligt dynamisk och bra för att vara popmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-19 10:40

Morello skrev:
Morello skrev:Här låter han närmickad (som han alltså är på riktigt) och lite hes, men inspelningen är hyggligt dynamisk och bra för att vara popmusik.

Du trycker också på fel knapp när du ska redigera ett inlägg! :D

PS. Har knapparna bytt plats vid den stora omgörningen, möjligen? Jag gör ofta detta fel själv...
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi